Ik heb gisteren de hoefsmid erbij laten komen, mijn pluizenbol is niet zomaar kreupel, dan moet er echt iets loos zijn! Zijn rechterhoef is ook niet warmer dan de linker en zijn been is verder ook niet dik.
De hoefsmid vermoed dat het 3 dingen kunnen zijn:
- Hij is te kort op het ijzer gezet.
- De takken van het ijzer waren ongelijk waardoor hij een zoolkneuzing heeft opgelopen
- Hij is ergens in gaan staan, wat een hoefzweer moet worden
De smid verwacht niet dat hij vernageld is, anders had hij er meteen last van moeten hebben.
Ik maak me toch een beetje zorgen
Die bolle is echt nooit kreupel, dus ik schrok wel dat hij nauwelijks kan lopen!Hij is nu helemaal van de ijzers af en heeft om zijn rechtervoetje een verbandje zitten wat de druk een beetje wegneemt. Mij is aangeraden een paar dagen in de soda te zetten en hem nog even ingepakt te houden, mocht er dan een ontsteking zijn dan komt deze er naar verwachting sneller uit. Als het niet met een paar dagen beter gaat komt de smid terug en gaan we verder kijken wat we moeten doen.
En lopen op de zachte ondergrond, daar merk ik al verschil in, zodra hij in de bak loopt is de druk kennelijk veel minder en loopt hij al aanmerlijk beter, dus ik denk ook dat het een kneuzing is.
Hopelijk is hij er snel bovenop, hij is ook zo'n bikkel!!
Ik heb gelukkig een goede smid, ik ga er al dik 2 jaar heen en nooit problemen gehad. Daarbij kwam ze gisteren toch meteen even kijken, zonder morren, ook omdat ze zich schuldig voelde! Dat spreekt toch wel van goede wil!