Merrie al vrij lang hengstig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sliertje

Merrie al vrij lang hengstig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 22:05

De merrie die ik rij wordt 14 jaar en is het hele jaar door in periodes hengstig. Meestal is het na een weekje over maar ze is nu al ruim 2 weken hengstig en heel sloom in haar hele doen in laten. Nou is ze altijd wel sloom als ze hengstig is, maar ze blijft er nu meer in.

Hebben jullie dit ook? Is ze in de overgang? Of zal ik gewoon de da even laten kijken?

Bedankt!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:39

Een hormonenprobleem. Als ze vaak hengstig is en ze vind het heerlijk om een tik te krijgen en lekker tegen je been aan gaat plakken als je drijf , dan kan het een pismerrie zijn.
Ik weet niet hoe lang je dit paard kent, maar een bezoekje van een DA kan geen kwaad als je meent dat het geen pismerrie is.

nomes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:47

wat bedoel je precies met een pismerrie?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:51

Dat is een merrie die eigenlijk altijd hengstig is, sloom, tegen je aan plakken, als je haar een tik geeft gaat ze nog langzamer lopen, ze kijken helemaal verliefd en pissen de hele boel onder. Dus als je zo merrie aanraakt, staat ze te pissen. Vandaar pismerrie.
Pismerrie worden vaak de fokkerij ingegooit. Rijden is een ramp.

nomes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:55

dit gedrag laat ze dus continu zien, in plaats van sommige merries die dit extreme gedrag alleen tijdens hengstigheid hebben?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:03

Dus is het een pismerrie. Laten dekken en het gedrag wordt weer "normaal".
Een drachtige merrie kan natuurlijk ook de andere kant opslaan. Ze kunnnen heel agressief worden of juist heel lief.
Laat er iemand eens naar kijken en je weet of het een pismerrie is. Ze kunnen tegenwoordig wel wat er aan doen. Ze plaatsen een soort knikker in de baarmoeder en de merrie denkt dat ze drachtig is. Als het heel erg is en het is een heel goed sportpaard, dan kunnen ze ook de merrie stereliseren.
Vraag aan je DA om advies!

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:31

Een merrie die bij ons op stal staat is ook bijna continu hengstig. Af en toe is het een weekje weg, maar als er een ander paard in de buurt is tilt ze haar staart weer op. Het maakt voor haar niet uit of dit paard een merrie of een ruin is. Ze staat dan vooral te blitsen (of knipogen).
In eerste instantie dacht ik dat dit een soort gewoonte was, maar het is echt hengstigheid. Ze gaat altijd stilstaan als je langs een box met een ruin loopt. Ik had het ook nog nooit gezien. Schijnbaar toch een hormoonprobleem

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:01

livvy schreef:
Een merrie die bij ons op stal staat is ook bijna continu hengstig. Af en toe is het een weekje weg, maar als er een ander paard in de buurt is tilt ze haar staart weer op. Het maakt voor haar niet uit of dit paard een merrie of een ruin is. Ze staat dan vooral te blitsen (of knipogen).
In eerste instantie dacht ik dat dit een soort gewoonte was, maar het is echt hengstigheid. Ze gaat altijd stilstaan als je langs een box met een ruin loopt. Ik had het ook nog nooit gezien. Schijnbaar toch een hormoonprobleem

Ook dus een pismerrie.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:09

mijn pony is het voorjaar+de hele zomer aan 1 stuk door hengstig, en als er ene nieuw paard bij komt thuis of bij de buren is ze meteen weer hengsig ook als he herfst of winter is(buren hebben nu 2 pony's en ja hoor madame is weer hengstig)
moet zeggen dat Des niet plakt aan je been en niet vervelend wordt, ja hoogstens richting de andere paarden soms iets vervelender, verder is het een schat!
de merrie van mn moeder is af en toe maar hengstig en die slaat dan en no way dat ik er achterlangs loop, zelfs aansingelen is dan ene probleem! maar rijden dan weer niet...

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:17

bij de paardendrogist heb je een kruidenmengseltje voor bv. dat soort hengstige merrie's... heet moody mare

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:40

[/quote]
Ook dus een pismerrie.[/quote]

haha ja idd, maar vind dat zo'n negatief woord.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 22:01

hmmm, die van mij is niet het gehele jaar hengstig hoor, maar als ze het is dan is ze het zo extreem... In de sport gaat het best lekker. Alleen ze is van de laatste twee weken zo sloom en anders en langdurig hengstig.
Ik zal eens kijken naar dat moody mare spul, wie weet heeft het effect.

Nouran

Re: Merrie al vrij lang hengstig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:44

Pas op met ie middeltjes zo als die van de paarden drogist.. Sommige worden bij keuringen en wedstrijden gezien als doping..

Mijn merrie is ook heel extreem en niet de liefste, et wedstrijden een ramp, ze plakt zo aan mn been dat ze de ring 10 meter uit gaat.. Bij wijze van.. Grr.. Toen ze drachtig was was het een stuk beter, dit jaar laat ik haar weer dekken denk ik.. Alleen na de dekking kon ik haar gelijk niet meer rijden, binnen een maand tonnetje rond.. haha..

Succes met je paardje..

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:50

Ik heb ook een homeopatisch middel hiertegen die ze krijgt als kuur, dan kalmeert ze een hoop en is veel soepeler ook.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:38

Vraag een DA om advies bij extreme hengstigheid. Tegenwoordig kunen ze er meer aan doen dan vroeger!

nomes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:07

Wat is er nou echt te doen aan die extreme hengstigheid?
Laten dekken is voor mij geen optie. Steriliseren al helemaal niet!

Er zijn geloof ik wel pillen voor (toch?), maar om een gezond paard nou medicijnen te gaan geven alleen omdat je dan zelf lekkerder kan rijden...

Een homeopatisch middel zou een uitkomst zijn, maar werken deze echt? Iemand ervaring?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:43

Om een te hengstige merrie maar te laten dekken vind ik persoonlijk wel een kort door de bocht oplossing. Want de merrie kan dan wel tijdens de dracht voor de eigenaar normaal gedrag vertonen, maar daarna is het vaak weer mis.

En Phia, als jij zelf elke maand dubbel zou liggen van de buikkrampen als je ongesteld bent, zorg jij er dan ook voor dat je altijd zwanger bent .

In de alternatieve circuit zou er veel goed gedaan kunnen worden met merrie met een ontregelde cyclus. Om een een of andere reden is het systeem uit balans waardoor de merrie of niet te hanteren is en men mag er niet aan komen, of dat ze juist enorm kleeft. Zelf weet ik nu nog niet de oplossing, maar ken wel iemand die moeite zou kunnen doen om het uit te zoeken volgens de chinese geneeskunde. Dat kan met behulp van acupunctuur en/of met kruiden. En met kruiden bedoel ik niet van de paardendrogist.

Terecht was al wel de opmerking gemaakt dat een aantal kruiden van de paardendrogist worden opgemerkt tijdens doping controle. Het zorgt voor aanmaak van een bepaald hormoon wat voor de merrie misschien wel prettig is, maar helaas bij teveel als ongewenst wordt gezien tijdens controle.

Zelf ben ik ook niet voor de meest reguliere oplossing, het geven van hormonen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:36

Eleonoor schreef:

En Phia, als jij zelf elke maand dubbel zou liggen van de buikkrampen als je ongesteld bent, zorg jij er dan ook voor dat je altijd zwanger bent .

Ik heb vroeger op een pensionstal gestaan en naast ons paard stond dus een giga pismerrie. Op een andere stal waar ik heb gestaan stond ook een pismerrie. Nog meer stallen geweest en mensen gekent met een pismerrie. Ik kan me niet herinderen dat die merrie's pijn hadden. Ik weet wel dat ze niet voor het been waren en er alleen maar tegen aan aan het plakken waren. Ze piste de boel onder als je ze maar even aanraakte, ze genoten van een tik en piste meteen weer, stonden stil en waren helemaal in hun nopjes als ze een rot schop kregen dat ze toch maar door moesten lopen.
Een pismerrie is een merrie die gewoon giga heel plat gezegt super geil is.
Ik heb zelf een merrie gehad die last had van haar eierstokken met 12 eitjes erop na een scan te hebben laten doen. Dat paard had pijn en was geen pismerrie. Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.
1 van die pismerries die naast ons stond is gedekt en na het veulen is de merrie niet meer zo erg hengstig geweest. Ze was hengstiger dan een "normale" merrie maar bijna pismerrie af.
Er zijn heel wat goede pismerries in de fokkerij te recht gekomen. Ik denk meer dan de denkt. Wat moet je anders met zo merrie?

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:49

Phia, zorgen dat de balans van die merries weer goed komen. Een pismerrie is een gefrustreerde merrie omdat haar hormonen haar opdrachten geven wat ze niet kan doen. Dus dan maar een merrie gefrustreerd door het leven gaan? Voor mij is pijn en ook emotionele toestand van een paard even belangrijk.

Weet ook dat heel veel pismerries in de fokkerij terecht zijn gekomen, vraag me af of dat altijd wel nodig is geweest.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:29

Ik wel degelijk goede ervaring een chinese kruidenkunde, een homeopatisch mengsel gekregen speciaal voor zo'n merries. Het helpt echt, mijn merrie is veel rustiger dan vroeger. Echt helemaal weg is het niet, maar ik vind dat beter dan hormonen gaan toedienen, dat ontregelt heel de boel. Het middel noemt gynesin, ik kan het krijgen bij mijn holistisch dierenarts. Hij heeft het wel zelf samengesteld, dus ik denk niet dat je het overal kan krijgen.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:34

Astragirl, ben blij te merken dat jij goede ervaringen hebt met chinese kruiden. Deze kruiden werken het beste als deze specifiek voor de merrie wordt samengesteld. Er zijn namelijk vele verschillende redenen waarom een merrie last heeft van haar cyclus.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:15

Mijn gesteriliseerde merrie wordt ook nog gewoon hengstig hoor, helpt niet altijd. Ze doen normaal gesproken eerst een hormoononderzoek. Ik heb haar zelf niet laten steriliseren, dat is waarschijnlijk vóór de import al gebeurd.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:15

Eleonoor schreef:
Phia, zorgen dat de balans van die merries weer goed komen. Een pismerrie is een gefrustreerde merrie omdat haar hormonen haar opdrachten geven wat ze niet kan doen. Dus dan maar een merrie gefrustreerd door het leven gaan? Voor mij is pijn en ook emotionele toestand van een paard even belangrijk.

Weet ook dat heel veel pismerries in de fokkerij terecht zijn gekomen, vraag me af of dat altijd wel nodig is geweest.

Jij schreef dit:
Eleonoor schreef:

Krampen, pijn en nu ineens over emotionele toestand van een paard.
Wat bedoel je nu, pijn van au au of oei oei ik voel me zo

Bij een pismerrie zijn de hormonen van slag en soms is er niks aan te doen. Dan verdwijnen die merries dus de fokkerij in. Het heeft totaal niks met pijn te maken. Die merries die ik kende hadden geen pijn, geestelijk waren ze ook gezond, alleen het kippehok was van slag. Veel pismerries zijn normaal te rijden als ze drachtig zijn.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:10

Ik bedoel beide Phia. En bij merries waar de hormonen van slag zijn kan wel degelijk wat mee gedaan worden.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:03

Een merrie bij ons op stal is aan de pil omdat het ook zo'n zeikert is, misschien kun je dit overleggen met de DA?