Koliek, paard laten liggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koliek, paard laten liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:13

Hey iedereen,

Wat doen jullie als je paard koliek heeft, of lijkt te hebben? (buiten de veearts bellen enzo ). Gaan jullie rondstappen tot de veearts komt, of laat je het paard met rust ...

Mij hebben ze altijd gezegd van dat paarden niet mogen gaan liggen en zeker niet gaan rollen ... en dat je dus daarom er altijd mee moet rondstappen als ze tekenen van koliek vertonen ..

Maar heb ookal gehoord dat je best je paard in de weide kan laten of bv. in een bak ofzo en je paard met rust laten, en dat die kan gaan liggen wanneer die wil of wat rondstappen of gewoon stilstaan ...

Wat weten jullie hiervan?

Groetjessss

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:16

ik ga rondstappen en wacht tot de dieren arts komt!
als hij gaat liggen heb je volgens mij kans dat de darmen in de war raken.

chitra

Re: Koliek, paard laten liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:18

Ik heb gehoord van een dierenarts..

nadat er al 2 uur met een paard was gestapt..

dat het paard rustig mag liggen..

dat verdeelt het gewicht ofzo? hoeven de benen het gewicht niet te dragen.. en dan wordt de pijn iets minder??

Zolang het paard maar niet gaat rollen.. want dan verplaatsen de darmen enzo weer..

Dus rustig liggen mag.. rollen niet..

We zetten het paard de rest van de dag zonder hooi en biks natuurlijk..
en snachts altijd in de bak.. kunnen ze vrij bewegen en niets eten..
Laatst bijgewerkt door chitra op 28-01-06 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:22

Hoi,

Als het paard koliek heeft kijk ik eerst hoe erg de situatie is en wat precies de sympthonen zijn.
Daarna zal ik even met hem gaan stappen aan de hand maar als het na een kwartier geen verbetering geeft dan bel ik de veearts.

Groetjes

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:30

ben het daar mee eens maar mijn paardje heeft vaak koliek gehad maar soms was ze erg moe geworden en de da zei dan ook laat haar maar liggen en masseer haar buik.Maar gaan ze toch rollen dan gaa lopen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:37

De Da heeft mij een keer verteld dat een paard met koliek wel mag liggen, zolang ze maar niet rollen..

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:48

Je stapt het paard 10 minuten daarna zet je het op de box. Wanneer hij zo gevaarlijk gaat rollen dat het zichzelf schade aanricht, moet je weer gaan stappen. Het paard mag omrollen en mag ook liggen. Hij heeft immers pijn en zoekt de fijnste houding. Dat zal vaak dan ook liggen zijn.

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:25

Een merrie bij ons op stal had afgelopen zomer ook koliek, ze had zichzelf vastgerold in stal. Paard na veel moeite overeind gekregen. In de bak gegooid en er achteraan gelopen met een longeerzweep om haar in beweging te houden. Ze ging iedere keer plat op de rug liggen met de benen op getrokken. Heel eng, net alsof ze dood was.

Bleek later dat het gaskoliek in de blinde darm was, en doordat ze op haar rug ging liggen duwde de grond tegen de blinde darm en had ze minder pijn.

Wel heel apart, maar normaal laat ik ze ook altijd lopen.

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:32

Ik heb geleerd dat je een paard mag laten liggen zolang hij rustig ligt. Zodra hij begint te rollen alsnog op laten staan en mee gaan lopen.

Olive

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:37

Van mijn dierenarts mogen ze gewoon liggen en rollen, zolang dat naast de koliek geen extra gevaar meebrengt(dus vastliggen). Als de darmen draaien, gebeurt dat toch wel, en het rollen is vaak juist om de pijn te verlichten volgens hem.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 01:05

Wat is eigenlijk de oorzaak van koliek? Krijgen wilde paarden ook koliek? Met die laatsten zal in ieder geval nooit gestapt worden? Er zijn vast wel onderzoeken naar gedaan.

Ik denk..... dat je het paard inderdaad moet laten doen wat hij zelf fijn vindt op dat moment zolang hij zichzelf maar niet kan beschadigen door vastliggen ofzo

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 01:26

Volgens mij ligt dat ook maar net aan wat voor koliek een paard heeft.
Ik ga altijd veel stappen en laat haar als ze wil wel liggen, maar niet rollen.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 02:01

Ik heb tot nu toe al aardig wat keer een koliek aanval meegemaakt en gelijk de veearts moeten bellen. Bij alle 3 de keren werd bij aanbevolen te blijven stappen totdat hij er is. Als hij eenmaal weg ging en ze had een spuitje gehad, dan mocht ze dr stal in en lekker gaan liggen. Inderdaad alleen gaan wandelen als ze zou gaan rollen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 02:03

ja ik heb het ook TE vaak meegemaakt.
Koliekgevoelig paard...

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 05:46

Mijn paard is in utrecht geweest hiervoor en geopereerd( 6 jaar geleden). Daar vertelden ze dat paarden met koliek gewoon mogen liggen en rollen als ze er ruimte voor hebben( ivm vastliggen) Dus gooi je paard desdoods los in een bak. In utrecht hadden ze koliekboxen Van 7 bij 7meter of zo iets misschien zelfs groter. Daar werden paarden in gezet ook al gingen ze rollen.

Over dat wandelen. Ik kijk het aan hoe het paard zich manifesteerd. Ik heb ook meegemaakt dat mensen met de beste bedoelingen met een koliekpaard gaan wandelen en het paard alleen maar door de benen wil en dus zich gewoon op de grond laat vallen( op beton/parkeerplaats?) Met alle gevolgen vandien.
Als het paard redelijk fit is ga ik stappen anders laat ik hem op stal en blijf ik erbij totdat de veearts er is. En dan niet laten rollen natuurlijk anders rolt ie vast.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:46

Ok, thnx voor de reacties
Was gewoon een vraagje omdat ik het gisteren heb meegemaakt, paardje wat koliek leek te hebben (maar niet extreem, maar je zag dat ze niet ok was) en omdat ze het nogal eens gehad heeft de veearts gebeld en in tussentijd wachten natuurlijk ... Ze staat op de weide, dus plaats genoeg ... En je zag gewoon dat ze het nodig had van af en toe eens te kunnen liggen (lekker in het zonnetje bij toch wel koude temperaturen ) en ik vond het zo erg als ik haar dan telkens moest rechtjagen ... gewoon omdat je zag dat ze gewoon even moest liggen .. Dus toen had ik dat aan die mensen gevraagd en die zeiden ook dat gewoon liggen geen kwaad kon .. En qua rollen enzo heeft ze geen moment geprobeerd (dan zou ik haar wel recht gejaagd hebben, voor de zekerheid).

Dus daarmee Maar nu weet ik dat het niet erg was van haar gewoon te laten liggen en te laten doen waar zij behoefte aan had (natuurlijk heb ik er constant bij gezeten en haar in de gaten gehouden).

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:04

Een paard wat rustig ligt lekker laten liggen. Heeft een paard gaskoliek dan mag het paard rollen daardoor juist de gassen kunnen loskomen. Moet je natuurlijk wel zeker weten dat het gaskoliek is. In de andere gevallen niet laten rollen

sesiel_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:06

Rond stappen, als je je paard laat liggen dan raken de darmen in de war.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:18

afgelopen zomer heeft mijn pony ook koliek gehad! toen ik thuiskwam van een leuk ochtendje weg kwam ik er dus achter dat mijn pony al zwetend en rollend bezig was...ik en touw gepakt en me moeder heeft de DA gebelt! toen ben ik er mee gaan lopen want als ik stil ging staan wou die liggen en rollen! nadat de DA was geweest moest ik van hem nog een half uur lopen met em tot het beter ging en dan moest ik em rustig op stal zetten en kijken hoe dat ging. ook mocht ie de eerste uurtjes niks eten om zen darmen rust te geven... gelukkig is het goed gekomen maar laat je paardje nooit rollen als ie koliek heeft want dit maakt het alleen maar erger! het verschilt per paard wat ze doen en per DA wat hij jou adviseert, maar ik denk altijd maar zo die DA heeft er voor gestudeert en hij zal het wel weten

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:26

Rollen mag rustig. Dat zn darmen daarvan in de war raken is een hardnekkig fabeltje, normaal gesproken raken zn darmen ook niet in de war als ie rolt. En als je dat toch gelooft: Misschien zitten zn darmen al wel in de war en rolt ie ze weer goed . 10 minuutjes stappen is een goed idee, soms helpt dat wel tegen krampkoliek, maar als je paard wil liggen en rollen mag dat ook rustig, zolang hij zichzelf maar niet beschadigt. Dus een bak oid is ideaal. Heb wel eens verhalen gehoord over paarden die op de kliniek aankwamen die werkelijk helemaal op waren, waar al uren mee was gestapt en waarbij mensen op zn hoofd zaten om maar te voorkomen dat het dier ging rollen. Dan denk ik: arm paard. Als je zelf buikpijn hebt ga je toch ook niet lekker een heel eind wandelen?

Citaat:
maar ik denk altijd maar zo die DA heeft er voor gestudeert en hij zal het wel weten

Als ze in Utrecht gestudeerd hebben weten ze dat rollen niet uit maakt. Maar er zijn er nog steeds (oude garde?) die de eigenaar laten wandelen tot ze er bijna bij neer vallen. Misschien ook om de eigenaar het gevoel te geven dat ze iets doen?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:29

Ga helemaal met ellebel mee.Verder heb ik op school geleerd om ook pols omte nemen want als zn boven de ... is moeten ze sonderen.Zal dat stukje is in mn boek opzoeken.

shetjeslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:41

mijn pony heeft ook koliek gehad en ik ben meteen gaan stappen tot dat de veearts kwam en daarna heb ik haar lekker op stal gezet.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:42

Ellebel schreef:
Rollen mag rustig. Dat zn darmen daarvan in de war raken is een hardnekkig fabeltje, normaal gesproken raken zn darmen ook niet in de war als ie rolt. En als je dat toch gelooft: Misschien zitten zn darmen al wel in de war en rolt ie ze weer goed . 10 minuutjes stappen is een goed idee, soms helpt dat wel tegen krampkoliek, maar als je paard wil liggen en rollen mag dat ook rustig, zolang hij zichzelf maar niet beschadigt. Dus een bak oid is ideaal. Heb wel eens verhalen gehoord over paarden die op de kliniek aankwamen die werkelijk helemaal op waren, waar al uren mee was gestapt en waarbij mensen op zn hoofd zaten om maar te voorkomen dat het dier ging rollen. Dan denk ik: arm paard. Als je zelf buikpijn hebt ga je toch ook niet lekker een heel eind wandelen?

Citaat:
maar ik denk altijd maar zo die DA heeft er voor gestudeert en hij zal het wel weten

Als ze in Utrecht gestudeerd hebben weten ze dat rollen niet uit maakt. Maar er zijn er nog steeds (oude garde?) die de eigenaar laten wandelen tot ze er bijna bij neer vallen. Misschien ook om de eigenaar het gevoel te geven dat ze iets doen?

Amen..

Ik herken het volledige verhaal.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:54

Inderdaad. Heb een jong paard dat nog wel eens gaskoliek had. We wisten het toen niet zeker en hebben 3 uur met haar gewandeld. Helemaal niks beter werdt het. De DA kwam toen weeer terug en zij laat maar rollen komt het los is het goed zoniet naar de kliniek. Laten rollen en ja hoor kwam een boel gas los en de koliek was over.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:01

Maar hoe herken je gaskoliek van andere kolieken??
Liekie heeft ook een keer gaskoliek gekregen. Was de eerste keer dat mijn paardje koliek had dus wilde het zekere voor het onzekere en heb hem overeind gehaald toen hij wilde gaan liggen.
Mocht hij dat nu nog eens krijgen, hoe herken ik dat dan?