weven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:02

Ik heb ontdekt dat mijn paard weeft.
Wat is de oorzaak van weven?
En wat kan ik er aan doen?

Ik heb d'r net een week en dit is niet verteld bij aankoop. Ze voldoet verder helemaal aan mijn eisen en het klikt. Wil d'r dus niet terug brengen maar de oorzaak achterhalen en er wat aandoen.
Kan iemand mij er meer over vertellen?

vikki

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:45

De oorzaak achterhalen lijkt me moeilijk, ze kan het hebben overgenomen van een ander paard, er zelf mee zijn begonnen uit verveling/stress oid... (Mijn merrie weeft ook, ik moet zeggen dat ze het wel minder doet nu ze een ruime uitloopstal heeft, ik heb een x een bokker op stal gehad die onderzoek deed naar stalondeugden en toen merkten we direct verschil in Escala's weefgedrag toen we haar van de dichte stal waar ze eerst stond naar de geheel open stal verplaatsten. Toen er een open stal vrij kwam heb ik haar dan ook meteen verhuisd) Wat kan je doen... tsja, accepteren dat je paardje dat doet en proberen of je haar gedrag dmv afleiding oid misschien kan verminderen. Bij sommige paarden schijnt een spiegel in de stal te kunnen helpen (maar ja, dan heb je natuurlijk wel een speciale spiegel van onbreekbaar materiaal nodig en je hebt geen garanties dat het ook maar enig effect zal hebben, zou wat mij betreft dus niet mijn eerste keuze zijn) en je kan ook proberen om haar af te leiden door bv een voerbal in de stal te leggen, wilgentakken oid op te hangen, een lickit in zo'n ronde houder ophangen... Met een beetje geluk houdt dat haar dusdanig bezig dat haar weef gedrag wellicht vermindert. Wat ik verder doe is mijn merrie zoveel mogelijk uit haar stal halen en lekker op het land zetten, maar ik weet niet of dat mogelijk is voor jou en of jouw merrie alleen op stal weeft of ook op de wei.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 00:17

Ze staat in een stal die aan de voorkant open is. Zodat ze toch de (over)buren goed kan zien. maar wel privacy heeft met eten. Zij is de enige op stal die het doet. Ze heeft onbeperkt kuil. En komt er ook elke dag uit. Als het beter weer is gaat ze ook een paar uurtjes het land op. En daar doet ze het niet.
Ik dus eigenlijk vrij weinig doen behalve onbeperkt hooi, veel eruit en eventueel een speelbal of iets dergelijks in stal hangen?
Zou een weefrek nog verschil maken?
Ik hoorde at dat eigenlijk geen nut heeft omdat ze het dan wel voor het weefrek gaan doen.
En is het echt zo slecht voor d'r benen? Ze is namelijk al 16.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:29

Goed voor de benen is anders... maar mijn merrie is ook 16 en heeft geen been problemen, het hoeft dus niet. Toen mijn merrie in een soortgelijke stal stond hielp een weefrek trouwens wel; zij deed het niet achter het rek. Dat zou ik dus zeker proberen, wellicht werkt het bij haar ook.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:05

Ik zou proberen om dat paard elke dag een paar uur buiten te doen, bij voorkeur met een ander paard.

Mijn merrie weefde als een gek. Daarom kon ik haar voor weinig kopen. Het vreemde was echter, dat zodra ik haar in mijn stal zette ze het nooit meer gedaan heeft. Ze krijgt ook veel ruwvoer te eten en weinig krachtvoer. En ze staat hele dagen buiten.
Kan het zijn dat jouw paard te veel krachtvoer krijgt en daardoor haar ei niet meer kwijt kan?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:14

Ik heb dit ook gehad alleen ik kwam erachter na 3 maanden.
Ik heb het paard terugverkocht aan de oude eigenaar.
Bij een handelaar heb je een half jaar de tijd en bij een particulier 3 maanden..

Een paard die weeft heeft grote kans op blessure's en versleten voorbenen.

Je moet zelf heel goed denken of je hier mee door wilt gaan of niet voordat je je heel erg gaat hechten aan het paard.
Bedenk wel er zijn zoveel paarden te koop of dat je een korting probeert te krijgen want het paard is minder geld waard omdat het paard een gebrek heeft

heel veel succes

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:09

Ik ben echt super blij met d'r. Ze is echt helemaal wat ik zocht. Ik wil d'r dus niet weg doen vanwege een stalgebrek. Ik weet ongeveer wat het is heb hier voor een luchtzuiger gehad.
In de winter is het bij ons vrij moelijk om ze buiten te doen. In de zomer kunnen ze wel lekker naar buiten.
Ze krijgt onbeperkt hooi en 2 kilo brok per dag en dan een 2 handjes meusli veel wortels en wat brood. Ze is 1.67 en ben nu weer spiertjes en conditie aan het opbouwen.
Het gekke is dat ik het vandaag niet gezien heb. Terwijl ze gister wel heel de dag stond te weven.
Zou het kunnen komen dat vandaag wel de muziek aan heeft gestaan en gister niet?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:11

Ik heb een haflingermerrie die weeft (ze is nu 19 jaar, ik heb haar nu 6 jaar, verzorg haar al 8 jaar. Ze deed het al toen we haar kochten en dat wist ik.)

Wat de oorzaak is.. dat is verschillend, meestal uit stress of verveling. Overnemen van een ander paard lijkt mij sterk, ik heb dat in ieder geval nog nooit meegemaakt.

Het is vooral veel proberen wat werkt bij je paard, en achterhalen wat de oorzaak is van het weven.. Mijn pony was echt een "stress" wever, ze deed het vroeger al als ze even alleen stond in de stal (samen met rondjes lopen in de box). Ik heb verschillende boxen geprobeerd met haar en kwam er achter dat ze er absoluut niet tegen kan als er de hele dag mensen/paarden voorbij lopen. Helemaal achterin stond ze het rustigste. Toen ik eindelijk een box had waar ze zich prettig voelde, kwam er helaas een paard naast te staan met voernijd (tegen de muren rammen), hier kon ze helemaal niet tegen en toen heeft ze ook een periode heel erg geweeft.
Mijn pony kon ook niet goed tegen veranderingen, als er een nieuw paard kwam weefde ze even wat erger dan anders.

Sinds oktober dit jaar staat ze in een uitloopstal, en dit gaat echt geweldig! Ze staat aan de ene kant naast haar beste maatje, aan de andere kant staat even geen paard. Ze heeft nu lekker haar rust en kan naar buiten wanneer ze dat wil. Dit is voor haar dus blijkbaar de prettigste manier van stallen. Ze weeft nu heel af en toe nog, maar dat is meer een manier van aandacht vragen, bijvoorbeeld wanneer de eigenaresse van haar buur-paard met hem bezig is.

Je kunt ook verschillende dingen gebruiken om hem bezig te houden, zoals een voerbal, lickit, wilgentakken, hooibal etc. Mijn haf vind de voerbal heel erg leuk. (van de paardendrogist).

Helaas is weven wel echt slecht voor de benen van je paard. Mijn pony kreeg rond haar 17e artrose in haar voorbenen (kogels). Ook een stalgenootje van mij heeft een paard dat weefde, hij is ook wat op leeftijd en heeft inmiddels vrij zware artrose in zijn voorbenen. Dit hoeft niet te betekenen dat het echt een verband heeft met het weven, maar ik denk dat het zeker wel z'n invloed heeft gehad.

Mijn pony was trouwens ook altijd rustiger wanneer de radio (zachtjes) aanstond!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:16

Vraag me nu toch af waarom ik met mijn wevende paard nergens op stal mocht komen.
Niemand wilde een wever op stal omdat andere paarden het zouden overnemen

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:20

Ik heb een luchtzuiger gehad. En heb een stal gehad waar ze me niet wilde hebben. Ik heb daarna verschillende stallen gebelt en gemaild en langs geweest maar nergens anders deden er moeilijk over.
Die zeiden dus ook dat andere paarden het niet overnemen maar dat het dan aan de stal zelf ligt als meerdere paarden het doen.

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:21

Het is in ieder geval NIET WAAR dat je een paard die een stalgebrek krijgt na 3 maanden of een half jaar terug kan doen naar de vorige eigenaar!!!!!!!!!!
Zou lekker makkelijk zijn zeg, dit is hetzelfde met blessures.
Het moet bewezen worden dat het paard VOOR de aankoop al een stalgebrek of ander gebrek had!!!
De eerste 24 uur zijn belangrijk, als een paard dan een stalgebrek vertoont MOET de vorige eigenaar het paard terugnemen!

Anders zou het betekenen dat bijna niemand meer een paard durft te verkopen. Zou toch belachelijk zijn als ik een paard koop en 3 maanden later gaat hij luchtzuigen of weven dat ik dan bij de vorige eigenaar aanklop.......
Het is een ander verhaal als je erachter komt dat het paard het al bij de vorige eigenaar deed.
Of dat ik een paard koop die helemaal gekeurd is maar na een half jaar land ik midden in een hindernis en het paard krijgt een los stukje bot, kan ik toch niet naar de vorige eigenaar gaan.
Ik vind dat hier te makkelijk over gedacht wordt. Bij een tweedehands auto doe je dit toch ook niet?? Je vergeet olie bij te vullen en de motor loopt kapot na een half jaar, ga je toch niet naar de autodealer of handelaar terug??
Dit zou betekenen dat niemand meer iets kan verkopen....

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:42

Dacht dat er voor ernstige stalgebreken, zoals weven een termijn van 14 dagen stond en dat je het wel binnen 24 uur moest melden, maar ik kan me erg vergissen hoor.

Maar TS meende dat ze het paard wilde behouden. Als je het paardje nu eens iets te doen geeft, bijvoorbeeld een voerbal en dara haar brokjes in doet. Dan is ze bijna de hele dag bezig met haar brokjes te voorschijn toveren en vergeet ze het weven misschien.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:59

felicity schreef:
Ik ben echt super blij met d'r. Ze is echt helemaal wat ik zocht. Ik wil d'r dus niet weg doen vanwege een stalgebrek. Ik weet ongeveer wat het is heb hier voor een luchtzuiger gehad.

Een luchtzuiger kun je m.i. niet vergelijken met een wever. Bedenk dat een paard dat ernstig weeft hier enorme slijtage aan over houdt op de benen. Ik zou dit paard zeker terugbrengen als ze dit blijft doen.
Het is niet 'zomaar een simpel stalgebrek'. Het is een stalgebrek dat ernstige gevolgen kan hebben.

Ik zou nu iig melding doen aan de verkoper met de mededeling dat je dit paard terug brengt als het niet binnen een bepaalde termijn over is.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 11:28

Ze doet het op sommige momenten wel en dan weer niet.
Ik ga eerst maar eens uitzoeken wanneer ze het wel of niet doet.
Ik ga d'r absoluut niet meer terug doen. Ik heb al zoveel ellende gehad met paarden. En ik ben nu hartstikke blij dat ik een paardje heb waar ik goed mee oveweg kan en die lekker cool in het koppie is en nog fijn gereden is.

Xantha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:43

Ik denk dat het ook belangrijk is hoe erg je paard weeft.
Mijn vroegere pony weefde heel licht, maar je hebt ook paarden die als een idioot heen en weer staan te zwieren.
Mij is verteld dat licht weven geen kwaad kan voor de benen.
Het paard wat ik nu rijd weeft als hij zich verveeld en als hij zich opwindt, als er gevoerd gaat worden bv.

Ik snap best als je je paard om deze reden niet weg wil doen, zou ik ook niet doen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:01

Kun je niet naar een andere stal verhuizen, waar meer weidegang bij komt? Want daarmee zou je het voor een groot deel misschien wel op kunnen lossen.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 12:04

Dat is heel moeilijk in de omgeving.
In de zomer kan ze wel naar buiten. En in de weekenden als het goed weer is.
Er is nog wel een andere stal in de buurt. Waar ze s'winters ook naar buiten kan. Maar de kwaliteit van het hooi en stro en de bakken is heel veel minder. En in de winter staan ze daar tot hun knieen in de blub. Dat zie ik ook niet zo zitten.
Moeilijk

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:51

felicity schreef:
Ik heb al zoveel ellende gehad met paarden. En ik ben nu hartstikke blij dat ik een paardje heb waar ik goed mee oveweg kan en die lekker cool in het koppie is en nog fijn gereden is.

Ik probeer je juist te vertellen dat je een hoop ellende kunt voorkomen door nu je paard al weg te doen. Wat heb je aan een paard waar je iedere 6 weken mee in de kliniek staat en waar je niet op kunt rijden als gevolg van die 'simpele' stalondeugd. Is toch iets om over na te denken ....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:13

Is het te achterhalen bij de vorige eigenaar hoe lang dit paard al weeft? Als het paard niet zijn halve leven al weeft en het maar af en toe doet (bijvoorbeeld alleen tijdens het voeren) zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Misschien is het een idee om de voorbenen even op de foto te laten zetten als hij nog niet rontgen gekeurd is? Is hij trouwens klinisch gekeurd en kwam hij daar goed doorheen?
Op de foto kun je zien of er al sprake is van arthrose in de gewrichten (een beetje slijtage is helemaal niet raar bij een 16 jarig paard).

Als het even kan zou ik toch overwegen om een stal te zoeken waar hij in ieder geval overdag in de wei/paddock kan staan, beweging is altijd belangrijk bij een paard dat een beetje op leeftijd komt en voorkomt artrose, en de meeste wevers doen dit niet als ze buiten staan.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 16:21

Ik weet al waarom en wanneer ze het doet.
Zodra het te hectsch word op stal bijv met wedstrijden en evenementen dan gaat ze staan weven. En dat is voor mij absoluut geen reden om d'r terug te brengen. Ik heb eindelijk een paard waar ik vertrouwen in heb en waar ik met een gerust hart op durf te stappen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:38

Mijn verzorgpaard heeft altijd geweeft, ze is inmiddels 27 en ik rij er nog gewoon mee. Ze heeft tegenwoordig een stal met uitloop maar de grootste reden dat ze niet meer weeft is dat ze weg is van de manege. Het was daar een beetje te druk voor haar denk ik.

Misschien kan ze in een box staan waar zo min mogelijk paarden en mensen voorbij lopen zodat er niet te veel is om zich over op te winden.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 16:41

Ja dat ben ik wel van plam om te vragen.
Volgende week dinsdag beginen er de springwedstrijden. De hele week springenwedstrijden. Dus heel erg druk met trailers, vrachtauto's paarden mensen enz. Helaas denk ik dat ik nu te laat ben voor een andere stal waar het rustiger is. Ze staat gelukkig niet in de doorgang. Maar wel in de stal waar het wat drukker is als aan de andere kant.

Dee_Es

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:51

Succes met je nieuwe paard iig. Ik vind het absoluut geen reden om je paard weg te doen. Als je een beetje je best doet kan een paard best van dat weven af komen denk ik. Geef haar ook de tijd om aan de nieuwe stal en paarden te wennen. Zo'n verhuizing kan natuurlijk best voor wat stress zorgen...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:30

Weven of luchtzuigen is een koopontbindende factor, tenzij de eigenaar het vooraf heeft gemeld.

Ik heb willens en wetens een luchtzuiger gekocht, dan is terugbrengen niet aan de orde. Bij verzwijgen wel.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:40

Ik heb er vooraf naar gevraagd of ze een stalgebrek diet bleek niet het geval te zijn volgens hem.
Nu blijkt ze toch te weven op hele drukke momenten. Ik kan me voorstellen dat hij het niet geweten heeft. Ze stond daar op een rustig klein stalletje.