Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

joriwester schreef:pas op met zelf dokteren en allerlei middeltjes toedienen. Je kunt een paard ook te veel supplementen geven en dit moet allemaal door de lever afgebroken worden. Je kunt zo verzuring ook in de hand werken.
Hoe ziet trouwens je trainings schema eruit? Hoe vaak in de week train je, met hoeveel dagen rust ertussen en als je rijdt, warming up en cooling down zit wel goed, dat schreef je al, maar bouw je tijdens het rijden genoeg rust momenten in? Intervaltraining is een goede manier van trainen bij paarden die snel verzuren.
Agnes75 schreef:Ik krijg een beetje het idee dat het misschien ook aan de voeding kan liggen, of dat je (toch)een scheef paard hebt (dit moet je dan rijtechnisch oplossen).
Ik weet niet precies wat je paard aan voer nodig heeft, maar volgens mij voer je behoorlijk energierijk spul: Pavo Sport, plus muesli met veel granen plus mais met veel zetmeel wat in suikers wordt omgezet en wat tot verzuring kan leiden. Voer je genoeg hooi? En is je verhouding ruwvoer: krachtvoer in orde? En eet je paard wel rustig zodat ie genoeg speeksel kan vormen voor de vertering? Het is verstandig om eerst wat hooi te voeren voordat ie zijn krachtvoer krijgt. Of wat wortels door zijn voer heen te doen, zodat ie lekker speeksel gaat aanmaken waardoor de vertering van de brokken beter gaat (speeksel is basisch en neutraliseert zo schadelijke zuren in het spijsverteringskanaal). Krijgt ie ook wortels en appels? Groente en fruit helpen ook bij paarden bij de afvoer van schadelijke stoffen.
Heb je al een voedingsadvies opgevraagd? Wat zegt je dierenarts over het rantsoen?
joriwester schreef:pas op met zelf dokteren en allerlei middeltjes toedienen. Je kunt een paard ook te veel supplementen geven en dit moet allemaal door de lever afgebroken worden. Je kunt zo verzuring ook in de hand werken.
Hoe ziet trouwens je trainings schema eruit? Hoe vaak in de week train je, met hoeveel dagen rust ertussen en als je rijdt, warming up en cooling down zit wel goed, dat schreef je al, maar bouw je tijdens het rijden genoeg rust momenten in? Intervaltraining is een goede manier van trainen bij paarden die snel verzuren.
beau_diva schreef:ik denk dat het komt doordat je toch te hard van stapel loopt, waarscheinlijk niet voor jou, maar wel voor je paard. en 2 uurtjes buiten lopen per dag voor een z-paard toch erg weinig.
dus loopt hij 2 uur per dag buiten + nog het rijden erbij, laten we zeggen dan is hij 3,5 uur per dag bezig.
ik denk dat als je met dit verhaal naar je DA gaat, dat die zou zeggen, vaker buiten laten lopen.
een 20 min solarium vind ik zelf erg! veel.
en na het rijden ga je uitstappen (cooling down), en dan zet je hem onder een solarium wat ze spieren weer opwarmt. beetje raar eigenlijk, want je wil juist dat de spieren weer normale tempratuur bereiken. en een solarium met infrarood heeft juist een doorbloedende werking op de bloedsomloop. dus dat zorgt ook dat het zuur word afgevoerd.
(infrarood lampen warmen de spieren op en heeft een werking op de bloedsomloop, en warmtelampen heeft alleen een "verwarmende" werking. maar let wel op dat warmtelampen ook er rood uitzien).
en infrarood mag nooit te lang. mensen mogen bijv. niet langer dan 15 min eronder, anders word het schadenlijk.
en verzuring is een laagje om de "beschadigde spieren" te beschermen
mijn conclusie: goed in en uitstappen
warm dek op die paar uurtjes buiten.
pas 1,5 uur ná het rijden onder het solarium, en niet elke dag, en dan maar 10-15 min. en halverwege het uitstappen een uitrijdeken op. en natuurlijk vaker buiten laten lopen als dat kan.
( maar snel onder het solarium, doen veel mensen, en juist omdat "iedereen"het doet , lijkt het alsof het hoort.)
nouw succes verder!