Veels te dun..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Veels te dun..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:26

Heewj iedereen..
Ik heb een klein probleempje..
Mijn tinker is veelste dun.. Je voelt haar ribben te erg, en haar botten steken heel erg uit...
Ik vind het toch een soort moeilijk om d'r op te rijden...
'T is wel vervelend dat ik me helemaal kapot betaal aan voer;
2 x per dag
4 scheppen biks
4 plakken hooi
En nog word ze niet dik...
Ze heeft haar wormen kuur en alles gehad, en met haar gebit is ook niks mis, want ze eet 't op.. en 't komt er net zo hard weer uit
Ook haar mest is gewoon goed..
Ze heeft een tijdje haver en biks door elkaar gehad, wat ook niet heel veel effect had..
Weten jullie iets, of hebben jullie tips?
Ik hoor 't graag!

Alvast bedankt..

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:28

Zoveel hooi als ze opkan, maismeel en laat de DA en bloedtest doen.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:40

bloedtest laten doen, evt extra allesdodende wormenkuur..
Lucerne voeren en maismeeldoor het eten helpen echt!

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:32

tamary schreef:
Zoveel hooi als ze opkan, maismeel en laat de DA en bloedtest doen.

Hier sluit ik me bij aan.

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:17

Ik heb ook zon gevalletje. Die heb ik tijden vooral extra krachtvoer gegeven. Was volgens bloedtesten niets aan de hand. Die heb ik in oktober weggebracht naar iemand die hem lekker goed bij kon voeren. Zoveel hooi als dat hij op kon en dat ging wel beter.
Nu komt hij donderdag ook naar mijn nieuwe stal waar hij lekker onbeperkt kuil kan eten en dan moet hij het met 1 kg brok wel mee doen .

succes ermee

_rosita_

Re: Veels te dun..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:34

idd onbeperkt hooi, flink wat lucerne, mais(meel) en er een goede wormenkuur voor kopen, 1 die alle soorten wormen bestrijd.

succes...
mocht dat alles niet helpen, zou ik er toch eens de DA bijhalen, weet maar nooit

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:38

Hoe oud is je paard? Als ie al oud(er) is dan neemt hij de voedingsstoffen niet goed op en moet je zeker 3 kilo biks per dag voeren (volgens mijn DA, ik had hetzelfde probleem). Kuil ipv hooi, daar zit vaak meer voedingsstoffen in. Aanvullend supplement (bijv Pavo Total Supply) voor extra vitaminen en mineralen, en betere weerstand.

bijou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:44

Misschien dat je hem wat vaker per dag kan voeren. Wij voeren onze paarden 3 x per dag. Niet dat er wat mis is met 2 x per dag. Maar misschien neemt ze haar voeding wel wat beter op als ze vaker dan wat kleinere hoeveelheden krijgt. Probeer eens 3 of misschien 4 keer per dag....en ik sluit me er ook bij aan om kuil te voeren. Alleen zou ik het dan combineren met hooi. Bv. als je 3x voert 2x hooi en 1 x kuil...anders kan hij misschien last krijgen van het kuil...

Succes ermee!!!

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:17

Ik ga mee met de adviezen van onbeperkt hooi (of eventueel kuil, maar ligt aan het paard, omdat sommige paarden kuil niet zo goed verdragen) en een goede, "allesdodende" (leuk woord voor galgje!) wormkuur, zoals bv Equimax.

Mais houd ik persoonlijk niet zo van omdat paarden daar ook "heet" op zouden kunnen reageren.

Mijn persoonlijke ervaringen met dunne paarden is:
goed voer, verdeeld over zoveel mogelijk porties per dag,
onbeperkt hooi en
als extra wat gewelde bietenpulp (1 schep in zo'n 7 of 8 liter water, paar uur laten wellen)
met wat toegevoegde olie.
(Die van mij verdroeg maximaal 200cc olie per dag, als je het langzaam opbouwt, dan merk je zelf wel hoeveel voor jouw paard het maximale is. Iig niet meer dan 300cc per dagen geven!)
Laatst bijgewerkt door Tender op 25-01-06 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:25

Marije112 schreef:
Heewj iedereen..

'T is wel vervelend dat ik me helemaal kapot betaal aan voer;
2 x per dag
4 scheppen biks
4 plakken hooi
..

Wat jij haar geeft vind ik niet overdreven veel hoor, voor een Tinker.
Die hebben nu eenmaal meer nodig, het zijn grote paarden! Laat haar bloed nakijken door de dierenars. Sowiezo zou ik haar vaker gaan voeren dan 2 keer per dag (zo zou eigenlijk ieder paard te eten moeten krijgen in NL; hoe vaker paarden kleine porties op een dag krijgen hoe beter!) en ik zou haar meer hooi geven. Verder zou je slobber kunnen voeren, dit zijn dikmakers.
Laatst bijgewerkt door ArabStables op 25-01-06 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:28

mee eens meer hooi of kuil geven ..
mijn vorige vzpaard was in de winter ook echt veeeeeeeeelste dun .. ik schaamde me dood voor dat paardje..
ze kreeg genoeg hooi hele dag zowat door en biks.. maar kwam niks aan , ze had er toen nog wel een veulen bij lopen die allang afgespeend moest worden ( wouden de eigenaren niet doen )
dus ja eigen schuld .. dat t paard zo dun wordt..

nu rij ik op een paard krijgt kuil voer 2 x op een dag ,, ze ziet er top uit niet te dik en niet te dun .. ook krijgt ze biks en mais(meel) geloof ik ...

othello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:05

Hey,

Voeren van de zak wordt je paard niet dik,geef hem voordroog,mais of bietenpulp en olie en vervang je biks door een mengeling met een hoog vetgehalte vb endurix van cavalor.

Hier krijgen ze s'morgens zeer weinig biks,een pavo beker geplette gers en een 3/4 schep maisvlokken een dikke pel voordroog.
Op de weide nog een pel voordroog en s'avonds krijgen ze hetzelfde als s'morgens plus 3 pellen hooi bij de voordroog dat ze s'nachts ook nog te eten hebben.
Het zijn hier kwpn,s van 1.75 groot en wegen een 700 kg.

Groetjes

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:46

Zeker geen hooi geven!
Hooi is een buikvuller en dus geen dikmaker,integendeel,het verergert!
Doordat je zoveel hooi geeft gaat ze weinig tot geen honger hebben om haar biks op te eten.Ik zou bietenpulp geven,ook een buikvulling maar het is een dikmaker en hooi niet.Misschien kan je haar tijdelijk op rust zetten en er dus niet mee rijden.
Ik geef onbeperkt hooi aan een stilstaand paard vanwege peesblessure,hij wordt er heus niet dikker van!Het is een buikvulling en een middel om even zoet bezig te zijn

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:06

Nog een toevoeging: mij DA adviseerde maismeel met muesli. Maismeel zet ook goed aan, maar daar zit niets in waar ze "heet"van worden. Verder goed in beweging houden (zolang hij niet ziek is natuurlijk), want dan wordt de conditie beter/goed.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:18

ArabStables schreef:
Wat jij haar geeft vind ik niet overdreven veel hoor, voor een Tinker.
Die hebben nu eenmaal meer nodig, het zijn grote paarden!

Tinkers zijn juist heel sober! Dus voor een tinker is deze hoeveelheid krachtvoer best flink!
Slobber is overigens geen dikmaker, het is licht verteerbaar.
De slobber die ík ken dan....
Ik zou je adviseren er een DA bij te halen, datis de beste raad die ik heb.
Maismeel (door bijv. de slobber) kan ook geen kwaad.
Net als onbeperkt hooi.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:21

Merriebrok ipv een sportbrok voeren.

Stalveenhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:54

Ik heb een oude pony van 31 die ook vaak te dun is, vooral 's winters. Sinds ik hem lucerne bijvoer en sla-olie door zijn eten doe gaat het een stuk beter. Ook voer ik hem een kilo veulenbrok naast zijn gewone voer. Het schijnt dat daar meer in zit. Succes!

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:09

van hooi krijg je geen vlees op de ribben
ik heb met maismeel hele goede ervaringen

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:12

vaak komt dit door haken op de kiezen! even laten behandelen door een paardentandarts of de dierenarts. (laatstgenoemde kan het paard ook controleren op andere afwijkingen)
het duurt daarna enige tijd voor je tinker weer op gewicht is, maismeel (papje van maken) is wel een dikmaker!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:20

luxje schreef:
van hooi krijg je geen vlees op de ribben
ik heb met maismeel hele goede ervaringen

Inderdaad,maïsmeel of bietenpulp wilt helpen
Zemelen zou ik niet doen vanwege de té grote verschil in calcium/fosfor verhouding.Hooi helpt zéker niet!Dat had ik al vermeld

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:37

Toen ik mijn draver net had,was ie ook onwijs dun,niet dik te krijgen met allerlei voer.Nu sta ik op een andere stal waar ik zelf hooi bij kopen,dus hij krijgt nu onbeperkt,en nu is ie echt dikker aant worden.

Junsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:06

Bloedtest laten doen en toch een keer naar een paarden tandarts gaan om te kijken als ze geen haken aan de tanden heeft en misschien hooi afwisselen met kuil zitten meer vitamines in en paard word er voller van Succes verder !!!!!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:04

Kuil en tinkers gaat meestal niet echt goed samen.....

xjemarisxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:08

waar haal je maismeel?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:45

Meestal verkopen ze dat in dezelfde winkel als waar je je paardenvoer haalt.