Afgescheurde strekpees!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnil35

Afgescheurde strekpees!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:26

Ben vandaag in een nachtmerrie belandt!

Toen ik vandaag thuis kwam van stage had mijn moeder niet zo'n goed nieuws. Kon beter maar eerst even gaan zitten volgens haar. Ik had niets in de gaten, dacht dat het weer een of ander lolletje van mijn moeder was. Maar dat was het dus niet!

Wat was er namelijk gebeurt. Vilia had de hele dag en stuk van de middag op de wei gestaan. Toen mijn vader en moeder haar en de 2 andere pony's binnen wilden gaan halen, zagen ze dat Vilia vast zat met haar been in het touw. (wij hebben namelijk aan een kant van de weide een stuk voor de houten omheining afgemaakt, omdat de paarden anders aan de coniferen van de buren beginnen). Het touw zat helemaal om haar been gedraaid en ze was hier aan gaan trekken (er stond namelijk ook nog een klein beetje stroom op). Hierdoor was haar strekpees aan de voorkant van haar linkerbeen afgescheurd en had ze een open wond waarbij het pijpbeen goed zichtbaar was. Dus hebben mijn moeder en vader haar dus zo snel mogelijk verlost en naar de plaats achter de stallen gebracht. Hier hebben ze haar staande gehouden, omdat ze continu wilden gaan liggen (haar hoef bungelde er met momenten maar gewoon los aan, als een stuk dood lijf). De dierenarts zo snel mogelijk gebeld en deze heeft toen een noodverband aangelegd. Ondertussen naar de kliniek in Moergestel gebeld of daar plaats vrij was. Die was er gelukkig (anders hadden we door gemoeten naar Someren). Vilia op de trailer geladen (ze bleef continu zo rustig en gemoedelijk als dat ze altijd is) en op weg naar Moergestel.
Daar aangekomen hebben ze allereerst de wond gespoeld en haar een suffertje en antibiotica gegeven. Toen hebben ze de wond gehecht. De pees zo ver ik weet niet, deze moet 'uit zichzelf' weer vast groeien aan het nieuwe vlees. En nu staat ze daar op stal met haar beentje in het verband!
Maandag gaat het verband er voor de eerste keer vanaf en gaan ze de wond verder bekijken. Ook moet ze mogelijk nog een keer geopereerd worden, omdat er mogelijk botsplinters kunnen zijn, omdat het zo'n ontzettend diepe wond is. De verwachting is dat ze nog ongeveer 10 dagen in de kliniek moet blijven.
De dierenarts zei dat we nog ontzettend veel geluk hebben gehad, want als de wond iets meer aan de achter kant van het been had gezeten, dan hadden we haar meteen kunnen laten afmaken! Ik moet er gewoon niet aan denken

Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar anderen die ook zoiets dergelijks hebben meegemaakt en wat hun ervaringen zijn. In hoeverre is deze pees weer genezen? Hoe lang heeft dit geduurt? enz. enz.
Ik hoor het graag!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:43

ik heb alleen een slechte ervaring helaas, door een ongeluk met een auto is bij de arabier van mijn vrioendin de strekpees afgescheurd van het achterbeen. In Utrecht was de prognose slechts 20% op herstel. Toch laten opereren en het leek goed te gaan.
Na een half jaar echter bleek het niet goed genezen te zijn, veel bindweefsel (niet elastisch) en littekenweefsel, paard bleef kreupel en is uiteindelijk toch ingeslapen.
Deze had echter een heel kleine kans op herstel en ze hebben toch de kans gegrepen, helaas slecht afgelopen.

Ik hoop dat het met jouw paardje beter afloopt maar meestal zijn dergelijke blessures zo ingrijpend dat de sport in niet meer mogelijk is.

Maar... iedere geval is anders, ik hoop dat jouw dier het allemaal goed doorstaat en in elk geval over een tijdje weer lekker op de wei kan lopen.

heel veel sterkte en succes

adnil35

Re: Afgescheurde strekpees!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 07:50

Beide dierenartsten (die bij ons thuis is geweest en in de kliniek) zagen het toch wel goed in. De wond zat namelijk mooi aan de voorkant van het pijpbeen en niet in de buurt van de gewrichten (spronggewricht of kogel).

Ik hoop er gewoon het beste van!

Kelan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:24

Hier een wat positiever verhaal: mijn merrie heeft een aantal jaar geleden de strekpees rechtsachter doorgescheurd (ook door een ongeval in de wei) . Wat ze mij toen verteld hebben is dat de pees nooit meer aangroeid, maar dat in geval van de strekpees de functionaliteit wel overgenomen kan worden door spieren/andere pezen.
Mijn merrie heeft toen een aantal weken boxrust gehad (tot de wond dicht was). Daarna zijn we voorzichtig gaan stappen. In het begin ging de hoef af en toe "dubbel", maar dat ging al snel beter. Daarna voorzichtig longeren en na ± 5 maanden ben ik er weer op gaan zitten. (dat had misschien wel eerder gekund, maar de merrie was net zadelmak toen het gebeurde, had misschien 10 keer iemand opgezeten, dus in ons geval was longeren veiliger).
Een tijdje heb ik toen nog wel in middendraf e.d gemerkt dat ze rechtsachter iets minder ver kon strekken, maar dat is uiteindelijk ook bijgetrokken: merrie loopt inmiddels L2 en krijgt regelmatig 7-ens voor middendraf. Het is dus uiteindelijk helemaal goedgekomen.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:59

Is het een merrie of een ruin? In het geval van merrie, zou je er evt een fokmerrie van kunnen maken in het uiterste geval.
Misschien komt het allemaal ook wel weer goed. Hoewel pezen over het algemeen slecht genezen..

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:10

Gelukkig is Vilia een merrie (uit een predikaatrijke familie ook nog eens) en daar hadden we ook al aan zitten denken, mocht het niet goed genezen. Ze zou deze zomer ook klaar gemaakt wordt voor de keuring voor het ster-predikaat.
Maar ik hoop op het beste!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:28

Ik ben vandaag weer bij Vilia geweest en het verband is verwisseld. De wond ziet er uitstekend uit! Niets geen ontsteking. Het genezingsproces was al begonnen
Ik heb vandaag de dierenarts gesproken en hij is erg positief. Hij verwacht dat Vilia voor de volle 100% gaat genezen . Verzekeren kan hij ons natuurlijk niets, maar mocht het bindweefsel straks toch niet goed zijn, wist hij ons te vertellen dat er nog volop anderen manieren zijn waarop we Vilia kunnen helpen. Er valt echt een enorme last van mijn schouders, maar dat begrijpen jullie natuurlijk wel

Ze stond heerlijk rustig op stal en zag er tevreden uit. Heb haar ook nog even lekker kunnen rossen, vondt ze heerlijk. Tijdens de verbandwissel bleef ze ook erg rustig, ook al kon je zien dat het echt pijn deed.

Hier ff snel wat fototjes gemaakt met mijn gsm. Haar been zit nu helemaal in het verband om zwelling van het spronggewricht te voorkomen en om extra stevigheid te geven.
Afbeelding
Afbeelding

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:04

Fijn dat het zo goed gaat! Gelukkig maar dat het niet onstoken is ed. Ze is daar wel in goede handen!

jericho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:15

hoi

mijn ruin heeft 3 jaar geleden zijn strekpees doorgesneden
gehad . het was rechtsachter .
ze konden me toen geen % geven en ik moest van dag tot dag leven.
hij heeft in totaal 50 dgn op utrecht gestaan en mocht toen naar huis,
ik mocht van hun na 8 wkn weer beginnen met alles rustig op pakken ,
maar ik had hier een slecht gevoel over dus ik heb het op mijn eigen manier gedaan ,
ik heb zeker 7 mnd allen maar met hem gestapt (hij heeft wel los gestaan in de bak)en daarna ben ik pas weer rustig begonnen .
ik moet er wel bij zeggen ik heb een eigen paarden bak en hij staat gewoon thuis dus ik heb geen hoge stal kosten .
ik vondt het belangrijker om meer tijd er voor uit te trekken dan dat ik te snel zou gaan en dan hem alsnog kwijt te raken .
we zijn nu 3 jaar verder en het gaat echt zo goed met hem ik zou zo weer de keus nemen om hem te behandelen.
ik zou alleen nooit meer met hem kunnen springen maar dat maakt niet uit.

ik wens je veel sterkte petra

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:51

Een update;

Vilia staat nog steeds in de kliniek in Moergestel. Ik heb nog niet van de artsen gehoord wanneer ze naar huis mag. Met de wond gaat het gelukkig wel heel goed, en deze geneest super!
Op stal is ze ontzettend rustig; ze doet gelukkig helemaal niet gek. Maar ik ben wel bang dat dit zal veranderen als ze eenmaal thuis komt te staan. Wel heeft ze door het vele stitstaan 4 stalbenen gekregen. Ook is ze wel wat afgevallen en is de bespiering al grotendeels weg gevallen. Toch is ze verder wel heel gezond en glanst ze als een spiegel! Het zijn gewoon dingen die niet te voorkomen zijn, helaas...

Wel heb ik ondertussen zelf een paard gevonden wat ik zo lang voor iemand anders kan rijden. Via..via...via... Toevallig is deze merrie ook van de hengst Stravinsky xx (net zoals Vilia). Over stom toeval gesproken

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:01

we hebben dit 3 jaar geleden met een veulen gehad.
hij was door het schrikdraad lint gegaan.
hij heeft weken op de kliniek getsaan samen met zijnmoeder.
ondertussen is ei 3 jaar geworden
het liteken is lelijk hij loopt er tot nu toe vrij goed op.
je ziet wel duidelijk dat ie zijn achetbeen anders gebruik.
hij gaat zadelam gemaakt worden en dan zien we verder,een sport paard zal het nooit worden.
als recreatie paard volgens de D.A is ie goed geschikt

jericho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:28

hoi adnil

ik zou me niet zoveel zorgen maken als ze naar huis mag .
ik was ook als de dood dat hij gek ging doen maar dat bleef uit .
ze voelen heel goed wat ze wel en niet kunnen .
die van mij is een arabier en zou je zeggen dat die echt niet tegen stil staan kunnen maar het ging eigelijk heel goed .
ben benieuwd waneer ze naar huis mag .
veel sterkte .

groetjes petra

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 19:04

Een updat;

Heb vandaag dus weer een giga tegenvaller gehad!
Wat is er gebeurt: Vilias verband is vandaag verwisseld en als de wond er goed uit zou zien, zou morgen dus naar huis komen na drie weken kliniek!! Maar de wond zag er alles behalve goed uit. Er hebben zich namelijk bloemkooltjes gevormd (groei van wild vlees). Dit komt doordat er botsplinters afgebroken zijn (die op eerdere foto's niet te zien waren). Deze hebben dus een ontstekingsreactie veroorzaakt en daar is dit wildvlees schijnbaar ook weer een reactie op...
Nu heeft ze dus weer een hele hoop antibiotica en gaan ze maandag beslissen wat ze verder gaan doen. Dit wordt dus voor 99% zeker opereren en zal ze dus nog meerdere weken daar moeten blijven.....

jericho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:21

hoi adnil

wat een tegen valler is dat ik hoop dat alles goed komt en sterkte maandag .
ik weet wat je mee maakt .

petra

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 18:04

dank je jericho!!

een update (wel een late vanwege carnaval )

Afgelopen maandag is besloten dat Vilia geopereerd zou worden, omdat de botsplinter anders continu voor ontstekingen zou blijven zorg. En afgelopen woensdag is ze ook daadwerkelijk geopereerd. De operatie is goed verlopen. De botsplinter is eruit en ook hebben ze veel littekenweefsel en wild vlees weg kunnen snijden. Helaas hebben ze ook weer de pees los moeten maken, omdat ze er anders niet goed bij kunnen.
Ben vandaag bij haar langs geweest en ze doet het naar omstandigheden goed. Ze heeft gelukkig al wel iets minder pijn, maar ik kan aan haar ogen en gedrag zien dat ze nog wel flink wat pijn had.

Jullie horen het wel als ik meer nieuws heb!

ChirooHeleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:22

Ik heb 3 jaar geleden exact hetzelfde meegemaakt met mijn merrie. Nadat het gebeurt was (gelukkig had iemand het zien gebeuren) meteen DA gebelt en met haar blijven stappen zodat het niet stijf zou worden. (we wisten toen nog niet wat er aan de hand zou zijn) Toen de DA er was bleek de strekpees door te zijn. Met de DA beloten dat we haar een kans zouden geven en haar meteen naar de paardenkliniek gebracht. Hier is ze geopereerd, en het werd gehecht, maar er werd al meteen bij gezegd dat het waarschijnlijk wel weer open zou gaan. Na de operatie ging ze met haar poot in het gips. Ze heeft in totaal ongeveer 2 weken op de kliniek gestaan, en mede doordat ze een veulen aan de voet had is ze erg mager geworden. De wond is flink ontstoken geweest, en er groeide ook wildvlees op. Toen de wond voor een groot deel dicht was (2 maanden later) is ze nog een keer geopereerd en hebben ze het wildvlees eraf gehaald. Nu is het resultaat toch best redelijk. Ik heb in het begin (bijna een jaar later) nog wel op haar "gereden", maar dit ging niet echt goed. Nu is haar poot krom (kogel staat naar voren), maar ze kan er wel goed mee overweg. Ze heeft niet echt veel pijn gehad omdat ze continu tijdens het hele proces redelijk zware pijnstillers heeft gehad. We hebben haar deze kans gegeven omdat ze een goede stermerrie is uit een predikaatrijke stam, en goede veulens geeft. Ze is dus nu omgetovert tot fokmerrie. Als ze een ruin was geweest hadden we dit leed bespaard, en het dier waarschijnlijk in laten slapen.

Heel veel sterkte met je paard!

jericho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:56

HOI ADNIL

HET ZIT JE NIET MEE HE
MAAR ZE HEBBEN NOG STEEDS GOEDE VERWACHTINGEN
VOOR HAAR ANDERS DOEN ZE DIT NIET IK HOOP VOOR JE DAT ZE NU SNEL GENEEST EN DAT ZE DAN WEER NAAR HUIS MAG .
VEEL STERKTE EN GEEF HAAR MAAR EEN DIKKE KNUFFEL ALS JE
ER WEER BENT.

GROETJES PETRA

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 12:09

Dank je Jericho!

Hier weer een update

Het gaat nog steeds niet goed met Vilia. De wond wil niet namelijk niet goed genezen.. Het vlees is erg slecht doorbloed (wit van kleur) en de wond wordt per week maar ongeveer 1 mm kleiner (de wond is zo'n 6 cm breed en dan driekwart het been rond, dus tel maar uit...). De artsten hebben geen idee hoe dit komt en hun zijn toch niet de minsten.
Nu heeft onze dierenart in de kliniek in Moergestel, daar staat ze dus nog steeds, ons aangeraden om eerst een huidtransplantatie te doen, vervolgens Vilias been in te gipsen en dit te gaan bestralen. Hierdoor zou de wond en de pees beter helen. Doen we dit niet dan gaat het nog maanden/jaren duren voordat het weer enigszins geneest (en het is dan ook maar de vraag hoe!).
Vandaag gaan mijn vader en moeder met Rulkes praten over het precieze plaatje, want dit weet ik ook nog niet. Ben vanavond dus weer heel wat wijzer. Jullie horen het wel!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:36

Nou, dit klinkt me helaas heel erg bekend in de oren....sorry dat ik het moet zeggen.(zie mijn eerdere reactie)

Ik hoop echt dat het gauw beter gaat met je paardje, echt waar !!!
Er zijn er bij die het wel redden.... heel veel sterkte !!!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 17:58

Ik begrijp wat je bedoelt....
Er zijn ook van die momenten waarop ik me afvraag waar het einde is.....komt het nog wel ooit goed!
Maar we blijven er hoop in houden!

Ben vandaag naar Moergestel geweest om met Rulkes de verdere gang van zaken goed door te spreken.
Vilia blijft nu gewoon in Moergestel staan. Ze gaat nu allereerst weer op de tafel om de wond nogmaals goed schoon te maken. Ook gaan ze de wondranden opschonen, want hier zijn stukjes van afgestorven en die gaan ze er nu weer vanaf halen. Dan mag de wond 10 dagen rusten. Vervolgens gaat Yacintha Wilmink van Woumarec (www. woumarec.nl) een huidtransplantatie doen. Vervolgens moet Vilia ongeveer 14 dagen in het gips en als het goed is (wat ik toch zo ontzettend hoop!!!) is ze na 6 weken zo goed als helemaal genezen. Vilia wordt niet bestraald. Dit willen ze alleen doen als het niet goed wil genezen.....

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:52

Jemig, en dan zit ik te zeiken over een "simpele" peesblessure. Heel veel sterkte Adnil (Linda?)
Groetjes, Linda

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 22:23

Jahh, inderdaad Linda (ontzettend orgineel )
Maar een peesblessure is volgens mij nooit echt 'simpel'.

Jij ook sterkte Linda!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:00

Wij hebben drie jaar geleden net geluk gehad, de pees was op een haar na net niet helemaal afgescheurd. Ze moest onmiddelijk op stalrust en na een aantal weken mochten we heel rustig beginnen met een stukje stappen, dit hebben we in 17 weken uitgebouwd naar anderhalf uur. Daarna is ze 10 maanden de wei op gegaan en anderhalf jaar na het ongeluk is ze 98% genezen verklaard. Helemaal 100% zou ze nooit meer worden. Het was ook een sportmerrie (m-dressuur) maar nu rij ik recreatief met haar. Heel af en toe is ze wel eens een beetje kreupel maar ze kan wel gewoon pijnvrij in de wei staan.

Heel veel sterkte ik hoop dat het weer goedkomt!

jericho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:30

hoi adnil

ik hoopte dat je onder tussen wat beter nieuws
zo hebben maar helaas
ik hoop voor je dat alles goed gaat en dat het nu
gaat genezen.
veel sterkte en laat maar weten hoe het
verder geneest

groetjes jericho

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 16:22

Dank je voor jullie berichtjes!

Vilia staat nog steeds in Moergestel. Nu 4 dagen geleden zijn ze begonnen met het voortraject voor de huidtransplantatie. Dat wil zeggen dat ze bij Vilia het wondvlak weer schoon hebben gesneden en de wondranden ook opgeschoond hebben. Ook hebben ze foto's gemaakt en deze opgestuurd naar Yacintha Wilmink zodat zei er eens naar kon kijken (zei zit nl. momenteel in het buitenland). Vilia krijgt nu om de 2 dagen een schoon verband met iedere keer een andere zalf. Het zou nu eigenlijk de bedoeling moeten zijn dat de wondranden naar elkaar toe groeien, maar dit is dus niet het geval. De wondranden doen helemaal niets . Het zal voor de verandering ook eens keer meezitten . Dit is dus een slecht teken. De huidtransplantatie van Vilia zal nu niet volgende week maar de week daarop plaatsvinden. Ben reuze benieuwd, maar ik verwacht er niet veel van.......

Ook hebben ze Vilia helemaal onderzicht om te kijken of ze misschien nog iets anders onder de leden heeft wat kan verklaren dat de huid niet geneest. Maar zoals verwacht is er niets gevonden. Vilia is zo gezond als een vis!!!! Ze glimt als een spiegel, heeft een lekker buikje ontwikkeld, heeft mooie harde benen (al het vocht is van de benen af, ongelofelijk na al 8 weken stil op stal te hebben gestaan). Verder is ze hartstikke vrolijk en ontzettend lief. Dat maakt het eigenlijk alleen maar meer frustrerender

Ben ondertussen al langzaam aan het nadenken over wat ik ga doen als ik Vilia straks alleen nog maar recreatief zou kunnen berijden/of weidepaard en ze dus nooit meer mee op wedstrijd zou kunnen (waar ik haar dus wel voor gekocht heb).