Artrose,paard nog te rijden,ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Artrose,paard nog te rijden,ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:59

Zoekfunctie werkt nie,daarom nieuw topic.
Bij mij paard is erge artose geconstateerd,in 1 kogel voor.
Kraakbeen is zo goed als weg.
Wat is de toekomst van zon paard,kliniek heeft hem afgeschreven.
Staat nu 5 weken stil en loopt nu vrij goed.
Zijn er mensen die ook een paard hebben met zulke erge artrose?En wat doen jullie nog met dat paard?

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:02

Mijn verzorgpaard heeft artrose (weet verder niet precies hoe erg de dierenarts het heeft gezegt) maar ik probeer dagelijks te rijden omdat ze dan gewoon op haar beste is. Als ze paar dagen stil staat loopt ze gewoon heel erg slecht.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:37

Mijn paard heeft ook kogel artrose, rechts had ze ook nog OCD, dat is geopereerd.
De artrose is fase 4, de ergste fase, de arts noemde het fase 5, maar dat bestaat dus officieel niet eens!
Ze is al jaren geleden door een hele goede homeopaat behandeld en loopt sindsdien goed, daarvoor was zoooo kreupel dat je er beroerd van werd!
ik rij al jaren endurance, we hebben de 1000 km award al binnen!

tarzansammer

Re: Artrose,paard nog te rijden,ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:27

een paard van een vriendin van me heeft artrose in de 2de fase maar is klienisch wel goed gekeurd en ze kan gewoon rijden

tarzansammer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:28

een manegepaard bij ons is 29j geworden met artrose helaas is ze 3weken geleden aan een hartaanval gestorven

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:44

Mijn merrie van 22 jaar heeft ook artose en is nog prima te rijden, omdat haar rug nog in orde is. Wel is ze door de artrose wat struikelig, zodat ik er voor kies om vooral te stappen o.h. zadel met alleen af en toe draf als ze heel goed aanvoelt. Galopperen o.h. zadel doe ik niet meer voor mijn eigen veiligheid. Ben inmiddels 2 x met d'r over de kop gegaan omdat ze in galop struikelde en dan niet snel genoeg meer kon herstrellen, waardoor we vielen en in galop maak je dan best een behoorlijke smak. Om haar echt begweging te geven longeer ik regelmatig, dat kan prima in alle gangen, want ze ziet dan snel genoeg of ze zin hebben om te galopperen of niet. Mijn idee: vooral niet stilzetten of alleen weidegang (tenzij je DA dat adviseert), want regelmatige rustige beweging is het beste. Dus elke dag beweging geven, minimaal 30 minuten stappen is mijn ervaring.
Zolang je paard niet aangeeft dat hij er last van heeft als je 'm rijdt: gewoon lekker doen. De mijne vindt het zelfs leuk (al stappen we alleen), ze moet dan wel aan de teugel en ik doe overgangen naar halthouden, rijd (slangen)voltes etc., en beloon haar als ze 't goed doet, ze heeft dan helemaal het gevoel dat ze nog helemaal meedoet (oortjes erop, proesten)!

romanzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:16

Mijn paard heeft ook atrose ik rij M2 dressuur met hem hij wordt ingespoten de eerste keer liep ie er een jaar op de tweede keer een jaar en drie maanden en de derde keer twee jaar en een maand hij is nu net voor devierde keer behandeld veel bewegen is juist goed voor atrose

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:20

..je kan met een atrose paard beter 3 keer per dag 10 minuten werk doen...dan om de dag je paard van stal halen en 30 minuten rijden..concequent zijn met beweging, persoonlijk zou ik zo min mogelijk longeren omdat je dan toch 1 kant ga belasten....veel weidegang!..en struin eens het internet af voor wat je allemaal nog kan doen!..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:41

Wij hebben een hele grote longeerbak, waardoor je als je wat meeloopt je paard ook een heel stuk rechtuit kunt laten lopen. Bovendien kan een paard met artrose wel voltes lopen hoor, je moet het natuurlijk wel rustig opbouwen en 'm niet meteen laten knallen op een klein rondje zodra je met longeren bergint. Ik stap vaak aan de hand even los voordat ik uberhaupt met longeren begin.
Ik denk overigens dat bij alle adviezen geldt: kijk vooral eerst naar wat jouw paard (nog) aankan en stem daar je werk op af. Wat voor de een nog prima te doen is, kan voor de ander al te veel zijn.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:43

Dimitri schreef:
..je kan met een atrose paard beter 3 keer per dag 10 minuten werk doen...dan om de dag je paard van stal halen en 30 minuten rijden..concequent zijn met beweging, persoonlijk zou ik zo min mogelijk longeren omdat je dan toch 1 kant ga belasten....veel weidegang!..en struin eens het internet af voor wat je allemaal nog kan doen!..

Da's waar, maar dan moet je wel gelegenheid hebben om meerdere keren per dag naar je paard te kunnen en voor de meesten die werken is dat niet haalbaar! Zelf probeer ik, zeker 's zomers als het lang licht is, 's middags en nog een keertje 's avonds te gaan, dat werkt ook prima.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:00

mijn merrie heeft ook atrose. Fase 4. Ik heb een jaar niet met haar gereden. Nu met intensieve fysiotherapie gaat t goed met haar.

Ze moet wel dagelijks beweging hebben om er soepel te houden.
Ook moet ze erg lang in en uit stappen om het gewrichts smeer op te warmen en soepel te maken.

Ik ga er elke dag 20 minuutjes a een half uur op (ook omdat ze een peesblessure heeft die nooit meer 100% goed komt).
Ik rijd haar heel licht recreatief.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:04

Het is geen atrose, maar aRRRthrose!

BailyKarlos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:05

mazzeltje schreef:
Het is geen atrose, maar aRRRthrose!

rustig maar een spellingsfoutje kan gebeuren als je snel je verhaal weer neerzetten.

mazzeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:12

Was niet speciaal voor jou bedoeld!
Ik zie het constant zo staan!

mazzeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:13

Bovendien had ik mijn eigen post athrose zonder h, ook fout!

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:47

Onze oude Quarter merrie heeft dat ook maar die is nu met pensioen, en je merkte toch aan haar dat toen ze nog eens een lesje mee liep dat ze beter loopt als nu ! Dus hou wel voldoende beweging !

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:30

Memuska heeft artrose in beide voorbenen, het ene is normale slijtage (ze is er 23), het andere been komt doordat ze het ooit gebroken heeft. Ze staat elke dag in de wei en ik probeer zeker 5 keer per week te rijden. Ik ga met haar naar het bos, veelal rechtdoor stappen, draven en galopperen. Als ze een moeilijkere dag heeft (vooral bij regenachtig weer) houden we het vaak bij stappen alleen. Ze krijgt medicijnen bij en daar doet ze het prima op!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:50

Hey meis...hier de link naar een uitgebreid topic (met o.a. mijn ervaringen) viewtopic.php?f=3&t=455955&hilit=

in het kort mijn ervaring:
- verwaarloosd veulen gekocht (heel erg ondervoed)
- afgeschreven toen ze 3 jaar was
- Toch ingereden, nooit gesprongen, zo veel mogelijk buiten (stal met uitloop overdag in de wei)
- pas op 14 jaar kreupel, na het aanmeten van het break-over beslag (hoofcare) gelijk weer goed- ze wordt in maart 19 jaar en ik rij haar (bijna) dagelijks (komt door studie en vroeg donker : heb ook nog Mist om te rijden )

als veulen:
Afbeelding

op de foto:
Afbeelding

maar toch goed !
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:23

Ik denk dat de ligt aan de mate waaraan je paard artrose heeft. Met Glucosamine/Duivelsklauw/Andere sup. schijnt nog een hoop te verminderen te zijn. Bij het ex-Zpaard van de buren hier was het een ander verhaal, die is nu 20 en staat sinds z'n 9de stil door z'n atrose..

mazzeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:28

Het ligt niet altijd aan de mate, Latoy kan officieel niet lopen, de kop en de kom passen bijna niet meer bij elkaar.
Toch loopt ze prima!
Ze is 1 keer, toen ze echt opgegeven was zo kreupel liep ze, een homeopatische behandeling gehad en verder krijgt ze nu sinds een jar glucosamine complex van de Groene Os, 1 schepje per dag.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 12:57

Die arts gijtenbeek is geweest,en ziet lichte artrose,als ie het in moest delen stadium 1. Ongelooflijk wat een verschil. Moest hem longeren,en hij liep goed. Moet 2 weken gaan longeren en dan rijden 2 weken en dan komt ie kijken hoe die loopt. gr eline

mazzeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:39

Hoe deelt hij dat dan in? Je kunt dat alleen vaststellen via een foto.
Of had hij een mobiel röntgenapparaat mee?

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:46

Nee die foto van utrecht

mazzeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:14

Raar hoor!
Alhoewel een röntgenfoto alleen door een röntgenoloog goed beoordeeld kan worden, maar laten we hopen dat hij gelijk heeft!

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:17

Hij maakt zelf o0ok rontgenfotos op zijn praktijk en beoordeeld ze. Hij is eigenlijk een paardenarts voor sportpaarden,en dan vooral dravers