mijn pony moet afgemaakt worden wegens hoesten?? herkenning?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

denice

mijn pony moet afgemaakt worden wegens hoesten?? herkenning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 18:54

Twee jaar geleden begon Nirvana voor het eerst met hoesten. gewoon af en toe een kuchje. we dachten dat het door het hooi kwam, en dus hebben we haar op het land gezet. Het hoesten werdt beter, ik hoorde het minder vaak, en ook werdt ze wat dikker. Nirvana was in die tijd ook drachtig.

In de winter ging ze weer op stal en werdt ze heel mager. ook kwam het hoesten weer op en leek het zelfs erger te zijn. als ze hoest dan zie je haar hele lichaam mee hoesten. het waren drie of vier hoesten en dan wat het over.
Gelukkig kwam ze weer bij en haar veulen was gezond. Nirvana leek ook gezond. ze at als tien andere, en ze werdt weer wat dikker.

Steeds werdt ze weer dikker in de zomerperiode, en viel ze af in de winter.

Maar het laatste half jaar is het goed mis. ze wordt weer dunner, en lijkt wel minder gelukkig. ze hoest als een gek, en haar hele lichaam verkrampt. ook kotst ze wortelen of brood uit als ze dat net naar binnen heeft gewerkt. ze hoest en dan komt er dus eten weer uit. niet dat ze dat al heeft doorgeslikt, dat blijft dan hangen. ook hoest ze als ze niets heeft gegeten...

na het hoesten dan is ze enorm aan het hijgen. ze pompt met haar hele lichaam.

en nu zit ik te denken, wat nou als ze steeds zo dun wordt omdat ze zo hoest, en dit heel veel van haar lichaam vergt..
in de zomer gaat ze op het land, dag en nacht, en dan kan ze lekker vreten. daarom zal ze in de zomer ook wel bij komen natuurlijk. Ik denk echt dat het hoesten haar lichamelijk opbreekt.

en dan nog wat, haar moeder is afgemaakt wegens hoesten....

deze pony is heel mijn leven, en we begrijpen elkaar echt heel goed. We hebben samen veel nare en gelukkig ok leuke dingen meegemaakt, en we zijn er altijd voor elkaar. ik ben bang dat als ik haar verlies, ik mijn lol in de paarden verlies...

wat is jullie advies? afmaken? afwachten??
heeft iemand hetzelfde meegemaakt met zijn of haar paard, en wat hebben jullie ondernomen?
Help! ik wordt gek....
de dierenarts is al een paar keer geweest en die schrijft een hoestdrank voor.. maar we weten nu zo langzamerhand wel dat deze niet werken.

bedankt voor het lezen, en ik hoop op iets waar ik wat aan heb!

denice

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:00

achter de computer kan ik moeilijk beoordelen wat het beste voor haar is...anders moet je mischien nog een keer de dierenarts bellen???of mischien naar een paardenkliniek,mischien weten ze daar meer....
ik zou in ieder geval niet af wachten(mischien word het dan nog erger)
ik wens je veel sterkte

hallowa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:01

aag echt ziellig..!!!
mischien moet je een keer naar de kleniek gaan..!! mischien weten hun wat ze ermee moetten doen .
maar afmaken zou ik wel ziellig vinden zou hem eerder dan een spuitje geven maar voral niet afwachten wand dan ken het alleen maar erger worden ..!!
succses met je paardje

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:03

Dat is echt heel vervelend. Kan je pony nu ook niet dag en nacht buiten staan? Krijgt ze veel meer frisse lucht en hoest ze misschien ook minder? En nat hooi of kuilvoer voeren? Ander strooisel in de stal? (Geen stro of fijn zaagsel). Hebben jullie dat al geprobeerd? Anders eens goed overleggen met de DA, en dan naar een kliniek gaan?

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:04

Hallowa: Afmaken is hetzelfde als een spuitje geven.

Ik kan je verder geen andere tips geven dan hetgeen hierboven ook al is gezegd. Ik weet dat ze bij sommige luchtwegproblemen andere medicijnen kunnen voorschrijven dan alleen maar hoestdrank. Overleg toch een keer met een andere dierenarts.

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:09

Samo schreef:
Dat is echt heel vervelend. Kan je pony nu ook niet dag en nacht buiten staan? Krijgt ze veel meer frisse lucht en hoest ze misschien ook minder? En nat hooi of kuilvoer voeren? Ander strooisel in de stal? (Geen stro of fijn zaagsel). Hebben jullie dat al geprobeerd? Anders eens goed overleggen met de DA, en dan naar een kliniek gaan?

we hebben alles all langdurig geprobeerd. we hebben geen vloerbedekking (stro of zaagzel of zoiets) en het hoor voeren nat/ niet hebben we ook tijden gedaan. het heeft daar niets mee te maken. het is echt een probleem in de luchtwegen.

en het wordt met het jaar erger.

ook hebbben we er al veel geld aan uitgegeven, en degene die daarover gaat wil er niets meer aan uitgeven..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:14

Zou eens naar een goede kliniek gaan. Met een bronchoscopie kan je zien hoe het ervoor staat. Soms helpt een longspoeling en kunnen ze dan preciesafgestemde medicijnen geven. Zou het zeker een kans geven.

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:18

hoeveel zou zoiets kosten? ongeveer dan?

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:27

Helpt het niet om m dan in de winter ook dag en nacht buiten te zetten?

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:52

denice schreef:

Daar kun je het beste een kliniek voor opbellen. (Liefst meerdere, dan kun je het verschil in kosten zien want niet allemaal zullen ze het zelfde bedrag er voor vragen)

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:43

heb je uberhaupt wel medicijnen gehad van je DA? ik bedoel: ik lees hier niets over in je verhaaltje, behalve over hoesdrank, was dit ventipulmin?
Ik zou in de winter wat dikmakende supplementen bijvoeren plus wat supplementen voor het hoesten.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:45

Het enige wat bij mijn paard helpt is een buitenbox en kuilgras. Dus ook geen nat gemaakt hooi. Een binnenbox is ook een ramp.

[edit]Ze heeft van de veearts een heel pak medicijnen gehad, van slijmoplosser tot hormoonspuiten, maar alleen de buitenbox met kuilgras helpt[/edit]

plutolover

Re: mijn pony moet afgemaakt worden wegens hoesten?? herkenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:46

een paard kan toch niet kotsen. Naja dat heb ik gehoord.Daarom krijgen ze ook koliek.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:57

willeke16 schreef:
een paard kan toch niet kotsen. Naja dat heb ik gehoord.Daarom krijgen ze ook koliek.

als een paard moet hoesten tijdens het eten, kan het een hap lucht nemen en zich zo verslikken in het eten, dat het er dus met hoesten weer uit komt

verder vind ik dit paard als dampig klinken, soort chonische bronchitis, heeft heft paard van mn moeder ook
die heeft erg last van heel taai stug slijm, en die staat zo'n 10-12 uur buiten per dag en in stal op rubber matten ipv op strooisel
ze krijgt ventipulmin en sputulysin als ze er erg last van heeft, maar t gaat nu gelukkig weer erg goed!

ik zou zeker met je paard naar een goede kliniek gaan en een bronchoscopie laten maken, dan weet je hoe erg ze er aan toe is

zo door blijven gaan heeft je pony niet verdiend vind ik niets is zo vervelend als niet aan je adem kunnen komen en alsmaar moeten hoesten

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:24

denice schreef:

*graaft in de rekeningen*

Dit is een prijs uit 2003 van mijn eigen dierenarts:

Tracheaal spoelsel voor de kweek: €25,50
Dat is nog te overzien dus, dierenarts is zeer secuur en netjes te werk gegaan.
Als je hier meer over wil weten stuur maar even een pb, ik ben overal bijgeweest dus weet wel ongeveer hoe het in zijn werk gaat.

Sterkte iig.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:40

Ik heb niet alles gelezen. Maar Sugar doet dat ook. Zij is lichtdampig verklaart. Kunnen ze nog super goed mee leven. Er zijn periode dat het erger wordt, maar ook dat ze bijna niet hoest!! Ik rijd haar even goed nog en dat gaat ook goed!!! Verder als ze mager wordt goed bijvoeren, en een wormenkuurtje kan nooit kwaad!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:52

De pony van een vriendin van mijn zusje was jaren geleden opgegeven door de huis tuin en keuken dierenarts bij ons in het dorp. Deze pony hoestte ook heel erg. Uiteindelijk zijn ze ermee naar een kliniek gegaan, waar de pony enkele dagen gestaan heeft en enkele keren gespoeld is en sindsdien is het veel beter gegaan.

Inmiddels (zo'n 8 jaar later, schat ik) leeft de pony nog steeds en wordt deze ook nog regelmatig recreatief bereden, zonder problemen.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 01:06

Dag en nacht buiten zetten, ook in de winter, is vaak de enige remedie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 07:19

Klinkt inderdaad als Chronisch bronchitis (mijn paard had dit en ook dezelfde symptomen) Ze staan dan ook vaak met " dubbele adem " te pompen. Het beste voor het paard is dan zoveel mogelijk buitenlucht. Hup een warme en waterdichte deken op en naar buiten met dat dier

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:26

VMR -> MD

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:36

Ik zal proberen om haar in de witner ook buiten te zetten. Met een schuilstalletje. Je zegt zelf ook zodra ze weer buiten staat is het over.

Het lijkt wel alsof ze ergens alergies voor is of zo. Binnen hoesten buiten niet. Dan zal mijn keuze heel makelijk zijn hoor. Hoop lekker naar buiten...

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 08:59

we hebben een open loopstal, ze staat praktisch altijd al buiten. ik ga in ieder geval de dierenarts opbellen en zeggen dat ik haar wil laten controleren op dampigheid en bronchitis. ik had verwacht dat dit honderden euros zou gaan kosten, maar misschien valt dat nog mee. het probleem van haar nu op de wei zetten is dat ze erger vermagert dan. we kunnen niet controleren hoeveel ze binnenkrijgt omdat er meer pont op die wei staan.
superbedankt alvast voor al jullie berichtjes.

groetjes denice

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:11

Je zou haar binnen kunnen halen voor het voer en dan weer terug de wei in.

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 09:52

ik wou dat het allemaal zo simpel lag. de wei is een kwartier lopen. en oudere man voert de ponys.

ik ga de veearts er bijhalen en ik vraag om een ander

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:35

Mijn pony (die ook de tracheaal spoeling heeft gehad) heeft uiteindelijk nog een jaar op "Equi Airpower" gestaan.
Dit is homeopatisch en kan je desnoods zeer lang geven, het heeft haar heel goed geholpen.