Waarom mogen we niet open en eerlijk over Rhino virus praten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Waarom mogen we niet open en eerlijk over Rhino virus praten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:20

Waarom gaan alle topic's op slot die over het Rhino virus gaan ?

Iedereen zegt naar aanleiding van viewtopic.php?f=15&t=544035

Zegt iedereen dat er eerlijker over gepraat moet worden, en het bekend gemaakt moet worden, meldings plicht hier en daar...blablabla

Maar wat doet bokt als er over gepraat word ?! Op slot, en dan word er door verwezen naar het centralen Rhino virus topic.

Waar wij dus niets in kunnen plaatsen. Omdat die op slot zit.

Wij mogen er als bokkers toch over praten ? Of zie ik dit verkeerd ?

Het is allemaal een beetje tegenstrijdig.

Maak anders een centraal Rhino virus topic, waar we in MOGEN praten.

Ik begrijp dat we niet te veel paniek moeten zaaien met betreking tot het onderwerp.. maar toch...

Ik wist niet waar ik dit neer moest zetten,dus toen maar hier...
anders moet het even verplaats worden

viev

Re: Waarom mogen we niet open en eerlijk over Rhino virus pr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:52

Ik ben het hiermee eens!

Dat er verwezen word naar het centrale topis, oke!

Dat is geen probleem, maar dat die dan op slot is..

Vaag........

ilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:53

ben het idd met je eens

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:53

idd helemaal mee eens

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:18

Het 'gevaar' van Rhino topics is dat er al heel snel 'van horen zeggen' verhalen worden geplaatst.

Via via gehoord dat er bij Boer Biet Rhino heerst. 3 posts verder zijn er al drie paarden bij Boer Biet overleden. Terwijl in het echt er niets aan de hand is.

Rhino is een heel vervelende, heel besmettelijke ziekte die helaas elk jaar ongeveer omstreeks deze tijd de kop op steekt. Doordat het zo'n besmettelijke, nare ziekte is heb je al snel dat er geruchten rond gaan en paniek wordt gezaaid. Wat er eigenlijk aan de hand is en waar het heerst is dan volkomen onduidelijk.

Vandaar de keuze voor 1 centraal Rhino topic. In dat topic komen enkel en alleen de bevestigde Rhino gevallen. Dus geen 'van horen zeggen' en 'vage geruchten'. Alleen de bevestigde gevallen. Op die manier kan iedereen zelf zien hoe de Rhino besmetting is.

Dat is wat mij betreft eerlijk er over praten ja.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:20

Mee eens. Verwijzing naar een topic met een slotje.
Rhino lijkt wel een vloekwoord hier op Bokt.
We moeten nu voorzichtig zijn. Gooi die topic open!!!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 00:22

Dat is idd er wel eerlijk over praten, maar het is jammer dat wij (zoals in de link die ik gaf ) niet veder mogen prater er over.

Ik denk dat het voor ons als eigenaar wel belangerijk is om er ergens een soort van topic is, waar we ons verhaal kwijt kunnen, het met anderen kunnen delen.

Meschien een iedee om een centraal praat topic te maken, maar daarin duidelijk stellen dat er geen roddels de ronte mogen gaan.

Ik begrijp jullie keuzen, en snap dat ook.

En idd, het lijkt wel vervloekt.

viev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:29

Apple schreef:
Het 'gevaar' van Rhino topics is dat er al heel snel 'van horen zeggen' verhalen worden geplaatst.

Via via gehoord dat er bij Boer Biet Rhino heerst. 3 posts verder zijn er al drie paarden bij Boer Biet overleden. Terwijl in het echt er niets aan de hand is.

Rhino is een heel vervelende, heel besmettelijke ziekte die helaas elk jaar ongeveer omstreeks deze tijd de kop op steekt. Doordat het zo'n besmettelijke, nare ziekte is heb je al snel dat er geruchten rond gaan en paniek wordt gezaaid. Wat er eigenlijk aan de hand is en waar het heerst is dan volkomen onduidelijk.

Vandaar de keuze voor 1 centraal Rhino topic. In dat topic komen enkel en alleen de bevestigde Rhino gevallen. Dus geen 'van horen zeggen' en 'vage geruchten'. Alleen de bevestigde gevallen. Op die manier kan iedereen zelf zien hoe de Rhino besmetting is.

Dat is zo.

Maar in de topic die amigootje geeft in haar bericht, daar gaat het om echte geconstanteerde rhino!
En zelfs ik en anderen op bokt kunnen bevestigen dat dat waar is, want deze manege is vlak bij mij. Overgens zijn er mensen lid van bokt die op deze stal staan zelfs.

Maar zelfs dan mag er niet over gepraat worden blijkbaar omdat er een slotje op komt en er word verwezen naar een topic die op slot zit.

Maak die topic dan open of zeg gewoon als bokt zijnde eerlijk wij hebben leiver niet dat er over rhino gepraat word.
Dan weten mensen waarvoor ze staan...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:34

Eind vorig jaar was er Rhino in drenthe, het begon ook als een normaal topic over bekende gevallen maar binnen één pagina was het één grote angstzaaierij en stroomde het vol met geruchten. Dus wat mij betreft mag het op slot blijven.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:37

Helaas heb ik het dus van dichtbij meegemaakt en is onze stal ook op tv geweest van de week zie de link die in door TS wordt aangegeven.
Wij als stal zijn er heel erg open over, omdat de paarden op de eerste plaats staan en we geen verdere besmetting wilde hebben (stal is gelijk gesloten zonder dat er nog aanleiding was voor rhino)

Ik snap best wel dat jullie willen verkomen als mods dat er indianenverhalen te ronde gaan op bokt, maar geeft dan de bokkers de kans op zich te bewijzen, geeft ons een topic om over de rhino te praten, maar zonder roddels als dit toch gebeurd (uit de hand loopt) dan kunnen jullie het topic toch altijd nog sluiten. (een slotje is zo gezet ) en moeten bokkers het dan maar met het gesloten Rhino topic doen die er al was.

Ik heb al verschillende PM's van bokkers gehad die genoeg vragen hadden over Rhino en ik had ook aangegeven dat ze me konden PM ook omdat er geen topic over gemaakt kon worden.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:39

Karl66 schreef:
Eind vorig jaar was er Rhino in drenthe, het begon ook als een normaal topic over bekende gevallen maar binnen één pagina was het één grote angstzaaierij en stroomde het vol met geruchten. Dus wat mij betreft mag het op slot blijven.

Angstzaaien is denk ik niet de bedoeling, maar ben het zeker met de andere bokkers eens! Desnoods een apart topic ZONDER slot. Voor Rhino mag er wat mij betreft een meldt plicht komen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 00:42

Fijn dat er meer bokkers het met mee eens zijn

@sabje19; ik sta ook met mijn paardje in hoofddorp,en verwachten eigelijk wel dat er een topic hier over liep, en die zocht ik om jullie allemaal sterkte te wensen. En idd net wat je zegt, er zijn genoeg mensen die vragen over van alles hebben.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:48

Er is best wel snel achter te komen of er een valse info hier wordt neergezet of niet. De valse is dan zo weer weg.

Laat de mensen die Rhino op stal hebben er over kunnen praten. Ze zitten allemaal in het zelfde rotte schuitje. Andere kunnen er weer van leren hoe je met de zieke paarden om moet gaan.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:51

Ik ben er zelf ook een voorstander voor om er openlijk over te kunnen praten, zeker dat als mijn eigen paard Rhino zou hebben opgelopen daar ook met andere lotgenoten het erover te kunnen hebben.

Ik weet helaas dat veel stalhouders hun Rhinogevallen letterlijk verzwijgen om paniek te voorkomen, maar wat er wordt vergeten is dat zo wel nieuwe besmettingen in de hand worden gewerkt! Ook de dierenkliniek in Utrecht pleit voor het openbaar maken van de Rhino gevallen en ook het te laten onderzoeken van de zieke en overleden paarden, om daar van te kunnen leren.

Zie ook: http://www.vet.uu.nl/site/viavet/facult ... ij_paarden

Waarom werden wel alle stallen met Mond en Klauwzeer openlijk in alle media bekend gemaakt, worden alle straten afgezet en gold er een landelijk vervoersverbod voor alle vee, inclusief paarden? Waarom bij varkenspest, gekke koeienziekte en nu de vogelgriep extreme maatregelen, terwijl de Rhino vaak wordt verzwegen?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:54

Het is misschien ook nog mogelijk om het te splitsen. In de sticky kunnen dan alleen de bevestigde gevallen genoemd worden.

In een Rhino Kletstopic kan het dan vooral gaan over ongerustheid, bezorgdheid, symptomen, maatregelen etc.etc.etc. zonder stalnamen te noemen.

Maar goed, wij als moderatorteam zijn nog even in overleg wat we het beste kunnen doen.

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:41

Wat geweldig !!

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:35

Karl66 schreef:

Inderdaad, ik woon vlak bij Meppel/ Ruinen waar die 2 rhino gevallen waren. Er ontstond toen op bokt een enorme roddelclub en dikke paniekzaaierij om helemaal niets en werden de 2 bedrijven waar rhino was ook nog eens anoniem zwart gemaakt.
De rhino is ook nooit verder gekomen dan die 2 bedrijven en een heleboel paniek om niets dus!!!!!!!!!!!

Ben het meestal niet eens met moderators maar kan me het in dit geval goed indenken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:41

Sluit me bij Apple aan

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:12

Ik ben geen voorstander van een rhino-topic op bokt dat open is om een aantal redenen:

- er wordt informatie gegegeven over rhino. Die informatie is zo uitgebreid mogelijk opgenomen in medisch. Meer info is er niet voorhanden, tenzij je gaat zoeken in zwaar wetenschappelijke teksten.
- Hetzelfde geldt voor enten en het verloop van de ziekte en het mogelijke besmettingsgevaar.

Ondanks dat er heel specifiek informatie over rhino wordt gegeven, zijn er altijd legio bokkers, die echt klinkklare onzin verkopen over rhino. En daarme paniek zaaien.

Dan zijn er nog de meldingen van 'horen zeggen". Iemand zet iets neer over "ik heb gehoord dat er rhino is in stal die-en-die in dorp zus-en-zo. Dat heeft als gevolg dat er tientallen posts achteraan komen in de categorie"

"oh wat erg, ik moet maar uit de buurt blijven".
"heeft iemand al iets gehoord over rhino in xxxx (de regio waar deze persoon zelf woont)?
"wat rot voor die paardjuhs"
"moet ik nu ook gaan enten dan?"
"ik heb gehoord da ze er dood van kunnen gaan"

Ondanks herhaaldelijk waarschuwen dat dit soort posts niet de bedoeling zijn, bleef de stroom van dit soort meldingen doorgaan. Daardoor was het ook niet meer mogelijk de echte meldingen tussen alle "onzinposts" door te vinden.

Daarom is het topic op slot gegaan.

Nog afgezien van het feit dat ik persoonlijk niet zo heel veel zin heb om constant dit soort posts te verwijderen, voegt een dergelijk topic m.i. dus niets toe.

- rhino info staat uitgebreid op bokt
- meldingen komen op bokt

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:49

Na enig overleg en met de eerdere ervaringen in het achterhoofd is besloten geen RhinoKletstopic toe te staan.

De vaste meldingen blijven gewoon in de sticky komen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:02

Teuntje111 schreef:
Ik ben er zelf ook een voorstander voor om er openlijk over te kunnen praten, zeker dat als mijn eigen paard Rhino zou hebben opgelopen daar ook met andere lotgenoten het erover te kunnen hebben.

Ik weet helaas dat veel stalhouders hun Rhinogevallen letterlijk verzwijgen om paniek te voorkomen, maar wat er wordt vergeten is dat zo wel nieuwe besmettingen in de hand worden gewerkt! Ook de dierenkliniek in Utrecht pleit voor het openbaar maken van de Rhino gevallen en ook het te laten onderzoeken van de zieke en overleden paarden, om daar van te kunnen leren.

Zie ook: http://www.vet.uu.nl/site/viavet/facult ... ij_paarden

Waarom werden wel alle stallen met Mond en Klauwzeer openlijk in alle media bekend gemaakt, worden alle straten afgezet en gold er een landelijk vervoersverbod voor alle vee, inclusief paarden? Waarom bij varkenspest, gekke koeienziekte en nu de vogelgriep extreme maatregelen, terwijl de Rhino vaak wordt verzwegen?

De reden hiervoor is dat Rhino niet door een streek maar door een stal raast. Het Rhinovirus is voor een virus zwaar en groot en wordt daardoor niet door de lucht overgedragen maar alleen via rechtstreeks contact (neus-neus of neus-kleding-neus). Toen het vorig jaar bij ons op de manege woedde was het zelfs zo dat het door goede maatregelen zelf in één van de stalgebouwen gebleven is.

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:09

Dankjullie voor de uitleg, ik begrijp jullie keuzen, maar blijf het jammer vinden !!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:46

Karl66 schreef:
De reden hiervoor is dat Rhino niet door een streek maar door een stal raast. Het Rhinovirus is voor een virus zwaar en groot en wordt daardoor niet door de lucht overgedragen maar alleen via rechtstreeks contact (neus-neus of neus-kleding-neus). Toen het vorig jaar bij ons op de manege woedde was het zelfs zo dat het door goede maatregelen zelf in één van de stalgebouwen gebleven is.

Dank je voor je uitleg! Fijn dat het in ieder geval toen niet verder is uitgebreid! Weet nu dat het risoco op besmettingen in ieder geval niet zo hoog is als dat ik altijd dacht..

Inderdaad jammer dat er geen Rhino-ervaringen topic mag komen, maar wel begrijpelijk.. Gezien in het verleden gebeurde zaken..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:40

rhino is ook niet zo besmettelijk als bijv. Droes. Op de site van de universiteit van Utrecht is te lezen dat Rhino vaak door een stal waart, niet door een streek.
Dus is de noodzaak van melden ook niet heel erg groot. 1 topic met alleen bewezen gevallen is meer dan genoeg, anders wordt het een grote paniekzaaierij.

edit: ik zie dat ditzelfde hierboven net ook al is gezegd. Nou ja, beter dubbel dan niet...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:44

Apple schreef:

Jep zo zou mijn veulen vorig jaar hier in drenthe al bijna dood zijn..
(hij stond bij iemand die volgens iemand op bokt rhino had)
Hij heeft nooit rhino op stal gehad en mijn veulen heeft ook nog nooit rhino gehad en leefd nog steeds.

Het is heel naar en raar om te horen van een ander (onbekende) dat jou beest dood zou zijn.