plotselinge vermagering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

plotselinge vermagering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:15

Een paard van de stal eigenaar bij ons op stal ( Gallant ) is in een week of 3 ernstig vermagert.
hij had altijd een redelijk vetlaagje op zijn botten ( om het netjes te zeggen ) en nu zie je zijn ribben ernorm als ie loopt en wordt hij erg ingevallen. Kortom hij ziet er slecht uit.
Dis is zo ineens op komen zetten. Hij wordt altijd keurig op tijd ontwormt en ik heb zijn mest bekeken en zover ik met het blote oog kon zien zag het er goed uit.
Hij wordt nu extra bijgevoerd en hij krijgt maismeel, maar we zien lang geen verbetering. hij valt gewoon nog verder af.
Ook had hij vorige week een te lage temperatuur waardoor we hem een extra dekentje hebben opgedaan.
ik heb het aan zijn eigenaar voorgelegd en die kijkt het nog heel even aan en belt dan een DA.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:22

Als een paard zo erg afvalt in 3 weken dan wel gelijk DA raadplegen, tenzij jullie een idee hebben waardoor het zou kunnen komen. Bijv. minder voer gehad, overgang van land naar stal, andere stal, haken op de kiezen etc. Anders maar direct bellen, zeker omdat de temp. wat aan de lage kant was.

Het kan vanalles zijn, van een flinke verkoudheid, tot iets veel ergers. Kan ik niks van zeggen. Blijf maar goed op hem letten als de eigenaar de DA niet erbij wil halen, dus temp steeds opnemen en kijken of hij goed kauwt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:09

we houden hem zeker sterk in de gate

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:48

Is er al iets van nieuws omtrend galant?
Wel las ik iets over dat hij weer bereden werd? Is dat niet iets te voorbarig? als het beestje niet in zijn hum is?
is geen aanval hoor, maar wellicht hebben jullie daar wel een reden voor.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 08:46

Bij zoiets zou ik het niet nog even aankijken.... meteen naar de DA dus....

simodi

Re: plotselinge vermagering

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:00

Het duurt wel minimaal 6 weken voor je resultaat ziet van bijvoeren met maismeel, dus misschien verwacht jenu te snel resultaat (?). Beweging blijven geven is goed, maardoe het wel rustig aan. Warm houden kost een (te) mager paard nl erg veel energie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:46

Inderdaad, ik weet dat beweging goed is voor het warm houden

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:59

Is er ook op een maagzweer onderzocht?

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:48

[***] schreef:
Is er al iets van nieuws omtrend galant?
Wel las ik iets over dat hij weer bereden werd? Is dat niet iets te voorbarig? als het beestje niet in zijn hum is?
is geen aanval hoor, maar wellicht hebben jullie daar wel een reden voor.

Gallant hoort juist nu ook beweging te krijgen.
Zo blijven zijn spieren in werking en wordt hij niet stijf, belangerijk voor een paard van bijna 18.

Ik denk dat de eigenaar wel van de week de DA erbij haalt.
Vandaag kwam hij nl naar mij toe toen ik met Gallant aan het poetsen was.

mickeytje schreef:
Is er ook op een maagzweer onderzocht?

Er is nog geen DA geweest.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:55

Kan het niet op een wormenbesmetting wijzen?
Maagzweer?

Sowieso de VA een diagnose laten stellen, medebokkers kunnen advies geven of iets herkennen, maar zeker is dat natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:27

simodi schreef:
Beweging blijven geven is goed, maardoe het wel rustig aan. Warm houden kost een (te) mager paard nl erg veel energie.

Cinnepin schreef:
Inderdaad, ik weet dat beweging goed is voor het warm houden

Ehm volgens mij lees je iets verkeerd,
Ik snap ook wel dat je hem niet ineens stil moet zetten , vanwege stijfheid e.d., maar om er nou mee te gaan rijden Kun je beter met hem wandelen aan de hand, dat is alleen maar beter.
Maar goed als je graag wilt rijden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:28

Een maagzweer zou opzich wel kunnen, maar wat ik dan veelal zie is de tekenen van koliek en dat die 2 dingen door elkaar gehaald worden.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:30

Kan ook zomaar een tumor zijn... als het al drie weken duurt zou ik het niet nog even aankijken...

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:31

Jacobskruiskruid gegeten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:57

sorry sab maar gallant word bijna niet gereden hoor..op het moment.
en ik rijd er zelf al helemaal niet op.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:29

[***] schreef:
Ik snap ook wel dat je hem niet ineens stil moet zetten , vanwege stijfheid e.d., maar om er nou mee te gaan rijden Kun je beter met hem wandelen aan de hand, dat is alleen maar beter.

Rustig rijden of wandelen, zoveel verschil zie ik er niet in.
En met rijden gebruikt hij toch echt andere spieren dan alleen bij het wandelen.
Hoezo zou je dan uberhaupt wandelen, lopen doet hij in de wei/bak ook wel.

Het gaat er helemaal niet om of je alleen wilt rijden, daar denk jij meteen aan.
Amarins wilt juist níét rijden omdat ze bang is dat hij nog sterker vermagerd.
Maar goed als je iets beter weet...

jacolien schreef:
Jacobskruiskruid gegeten?
Er staat geen Jacobskruiskruid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:29

Je ziet er dus wel verschil in die noem je een regel later....
Dat is het hem nou juist, juist nu zou je erg voorzichtig met zijn energie om moeten gaan, dan is het beter om te wandelen, waardoor hij dus juist beweging krijgt en niet stijf wordt/blijft. Dan te gaan rijden en juist wat meer te vragen. Lopen doet hij in de bak wei ook wel? ja dat zal best, maar in beweging blijven is iets heeeeel anders
Waarom zei k dat omdat: als je keuze hebt om te gaan wandelen en te gaan rijden en je dier voelt zich niet zo lekker en zit niet zo lekker in zijn vel. Dan kies je toch niet voor het rijden? Dat zit er toch wel een stukje eigenbelang achter en dat is nou juist net het jammere eraan.
Dan kun je 100x zeggen dat amarins juist niet wilde rijden, dan had ze dat ook niet moeten doen. Als je eigen gevoel het ook zegt?... tuurlijk gewoon negeren en lekker doorgaan.

Ik snap niet waarom je gelijk zo in de verdediging schiet? Ik vroeg in eerste instantie alleen maar waarom dat zo was.. maar goed..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:52

Cinnepin schreef:
sorry sab maar gallant word bijna niet gereden hoor..op het moment.
en ik rijd er zelf al helemaal niet op.

Wie zegt dat ik zei: dat jij erop gereden hebt? het gaat erom dat hij gereden wordt.. en niet om hoevaak en door wie..

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:56

Ik ben benieuwd of de DA komt morgen, ik hoop het wel voor jullie.
Daarbij zal ik zelf er niet op gaan rijden, want die extra kilo's tillen kost toch energie. Het liefst zou ik hem met een goede deken op aan de hand stappen of evt. longeren. Rijden is niet noodzakelijk bij een ziek paard, ook al is hij 18. Bewegen wel, maar hij moet wel zijn eigen tempo kunnen bepalen en je moet er op toe kunnen zien dat hij niet te veel energie gebruikt.
Ik zou me heel raar voelen als mij paard ziek was en ik zou er op gaan zitten.
Maar daarom vroeg ik me af,...hoe mager is hij nu? Heb je misschien een foto?
Want volgens mij denken wij hier allemaal dat je de ribben kan tellen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:03

als het paard loopt dus zijn benen verzet zie je zijn ribben.
( nog niet helemaal duidelijk dat je het gevoel hebt je handen er tussen te kunnen steken )
Maar een maand geledenw as dat dus totaal anders

@ Sabrina we weten nu wel dat je altijd alles beter wilt weten, zou je nu kunnen ophouden met reageren in MIJN topics?
bij voorbaad dank

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:05

[***] schreef:

Dan kun je 100x zeggen dat amarins juist niet wilde rijden, dan had ze dat ook niet moeten doen.

Als je eigen gevoel het ook zegt?... tuurlijk gewoon negeren en lekker doorgaan.

Ik snap niet waarom je gelijk zo in de verdediging schiet? Ik vroeg in eerste instantie alleen maar waarom dat zo was.. maar goed..

Wíé zegt dat ze dan nu rijdt?
Ik schiet niet meteen in verdeding, ik reageer op een stomme reactie.

Én omdat ik weet dat jij het beter wilt weten bij ons.

''Maargoed als je graag wilt rijden''

[***] schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:09

In de winter zijn wel meer paarden die ontvetten, is ook een rare winter,dan weer koud dan weer warm en in de koude nachten met veel vorst, spreken ze hun vetlaagje aan. Sommige paarden kunnen het net doen met die extra dikke deken en die extra plak ruwvoer, sommige paarden ontvetten dan in een paar dagen snel.

Mijne ook hoor, ookal krijgt hij dan extra veel hooi, zodra ik een vleugje rib zie, hups een volle schep meer, wacht ik daar een week mee, dan is hij echt schraal geworden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:15

hmm ok russel, dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, en dan met ouderdom...
ik hoop maar dat het dat is eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:16

Ik denk het wel, kijk maar eens op weitjes, zie je door de wintervacht de ribjes, maar straks als het warmer wordt en het gras gaat groeien, groeien zij ook weer.

Mijn paard is trouwens al weer behoorlijk in de rui, kost ook energie en ook daar kunnen paarden van vermageren, lekker veel ruwvoer en die maismeel is ook heel goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:18

ok dank je wel
we voeren hem idd veel ruwvoer en mais meel krijgt hij ook van zijn verzorgster.
hij g\heeft ook een extra dekentje erbij op