Toen ik vandaag thuis kwam van stage had mijn moeder niet zo'n goed nieuws. Kon beter maar eerst even gaan zitten volgens haar. Ik had niets in de gaten, dacht dat het weer een of ander lolletje van mijn moeder was. Maar dat was het dus niet!
Wat was er namelijk gebeurt. Vilia had de hele dag en stuk van de middag op de wei gestaan. Toen mijn vader en moeder haar en de 2 andere pony's binnen wilden gaan halen, zagen ze dat Vilia vast zat met haar been in het touw. (wij hebben namelijk aan een kant van de weide een stuk voor de houten omheining afgemaakt, omdat de paarden anders aan de coniferen van de buren beginnen). Het touw zat helemaal om haar been gedraaid en ze was hier aan gaan trekken (er stond namelijk ook nog een klein beetje stroom op). Hierdoor was haar strekpees aan de voorkant van haar linkerbeen afgescheurd en had ze een open wond waarbij het pijpbeen goed zichtbaar was. Dus hebben mijn moeder en vader haar dus zo snel mogelijk verlost en naar de plaats achter de stallen gebracht. Hier hebben ze haar staande gehouden, omdat ze continu wilden gaan liggen (haar hoef bungelde er met momenten maar gewoon los aan, als een stuk dood lijf). De dierenarts zo snel mogelijk gebeld en deze heeft toen een noodverband aangelegd. Ondertussen naar de kliniek in Moergestel gebeld of daar plaats vrij was. Die was er gelukkig (anders hadden we door gemoeten naar Someren). Vilia op de trailer geladen (ze bleef continu zo rustig en gemoedelijk als dat ze altijd is) en op weg naar Moergestel.
Daar aangekomen hebben ze allereerst de wond gespoeld en haar een suffertje en antibiotica gegeven. Toen hebben ze de wond gehecht. De pees zo ver ik weet niet, deze moet 'uit zichzelf' weer vast groeien aan het nieuwe vlees. En nu staat ze daar op stal met haar beentje in het verband!
Maandag gaat het verband er voor de eerste keer vanaf en gaan ze de wond verder bekijken. Ook moet ze mogelijk nog een keer geopereerd worden, omdat er mogelijk botsplinters kunnen zijn, omdat het zo'n ontzettend diepe wond is. De verwachting is dat ze nog ongeveer 10 dagen in de kliniek moet blijven.
De dierenarts zei dat we nog ontzettend veel geluk hebben gehad, want als de wond iets meer aan de achter kant van het been had gezeten, dan hadden we haar meteen kunnen laten afmaken! Ik moet er gewoon niet aan denken
Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar anderen die ook zoiets dergelijks hebben meegemaakt en wat hun ervaringen zijn. In hoeverre is deze pees weer genezen? Hoe lang heeft dit geduurt? enz. enz.
Ik hoor het graag!