Wassen van de koker..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djoois

Wassen van de koker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 00:15

Vorige week belde de vorige eigenaar van mijn paard(heb mijn paard nu 2,5 maand) om mij te vertellen dat ik niet moet vergeten om eens per week zijn koker te wassen. Nu leek mij dit raar, eens per week? is dat niet heel vaak? Ik dacht dat het ongeveer eens per 2 maand moest. Heb hiervoor een merrie gehad en dit is een ruin dus ik kan het ook heel goed verkeerd hebben!

Sorry voor de misschien wat rare vragen, maar hoevaak, en hoe, wassen jullie de koker van jullie hengst/ruin? Ik heb ook wat gezien op paardendrogisterij over middeltjes voor de voorhuid. Is dit makkelijk om te gebruiken, of niet nodig??

En dan nog een andere vraag:

Mijn ruin wilt niet dat ik zijn manen trek. Hij gaat na een klein plukje er af trekken al helemaal met zijn hoofd schudden en wilt dan niet meer stilstaan. Ook mag ik niet aan zn oren zitten (Hij is daar een x in geschoren, dus opzich vrij logisch lijkt mij ook niet prettig dan )
en nu na een tijdje mag ik er soms wel overheen aaien als ik hem rustig benader. Heeft iemand tips, of iets dergelijks?? Zijn manen zijn nu echt lelijk lang namelijk Is een praam een goed idee?

Alvast bedankt voor de reacties!!

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:52

Ik was de kokers van mijn paarden eens in de zoveel mnden en dan doe ik dit nog alleen als ik merk dat ze erg smerig zijn. Dit zijn juist erg kwestbare gedeeltes en rommel daar zelf het minst mogelijk. Wat betrefd het manen trekken van je paard ...........zou is opzoek gaan naar een goeie kapster doen wij ook en die kan het dan snijden ipv trekken , ziet er erg netjes uit en geeft veel minder stress

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:49

Over het wassen van de koker kan ik je weinig vertellen; we staan nl. met 8 merries op stal. Wel heb je idd bij Paardendrogist hier een shampoo voor; Exacalibur.
Voor de manen trekken kun je ook een manenmesje gebruiken; zijn ideaal en kosten zo'n 5 euro. Je hebt ook een hele mooie van de Paardendrogist, ik zou daar eens even naar kijken. Gaat nl. een stuk makkelijker zonder getrek dan met een trekkammetje.
Succes!

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:34

ik heb de koker van mijn paard nog NOOIT gewassen en ik heb hem nu anderhalfjaar niks mis mee. denatuur helpt zichzelf.. hij is niet vies en hij heeft er geen last van.. zolang hij er geen last van heeft zou ik er van af blijven

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:50

ik was t bij mn hengst en mn ruin niet... nooit gedaan

IndianSummer

Re: Wassen van de koker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:45

Die van mij wil niet eens dat ik eraan kom
Trekt hij 'm er zo weer in

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:52

Miirthe schreef:
Voor de manen trekken kun je ook een manenmesje gebruiken; zijn ideaal en kosten zo'n 5 euro. Je hebt ook een hele mooie van de Paardendrogist, ik zou daar eens even naar kijken. Gaat nl. een stuk makkelijker zonder getrek dan met een trekkammetje.

Waar koop je die manenmesjes van 5 euro? die van de paardendrogist kost maar liefst 42,50 !!

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:54

Ik heb ook zo'n manenmesje, maar die heb ik van iemand gekregen.
GEWELDIG !!

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:06

Heb al even op de divoza site gekeken daar zijn ze te koop voor 5 euro, ik denk dat ik maar even een ga halen, manentrekken is niet echt mijn favoriete bezigheid en er mag wel weer een stukje af bij mijn kleine kruimel.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:11

Ik zou er niet te veel aankomen, en al helemaal niet 1 keer per week. Wel in de gaten houden, als het echt vies is kan je het een keer schoonmaken.

Je geeft al aan dat het met je paard waarschijnlijk het een en ander gebeurd is. Hij heeft dus weinig vertouwen dus zoek het vertrouwen op voor het trekken/knippen/snijden van de manen. Van de oren zou ik voorlopig helemaal afblijven en zeker niet nog meer vertrouwen verprutsen door er een praam op te zetten....

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:24

Ik maakte het regelmatig schoon. zo één a twee keer per maand. Verschillt ook per paard de één moet vak en de andere weinig. Ik waste altijd met betadine shampoo. dat onstmet en reinigt tegelijk. Ik heb op een handelstal gewerkt waar regelmatig nieuwe ruinen en/of hengsten binnen kwamen met onstoken kokers en dat is geen pretje dus ik heb zoiets liever iets te vaak als te weinig

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:59

Trouwens ik heb 5 jaar een ruin gereden en nooit z'n koker schoongemaakt en de koker is ook nooit ontstoken geweest.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:06

@Xox Is het wassen van de koker eigenlijk niet iets preventiefs?
Of moet je dit echt doen om ontstekingen te voorkomen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:23

Ik zeg twee keer hetzelfde ; ik bedoel; is dit preventief of alleen bij ontstekingen?

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:26

ik heb sinds 5 jaar een ruin, en die koker heb ik nog nooit gewassen.
zolang er geen problemen zijn, blijf ik daar ook liever af. laat de natuurlijk zijn werk maar doen hoor.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:44

Toevallig heb ik net Excalibur besteld. Dit is de eerste keer dat ik mijn ruintje onder handen ga nemen. Het kan toch wel belangrijk zijn, idd vanwege infectiegevaar. Maar doordat een ruin zijn piemel niet gebruikt (nou ja, de meeste ruinen niet iig) kan het smegma zich op gaan hopen in de schacht en daar voor ontstekingen of blokkades zorgen. Ik ga het doen als de paardentandarts komt, want dan wordt hij sowieso verdoofd. Hoe het precies moet weet ik niet, maar de tandarts zou me daar ook mee helpen. Voor wie geinteresseerd is wil ik best verslag uitbrengen.

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 23:53

Bedankt voor de vele reacties!! maar post gerust nog meer

Ik merk wel dat 1x per week dus helemaal niet nodig is.
Misschien een vieze vraag, maar hoe doen jullie het precies?

Dat meisje die het mij vertelde zei dat je er echt in moest met je hand?!?!?en dan vanzelf vieze (zwarte) klontjes voelt.

Heeft 'kokeren' dat rare geluid bij de piemel tijdens t rijden, ook met hygiene te maken?

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 00:01

Afbeelding

Is het zo'n mesje?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:02

Ik heb lang een ruin gehad.. Maar ik heb nog nooit z'n koker gewassen.
Iemand zegt dat een ruin zijn penis ook niet gebruikt.. maar een ruin plast net zo als een hengst hoor...

Ik denk juist als je er teveel aankomt dat je de zuurgraad in de war
Schopt en dat je dan juist problemen krijgt.
En als je het wel gaat wassen zou ik het gewoon met water doen of met middeltjes die daar voor zijn.
Ik zou niet zomaar met betadine shampoo aan de slag gaan..

Een vriendin van me heeft trouwens meerdere ruinen en hengsten,, waarvan sommige al 7 jaar.
En nog nooit heeft ze de koker gewassen..
En ook nog NOOIT problemen gehad.
Hoe denk je dat een paard in de natuur dat doet?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:31

daantjuhhh schreef:
Hoe denk je dat een paard in de natuur dat doet?

Daar heb je geen ruinen en hengsten gebruiken hun penis om mee te dekken. De vrijgezelle mannen kunnen net zo goed last krijgen van obstructie van de urinebuis als onze paarden. Dat kan erg pijnlijk zijn en dus kun je het beter voorkomen.

Ik weet de NLse terminologie hiervoor niet, maar in het Engels noemen ze zo'n ophoping van smegma die de urinebuis kan verstoppen een "bean". De smegma vormt een klont en deze wordt hard en blokkeert de urinebuis. Niet iedere ruin of hengst zal een bean hebben maar door de penis 1 keer per jaar schoon te maken voorkom je iig dat het een probleem wordt.

Dit is een goede link met een duidelijke uitleg over de terminologie en een hele grappige uitleg over hoe je het precies moet doen. Is wel in het Engels:
http://www.equusite.com/articles/health ... ning.shtml

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:34

En toch ken ik mensen met ruinen die het echt NOOIT doen.
Volgens mij moet je daar ook niet teveel mee gaan klooien.
Tuurlijk als je opvalt dat ie smerig word...
Ja dan zul je toch moeten...

Ik zal morgen de link doorlezen.
ben nu te moe om engelse stof goed tot me op te nemen.
Wellicht veranderd mijn mening morgen..
Hihi

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:36

Ik maak de koker en penis ongeveer 2 maal per jaar schoon. Ook omdat het ruikt en er komt gewoon veel viezigheid(klonten = smegma) uit. Dit om inderdaad ontstekingen te voorkomen. Bij een merrie hou je toch ook de uiers en de vagina schoon?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:39

Ik wel iig . Maar da's doekje er langs en klaar.
Dit is mijn eerste mannetje. Hij is vorig jaar helemaal ontsmet omdat hij toen gecastreerd is, maar nu zal ik er toch aan moeten geloven. Hij heeft echt een vieze ... bah!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:41

Nee vagina houd ik niet schoon..
Die is schoon...

Uiers maak ik alleen bij mijn fokmerrie schoon als ie echt vies word..
Bij mijn sportpaardje niet.
Teneerste zijn die eigenlijk wel schoon en ten 2de mag ik er niet eens aankomen...

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:46

@daantjuhhh: misschien gaan ze in de natuur wel gewoon dood als er wat aan de hand is. Maar ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. In de gaten houden is wel handig.

Ik weet niet meer of het het bokt was..maar er zijn filmpjes van hoe je het zou moeten doen. De meiden die het deden waren ook niet bepaald experts