Verbrande neus..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouran

Verbrande neus..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:42

Hallo hallo..

Ik heb een aantal paarden mer een blanke neus.. Nou jah, een roze neus.. Vooral de merrie heeft er veel last van.

Nou heb ik ergens gelezen dat er kapjes zijn die je om de neus kan doen tegen verbranding.

Heeft iemand hier ook van gehoord, enig idee of het werkt, en wie weet waar ik het kan krijgen en hoe het heet?!

Alvast bedankt.

Sarah

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:43

je kan ook gewoon zonnebrand smeren. weet niet welke factor je ht beste ken gebruiken, moet je even op antwoorden wachten van anderen

Nouran

Re: Verbrande neus..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 12:18

Ik heb me vorig jaar helemaal gek gesmeerd.. Een paar x per dag zonnebrand en 's avonds after sun..

Maar dit vinden ze zelf niet leuk, en het werkt ook niet lang genoeg.. En ik heb geen tijd om om de paar uur te smeren, helaas..

Maar toch bedankt voor je reactie..

Sarah

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:24

Ik smeerde er altijd Zwitsal op met eenhele hoge beschermingsfactor. Wertke perfect. Gewoon 1 keer insmeren en ze kon 4 uur vooruit. 's avonds een beetje aftersun en het neusje bleef helemaal mooi.

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:42

hallo sarah,

ik heb een paard met zonneallergie.
zij heeft ook eenkale neus,ja er zit geen haar meer op.
bij www.depaardendrogist.nl heb je speciale hoofdkappen en neuskappeen tegen uv straling dara moet je ff kijken zijn ook niet zo duur.
en verders idd goed insmeren met een hele hoge factor.

gr gemma

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:45

Een paard van ons heeft in de zomer ook altijd een verbrande neus.
Totdat ik vorige jaar eens zonnebrand-creme heb gebruikt.
Werkte perfect! Heb ook die van Zwitsal gebruikt.
hij dat ze hele zomer een mooi neusje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:35

sunblock gebruiken, die houd absoluut de zon tegen...

verder krijgen ze het omdat ze smorgens met hun neus in het gras staan, dat gras is nat van de ochtendauw en daardoor verbranden ze dus sneller...

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 18:55

Kunnen ze er gewoon mee eten?!

Pip is echt super gevoelig, maar borst verbrand ook heel snel, en die kan ik gelukkig wel goed in smeren..

Helaas kan ze dit jaar gaan deken op of binnen blijven staan, ze moet namelijk in maart een veulen krijgen, en dat kan je natuurlijk niet de hele dag binnen laten staan..

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:02

Ik heb er ook twee van die steeds verbranden! Ik heb al van alles geprobeerd qua zonnebrand en sun block. Dat gaat een paar dagen goed en daarna is het "ja doei, daar doe ik niet meer aan mee". Bovendien is het wel heel arbeidsintensief en als je het 1 keer vergeet of je bent net iets te laat dan is het kwaad al geschied.

De enige effectieve oplossing voor mijn paarden (vooral Pepsi) is deze:
Afbeelding
Dat neusding is van de paardendrogist en doordat het halster over haar slapen loopt verbranden die ook niet meer. Het vliegenfrontje houdt genoeg tegen dat de rest ook niet verbrandt. Het ziet er een beetje komisch uit, maar het werkt wel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:31

Ik ga mee met MAC!
[paard] heeft ook zo'n kapje en sindsdien nooit meer een verbrande neus gehad!
Normaal had ze werkelijk 2e graads tot 3e graads brandwonden op haar neus.

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:37

Jah zoiets bedoel ik.. Daar zou ze wel gewoon mee kunnen grazen?!

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:37

En heeft er misschien iemand ook het borst verbrand probleem?!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:14

Nouran schreef:
En heeft er misschien iemand ook het borst verbrand probleem?!

Kan je haar geen vliegendeken opdoen overdags? Wanneer ze bijna moet bevallen kan je de deken misschien vervangen voor zo een shirt tegen schuren?

Die kapjes van de paardendrogist zijn leuk, maar het klitterband gaat snel stuk! Je kan ook zelf gewoon een lapje stof om je neusriem heen stikken.

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 22:16

Het gaat me niet om nu, maar om van t voorjaar.. Het deken vind ik dan lastig inverband met het drinken van het veulen..

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:24

ah.. daar geven ze niets om hoor zodra ze weten waar de melkbar zit, duiken ze er zo onder. Even kijken welk model een beetje kort is.
Maar anders zo een borstbeschermer tegen schuren?

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 23:36

K ga het in iedergeval proberen.. Ben heel benieuwd.. Bedankt voor de tips..

IceBabY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:38

Mijn verzorgpony had zo een neuskapje tegen het verbranden. Het hielp wel goed, maar ze is zo goed in slopen... Dus was haar neus toch nog verbrand.

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:24

van harrys horse is er een deken , heb hem zelf ook, reflective deken die reflecteerd uv licht je hem ze met en zonder hals ideaal.
ohja en mijn merrie, met zonnenallergie, heeft vorig jaar ook een veulen op de wereld gezet na 2 dagen heb ik haar dedeken om gedaan nergens last van gehad dus het kan gewoon hoor.

suc6
gr gemma

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:45

Een deken zou ik persoonlijk nooit doen met een veulen erbij! Ze kunnen er wel makkelijk onderduiken, maar ik zou het toch niet mee willen maken dat zo'n hummel in de singels blijft hangen. En ja, ik weet dat het bij veel mensen goede gaat, maar ik zou het risico niet nemen.

Grazen met dat neusflapje gaat overigens prima!

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:24

ik gebruik ook een sunblock die ik koop bij de apotheker...Die hoef ik maar 2 keer per dag aan te brengen en het gaat prima met mijn paardje...

Ik zorg er wel voor dat hij niet in de echte felle zon moet staan tussen 12 en 17u.... ik zet hem dan overdag binnen en 's avonds + snachts staat hij dan buiten... (ik doe dit omdat hij schimmel is en dus heel zijn vacht wat gevoelig is voor de zon)

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:28

Bij Splash smeerde ik altijd Zwitsal, de hoogste factor met sunblock. Dit deed ik 's morgens en 's middags, ging prima.

Al wat Mac heeft is volgens mij een nog betere oplossing voor paarden die verbranden rond hun neus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:27

Kijk eens bij de Paardendrogist (www.paardendrogist.nl); voor 15 euro heb je'er één en ze schijnen echt te helpen. Verder kun je altijd een sunblock met de hoogste factor erop smeren en voor aan het einde van de dag is aftersun/uierzalf wel zo prettig. Uierzalf/Olie niet in de zon gebruiken, dan werkt het averechts. Ook heeft de Paardendrogist een middel hiervoor van NAF; veel zoekplezier

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:51

Zonnebrand is geen optie.. werkt gewoon niet goed genoeg voor haar!! Pip is een spierwitte arabische merrie, met dus er dun en weinig haar..

keresa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:24

ik heb ook een merrie waar de neus ieder jaar verbrand en zonnebrand helpt ook niet. ik naai altijd zelf een lap op het halster en knip het dan zo dat de neus gaten vrij zijn mijn merrie gaat in een bak met water het lapje altijd nat maken zodat het verkoelt op haar neus

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:45

Die van mij krijgt elke dag in de zomer een laagje sunBLOCK op haar snoet.. En dan eentje die water (zwem) vast is.. 's avonds haal ik het er weer af met een babydoekje en dan weer een nieuwe laag erop. Ze heeft de hele zomer geen verbrand snoetje gehad nadat ik de block ben gaan gebruiken. Had eerst Factor 30 voor kinderen, maar toen had ze zelfs nog een schraal snuitje..