Peesblessures en weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Peesblessures en weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 19:21

Ik ben gelukkig helemaal niet thuis in de peesblessures, ik begrijp alleen dat het vaak een langdurige geschiedenis is met veel stappen op het harde.

Maar stel nou dat je daar helemaal geen zin in zou hebben en je paard staat toch al te rentenieren, hoe kwalijk is het dan om gewoon je paard het land in te doen en er verder niet naar om te kijken?
Geneest het dan toch ooit of wordt het dan van kwaad tot erger?

Nee, mijn paard heeft geen peesblessure, maar tikte zich vandaag alleen zo hard aan dat de peesbeschermer omdraaide.
Toen vroeg ik me dat zo af. Ik heb echt geen zin om met een afgekeurd paard nog eens maanden te stappen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:26

Ik heb mijn paard zo'n 8 jaar geleden een half jaar op de wei laten lopen ivm peesblessure (trap van een ander paard op het achterbeen) pees was volledig verkleeft- DA zei dat het nooit meer goed zou komen- misschien was een operatie mogelijk.

DA schreef in de eerste instantie stalrust (4mnd) voor en stappen op het harde. In overleg met mijn hoefsmid is dit 6mnd weidegang geworden. Mijn paard heeft namelijk arthrose, dus stilstaan is funest.

De scan na die 6 mnd liet zien dat het genezen was ! Nooit meer last gehad.

MarchaL

Re: Peesblessures en weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:55

Fitzroy schreef:
Maar stel nou dat je daar helemaal geen zin in zou hebben en je paard staat toch al te rentenieren, hoe kwalijk is het dan om gewoon je paard het land in te doen en er verder niet naar om te kijken? Geneest het dan toch ooit of wordt het dan van kwaad tot erger?

Ik denk dat dat afhankelijk is van hoe je paard zich gedraagt op de wei. Mijn paard staat momenteel met een blessure. In eerste instantie was boxrust geen vereiste maar aangezien zo ontzettend achterlijk doet op de weide staat ze nu sinds 1 week fulltime binnen. Er kwam echt geen vooruitgang in, ze ging eerder achteruit.

In het geval van mijn paard zou weidegang op den duur denk ik alleen maar meer kapot maken. Als je paard echter gewoon normaal doet denk ik dat het weinig kwaad kan om hem lekker op de wei te laten.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:11

Meestal is weidegang juist beter, al duurt het wel langer. Je paard heeft zo een constante lichte beweging. Je moet het paard dan wel echt 24/7 op de wei zetten, anders is de kans groot dat je paard alleen maar gaat rondrennen als ie in de wei komt, wat weer niet bevorderlijk is. Dit rennen is natuurlijk ook afhankelijk van de paarden waar je paard bij staat. Staat je paard met allemaal jonge paarden, dan is dat niet bevorderlijk voor de rust van je eigen paard. In een rustige groep weer wel.

Overleg het altijd even met de DA. Soms is stilzetten echt de enige optie.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:26

Mijn paard heeft vorig jaar augustus een peesblessure opgelopen toen ze dag en nacht op de wei liep.
Advies van de dierenarts was ook alleen maar stappen op het harde.
Omdat mijn paard ook artrose heeft was het eigenlijk niet zo verstandig om alleen maar 2x per dag te stappen.

Ik heb er dus voor gekozen om haar wel overdag buiten te laten lopen.
Doordat ze elke dag buiten kwam deed ze ook niet meer zo gek, afgezien van af en toe een sprintje en wat bokken.
We zijn nu ruim 6 maanden verder en haar peesblessure is genezen.
Ik heb haar wel bijna elke dag ook nog op het harde gestapt en ik heb haar een homeopatisch middel gegeven.

Het is natuurlijk niet zo dat dit voor elke peesblessure werkt. Als er echt een groot gat in haar pees had gezeten had ik het niet zo gedaan.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:28

Een kennis van mij heeft haar paard gewoon een jaar dag en nacht op de wei laten lopen en binnenkort start ze weer de cross met het paard (klasse 2). Is gewoon helemaal genezen.

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:02

Je kan je paard bij een niet al te ernstige pees blessure best op wei laten staan, maar toch is het belangrijk om op de harde weg te gaan stappen, anders heb je kans dat de peesvezels niet recht aan groeien

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:06

Fitzroy schreef:
Ik ben gelukkig helemaal niet thuis in de peesblessures, ik begrijp alleen dat het vaak een langdurige geschiedenis is met veel stappen op het harde.

Maar stel nou dat je daar helemaal geen zin in zou hebben en je paard staat toch al te rentenieren, hoe kwalijk is het dan om gewoon je paard het land in te doen en er verder niet naar om te kijken?

Nee, mijn paard heeft geen peesblessure, maar tikte zich vandaag alleen zo hard aan dat de peesbeschermer omdraaide.
Toen vroeg ik me dat zo af. Ik heb echt geen zin om met een afgekeurd paard nog eens maanden te stappen.

Die laatste zin snap ik niet helemaal: vind je het de moeite niet waard om lang te moeten stappen met een paard waar je toch niet meer op rijdt?
Persoonlijk vind ik dat het er om gaat wat goed is voor je paard. Als er gestapt moet worden doe je dat, omdat je wilt dat ie weer beter wordt. Een "afgekeurd" paard wil ook graag lekker kunnen lopen en pijnvrij, dus genezing is daarvoor toch net zo belangrijk als voor een paard dat nog in het werk staat?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:04

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een jaar op de wei dan voor 4 maanden boxrust en daarna aan de hand-stappen opbouwen. Dan maar een langer genezingsproces, maar wel gezond in de kop, geen stalpoten, geen koliek, geen gebok als 'ie eens van stal moet etc.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:23

Ik denk dat op het land(het liefst zelfs 24/7 in een groepje waar niet/nauwelijks gerend of gespeeld word) ook het fijnst voor het paard is.
Net als Sonja zegt, misschien duurt het dan wel langer, maar het is veel fijner voor je paard (en nog makkelijker ook ).

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:51

Fitzroy schreef:

Ik vind dit een beetje vreemd. Het paard heeft je veel plezier gebracht, en nu je er niet meer mee verder kunt in de sport, wil je hem niet meer verzorgen? Komt een beetje hard op mij over.

Een (ouder) paard waar ik veel op reed heeft ook een flinke peesblessure achter de rug. Hij heeft 6 maanden boxrust (wel 3 keer per dag stappen op het harde) gekregen en is daarna met een bejaarde merrie 24/7het land opgegaan. Hij is nu weer thuis en zijn pees is weer goed.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:15

Mijn paard heeft 1.5 jaar op de wei gestaan met een ernstige peesblessuren. Hij is er nu weer helemaal boven op en loopt Z2dressuur en is inmiddels ook Z springen en M cross.

Ik heb ervoor gekozen om hem op de wei te zetten omdat meneer de stal afbrak en zichzelf nog meer verwondingen toebracht, hij is zelfs op dag 3 begonnen met luchtzuigen. Ik had mogelijkheid om de wei in stukjes te verdelen en elke keer het stukje een beetje groter gemaakt. De shet kon bij hem in de wei en had via een aparte doorgang toegang tot de grote wei.

Na de laatste keer controle bij de va liep hij super en ben ik weer gaan trainen.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:17

Ik denk dat het afhankelijk is van de peesblessure.
Heeft een paard er echt veel pijn aan dan lijkt me in de wei gooien niet zo goed plan.
Mijn pony had er nauwelijks pijn aan (vrijwel niemand zag dat hij onregelmatig liep), maar moest wel op boxrust. Helaas was dan niet echt rust en trapte hij zijn stal aan gort, dus na ruim een maand heb ik hem lekker in de wei gegooid, hij had het harstikke naar zijn zin, lekker 6 maanden vakantie en af en toe wat wandelen, na 6 maanden was hij hersteld.

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:37

Als je paard gaat rennen in de wei is dat helemaal funest voor die blessure. je kan dan beter een klein paddockje of weitje voor hem afzetten, zodat hij wel buiten staat, maar niet gek kan doen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:47

Ons paard ging rennen in de paddock,sterker nog,hij wilde er steeds af en altijd was het een ellende om hem in de paddock te krijgen.Die ene keer rennen heeft zijn blessure doen verergeren en sindsdien staat hij binnen
Tja als meneer de paddock niet eens op wilt,moet jij als eigenaar zijn zin laten doen en hem op stal zetten he

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:20

Iemand die ik ken heeft haar paard met een peesblessure op de wei gezet, ze dacht gewoon dat hij even kreupel was en dat het met een weekje wei wel weer goed zou komen. Dat gebeurde niet dus heeft ze hem nog langer laten lopen. Tegen de tijd dat ze de DA d'r bij had gehaald hing de pees nog maar letterlijk aan een dun draadje, zijn pees wes gescheurd geweest en doordat ze hem op de wei had gelaten was het alleen nog maar erger geworden....Sja, hoe dom kun je zijn, ze had er veel eerder de DA bij moeten halen natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Adil op 02-03-06 16:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:22

Met 'op de wei' bedoel ik persoonlijk ook op het gras en dan wel dag en nacht. Niet een uurtje zodat dat speelkwartier wordt, en ook met een rustig dier erbij. Maar misschien heb ik makkelijk praten, onze paarden zijn wel dusdanige vreetzakken dat zolang er eten is er niet gespeeld wordt

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:26

Geen peesblessure is hetzelfde... Het is afhankelijk van de pees waar de blessure zit, van de ernst van de blessure en van het karakter van het paard.
Mijn paard had een blessure aan de tussenpees en is daarbij gewoon een idioot op de wei. Hij mag dus nu nog steeds niet op de wei. 1 bok en galopsessie en die pees ligt weer in 2-en en dan is het meteen einde oefening... Groot verschil is wel dat de tussenpees bij elke beweging het meeste wordt belast van alle pezen en dus altijd onder druk staat.
Bij Tjalko is gecontroleerde beweging op een gelijke ondergrond (dat het een verhare weg moet zijn is absolute onzin) de enige methode.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 07:21

@simodi en PattyOosten, jullie weten echt niet waar je het over hebt.
MIjn paard zou bij menigeen allang bij de slager beland zijn.
Als je weet hoeveel DA-kosten en hoeveel ik al voor dit dier gedaan heb zou je niet zo reageren.

Anyway, boxrust zou hem niet gelukkiger maken en bovendien nog slechter ook vanwege zijn andere kwalen. Het zou pas kwalijk zijn als ik dit een dier nog aan zou doen, die verder mag rentenieren.

Maar ik zie dus uit de antwoorden dat een peesblessure ook goed te genezen is op het land, dus mocht het ooit zo ver komen, mag hij lekker verder in de wei rondhobbelen.

smickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 07:28

Toen mijn paard voor de tweede keer een dubbele peesblessure had, heb ik hem in overleg met de dierenarts 24/7 op het land gezet. DA (Bodegraven) is hier in principe geen voorstander van, maar bij mijn paard heeft dit super uitgepakt. Na 5 maanden was er op de scan niets meer te zien!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:45

Fitzroy schreef:
Als je weet hoeveel DA-kosten en hoeveel ik al voor dit dier gedaan heb zou je niet zo reageren.

Anyway, boxrust zou hem niet gelukkiger maken en bovendien nog slechter ook vanwege zijn andere kwalen. Het zou pas kwalijk zijn als ik dit een dier nog aan zou doen, die verder mag rentenieren.

Maar ik zie dus uit de antwoorden dat een peesblessure ook goed te genezen is op het land, dus mocht het ooit zo ver komen, mag hij lekker verder in de wei rondhobbelen.

Gelukkig weet ik wel waar ik het over heb, want ik heb zelf een paard van 22 waar ik niet meer op kan rijden en die ook een peesblessure heeft gehad waarbij ik 3 maanden 3x per dag gestapt heb, dus ik vind dat ik best op jouw topic mag reageren (afgezien van het feit dat jij om reacties vraagt). Bovendien geef ik duidelijk aan dat ik niet begrijp wat je met die zin bedoelt, dus enige uitleg wil. Moet je niet direct zo in de aanval gaan! Ik geef je alleen mijn mening en die is dat je vooral moet doen wat goed is voor je paard! Je weet zelf het beste wat dat is.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:53

wij hadden ook een merrie met verklevingen en verkalkingen in haar achterpezen en een peesklap voor, zij heeft 1,5 jaar in de wei gelopen in frankrijk (heeeel veel ruimte, 70 hectare voor ong 25 paarden) en ze loopt nu met succes in de voltige. ze mag wel maar ong 3 a 4 keer per week lopen om herhaling te voorkomen.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:00

Ik ben met mijn paard volgende week 6 maanden aan het revalideren.

Zover ik begreep van de DA heb je 2 opties. Boxrust en stappen of dag en nacht weidegang voor een aantal maanden tot een jaar.

Bij paarden die normaal op stal staan en getraint worden geven ze je eerst een revalidatie schema door boxrust en stappen. Ik was goed opweg 4 maanden toen het toch weer mis bleek te zijn. Dus moesten we bij het begin beginnen.

Momenteel zit ik op 1 minuut draven, over 3 weken weer een echo, als die niet goed is ga ik niet meer stappen maar gaat hij de wei op.

Het heeft idd niets te maken met de moeite die je doet voor het stappen, of dat het waard is. Het gaat meer om de gesteldheid van je paard. En dit kan ik mijn paard niet nog een keer aandoen. Nog eens 3 maanden op stal of in een kleine paddock van 3x4. Daar is hij het paard niet voor, hij wil naar buiten.

Dus als het nu weer mis is gaat ie 24/7 de wei op, niet omdat ik er geen zin meer in heb (al moest ik nog 12 maanden aan de hand stappen, no problem) maaro mdat ik mijn paard er op deze manier als dit nog lang duurt echt aan onder door zie gaan !!!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:52

Fitzroy schreef:

Het is natuurlijk vervelend voor jou en je paard dat hij al zoveel blessures gehad heeft, en jij er al zoveel geld aan kwijt bent geraakt. En natuurlijk is het goed van je dat je hem niet meteen naar de slager hebt gebracht. Maar als hij nu weer pijn zou krijgen, of een behandeling (zoals 3x per dag op het harde stappen) nodig zou hebben, dan heeft hij toch nog steeds recht op medicijnen of die behandeling. Het feit dat jij er al zoveel tijd en geld in hebt zitten doet daar toch niets aan af?

Bovendien schrijf je in je eerste bericht niets over financien, maar heb je het er over dat je er geen zin in hebt. Dat is imo iets heel anders.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:04

PattyOosten schreef:
Fitzroy schreef:

Het is natuurlijk vervelend voor jou en je paard dat hij al zoveel blessures gehad heeft, en jij er al zoveel geld aan kwijt bent geraakt. En natuurlijk is het goed van je dat je hem niet meteen naar de slager hebt gebracht. Maar als hij nu weer pijn zou krijgen, of een behandeling (zoals 3x per dag op het harde stappen) nodig zou hebben, dan heeft hij toch nog steeds recht op medicijnen of die behandeling. Het feit dat jij er al zoveel tijd en geld in hebt zitten doet daar toch niets aan af?

Bovendien schrijf je in je eerste bericht niets over financien, maar heb je het er over dat je er geen zin in hebt. Dat is imo iets heel anders.

Volgens mij vraagt ze zich alleen maar af of dat de enige revalidatie optie is. Dat is het niet, dus heeft ze haar vraag beantwoord.