Wie ervaring met zelf sederen??? (muisjes etc.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvaSuzanne

Wie ervaring met zelf sederen??? (muisjes etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:24

Mijn jonge hengst is heel erg druk met bekappen. Helaas zijn zijn hoeven vrij kort en hij moet binnenkort op ijzers. Ik wil dit pas laten doen als hij gecastreerd is, dat zal over een maand of twee zijn.

Nu mijn vraag: mijn hoefsmid wil dat hij verdoofd wordt en zegt dat je die muisjes of iets anders gewoon zelf kunt kopen en geven. Ik heb hier geen ervaring mee dus weet iemand hoe je dat doet en of de dierenarts het niet beter kan doen.

Mijn paard gaat waarschijnlijk onder algehele verdoving tijdens de castratie, weet dit echter niet zeker maar ik denk dat er wel een bepaalde tijd tussen moet zitten als je hem weer gaat verdoven?

Het is trouwens niet zo dat hij de hele boel afbreekt als hij bekapt wordt. Toen ik hem net kreeg nog wel, stond hij steeds te steigeren maar nu wil hij alleen af en toe zijn benen op de grond zetten als hij het zat is en dat gaat met redelijk geweld. De hoefsmid is verder heel bekwaam en rustig, maar zegt dat het gevaarlijk is om te nagelen als hij zo met zijn benen trekt ivm misslaan.

Hoop dat iemand me kan helpen?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:42

Overleg even met je DA

je kan bij vijwel iedere paarden winkel ook wel tanquigel kopen, Afhankelijk van hewicht geeft je hem daat een beetje van (spuit je in de mond net als wormenpasta)

Dan even en uurtje wachten en dan is ie suf en zal wat mekkelijker zijn bij de smid. Waar je wel op moet letten is dat je een gesedeerd paard niet laat eten (kan zich verslikken).

Het werlt een paar uurtjes en daarna is je paard weer gewoon de oude. Over het algemeen kan het weinig kwaad. Beter geef je eerst een kleine dosis, je kan dan indien nodig later wat bijgeven als het nodig is.

Over sederen na een operatie denk ik dat je het beste je DA kan vragen hoe & wat.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:46

Ok dus je kunt het dus wel zelf doen. Wel gek eigenlijk. Ik ga het inderdaad ook vragen aan de DA als ik hem laat castreren. Bedankt!

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:30

vroeger kon je in de winkel gewoon Sedalin kopen.

dat heb ik vaak gebruikt met beslaan en vervoer.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:54

ik heb een of andere pasta van de paardendrogist gebruikt, ook voor bij de hoefsmid. het hielp wel, mn paard was niet extreem suf, maar was gewoon rustig. het gaf me een veilig gevoel omdat het een natuurlijk product is. hij mocht ook gewoon eten enzo erbij, dat was geen enkel probleem. ook mocht ik het door het voer geven, want mn paard is bang voor spuiten. ik ga het de volgende keer met bekappen weer geven.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:59

Zou het idd even overleggen bij de operatie. De muisjes of gel helpen vaak wel aardig, sommige paarden komen er echter doorheen. Belangrijkste is dat je het ruim van te voren geeft als hij op stal staat en hem dan met rust laat, zodat het goed in kan werken. Dus nooit geven als hij al wat aan de drukke kant is.
Laat hem in ieder geval koud beslaan; met warm beslag en die rook zal hij waarschijnlijk paniekeriger op reageren.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:17

Mijn pony is bang voor warm beslag.
Nu we het koud doen is hij echt al een stuk rustiger en gaat het eigenlijk gewoon goed

Toch geven we hem voor de zekerheid nog wel een spuitje. Net als wat Kyona zegt moet je het wel ruim van te voren geven.
En als ze echt panisch worden dan vrees ik dat ze nog steeds gekke dingen kunnen doen met zo'n spuitje op

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 08:44

Hmm dat wordt dus toch nog een lastig verhaal want hij heeft geen box, wel een schuilstal maar deze kan ik niet afsluiten. Dat niet-eten wordt dus nog een probleem. Ik zal eens kijken of ik dat natuurlijke spul kan vinden, alleen denk ik dat dat niet sterk genoeg is. Koud beslaan klinkt wel beter inderdaad, die rook is natuurlijk een extra excuus om zijn voeten weg te trekken.

@Fiefdepief: Is dat spuitje een injectie of een orale spuit? Op zich is hij niet bang aangelegd, dat benen trekken is meer een dominantie-ding dan angst dus ik hoop dat het na het castreren wat minder is. Ik heb inderdaad gehoord dat ze gewoon door de verdoving heen kunnen breken als ze bang zijn.

@Kyona: Gelukkig is hij over het algemeen niet al te druk dus ik hoop dat hij er dan wat minder snel doorheenbreekt?

Thanks voor alle tips!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 08:47

en een praam?

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 09:49

Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht, zal eens met de hoefsmid overleggen, is eigenlijk wel makkelijker dan sederen inderdaad!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:15

Wij gebruikten een orale spuit, maar bij het warme beslag had dat dus niet zo heel veel zin
Koud ging wel goed, zijn het nu ook aan het afbouwen, maar als ie van de zomer weer voor het eerst ijzers krijgt ('s winters gaan ze er altijd af) geven we hem toch weer een spuitje gewoon voor de zekerheid

Eerst gebruikten we Sedalin, maar de laatste keer hadden we een ander middeltje, was iets met de verkoop ofzo..
Weet het ook niet precies, maar er is niet meer zo heel makkelijk aan te komen.

Tinky12

Re: Wie ervaring met zelf sederen??? (muisjes etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 04:42

Hallo,

Jullie hebben het over sederen met sedalin/sedasan.Nu hebben we het hier over een hengst.Wisten jullie dat een hengst/ruin uit kan schachten door oa dit middel.Soms loopt er teveel bloed doorheen waardoor de penis niet meer kan worden teruggetrokken.Dit kan in het ergste geval tot amputatie leiden.Wees dus voorzichtig met deze middelen bij hengsten/ruinen.
Ik wil niemand in de boom jagen,maar laat je goed voorlichten voordat je naar deze middelen grijpt.Er zijn ook andere vormen van sedatie die dit probleem niet kennen.Bv Domosedan....helaas niet goedkoop en zal vaak door een DA gegeven moeten worden.

Groetjes,Tinky

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 08:36

Getver! Daar heb ik echt nog nooit van gehoord! Maar ja door wie moet je je goed laten inlichten? De ruitersportzaak...die willen toch ook gewoon verkopen lijkt me? Nee ik ga me even helemaal voor laten lichten door de DA voordat ik zelf aan het "uitproberen" sla.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:15

Eigenlijk staat het gewoon in de bijsluiter....
-Bijwerkingen:
o.a. penisrelaxatie bij mannelijke dieren

...maar die wordt vaak niet gelezen .Bij aankoop wordt er ook vaak geen verdere voorlichting bij gegeven .
Ik durf zelfs te wedden dat als je dit vraagt aan de verkoper dat diegene je raar aan staat te kijken
Het middel is zo "bekent"bij mensen dat niemand daar ook verder naar vraagt.
Overleg gewoon even met je DA wat voor jouw paardje het meest geschikt/veilig is.

Groetjes,Tinky

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:20

Sedalin mag niet meer verkocht worden, en daarvoor in de plaats is nu veelal Tranquigel (al eerder genoemd). Mijn ervaring met dit middel is echter slecht. Verdoving werkt amper, en als t werkt slechts een klein halfuurtje, maar dan is hij nog heel wakker!

Dit is bij verschillende paarden opgevallen.

Ik zou gewoon overleggen met je DA! Succes!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:26

KiWiKo schreef:
en een praam?

Bah KiWi, niet zo middeleeuws hoor. Er zijn genoeg alternatieven, maar laat de praam in het museum!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 08:51

MiEpPrInZ schreef:
Sedalin mag niet meer verkocht worden, en daarvoor in de plaats is nu veelal Tranquigel (al eerder genoemd). Mijn ervaring met dit middel is echter slecht. Verdoving werkt amper, en als t werkt slechts een klein halfuurtje, maar dan is hij nog heel wakker!

Dit is bij verschillende paarden opgevallen.

Ik zou gewoon overleggen met je DA! Succes!

Hmmm ja dat heb ik ook wel eens ergens gelezen. Op zich vind ik het niet gek dat ze sterke verdovingsmiddelen uit de handel nemen. Een half uurtje is echt te kort denk ik, dan staat hij dadelijk op één ijzer ofzo!

Verder over de praam, dat is toch gewoon een soort natuurlijke verdoving? Ik had gehoord dat paarden zelf een rustgevend stofje aanmaken als de neus wordt afgeknepen? Of is dat een fabeltje en kunnen ze gewoon geen kant op? Op zich zou ik zelf ook wel stil blijven staan als iemand keihard in mijn neus knijpt...

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:56

Het idee van een praam is een stok waar een touw aanzit, dit wordt om de neus gedraaid en veroorzaakt een zodanige erge pijn dat er endorfine wordt aangemaakt, en het paard alles toelaat wat er hem gedaan wordt. Zolang er alternatieven zijn en het paard geen gevaar voor zichzelf en anderen is, vind ik het een rotmiddel.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:29

hihi praam doet geen pijn. Echt niet , zou een praam pijn doen dan zou je het maar een keer op een paard kunnen gebruiken en daarna krijg je het nooit meer over de neus gestoken Daar zijn paarden veel te slim voor.

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:53

Ik wou net zeggen.. Mijn paard gaat staan slapen bij n praam... Door verdovingen komt ze binnen no time heen, maar de praam niet..

Ik zou gewoon eerst eens koud beslaan proberen.. Die van mij flipt ook met warm beslaan, heb het niet eens geprobeerd, en nu gaat het gewoon steeds beter.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:01

Is sedalin verboden? Heb pasgeleden van de DA in Belgie een spuit gekregen (gekocht) .... maar heb hem niet hoeven te gebruiken.
Als iemand hem wil (kost 15 euro) door wat voor reden dan ook dan laat maar weten. Ik gebruik hem niet....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:07

Sedalin is vervangen voor Sedasan

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:00

Een praam lijkt mij een prima middel. Het werkt niet bij alle paarden, maar als het wel werkt, komt dat niet doordat er pijn wordt veroorzaakt, maar doordat er endorfinen worden geproduceerd. Het paard wordt dus als het ware "high". Moet je eens kijken hoe verlekkerd sommige paarden staan te kijken met een praam op.

Voordeel van een praam ten opzichte van Sedalin of andere middelen is dat je geen stoffen toedient aan je paard. Als je sedalin of aanverwante middelen toedient, kan je paard positief worden in eendoping-test. Dus hou daar rekening mee als je wedstrijden rijdt.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:45

TS zegt dat het paard bij de smid alleen nog voet op de grond zet als hij het zat is. Hij breekt de tent niet af, is geen gevaar voor zichzelf en anderen.

...ik stond ook verlekkerd te zweven in de keuken, kijkend naar het bot dat bloot lag in mijn vinger na een aanvaring met een mes. Helemaal draaierig ben na verband op de bank gaan zitten, en toen kwam de pijn.

Maar de praam zal zo zijn voordelen hebben, dat is per paard verschillend.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:18

Tinky12 schreef:
Hallo,

Domosedan....helaas niet goedkoop en zal vaak door een DA gegeven moeten worden.

Groetjes,Tinky

Domosedan is razend duur en kan alleen door de DA worden gegeven. Dus de kosten van een consult komen daar nog eens bij. (Daarbij komt uitschachten ook bij dit middel voor)
Dat Sedalin uit de handel is genomen is niet omdat het middel niet zou deugen maar heeft te maken met de patentrechten etc.
In Belgie is het inderdaad nog wel verkrijgbaar (en op sommige plekken in Nederland ook ).