Aan de lopende band ijzers verliezen.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Aan de lopende band ijzers verliezen.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:52

Spark is een topper die erg fijn loopt en in ruim anderhalf jaar nooit een dierenarts heeft gezien (*Klopt af*), maar de hoefsmid zien we bijna wekelijks.

Dinsdag 14 februari: bekappen en nieuwe ijzers
Donderdag 16 februari: ijzer lv eraf op wei
Dinsdag 21 februari: ijzer er weer onder
Zaterdag 25 februari: ijzer lv eraf met longeren

De smid komt altijd op dinsdag, maar vandaag natuurlijk net niet.. Spark loopt zonder ijzer kreupel, doordat ze op haar straal loopt en een gevoelige zool heeft. Normaal alleen op het harde, maar nu ook steeds op het zachte. In totaal heeft ze tussen donderdag 16 en vandaag twee dagen goed gelopen. Bovendien is lv haar slechte voet; ze heeft er ook al eens een zweer aan gehad en het is altijd deze voet die een ijzer mist als er één mist.

Wat denken jullie hiervan?

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:18

hoi hoi,
weet je ook waarom hij/zij het ijzer verliest?
ik bedoel stapt ze erop tijdens het lopen?
tikt ze met de achterhoeven de ijzers aan waardoor ze eraf gaan?
rolt ze wel snel genoeg dus zijn de voorbenen op tijd weg?
mijn paarden hebben het ook.
beide stappen ze erg ruim waardoor ze eerder op de ijzers gaan staan.
dit voorkomt mijn hoefsmid nu door ze iets korter te maken van achter.
en bij 1 paard heeft hij een ander soort ijzer van de voorhoeven.
dus niet met 1 lipje aan de voorkant maar met aan elke zijkant 1 zoals je dat ook bij achter ijzers ziet.
en bij het andere paard worden ze eerder vervangen dan normaal.
dus in plaats van 8 weken word het nu 7 weken.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
bij nos helpt het zeker.

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:21

misschien de eerste week ong iets te grote springschoenen aan doen dan trappen ze ze er minder snel af..
Hielp bij mij in ieder geval wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:47

Springschoenen!! Mijne raakte ze van de zomer ook om de haverklap kwijt, met de springschoenen om is het misschien nog 1 x gebeurd ofzow. Scheelt dus enorm!

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:55

ik raakte mijn voor ijzer n paar jaar geleden ook steeds kwijt en de eerste week met springschoenen aan hielp echt dus wie niet waagt wie niet wint,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:03

nikyta34 schreef:
ik raakte mijn voor ijzer n paar jaar geleden ook steeds kwijt en de eerste week met springschoenen aan hielp echt dus wie niet waagt wie niet wint,

Doet dat niet zeer op ijzers lopen??

Effe on-topic, het kan ook aan je smid liggen. Ik had een smid en als mijn paard net beslagen was of een dolle bui had, hup ijzer weg en zeker aan het eind van de periode raakten ze los en weg waren ze.

Nu heb ik een smid waarbij hij nimmer een ijzer verliest ook al doet hij nog zo gek en staat hij de volle periode erop. Hij wordt gewoon netjes genageld op de reguliere manier. Het ligt nl ook aan de manier waarop, nagelen blijkt nl ook een kunst te zijn.

Heb je niet te grote ijzers? Steken de takken aan de binnenkant niet uit? Zodat hij er makkelijk op kan staan of aan de achterkant van zijn voet zodat als hij instapt op de takken gaat staan? Kan hij genoeg afrollen zodat hij snel weg kan met zijn voorbeen voordat zijn achtervoet komt en dan net op dat stukje ijzer staat. Als hij super loopt dan zal dat wel niet.

Zonder ijzers kreupel, is dat omdat hij een gebrek heeft?

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:07

[

Doet dat niet zeer op ijzers lopen??

Nou ik moet je zeggen, het went

Heb je niet te grote ijzers?
Zonder ijzers kreupel, is dat omdat hij een gebrek heeft?[/quote]

Mijn smid deedt juist mijn paardje ruim beslaan omdat de hoef dan nog ruimte had om uit te zetten ofzo!!

bokkig

Re: Aan de lopende band ijzers verliezen.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:30

Djesseka schreef:
Spark is een topper die erg fijn loopt en in ruim anderhalf jaar nooit een dierenarts heeft gezien (*Klopt af*), maar de hoefsmid zien we bijna wekelijks.

Dinsdag 14 februari: bekappen en nieuwe ijzers
Donderdag 16 februari: ijzer lv eraf op wei
Dinsdag 21 februari: ijzer er weer onder
Zaterdag 25 februari: ijzer lv eraf met longeren

De smid komt altijd op dinsdag, maar vandaag natuurlijk net niet.. Spark loopt zonder ijzer kreupel, doordat ze op haar straal loopt en een gevoelige zool heeft. Normaal alleen op het harde, maar nu ook steeds op het zachte. In totaal heeft ze tussen donderdag 16 en vandaag twee dagen goed gelopen. Bovendien is lv haar slechte voet; ze heeft er ook al eens een zweer aan gehad en het is altijd deze voet die een ijzer mist als er één mist.

Wat denken jullie hiervan?

Ik lees hier veel meer problemen dan om de 2 dagen een ijzer verliezen. Dat hij kreupel loopt door op de straal te lopen is ongelooflijk verouderde kennis en een achterhaalde zaak. Een paard hoort op de straal en hielen te landen bij het voetje neerzetten..
Dat is door de natuur zo bedoeld. De straal zit er om schokken op te vangen en samen met het straalkussen (wat er boven zit) te absorberen. Op deze manier worden de gewrichten beschermd tegen de klappen die de voet krijgt van de grond.
dat de zool gevoelig is, daar kan een heel logische oorzaak aan zitten. Ten eerste wordt hij altijd hol ( dus dun)gesneden door de smid en zal bij contact met de bodem dus gevoelig zijn.
Verder lijkt het me logisch dat wanneer de nagels geen houvast meer hebben en dat ijzer er elke paar dagen afflikkert en ook sprake van een hele slechte witte lijn is, waardoor de zool als het ware wat omlaag zakt en zonder bij te snijden plat zou zijn.
Als je wilt voorkomen dat een smid straks zegt: "Ik kan je niet meer helpen, want ik blijf niet heen en weer rijden", bel een professioneel natuurlijk bekapper en laat hem de voeten van je paard bekappen zoals het hoort.
Over een half jaar ben je, net als mijn paarden van alle problemen af. Lees eens wat info op www.hoefnatuurlijk.nl

Anoniem

Re: Aan de lopende band ijzers verliezen.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:09

natuurlijk bekappen moet je willen, maar dan moet je ook heel goed weten wat het inhoudt.

Als het beestje nu al gevoelig is, zal hij door ijzerloos te lopen ook gevoelig lopen. Dan wordt er nog wel eens gezegd dat Natuurlijk Bekappen de eerste periode gevoeligheid kan veroorzaken. Lijkt me met dit paard niet de bedoeling.

Een andere smid die echt verstand van zaken heeft en het vak in zijn vingers heeft, kan het paard ook door traditioneel te bekappen, wat een minder grote ingreep is, weer gevoelloos op zijn voeten zetten. Dat gevoelige kan nl ook dat hij te kort wordt bekapt, dus gewoon verkeerd wordt bekapt en verkeerd wordt genageld. Wisselen van smid en dan eentje die een goede naam heeft, doet wonderen.

Mijn paard is door beun de haas in de kliniek terecht gekomen, maar zo als die smid van de kliniek mijn paard met een cmtje verschil neer heeft gezet, zo heeft mijn paard nog nooit op zijn voeten gestaan en beestje liep meteen weer normaal. Vakwerk. Nu loopt mijn paard zonder ijzers en dat gaat super. Maar de smid die ik eerst had, wist het zo te maken dat na bekappen het beest geen stap meer kon zetten en hij wist het dan zo te vertellen dat mijn paard niet zonder ijzers kan.

TS welkom in de wereld die hoefsmid heet, een bron van ellende als je niet weet hoe het hoort te zijn en afhankelijk bent van een ander. Nu is er een nieuwe stroming NB, wijs ik niet per definitie af, maar wel belangrijk je daar goed in te verdiepen en een eigen mening te vormen. Krijg je toevallig een vakman bij je paard die NB doet en je paard kan er goed mee overweg, super, houden die man. Maar owee als je een prutser krijgt, dan ben je nog verder van huis dan nu.

Succes, maar een andere smid lijkt me wel stap 1.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:07

Het verschil tussen NB en gewoon bekappen is niet zo heel groot hoor! Behalve dan dat NB de straal met rust laat en de hoefwand niet als draagrand ziet, maar ook niet iedere smid doet het t zelfde.

Als je paard ijzers verliest, is dat waarschijnlijk omdat de witte lijn naar zijn grootje is. Veroorzaakt door het gebruik van ijzers.

Ik adviseer ijzers er onder vandaan laten halen laten bekappen, trad. danwel NB. Je paard lekker een paar maanden op de wei zetten of paddockt. Zodat de hoef zich kan vernieuwen.

meer info staat op www.hoefnatuurlijk.nl

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:09

Hoi ik heb dit ook gehad je moet is aan je smit vragen als je dichte ijzers mag
dan heb je niet zeg maar een U vorm maar een O vorm en dat trappen ze niet zo snel af
bij mijn pony werk het super

en over nartuurlijk bekappen nooit heb hier zo veel problemen mee gehad dit is niet weg gelegt voor paarden met gevoelige hoeven

Arabesk dit is iedreen zijn keus nartuulijk maar ik begin der niet meer aan

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:13

De gevoelige hoeven zeggen meer iets over de schade die het ijzer aanricht dan de effeten van natuurlijk bekappen.

Een gevoelige onbeslagen hoef is duidelijk niet in goede conditie en beslaan is dan zeker geen oplossing. IJzers bestrijden alleen de symptonen niet de oorzaak.

De leefomstandigheden aanpassen, 24/7 weide/paddockgang, ander voer en natuurlijk/strasser bekappen kunnen gevoelige hoeven genezen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-03-06 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:14

nou bij mij pony niet die heeft hoef kneusinge gehad na ongeluk en zonder ijzers loopt die zeg maar op eiren en als ze gevoelig lopen hoeft niet altijd te zijn dat ze op ijzers lopen
dit vindt ik zo onzin

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:48

Sparkling heeft ALTIJD springschoenen om, maar vaak ligt het ijzer eraf, terwijl de springschoenen er nog om zitten.

Een tijdje wei is voor een 6-jarige Z2-er geen hele fijne optie.

Onze hoefsmid is prima en wij hebben met zowel ons andere paard als met alle manegepaarden nooit problemen.

Sparkling krijgt altijd achterijzers voor, dus dat wil zeggen met twee lepels.

Ik hoop de smid zelf te zien als hij van de week komt en dan zal ik eens met hem overleggen wat de bedoeling is verder.

Kan iemand mij meer over NB vertellen?
En hoe komt het volgens jullie dat ze zonder ijzer kreupel loopt? In principe is het alleen op het harde, dus ik denk dat het iets met gevoeligheid te maken heeft.

Bedankt in elk geval allemaal !

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:50

Toen ze bij wasco van hoefsmid wisselde, verloor hij ook opeens vaak z'n hoefijzer. Nu heeft ie ze toch alweer een tijdje. Ik weet niet waar het aan lag.

Ik hou dit topic ook eens in de gaten.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:01

mijn paard trapte altijd de voorijzers eraf, door welke smid hij ook beslagen werd, ruime ijzers, krappe ijzers, omgebogen takken, rechte takken, hij trapte ze af.
Tot het moment kwam dat de smid me meedeelde dat hij niet meer kon nagelen en dat er dus geen ijzer meer onder kon.

Vroeg of laat komt dat moment.

Ik ben toen nog een half jaar doorgemodderd met een gewone smid en onbeslagen hoeven tot ik een natuurlijk bekapper ging bellen en die de klus liet klaren.

Nu, ruim anderhalf jaar later, zijn alle overgroeide steunsels en valse zolen weg en nu pas begrijpen we waarom die ijzers er zo gemakkelijk afvielen: de witte lijn (de plaats waar genageld wordt) is niet gezond, erg uitgerekt, dus het was geen wonder dat die ijzers er steeds bij het minste geringste onderuit lagen.

Ik ben erg blij met de beslissing om natuurlijk te laten bekappen (ik doe het niet zelf) en heb er spijt van dat ik mijn paard een half jaar met een gewone smid heb laten doortobben.
Foto's van het hele proces vind je hier

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:06

Ik denk ook dat gewoon de conditie van de hoef niet goed is, geen sterke hoornwand ed. Ik zou overwegen tot NB over te gaan, ook al lopen ze dan ietsje gevoeiliger, dan maken de nagels de hoornwand niet meer kapot telkens en kan hij uitharden.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:11

Djesseka schreef:

Toch wel hoor, maar voor jou niet zo.
Laat die ijzers er maar gewoon afhalen, door een goeie smid/bekapper, die heeft hij waarschijnlijk toch niet nodig. Dat wordt een tijdje aanpassen (zool en straal harden) maar daarna heb je een paard met gezonde voeten.

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:16

Bandida schreef:
Djesseka schreef:

Toch wel hoor, maar voor jou niet zo.
Laat die ijzers er maar gewoon afhalen, door een goeie smid/bekapper, die heeft hij waarschijnlijk toch niet nodig. Dat wordt een tijdje aanpassen (zool en straal harden) maar daarna heb je een paard met gezonde voeten.

En hoe bedoel je dit? 'Voor mij wel'. Als het voor Spark beter is, gaan we iets anders doen en desnoods dag en nacht op de wei. Maar dat is voor dit paard moeilijk te regelen, omdat ze verlatingsangst heeft en bovendien loopt ze Z2. Kun je daar aankomen zonder ijzers? Het is maar een vraag hoor, want als dat zo is, kunnen we het overwegen.

Ik vind de foto's van Smurf er heel goed uitzien!

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:23

Citaat:
En hoe bedoel je dit?

Gewoon zoals het er staat. Ik denk dat je er niet moet aan twijfelen dat een paard liever met wat vriendjes loopt te niksen op de wei. Maar zoals je zelf al zegt: als je Z2 wil is dat moeilijk te regelen.
Citaat:
Kun je daar aankomen zonder ijzers?

Waarom niet? Ik ga er van uit dat ze een correcte beenstand, en correcte bewegingen heeft, anders zou ze geen Z2 lopen...de rest is tijd: even geduld tot de hoeven hard zijn, en hersteld van de nagelgaten.

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:27

ik weet niet echt of het zonder ijzers beter is, mijn pony is even gecorrigeerd op ijzers en toen hebben we ze erafgehaald. hij had sinds november geen ijzers meer, maar hij kreug scheurtjes en zn hoeven en ging ontzettend frans staan. nu heeft hji toch maaar weer wel ijzers

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:34

Ook bij een Z2 wedstrijd kun je zonder ijzers aankomen hoor, ze zijn niet verplicht... je paard heeft alleen wel minder grip op het natte gras (in een blote hoef kun je geen proppen draaien). Wellicht moet je een aantal wedstrijden daardoor afzeggen..

De verlatingsangst komt vaak ook voor door het niet anders kennen. Geef je paard eens in de wei te eten, en altijd een maatje erbij! Neem eens een dag de tijd en ga van ee afstandje staan kijken... hoe erg is de verlatingsangst, duurt het de hele dag, of is het na ee half uurtje over??

Mijn pony flipt ook als haar maatje weg gaat bij haar (staat 24/7 in een loopstal met hem). Toch is ze na een half uurtje weer redelijk rustig hoor..

En of je paard nu Z2 of nog geen B loopt, de wei kunnen ze altijd op. Je zult ook zien dat als je paard de hele dag in de wei staat, je paard geen rare capriolen meer gaat uithalen (zoals de meeste paarden wel doen als ze even de wei in mogen). Het is echt beter voor je paard. Voor conditieverlies hoef je ook niet bang te zijn, je paard staat over het algemeen de hele dag niks te doen, een beetje rond te sjouwen. Ben je bang voor een grasbuik?? zet dan je paard in een grote paddock.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:10

Neem een andere hoefsmid.
Negen op de tien keer de fout van de hoefsmid.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:16

Mijn paard heeft dar ook last van. Ik kan je adviseren gewoon normaal bekappen en een aangpast achterijzer voor doen. Eventtueel de takken iets in korten zodat ze er minder snel op kan gaan staan en (een maatje groter dan de voeten) springschoenen om. ben je zo van het probleem af. Ik tenminste wel. Het zit al 5 weken

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:58

Citaat:
Ik vind de foto's van Smurf er heel goed uitzien!

de bovenste 2 foto's op die site zijn om te janken en dan wordt het steeds beter
Mijn paard heeft een enorme beenstandafwijking, hij is extreem toontredend, met ijzers werd dat gecorrigeerd met wiggen en andere middelen, inmiddels weet ik dat dat onmogelijk is bij een paard dat ouder is dan 1 jaar.......

Toen hij nog ijzers had moest hij strijklappen en allemaal rommel om zijn benen gebonden hebben anders liep hij zich tot bloedens toe open, dsat is nu allemaal verleden tijd, de hoeven slijten niet eens meer scheef af.

ik heb daarvoor zeker "offers" moeten doen, ik heb zelf een cursus gedaan om te leren vijlen (doe ik alleen in uiterste nood), ik heb een poos niet kunnen rijden (nu WIL ik niet eens meer rijden) het paard staat veel buiten in weer en wind, de stalbedekking is anders dan anders, ik heb het voer aangepast enz. Maar het resultaat mag er zijn: spijkerharde hoeven die keurig recht afslijten!

Mijn bekapper is overigens iemand die een opleiding in Amerika gedaan heeft en niet een 1-dags natuurlijk-bekap-opleiding in NL.