Help! Paard plotseling dood!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

volbloedje78

Help! Paard plotseling dood!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 18:47

Bij ons op stal zijn binnen anderhalve week 2 jonge (4 en 8 jaar) paarden plotseling gestorven. Ik zal zo gedetailleerd mogelijk beschrijven wat ik weet, zodat bij iemand misschien een belletje gaat rinkelen.
Het eerste paard dat stierf was een 4-jarige Fjord, voor zover bekend een gezond paard. Hierbij is iemand aanwezig geweest die heeft gezien wat er gebeurde: Het paard was de hele dag normaal actief geweest op de paddock, niets vreemds aan te merken. Op een gegeven moment is hij (rustig) gaan liggen, toen begon hij met zijn benen te trekken. Degene die erbij was is onmiddelijk naar binnen gerend om de veearts te bellen, toen ze terugkwam, was het paard dood. Het is dus binnen 5 minuten gebeurd, van het gaan liggen tot de dood. Nu vandaag is het volgende paard overleden, het betreft een 8 jarige volbloedruin, ook kerngezond. Vandaag heb ik hem zelf nog gezien, ook niets vreemds aan te zien. Liep gewoon te spelen op de wei met de andere paarden. Nu een paar uur later is hij dood. In dit geval heeft niemand gezien hoe het is gegaan, maar het moet ook snel zijn gegaan. De veearts is erbij geweest, dacht aan koliek, maar het paard had niet gerold, dus dat is vreemd. Ook hadden ze geen schuim op de mond of andere vreemde dingen. De paarden staan niet bij elkaar in de groep, ook is er geen lijfelijk contact mogelijk. Ze krijgen allemaal hetzelfde kuilgras en brokken van Havens. Geen van de andere paarden vertoont vreemde verschijnselen, maar dat was dus ook niet bij de paarden die nu dood zijn...

WEET IEMAND WAT DIT KAN ZIJN?? MIJN EIGEN PAARD STAAT ER OOK TUSSEN!!

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:55

allereerst sterkte.. wat rot

staan er planten/bomen in de omgeving van de paddock?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:56

Gatsie, wat vreselijk!
Ik zit idd ook te denken aan iets dat ze hebben gegeten ...

volbloedje78

Re: Help! Paard plotseling dood!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:23

Ja, er staan struiken en planten, maar die staan er al jaren en niet dezelfde bij de verschillende weien waar het is gebeurd. Ook is er geen Jacobskruid en dat soort dingen. En waarom hebben de andere paarden dan niets?? De veearts weet het ook niet, bij de eerste dacht hij aan een hartaanval, de tweede leek op koliek volgens hem, maar ook weer niet, omdat hij niet had gerold. Morgenochtend wordt het 2e paard opgehaald en naar Deventer gebracht om hem volledig te onderzoeken.

Soma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:55

Het kan natuurlijk toeval zijn....

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:59

Het eerste waar ik aan denk zijn ook planten, 1 in het bijzonder: taxus, dat is bij mijn weten de enige plant die zo'n snelle dood kan veroorzaken- er zijn toch geen mensen die tuinafval in de wei hebben gegooid of zo he ? Ik neem aan dat je de wei goed nagekeken hebt, maar 1 takje is al genoeg van deze plant.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:02

Misschien een virus? Maar dan hadden ze zich wel ziek gevoeld. Iets giftigs? Toeval kan het bijna niet zijn. Drinken ze uit de sloot stonden? Kon iemand ze iets geven?

veel sterkte met het verlies.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:06

stond er niet toevallig het giftige sint jacobs kruiskruit ?
dat zijn planten met van die gele bloemetjes. het is super giftig voor mens en vee. en het kan een hele kudde vee zomaar uitroeien.. :S als de bloemetjes zijn uitgebloeit is het nog giftiger, en als het in het hooi zit is heet ook giftiger .. wordt er naast niet gehooid ofzo.. naast de paddock. oof zit daar geen gewoon weiland.. want als je paard een aantal x van die plant heeft gegeten kan ie dood gaan.. en idd ook taxus.. je hoeft idd maar een klein stukje te hebben en je paard is dood :S ...

heeeeeel veeel sterkte.. en ik hoop dat jullie er snel achter komen hoe het nou eigenlijk is gebeurt

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:09

Zoiets hebben wij laatst ook meegemaakt. Teminste, dat was van de zomer..

Een 3 jarige pony, beestje stond ook in paddock en was gewoon aan het spelen en vrolijk. De staleigenaresse checkt ze nog, komt 15 minunten later terug is het diertje dood!
Het lag heel ontspannen, dus het leek niet alsof deze veel pijn heeft gehad en heeft lopen stuiptrekken, niet in de buurt van het hek, geen plekken van trappen van andere paarden, ook geen schuim en deze had ook niet gerold... De DA snapte hier ook niets van, evenals wij...
Bij deze paddock stonden geen planten, het was een zand paddock met niets in de buurt, dus ook absoluut geen tuinafval...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:11

shrOnatje schreef:
stond er niet toevallig het giftige sint jacobs kruiskruit ?

volbloedje78 schreef:
Ook is er geen Jacobskruid en dat soort dingen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:51

jeetje wat naar!

ik zou ook doodsbang zijn als mijn paardje daar tussen zou staan.

gaan ze sectie doen op de overleden paarden?

laten we hopen dat het stom toeval is,want je weet maar nooit!

sterkte

ik hoop dat ze iets vinden.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:56

Ja Mist, dat schoot ook door me heen: Taxus.
JKK kan sowieso niet, want dat is een "sluipmoordenaar" en geen snelle killer. Taxus wel.

Maar wat vreemd joh! Het KAN idd toeval zijn, maar ik zou ook erg ongerust zijn!

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:56

Tjah het kan antuurlijk toeval zijn.

Kijk maar naar die voetballer van FC Utrecht laatst.

Komt vast ook bij paarden voor dat ze, zonder dat iemand het weet of heeft gemerkt, een zwak hart hebben oid.

Mocht je bang zijn en de mogelijkheid hebben je paard tijdelijk ergens anders te stallen zou ik dat denk ik doen...

Succes en houd ons op de hoogte heh!

volbloedje78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:03

morgen wordt het 2e paard meegenomen naar Deventer, wordt daar helemaal onderzocht. Er staat geen taxus en ook geen jacobskruid, zoals ik eerder al zei. De paarden staan indirect aan de weg, dwz, je kunt er wel bij komen als je wilt vanaf de weg. Misschien een of andere psycho die ze iets heeft gegeven? Maar dan zou je toch duidelijk vergiftigingsverschijnselen moeten zien. Zoals schuimbekken en pijn, het eerste paard is gewoon gaan liggen, even stuiptrekken en dat was het dan. De andere is niemand bij geweest toen het gebeurde, maar ik heb hem vanmiddag zelf nog gezien, er was niets mee aan de hand op het oog te zien.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:07

ohh dat is minder nieuws
ben benieuwd wat het is..
hou je ons op de hoogte?

volbloedje78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:14

Ik heb de mogelijkheid om mijn paard tijdelijk op de boerderij van mijn vriend te stallen, maar ik denk dat het weinig uithaalt tot we zeker zijn van de doodsoorzaak van het 2e paard. De eigenaresse van de stal houdt de paarden morgen binnen. Dus dan kan er morgen niet veel fout gaan, tenzij er natuurlijk al iets fout zit.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 07:42

jeetje wat erg ben benieuwd wat het was sterkte allemaal

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 07:44

Apart hoor...je zou voor de zekerheid even de paarden kunnen temperaturen 1 of 2 x per dag. Maar eerlijk gezegd denk ik niet aan iets besmettelijks omdat het zo snel gaat en de beide gevallen toch een tijdje uit elkaar liggen.
Ben benieuwd wat ze bij de GD vinden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:32

Jeetje wat vreselijk! Je zou inderdaad bijna gaan denken dat een idioot ze iets gevoerd heeft. Maar horen ze te gaan schuimbekken als ze iets van taxus o.i.d. krijgen?

Hopelijk ontdekken ze gauw de oorzaak zodat jullie maatregelen kunnen nemen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:45

Ik zou als voorzorgsmaatregels tijdelijk ander kuil geven en ook een andere voorraad bix aanspreken, just to be sure!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:58

dat idee van de kuil had ik ook al, stoppen met voeren en andere kuil halen, je weet maar nooit of er toevallig toch iets in heeft gezeten,

ik wens jullie heel veel sterkte toe, en dat de uitslag maar zsm komt.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:08

jeetje wat erg zeg!
laat je het weten zodra er meer info is?
als ik jou was zou ik wel mijn paard voor een weekje ofzo ergensanders neerzetten met eigen voer, gewoon uit voorzorg!

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:08

ik denk aan botulisme.
IK heb een paardenfokster gekend ,die op 1 nacht 2 dode paarden had,en de darop volgende weken nog een drietal.
Wat bleek
ze hadden op de weide een rond pak kuil gezet,en de paarden hadden daarvan gegeten,men vond geen doodsoorzaak,en bij de volgende zjin ze naar het labo gedaan om te zien wat er muis was,wat bleek,er zat een klein hertenjong mee in gepakt.

die paarden standen in polen,maar het kan dus ook hier gebeuren.

Ben is benieuwd wat het bij jullie is.

in ieder geval veel sterkte en vooral veel geluk!!

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:09

ik zou in ieder geval een ander pak kuil pakken en een ander pak bix.
ik vond pas ook een dode muis in de bix,erg gevaarlijk,nu leten we de bix achter in de auto liggen zodat er geen muizen in kunnen komen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:12

Ik denk idd ook aan botulisme. Nu zal dat niet meteen door n dode muis komen, lijkt me. Laatst zat er bij ons n platte dode meeuw in t stro, daar is geen paard ziek v geworden. Het is ook niet te voorkomen. Gelukkig is n groot dier dat meeverpakt was wel te zien bij t voeren.
Maar ik zou verder ook niet weten hoe dit zo plots kon gebeuren, wel eng. ben benieuwd of er n oorzaak wordt gevonden en dat er niet meer ongelukken gebeuren.