HELP!!! Paard is te dik....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoxyVip

HELP!!! Paard is te dik....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:32

Nou, mijn pony (haflingermerrie) is dus echt te dik nu....
Ze staat op drie keer een kwart kilo biks en drie keer een halve plak hooi. Na het rijden krijgt ze in totaal een kwart kilo muesli (zonder haver) en zemelen met vitaminepoeders erdoor.
Eerst dachten we dat ze drachtig was omdat er ook een hengst was losgebroken en op dr had gezeten, maar nadat de DA geweest is was ze dat dus niet. Ook hebben we toen gelijk bloed geprikt, maar ik heb vanochtend de uitslag gekregen en dr bloed was helemaal goed.
We rijden nu 5 keer inde week ongeveer een uur vrij intensief en 1 keer in de week longeren we (zonder halster) en dan doen we veel overgangen enzo. En dan heeft ze nog 1 dag in de week vrij (uur los in de losgooibak).
Ohja, ze krijgt ook ongeveer een emmer (van ongeveer 3 liter) wortels per dag en af en toe een paardensnoepje.
Nu moet ze dus echt een aantal kilo kwijt en ik hoopte dat er iemand hier misschien goede tips voor ons heeft????

mirgino

Re: HELP!!! Paard is te dik....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:44

ik zou stoppen met de bix.

mijn pony is ook aan de dikke kant en die krijgt een handje bix 2x per dag met voeren zodat ze de stal niet afbreekt.
verder 2x kuil van de stalhoudster en ik geef haar tussende middag zelf nog een flinke pluk kuil.
en ze krijgt 10kg peen verdeeld over 7 dagen.

en daar zal ze het mee moeten doen.
overgewicht is erg slecht,dan maar minder eten en meer bewegen

wat jouw pony krijgt lijkt mischien niet veel maar voor deze pony toch wel!

RoxyVip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:53

Maar is biks juist niet goed voor de mineralen enzo en alles wat erin zit? (misschien domme vraag maar ik heb echt geen idee.....)

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:58

volgens mijn DA krijgt ze genoeg binnen met het kuil.
en de bix bij ons is basisbrok en dat kan ze missen.

de haflinger die naast haar staat krijgt ook 2x een handje,en dat doen ze al jaren.

en straks als de wei open gaat krijgen ze helemaal niets meer bij.
alleen na een lange rit een kwart schep meusli meer niet.

anders zou je het aan jouw DA kunnen vragen als je echt zekerheid wil hebben.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:01

Je kunt het stoppen met de bix ook opvangen door een mineralenblok in de box te hangen, zodat ze toch mineralen genoeg binnen kijgt.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:11

Zal indd. de brok maar achterwege laten. Je zegt al vitaminepoeder te geven. Geef dit gewoon door met een handje zemelen, dan heeft ze echt wel genoeg.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:24

Ik heb zelf ook een haflinger merrie, ik train haar even veel, mss wat meer dan jij zelfs.. En mijn haflinger krijgt 2 plakken kuilgras ong. denk ik.. En een 3/4 kilo ponybrok per dag.. Daarbij nog wat worteltjes.. Maar niet meer dan een stuk op 10 per dag. En dat vind ik mss al iets teveel. Mss kun je dr wat mee?

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:00

ik geef mijn haf ipv brok zo'n pavo summerfit koek

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 21:28

Ik heb besloten om haar eerst eens de wortels te minderen. Daarnaast gaat Suus (dribje hier op bokt) haar waarschijnlijk twee keer in de week extra longeren 's ochtends.
Het biks en de muesli met zemelen blijf ik gewoon nog even doorgeven omdat ze in principe al weinig krijgt. Alleen de zemelen ga ik wel iets minderen.
Ik ga het eerst proberen met meer bewegen en dan kijken of het helpt. Als het nog niet genoeg helpt ga ik er idd over denken om te minderen met dr biks!
Dankjulliewel voor je reacties, al hoop ik natuurlijk wel op nog meer reacties !!!!!

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:33

Inderdaad eerst de wortelen weg halen. Brokken mogen ook sterk worden verminderd. 3x per dag, 3 handjes brok met vitamninepoeder is meer dan voldoende! Voor het eten zou ik het hooi verhogen tot 3 plakken per dag. Dit is meer dan voldoende. Valt ze te hard af, voer dan meer hooi, geen brokken.

Mijn fjord krijgt 1x per dag 2 handjes basis brok en 1 handje sportbrok met vitamine poeder. En 5 plakken hooi over de dag door. Ze ziet er super uit!

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:01

ik rij op stal bij RoxyVip
een kwart bix is net wat meer als een handje!!
dus minderen dat zal bijna niks meer zijn

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:09

Dat wist ik niet Maar haal dan wel die haver enzo na het rijden weg. Net als de brokken.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:09

Volgensmij heb je iets niet helemaal door, in brok zit veel energie,
in zemelen minder en in wortelen het minst.
In wortelen zit namelijk heel weinig energie, het bestaat uit volgensmij wel meer dan 60% uit water. Dus laat de brok maar
weg en geef een worteltje extra.
Je kan dus beter brokken minderen en meer wortelen geven.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:48

wortels bestaan volgens mij zelfs maar voor 80% uit water... ik kreeg juist van de VA de tip toen mijn haf moest afvallen om dr alleen wortels te voeren... maar omdat ik vond dat daar te weinig vitaminen in zaten ben ik ook pavo summerfit gaan voeren

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 18:03

Maar de energie die in de brok zitten heeft ze juist wel nodig, want ze is ook neit echt voorwaarts meer tijdens het rijden. Maar ze krijgt nu gewoon meer beweging en een kwart kilo biks is idd iets meer dan een handje. Ze krijgt trouwens geen haver na het rijden want dan is er niks meer mee te beginnen!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:34

Je pony kan ook juist door de brok sloom worden!
Mijn pony (Welsh-Cob, 1.50m, bijna 11 jaar) kreeg vroeger altijd brok (ongeveer 1 kilo per dag) en (onbeperkt) hooi (en stond ook nog eens op de wei voor een paar uur) en werd daar dik en sloom door. Bovendien werd hij hoefbevangen. Nu krijgt hij alleen hooi en wat wortelen (2 grote per dag) en is hij veel actiever. Hij doet ongeveer hetzelfde werk als in de tijd dat hij brok kreeg (gewoon een beetje recreatief rijden).
Verder krijgt hij een kruidenliksteen en af en toe een paardensnoepje.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:38

Ik moet overigens nog steeds uitkijken dat hij niet te dik wordt, ondanks dat hij zo weinig krijgt. Momenteel staat hij op rust wegens bevangenheid, maar binnenkort hoop ik weer met hem te kunnen gaan rijden. En dan duimen dat de laatste restjes (moeilijk verbrandbaar vet???) verdwijnen.

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:40

Hoi,Hoi
Nou ik kan bij je aansluiten ik heb een haflinger ruin en lijkt ook net of hij zwanger is was eerst aan het twijffelen of het wel een ruin was.hihih.
De mijne krijgt 2 kilo brok en 2 x per dag halve plakken hooi.Veder na het ruiden krijgt hij iets minder dan een kwart meuslie en veder niets.
En ik hij wor 7 dagen per week gereden.
Heb echt geen idee hoe je ze weer slank krijg ze hebben er gewoon aanleg voor zolang de gezondheid niet in gevaar komt....
Maja this natuurlijk wle vervelend dat ze steeds vragen''goh is tie zwanger''

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:43

Wat een hoeveelheid voer krijgt jou haf

Laat de musli weg en halveer de brok. Vergeet niet dat haflingers hele sobere rassen zijn (uitzonderingen daar gelaten).
Verder onbeperkt hooi voeren.

In de bit stond een artikel dat een paard wat vrijwel niet werkt perfect kan leven van goed hooi. Wel opletten met vit E dan en op kopergebrek bij arm hooi.

Voor de zekerheid zou je dan regelmatig een schepje vitaminen over brok kunnen doen.

Succes!!

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:46

Heb niet alle reactie gelezen

Maar stop met je krachtvoer (bix) dus alleen wortels en hooi en als je denkt ze word erg lusteloos een handje zemelen met der mineralen

Ik heb een grote kwpn merrie (zie foto profiel), krijgt elke dag der beweging.
Maar leeft op hooi en wortels en handje biks (per dag) met af en toe een schepje zeewier

Mevrouw is ook altijd gauw te dik vandaar dit dieet, en geen 1 dag ziek per jaar hoor

En dat je paard sloom is kan grote kans zijn doordat ze haar hele lichaam mee moet slepen
Dus stop gewoon met je haver en andere hardvoer en geef alleen hooi en wortels (wortels is merendeel water) en evt. iets van zeewier of vitamine voor der engergie, maar dan door een een klein beetje zemelen (klein beetje is 1 koffie kopje)

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:49

Juist Meisje, dat bedoel ik ook

Ik heb ook een paard op stal staan wat schraal gevoerd moet worden!

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:50

van zemelen worden paarden dik , dus niet teveel geven

RoxyVip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:47

We rijden trouwens niet recreatief met dr. We zitten in de B en hebben elke maand een wedstrijd en soms meer. We gaan ook ongeveer 1 keer in de 2 weken lekker de weg op

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:53

mijn paard is ook te zwaar ze is hoefbevangen in een vroeg stadium.ze gaat ook van het biks af.ze krijgt een klein beetje voor de smaak.verder krijgt ze hooi en een beetje muesli.

_Charlotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:13

ik zou stoppen met bix en gewoon hooi of wat ook maar maar geen bix worden ze alleen dik van (nouja ligt er aan wat voor bix) maar een haflinger is het eigenlijk niet nodig