ruin blijkt hengst, waarsch. 3 merries drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mawa

ruin blijkt hengst, waarsch. 3 merries drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 10:55

Zoals de titel aangeeft: Mijn paard lijkt ruin, maar misschien is het niet goed gebeurd. Hij is één van de twee ruinen op de weide, de ander heeft altijd al bij merries gestaan, dus hij is het niet. De mijne gedraagt zich een beetje hengsterig sinds hij bij de merries staat en deze week hoorde ik dat er waarschijnlijk een paar merries drachtig zijn.

De merries worden als het goed is deze week gescand.

Wat nu, ook i.v.m. aansprakelijkheid?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:59

Heb je enig idee wanneer hij gecastreerd is? Of als het bij een ander is gebeurd, enig idee hoe het gedrag was bij de vorige eigenaar?

Ik zou eerst eens laten kijken of het echt zo is, m.a.w. laat hem een nakijken door de dierenarts...

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:02

Hoezo denken ze dat de merries drachtig zijn?? Ruin bij mijn paard op stal dekt ook alle merries, ze staat er al 6 jaar en nog nooit een veulen gezien. Ik zou het zeker even laten controleren door de DA. Hoe het met de aansprakelijkheid zit weet ik niet.

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:04

Nee, ik weet niet wanneer. In zijn stamboekpapieren staat als geslacht mannelijk, in een later keuringsrapport staat ruin. Ik heb hem sinds twee jaar. Daarvoor iemand die ik wel kan traceren, maar zij had hem niet lang, daarvoor een handelaar ofzo en hij komt oorspronkelijk uit Belgie.

Natuurlijk, wanneer blijkt dat de merries inderdaad drachtig zijn laat ik hem snel onderzoeken.

wat een gedoe

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:06

Mijn ruin dekt ook merries, maar is toch echt ruin .

Volgens mij kan een DA best snel onderzoeken of jouw ruin echt ruin is. Hij kan dan bloed afnemen en kijken wat het testosterongehalte is .
Ik zou als ik jou was niet wachten op de uitslag van die merries, maar de boel voor zijn en zelf al een DA roepen .

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:08

Hoe weet je nou of ze drachtig zijn ???
Mijn ruin dekt ook alle merries in het land of de paddock... hij kan het echt niet meer hoor maar als mensen het zien denken ze natuurlijk dat de merries gedekt en dus drachtig zijn....

Gewoon je paard laten checken door de DA
En als hij idd nog hengst blijkt te zijn ben je de klos waarschijnlijk enmoet jij het weer gaan verhalen op de oude eigenaar

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:13

Nou, ze worden erg dik, eentje kan geen aanraking aan haar buik meer velen, maar ik weet niet of dat een teken is en een ander staat nu pas op een andere stal en een DA daar had gezegd tegen de berijdster: "Hé, doe jij eens rustig aan met die drachtige merrie!"

Als het goed is worden de merries deze week nog onderzocht, ik weet niet of ik op zo'n korte termijn een afspraak kan regelen. Ik wacht het liever even af denk ik.
Laatst bijgewerkt door mawa op 09-02-06 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:15

Ze kunnen natuurlijk ook schijnzwanger zijn, er kunnen zoveel oorzaken zijn....

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:16

Ik zou toch het heft in eigen hand nemen en gelijk je ruin laten testen. Dan heb jij iig geen onzekerheid meer.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:18

inderdaad.. gewoon even laten testen.

onze kwpn ruin dekte onze shet merries altijd en nog geen veulen te zien

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:18

Kan ja, ik hoop het.

Wendy, de rest van de paardjes in jouw wei in enschede...zijn dat merries of ruinen? Wellicht belangstelling in het geval van ruinen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:19

Ruinen....

simodi

Re: ruin blijkt hengst, waarsch. 3 merries drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:20

Is het misschien een klophengst? Ik weet eigenlijk niet of die merries drachtig kunnen maken, dacht het wel.

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:23

Mooi. Volgens mij kost een castratie nu namelijk rond de 600/700 euro. Maar ja, laten we niet op de zaken vooruitlopen.

Apple, heb je gelijk in, maar de week duurt nog zo kort en als ik voor die tijd uitslag heb dat het allemaal niet zo blijkt te zijn hoef ik me ook geen zorgen meer te maken en in het andere geval kan eigenlijk alleen hij het geweest zijn.

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:24

Klophengst? Weet niet.
Nou ja, ik ga nu. Kijk vanmiddag hier weer. Dank jullie wel alvast voor de reacties.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:25

Tenzij je hoort dat de Welshhengst van de buurman een keer midden in de zomer ontsnapt is . Ofzoiets.

Als ze drachtig zijn hoeft dat nog steeds niets te zeggen over jouw ruin .

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:26

mawa schreef:
Mooi. Volgens mij kost een castratie nu namelijk rond de 600/700 euro. Maar ja, laten we niet op de zaken vooruitlopen.

Apple, heb je gelijk in, maar de week duurt nog zo kort en als ik voor die tijd uitslag heb dat het allemaal niet zo blijkt te zijn hoef ik me ook geen zorgen meer te maken en in het andere geval kan eigenlijk alleen hij het geweest zijn.

castratie kost 100/150 euro hoor zou idd de DA zelf al laten komen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:30

als zijn eieren er toch niet meer hangen lijkt het me sterk maar hij kan dan klophengst zijn en zijn ballen zijn dan niet zichtbaar omdat ze niet zijn afgezakt en in de buikholte nog zitten (mijn hengst had dat ook )
dat word dan een operatie wat best wel veel kost.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:54

met bloedonderzoek kun je toch ook vrij makkelijk aantonen of je wel of geen hengst hebt?

even informeren bij je veearts

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:34

Mochten er wel onbedoeld paarden drachtig zijn, gewoon melden bij je WA verzekering en het hen laten uitvechten.

Paar jaar geleden is een stier van ons uitgebroken en die had ietwat jonge pinken van een buurman gedekt. De buurman was uiteindelijk lachende derde; hij heeft geld gebeurd van de verzekering, toen de pinken gekalfd hadden kwamen ze goed aan de melk, en hij had gezonde stier kalveren die hij weer doorverkocht.
Eén pink is verongelukt toen ze drachtig en wel uit het land ontsnapte, dus toen heeft hij extra gebeurd van de verzekering omdat ze drachtig was.

Achteraf hadden we wel het gevoel dat de betreffende boer er een slaatje uit wilde slaan.

Wij hebben zelf ook ooit een keer een stier van een ander bij onze koeien gehad,er zijn een paar drachtig geworden. Wij zijn toen naar de eigenaar van de stier gegaan om te vragen wat het dekgeld was.

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 15:41

Bedankt. De WA verzekering zij geprezen

Natuurlijk kan ik een nu bloedtest laten doen, maar als dan blijkt dat de merries niet zwanger zijn heb ik voor niets geld uitgegeven. Dan liever een paar dagen wachten.

Dito schreef:
[castratie kost 100/150 euro hoor zou idd de DA zelf al laten komen.
[/quote]

Een normale castratie wel ja, ik zeg ook een castratie nu. Had het beter direct even schuin kunnen zetten. Het zal een hele operatie worden naar ik heb begrepen. (Geeft Onley ook aan)

Afijn, ik hou jullie op de hoogte. Hopen maar dat het vals alarm is.

Inderdaad Anya, mocht het zo wezen, heb je behoorlijk geluk gehad

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:18

Mawa als het zo is ben ik stiekum wel blij dat Lugh in de wei met Wiz stond en niet bij Seven en Lanna. Een tweede per ongeluk veulen had ik inderdaad minder leuk gevonden.

Je kunt er niets aan doen, hebt te goeder trouw gehandeld, dus de WA-verzekering zou dit moeten dekken. Eventueel de WA-verzekering van de DA die Lugh gecastreerd heeft (als je die kent). Ik weet niet of de WA een nieuwe castratie dekt, dat denk ik eigenlijk niet. En dat zal wel iets duurder zijn omdat er geen kiwi's meer zijn. Dan moet het inwendig gebeuren. Maar daarvoor kun je ook even rondbellen naar een aantal klinieken. En inderdaad eerst laten testen d.m.v. bloedonderzoek.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:58

Faram dekt ook nog steeds (hij probeert het tenminste) de enige keer dat ik het echt gezien heb, is er wel ene veulen van gekomen. het heeft treffende gelijkenissen met Faram, de merrie was een arabier en ook dat is goed te zien. de merrie is rond dezelfde tijd ook gedekt door een 'echte' hengst, maar die lijkt er lang niet zo veel op. ik hou het op toeval, die gelijkenis. hoewel ik weleens gedacht heb: zou het niet kunnen dat er ééntje in de buiholte zit??
maar dat is volgens mij niet mogelijk. toen hij gecastreerd werd heb ik de twee grote roze kikkervisjes duidelijk in de emmer zien gaan...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:04

Santhos laat ook regelmatig zijn kunstjes zien in de wei. waren ook bang dat hij klophengst was, ook vanwege zijn gedrag. Da kwam langs en met even opvoelen was alles in orde Dus da laten komen en vragen of hij zo lief wil zijn om even te voelen bij je paard.

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 10:55

Een vriendin en stalgenote die de opleiding doet voor DA-assistent heeft ook gekeken en het eea. nagevraagd. Volgens haar is het praktisch onmogelijk.

Dan maakt de eigenaar van de merries een hoop heisa om niks. Ik hoop het - want dit is echt niet leuk.

Zei de hoefsmid vandaag: "Goh, als dat zo is heb je nog dekgeld van hem tegoed"