Onderzoek naar zomereczeem, hulp zeer gewenst!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Onderzoek naar zomereczeem, hulp zeer gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 11:25

Hoi allemaal,

Op aanraden van meerdere mensen toch maar een topic..

Bij de meeste topics over zomereczeem ben ik al wel bekend denk ik. Ik ben in januari begonnen met een onderzoek naar zomereczeem. Ik zal eerst even iets over mezelf vertellen;
Ik ben 5e jaars Medisch Bioloog aan de Rijks Universiteit in Groningen. Vanuit deze studie ben ik voor mijn afstudeerstage beland bij een dierenartsencentrum in het Noorden van het land.
Ik ben ruiter en instructeur en kwam steeds vaker paarden tegen met zomereczeem. Er waren veel vragen bij deze mensen en de wanhoop was duidelijk te zien.
Ik wilde deze groep mensen graag helpen en heb daarom bij het dierenartsencentrum gevraagd of ik vanuit hun locatie mij een half jaar bezig mag houden met deze aandoening.

Op dit moment zit ik midden in een literatuurstudie. Hiervanuit wil ik alle bewijzen en aanwijzingen verzamelen en ordenen. Naast een literatuurstudie om er zelf helemaal in te komen wil ik ook graag een brochure opstellen voor eigenaren die een paard hebben met deze aandoening. Vanuit de praktijk kijken ze naar mogelijkheden om deze te verspreiden.

Hiervoor zou ik jullie hulp zeer waarderen. Zelf heb ik in het verleden 2 paarden gehad met deze aandoening, maar op dit moment ben ik geen ervaringsdeskundige.
Als jullie een brochure/ folder over zomereczeem zouden krijgen, wat zouden jullie daar dan graag in willen zien?
Zijn er vragen waar jullie lang mee gelopen hebben, vaak tegen komen of misschien nog steeds mee lopen?
Ik zal proberen om deze dan te verwerken zodat de brochure zo compleet en informatief mogelijk kan worden.

Ook andere tips zijn uiteraard welkom

Alvast bedankt voor jullie medewerking,
Groetjes Iris

ellepel

Re: Onderzoek naar zomereczeem, hulp zeer gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:34

goed topic!

als ik een folder zou krijgen zou ik daar natuurlijk het volgende in willen zien:

oorzaken
wat je wel en niet moet voeren.
diverse behandel methodes.
erfelijkheid.
verschil zomereczeem en andere vormen van eczeem.

verder heb ik ook natuurlijk 1000 en 1 vragen.
wat de relatie is tussen voeding van nu--eczeem paarden en de voeding van vroeger en de eczeem paarden, vroeger kwam het lange niet zo veel voor dan nu

ben zelf heel benieuwd naar bloeduitslagen van dieren met (zomer) eczeem..of daar verschillen in te zien zijn met "gezonde"dieren

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:42

wat goed dat je daar mee bezig bent!
ik heb mijn haflingermerrie met zomereczeem vorig jaar verkocht naar een plekje aan de kust, maar heb er best wel spijt van, mis d'r echt, maar voor haar is het wel fijner zo.

Over zomereczeem bestaan veel meningen,
je krijgt overal tips weg maar bijna niks helpt, alleen een eczeemdeken. verder is belangrijk dat het door een vliegje komt die aan de kust en boven 2000 meter niet voor komt, dat het erfelijk is en dat rijke voeding het verergert.

misschien zijn voedingstips, en dan niet alleen duur voer van leen taal, maar gewoon eiwitarm voer als hooi, en eventueel aanvullingen.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:44

Wat er ook in zou kunnen is of er een wetenschappelijke basis is of niet van de verschillende kuren.

Esther

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:53

ik heb er ook eentje staan, zou zoveel dingen willen weten!..maar het belangrijkste "wat kan ik doen om hem te helpen"..wat voor voer?....komt het altijd van binnenuit??...(bij de mijne was bloed goed, alles werkte perfect en dat voor zo'n ouwe bok!)..maar waar kan het dan allemaal nog meer aan liggen!..welke middelen werken echt??...en kan ik het voorkomen dat mn paard het krijgt, waarom krijgt een paard het??..

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:55

ik ga dit eens in de gaten houden. wij hebben 2 paarden met zomerexeem, moeder en dochter. moeder is na 10jaar(tijdens de dracht) pas begonnen met schuren, dochter is helaas op 1 jarige leeftijd(=nu5) al gaan schuren. wat ik graag in een folder zou zien is , moet je anders gaan voeren, erfelijkheid, en middelen die in iedergeval de jeuk wegnemen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:22

Op IJsland en in Duitsland wordt al heel lang veel onderzoek naar zomereczeem bij met name IJslandse Paarden gedaan, vrnl. vanuit economische motieven: het komt bij dit ras verhoudingsgewijs vaker voor; in het bijzonder bij paarden die vanuit IJsland naar het continent geëxporteerd worden ontwikkelt het zich relatief vaker dan bij paarden die op het vasteland geboren worden. En dan zijn ze opeens nog maar de helft waard...
Export van sport-, recreatie- en fokpaarden is een kurk waar de ijslandse economie in belangrijke mate op drijft, dus ze zijn er daar erg op gebrand om het op te lossen.
Ik weet niet waar het onderzoek daar plaatsvindt, misschien is het een idee om eens contact op te nemen met de universiteit van Reykjavík?

Groetjes, Eric en uiteraard succes met je onderzoek!

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:25

Goed dat je er over begint. Net als de rest heb ik ook zoveel vragen.
Heeft het te maken het de huisvesting?
Grondsoorten?
Een allergische reactie op iets? (zonlicht, eiwitten)
Wat moet je voeren?
diverse behandel methodes.?
erfelijkheid.?
verschil zomereczeem en andere vormen van eczeem?

Heel veel vragen, alleen dit zijn toch de belangrijkste

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 14:58

jee, dank je wel voor de reacties .

De vragen waar ik nu al literatuur over heb zal ik zeer kort voor jullie al beantwoorden. Wel zijn dit allemaal antwoorden die dus uit wetenschappelijke bronnen komen..

De plek waar het paard staat maak wel degenlijk uit. Dit wordt voornamelijk gekoppeld aan de aanwezigheid van het vrouwelijke vliegje Culicoide vlieg die bloed nodig heeft voor de eitjes. Gebieden met veel wind, droge zonnige periodes is de zomereczeem minder ernstig. De vliegjes houden van vochtige plekken om zich voort te planten en kunnen niet ver vliegen. Dit vliegje wordt door de meeste mensen toch gezien als 'de laatste trigger' voor de jeuk.

Als er gekeken wordt naar de fysiology van het aangedane paard wordt er wel gedacht aan een allergie. Er zijn stoffen in de aangedane gebieden aanwezig die centraal staan in een allergische reactie zoals IgE.

Erfelijkheid zal ik nog verder achteraan. Er is een onderzoek geweest op het Fries paarden centrum en de uitkomst zou zijn dat 20-30% van de gevallen erfelijk te herleiden was. Ik moet dit echter nog even uitzoeken hoe degelijk dit onderzoek was. Naar mijn mening kan het zowel erfelijk als overdraagbaar zijn. Ik weet dat het immuunsysteem van het veulen in de laatste periode van de dracht en via de moedermelk al signalen krijgt, dus het lijkt mij zeer goed mogelijk. Dit laatste zou echter betekenen dat het alleen maternaal( via de moederlijn0 overerft. Ik zal er werk van maken

Ik weet dat IJslanders het veel hebben en heb ook veel info uit IJsland. Van de paarden die geexporteerd worden heeft ongeveer 30% het, dit is dus een groot probleem.

De oorzaak is zeer moeilijk omdat er verschillende theorieen zijn. Over het algemeen wordt het vliegje als laatste druppel gezien. In IJsland is het vliegje niet aanwezig, maar het lichaam van de gevoelige paarden staat al wel in aanvalspositie. Dit betekend eigenlijk dat het lichaam al een reactie moet hebben gehad met een antigen dat zeer sterk op die van het vliegje moet lijken.( ik hoop dat jullie mij nog volgen). Het is wel bekend dat bij het inspuiten van
de stof uit de speekselklieren van de Colucoide vlieg, de paarden allergisch reageren. Maar de meeste mensen denken aan een multifactorieele aandoeningen( meerdere oorzaken).

Over voeding is een positief onderzoek geweest met vlaszaad, maar dat bestond echter maar uit 6 dieren. Ik heb contact gehad met een voedingsdeskundige op paardengebied. Zij zei dat voldoende zink, selenium, vitamine A, en ook omega-3-vetzuren (lijnzaad!) het immuunsysteem ondersteunt. Hiermee zou misschien de vicieuze cirkel van jeuk, schuren, laesies, meer jeuk en meer schuren een beetje geremd worden, ze heeft helaas geen wetenschappelijk bewijs( alleen dat deze stoffen het immunsysteem ondersteunen).

Met de middeltjes ben ik wel een beetje bezig, het moeilijke is dat het voor de 1 werkt en voor de ander niet.
Het enige wat voor alle paarden werkt is een deken..

Ik hoop dat ik voor jullie al wat duidelijkheid heb verschaft. Als ik te veel moeilijke woorden gebruik, of meer uitleg nodig is laat het me weten!

Ik kan wel van alles in die brochure zetten maar als het acra cadabra voor de mensen is, sla ik ook de plank mis..

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:14

Dank je voor de informatie tot nu toe!
Persoonlijk heb ik ook het idee dat het door fel zonlicht wordt versterkt, is er al eens onderzoek gedaan naar de rol van UV-stralen?

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:52

Ik ga dit ook even volgen. Heb je idd al in meerdere topics voorbij zien komen.

Wat ik graag zou willen weten is hoe ik het mijn pony zo goed mogelijk kan maken. Ik ben heel erg aan het testen geweest kwa voeding, maar kan daar wel een heel goed advies over gebruiken (mijn shet is ook super snel bevangen, dus een extra handicap). Extra vitaminen en voedingsstoffen enz.

Verder wat wel en wat niet te doen. Je hoort veel mensen die zeggen de paarden binnen te houden, of niet in het gras te zetten, boett-dekens, zonlicht, enz.

Ik weet dat er veel verschillende middeltjes zijn, maar een kleine opsomming van een aantal producten kan geen kwaad. (Ik heb ervaring met verschillende soorten middeltjes, degen die het beste werken heb ik via een topic op bokt, daar hadden meer mensen goede ervaringen mee, zo ben ik op die namen gekomen, die producten werkten in ieder geval beter dan wat ik had).

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:37

Vooralsnog een slotje. Er zijn regels voor onderzoek of enquete op medisch. Daaraan is nog niet voldaan. Zie hiervoor de sticky.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:52

Inmiddels is aan de voorwaarden voor een enquete op medisch voldaan. Publicatie van het onderzoek zal ook op bokt gebeuren. Daarom kan dit topic weer open.

Wel graag de posts beperkten tot de vraag m.b.t. het onderzoek. Alle andere meningen, vragen e.d. kunnen nog steeds geplaatst worden in het centrale topic.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 11:47

dank je wel Anya.

De voilgende punten staan nu:
- voeding
- mogelijkheden
- oorzaak
- erfelijkheid
- verschillen met andere soorten eczeem

aanvullingen hoor ik graag!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:54

Gelukkig heb ik geen paarden met eczeem en dat hoop ik ook zo te houden maar als fokker loopt je altijd een risico.

De punten waarover ik wel meer zou willen weten.
- Herkenning van staart en manen eczeem in een vroeg stadium, voordat je manen en straart worden kapot geschuurd.
- Het inkaart breng van gebieden die ricicovol zijn (waar leeft welke vlieg ect ect)
- beste leefomstandigheden (stalklimaat) voor eczeem paarden.
- zijn er dingen die kunnen worden gedaan om te verkomen dat een paard eczeem krijgt?

Ik praat meer over preventie maar ik denk dat dit ook heel nuttig kan zijn in de folder.

Gr Em

melmzs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:01

wat goed dat je dit gaat doen!!
ik zou vooral willen weten hoe het komt? en wat je er aan kan doen. hoe je er voor zorgt dat het paard en er zo min mogelijk last van heeft.
en ook een goedekopere oplossing. alles wat je nu hebt is zo duur. en dan is het nog de vraag of het zal helpen!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:03

ellepel schreef:
goed topic!

als ik een folder zou krijgen zou ik daar natuurlijk het volgende in willen zien:

oorzaken
wat je wel en niet moet voeren.
diverse behandel methodes.
erfelijkheid.
verschil zomereczeem en andere vormen van eczeem.

Iddem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:27

nog een aanvulling:

ben wel benieuwd of er een verband bestaat tussen het hebben van zomereczeem en een verkeerde suikerspiegel bij de betreffende paarden.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:31

Naast de al gevraagde informatie zou ik graag info hebben over het weiland zelf. grondsoort, bepaalde mineralen wel/niet in de grond, de grassoort en evt bemesting (oa welke mest) en de beschutting van de weilanden. welke soort bomen wel of niet. Ik heb zelf namelijk de indruk dat eikenbomen verergerend werken. Hoe kun je het weiland zo beheren dat een schurend paard zich toch enigzins prettig voelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:01

sluit ik me ook bij aan, inderdaad de samenstelling van verschillende grondsoorten, wat is er anders in de grond waar geen eczeem voorkomt?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:55

trisca schreef:

Erfelijkheid zal ik nog verder achteraan. Er is een onderzoek geweest op het Fries paarden centrum en de uitkomst zou zijn dat 20-30% van de gevallen erfelijk te herleiden was. Ik moet dit echter nog even uitzoeken hoe degelijk dit onderzoek was. Naar mijn mening kan het zowel erfelijk als overdraagbaar zijn. Ik weet dat het immuunsysteem van het veulen in de laatste periode van de dracht en via de moedermelk al signalen krijgt, dus het lijkt mij zeer goed mogelijk. Dit laatste zou echter betekenen dat het alleen maternaal( via de moederlijn0 overerft. Ik zal er werk van maken

Ik ben heel benieuwd naar de verdieping van deze component. Weet dat er ook binnen stamboekbesturen veel over gepraat wordt, dus dit lijkt me erg nuttig!

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:33

Ook ik ga dit topic in de gaten houden (en heb nu helaas weinig tijd, maar ga hetzeker nog even uitspitten hier). Ook wij hebben hier sterk te maken met zomereczeem (staan al min. 7 paarden ermee hier helaas).

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:24

Ik ga dit Topic ook zeker in de gaten houden. Zeker omdat wij 1 paard hebben uit die 7 die Bella aangegeven heeft.

Dat is wel een leuke misschien voor je praktijk onderzoek.... Bijna alle 7 paarden die hier staan met eczeem, zijn hier gekomen zonder en hebben het hier ontwikkeld.....
Hoe is dat mogelijk??

Melanievs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:29

Ik houd dit topic ook even goed in de gaten, ik heb een fjord met zomerexceem

Linda1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:34

Wij hebben 3 Fjorden met zomereczeem, erg vervelend. Ze staan in de zomer altijd buiten in de wei en twee van onze paarden hebben dan een vliegen deken op, maar die helpt maar een klein beetje.
Ik zou graag willen weten wat de oorzaak er van is, wat je het beste er aan kan doen en wat niet, of je het misschien kan voorkomen en wat je op de wondjes die door het schuren zijn ontstaan het beste kan smeren.
.