Cushing en hoefbevangenheid???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowylover

Cushing en hoefbevangenheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 20:51

Heeft iemand hier ervaring mee?

MIjn oude pony is hoefbevangen en het weer werkt niet echt mee maar om tog haar beweging te krijgen mag ze wel op het schrale land. Het gaat trouwens niet veel beter haar achterbenen beginnen ook moeilijk te doen en ze ligt ontzettend veel.

Nu las ik op internet dat hoefbevangenheid ook te maken kan hebben met ziekte van Cushing. Ze heeft namelijk wel een hele dikke wintervacht wat ze normaal nooit heeft en het verharen gaat heel moeilijk ook is ze de laatste tijd heel dun geworden.

Zou graag wat horen van mensen die hier ervaring mee hebben/

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:43

Stuur Cookies hier op bokt eens een pb, zij heeft er sowieso ervaring mee!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:45

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:42

Kan heel goed. Als paarden ziekte van Cushing hebben kunnen ze idd chronisch bevangen raken.
Beste kan je een dierenarts laten komen en hem erop laten testen

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 07:45

Zowel bevangenheid als Cushing is een stofwisselingsprobleem. Alleen door bloed af te laten nemen door je DA en te laten testen.

Om je pony te helpen met zijn bevangenheid kun je m.n. de buitenhoefwand heel kort houden zodat deze niet bij elke pas die ze zet wordt opgetild van de binnenhoefwand. Dat geeft namelijk het gevoel als wij een losgescheurde nagel hebben die steeds wordt opgetild.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:02

Wendy schreef:

Kijk de tamtam begint al te werken

Ja, een van de sympthomen van Cushing kan hoefbevangenheid zijn. Er zijn heel veel sympthomen. Hetgene wat je het meeste ziet is die rare droge krullerige vacht die maar niet wil verharen (of gedeeltelijk) Je dierenarts kan een bloedtest doen. Maar daar komt het in veel van de gevallen niet uit. En bij hoefbevangenheid kun je de test niet eens doen want je DA moet je paard met iets inspuiten waar hij weer hoefbevangen van kan raken. Wel kan je DA aan de hand van de sympthomen kijken of hij een vermoeden van Cushing heeft. Bij mijn pony was er eigenlijk geen twijfel mogelijk. Dus zijn we gelijk maar met de behandeling begonnen. Er zijn verschillende middelen waarvan "pergolide" eigenlijk de beste en de goedkoopste is. Mijn pony (28) is weer helemaal opgeknapt en we rijden zelfs weer.

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 14:35

Dus het kan weer overgaan met een behandeling. Wat is pergolide? Dus die bloedtest kun je eigenlijk niet doen. Heb vandaag weer de hoefsmid gebeld en ben beniewd wat hij zegt aangezien de DA waar ik ben geweest een beetje laks is.

Cookies

Re: Cushing en hoefbevangenheid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:14

Ja die laksheid van DA's die ken ik. Ik heb maar een andere DA genomen, want ik werd er spuugziek van. Hier in Nederland is er weinig over bekend en over medicijnen weten ze al helemaal niets.

Nee, overgaan zal het nooit. Cushing is een tumor op de hypofhyse (hersenen). En die tumor die ontregeld de stofwisseling. Met pergolide kun je de sympthomen bestrijden en je paard nog een leuk leven bezorgen. Bij mijn pony zijn de onstekingen in hoeven weggegaan, zijn vacht begint weer normaal te worden, zijn energie is weer de oude, en hij heeft weer plezier in het leven. De vetbulten boven zijn ogen zijn ook weg.

Ik heb die nieuwe DA gebeld en haar wat artikelen over Cushing en de behandeling met pergolide gegeven. Aan de hand daarvan heeft zij gebeld met Utrecht en met de Lingehoeve. Beide klinieken weten er iets van maar dat is niet de moeite. Zij wisten wel de dosis en daar zijn we mee begonnen. Na 3 weken begon ik resultaten te zien. En na 4 weken liep meneer bokkend en springend te bak door van vreugde. Ponto krijgt 0,5 mg pergolide per dag en dat kost me ongeveer 20 euro in de maand.

Hier is het onderzoek uit Amerika:
http://cvm.msu.edu/news/press/0302b.htm

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:04

Waar kun je dat spul krijgen. En ik zit er idd over te denken tog maar een andere DA te nemen, toen ze hoefbevangen werd heeft ze een spuit gekregen en werd er gezegt dat als het over een week niet beter werd we een hoefsmid moesten bellen, dit hebben we gelijk maar gedaan. We kregen geen eens pijnstillers deze heb ik toen via mijn lesgeefster maar gekregen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:14

Dan zou ik inderdaad een andere DA nemen. Als pijnstiller kun je Ascal 600 nemen. Die kun je bij de apotheek krijgen. Het helpt heel goed bij hoefbevangenheid. Wordt ook door de kliniek in Utrecht aangeraden.
Je hoefsmid erbij moet je zeker doen. Die kan ook vaststellen of je paard echt hoefbevangen is of dat er een onsteking in de hoef zit (zoals bij mijn pony)
Pergolide is alleen op recept verkrijgbaar. Je DA moet dus een recept uitschrijven. Daarna moet je naar je eigen apotheek want het is een geneesmiddel dat bij mensen gebruikt wordt. Er staat ook op het doosje dat ie niet meer mag autorijden (sielugh)

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:58

Er stond bij ons ook een oude pony met deze ziekte op stal. Zij werdt ook zeer mager en dronk nagenoeg nooit wat weer aangaf dat ze een soort van suikerziekte had wat ook weer een symptoom van cushing is. Bij haar is alleen de tumor op een gegeven moment kapot gegaan en dat kon je op 10 meter afstand ruiken. Daar was ze ook erg ziek van. De eigenaren konden geen afscheid van haar nemen en dus heeft ze in onze ogen nog een half jaar te lang moeten lijden . Dit is dus vreselijk, als die tumor kapot gaat moeten de mensen echt niet meer te lang wachten want dat is echt een ramp, andere paarden waren ook heel afstandelijk tegen haar vanwege de stank. Daar werdt je echt van. Volgens de da (lingehoeve) kwam het ook weinig voor dat de tumor kapot ging. Deze pony was toen al ver in de dertig.

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 17:51

Allemaal heel erg bedankt.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:54

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:39

Heel erg bedankt. De DA komt morgen en denk dat we haar laten inslapen. Ze komt niet meer van haar plaats. Fijn dat jullie me zo steunden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:14

Meid wat erg voor je, heel veel sterkte de komende tijd.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:38

mocht er iets zijn dan laat je het maar weten! sterkte...

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:44

heel veel sterkte !!!

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:18

snowylover schreef:
Heel erg bedankt. De DA komt morgen en denk dat we haar laten inslapen. Ze komt niet meer van haar plaats. Fijn dat jullie me zo steunden.

Las je topic nu pas. Arme Snowy

Spreek je wel via msn even.

Veel sterkte ermee

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:03

Cookies schreef:
Wendy schreef:

Kijk de tamtam begint al te werken

Ja, een van de sympthomen van Cushing kan hoefbevangenheid zijn. Er zijn heel veel sympthomen. Hetgene wat je het meeste ziet is die rare droge krullerige vacht die maar niet wil verharen (of gedeeltelijk) Je dierenarts kan een bloedtest doen. Maar daar komt het in veel van de gevallen niet uit. En bij hoefbevangenheid kun je de test niet eens doen want je DA moet je paard met iets inspuiten waar hij weer hoefbevangen van kan raken. Wel kan je DA aan de hand van de sympthomen kijken of hij een vermoeden van Cushing heeft. Bij mijn pony was er eigenlijk geen twijfel mogelijk. Dus zijn we gelijk maar met de behandeling begonnen. Er zijn verschillende middelen waarvan "pergolide" eigenlijk de beste en de goedkoopste is. Mijn pony (28) is weer helemaal opgeknapt en we rijden zelfs weer.

Kan je dat middel ook gebruiken bij honden????

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:34

ik heb geen idee. Honden (en mensen) kunnen ook Cushing krijgen. Maar bij mensen (en soms ook bij honden) opereren ze aan de tumor. Bij paarden is dit niet mogelijk.
Zo'n operatie geeft ook veel problemen.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:49

voor honden en katten zijn er hele goed oplossingen... dierenartsen weten voor die dieren een stuk meer... en er is ook reguliere medicatie voor honden en katten.

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:07

Effe weer een berichtje. De DA is niet geweest had twee spoedgevallen naar elkaar en ik moest werken 's avonds dus die komt morgen weer. Maar zie het weer wat kleuriger. Ze liep de laatste week echt bagger. En op stal stond ze in 1 hoekje dit was voor ons ook de druppel. Maar net of ze het begreep, vandaag liep ze weer wat vlotter en zelfs een klein drafje. Dus morgen maar eerst even overleggen wat de DA zegt.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:31

Fijn misschien is dan toch dat middel van cookies wat.
Kun je dat morgen je da voorleggen

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:26

ik hoop dat het een beetje goed komt net snowy !!
en ik hoor het morgen vast wel hoe het is gegaan !!!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:17

LecyTinker schreef:
voor honden en katten zijn er hele goed oplossingen... dierenartsen weten voor die dieren een stuk meer... en er is ook reguliere medicatie voor honden en katten.

Mijn hond krijgt geen medicijnen, de DA zegt dat er niks is, behalve als ie heel rot gaat lopen, dan krijgt ie anabolen