Wat heeft mijn paard? Vermagerd snel en spieren weg. SPOED

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Wat heeft mijn paard? Vermagerd snel en spieren weg. SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:42

Ik heb mijn nu 14 jarige merrie vanaf 28 aug 2004. 2 september 2004 helaas een ongeluk gehad en na boxrust weer gaan opbouwen. Ze was heel slap bespierd, scheef etc. Op foto's was alles ok. Paar maanden gelongeerd en rustig weer gaan rijden met ondersteuning van Myoplast en later ook een fysio waar ik nog steeds les en begeleiding heb.

Nu valt ze gewoon snel in ze is eigenlijk al die tijd al wat mager geweest de eerste winter wel heel erg alles stak uit zeg maar. Alleen in de zomer als het gras vol was deed ze het goed. Werd het gras minder of korter dan zag je binnen 2 dagen dr ribben weer komen. We hebben ze iedere 2 weken moeten verzetten in het volle gras terwijl alle andere paarden op stal eerder te vet zijn Van de zomer had ze ook meer spieren gekregen eindelijk en werd ze iets sterkter en heb ik ook even lekker met haar kunnen rijden.

De dierenarts is in juni nog geweest om haar tanden te doen (zag er goed uit is altijd goed bijgehouden) en bloed af te nemen. Daar kwam niets raars uit. Geen ontstekingen, wormen of tekorten. Ontworm haar heel streng ook en voer haar goed (penen, vitaminensupplement, maismeel, slobber, brok, hooi en kuil en stro) ruwvoer zoveel ze opkan want meer laat ze liggen. Meer krachtvoer word ze sjago van en heeft aanleg voor gevoelige spieren (waardes waren aan de hoge kant in bloed).

Nu ging het net met het rijden eindelijk goed gaat ze haar spieren weer 'opeten' Heel maf ze loopt namelijk fantastisch nu voor het eerst onder het zadel. Op het harde sleept ze alleen met dr achterbenen. Je hoort dan dr hoeven aan de voorkant slijten ook al loopt ze door.

Nu komt de dierenarts straks weer heb ze net gebeld. Ze denkt niet aan wormen of aan een maagzweer. Verder is het dus nog gissen. Hebben jullie een idee?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:01

Misschien iets met spijsvertering. Of stress. Mijn pony viel in de winter altijd in. Nu voer ik strucomix en seniorix van cavalor (www.cavalor.be) en nu is ze zelfs te dik.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 12:09

Misschien een rare vraag maar kan ze ook stress van mij overnemen?

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:11

hoe bedoel je dat precies? Als jijzelf zwaargestresst rondloopt, kan dat zeker.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:13

gouda schreef:
Misschien een rare vraag maar kan ze ook stress van mij overnemen?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:15

mijn paard werd in het najaar mager, die is toen aan de kiezen behandeld, hij at wel gewoon maar kauwde het niet goede genoeg waardoor het niet goed werd opgenomen....

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:16

Paard kan zeker stress van je overnemen, maar ik denk dat het goed is dat er even wat bloed afgenomen wordt en dat grondig onderzocht wordt. Misschien ook wat mest en urine!

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:19

Mijn paard valt in de winter ook wat meer in. Misschien moet je een andere dierenarts er naar laten kijken een soort van secondopinion

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 13:38

Ik ben ook een stresskip maar probeer haar dat niet te laten merken. Als ik een slechte dag heb dan rijd ik bijvoorbeeld niet want dan raakt zij overstuur en/of krijgen we ruzie. We zijn beiden erg gevoelig. De da komt om half 3 ze gaat ook bloed afnemen weer. Ga misschien als 2end opinion een homeopaat laten kijken.

hesterve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:47

Mijn paard viel ook erg in heb haar toen een wormenspuit die ook tegen lintworm werkt gegeven sindsdien heeft ze er geen last meer van.
je paard kan zeker jouw stress aanvoelen en meer dan je denkt !!!
Probeer als je bij je paard bent er ook echt te zijn(niet teveel aan andere zaken denken en je richten op je paard)

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:25

en, wat vond de DA ervan?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 08:18

Er is gister weer bloed en mest afgenomen. De dierenarts zegt dat als daar niets uitkomt ze naar Bodegraven moet . Ze blijft te slap daarom sleept ze ook met dr achterbenen op het harde. Ontworm goed (ze heeft pas Equimax gehad en daarvoor Equest), de tanden waren nog steeds ok, hart was goed, darmgeluiden waren goed. Heb nog gevraagd aan de da of ze gestressed was en ze vind haar juist veel rustiger geworden. Ook ging het juist heel goed tussen mij en kaylee met rijden klikte het net heel goed en ze hinnekt naar mij.

hesterve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:46

Ik hoop dat er wat uit het onderzoek komt!ben benieuwd naar wat het kan zijn.Veel sterkte ermee!!!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 13:27

De 1e uitslagen zijn binnen. Kreeg dezelfde resultaten als in juni. Alles is goed alleen de spierwaarden zitten iets hoog. Mag van de dierenarts alvast een afspraak in Bodegraven gaan maken. Hte is waarschijnlijk niet haar maag of lever want er komen weer geen onstekingen of afwijkingen in de bloedplaatjes voor.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:09

Wat naar, ik ben echt aan het brainstormen, maar kan zo ook niet iets bedenken. Wanneer a je naar Bodegraven en hou je ons op de hoogte?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:24

Wacht nog even de rest van de uitslagen af en dan ga ik zsm. Heb net al even vervoer geregeld alvast. Zodra ik meer weet zet ik het hier neer.

Hannanas

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd snel en spieren weg. SPO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:22

als jullie beide zo gevoelig zijn, kan je dan niet proberen met je pony contact te leggen?

xxx hannanas

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:05

heeft jou paard geen tekort aan eiwit? ook hier kunnen ze mager van worden en spieren van verliezen, zoals jij aangeeft geen krachtvoer te geven kan dit mogelijk de oorzaak zijn. ieder mens of dier heeft een bepaald aantal eiwitten nodig om te functioneren.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:12

Vraag eens aan je DA of hij het supplement "Hard keeper" kent dit supplement verbetert de darmflora waardoor voedongsstoffen iets efficienter worden opgenomen uit de darm. Hier is mijn merrie erg van opgeknapt.

Stress kan een echte energievreter zijn dus rust en regelmaat zijn wel belangrijk. Ik hoop dat ze vlot opknapt.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:28

Hoi,
Misschien een stomme suggestie, ik heb het wel eens ergens gelezen maar weet zelf ook niet of ik het moet geloven of niet (maar als je wanhopig wordt probeer je alles, toch?):

Ik weet niet of ze altijd op stal staat (dus zomers ook 's nachts), maar wellicht liggen er verkeerde "aardstralen" waardoor ze zich niet lekker voelt in haar stal. Heb ook wel eens van mensen gehoord die beroerd schijnen te slapen bij zoiets. Sommigen zijn daar gevoeliger voor dan anderen.

Nogmaals: ik weet dat het vaag klinkt, maar wie weet

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:51

Hmmm vaag....
Persoonlijk denk ik dat het een spierprobleem is in de richting of een vorm van bevangenheid (kan dus ook door stress, veranderd voer, trauma oid).
Ik zou zelf kiezen voor maxH dit is een compleet suplement wat aanvult waar nodig en helpt ook voor een goede spieropbouw en goed spierherstel en helpt voor de algehele conditie van het paard.

Tjo heeft ook zo'n periode gehad en woog op een gegeven moment net over de 300kg (voor een fjord van 1,40 is dit erug weinig). Wij zijn toen maxH gaan geven en voer waar veel olie in zat (hippostar) en daar knapte ze zienderogen van op en dat krijgt ze nu dus nog steeds tot ieders tevredenheid.

Waneer ga je naar bodegraven?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:58

Citaat:
verkeerde "aardstralen

raar is het zeker niet, wij hebben dat jaren geleden gehad met onze oude ponystal, paarden die dar stonden werden mager en dof in het haar, er was niet tegenaan te voeren. na onderzoek bleek er een waterader onder de schuur te lopen. na het bouwen van een nieuwe stal op een andere plek hebben wij nooit meer zoiets gehad. je kunt zo'n onderzoek het beste laten uitvoeren door een wichelroede loper.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:17

bruine schreef:
heeft jou paard geen tekort aan eiwit? ook hier kunnen ze mager van worden en spieren van verliezen, zoals jij aangeeft geen krachtvoer te geven kan dit mogelijk de oorzaak zijn. ieder mens of dier heeft een bepaald aantal eiwitten nodig om te functioneren.

Ze krijgt wel krachtvoer hoor maar ik durf haar niet meer dan 2 kilo onderhoudsbrok te geven omdat ze anders vals word. Ze krijgt ook nog een halve schep muesli of slobber aangemaakt met maismeel, subli Em, vitaminen, olie, penen enz. Uit de bloedtesten kwam zelfs dat ze iets verhoogde spierwaarden had.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:19

Vippie schreef:
Hmmm vaag....
Persoonlijk denk ik dat het een spierprobleem is in de richting of een vorm van bevangenheid (kan dus ook door stress, veranderd voer, trauma oid).
Ik zou zelf kiezen voor maxH dit is een compleet suplement wat aanvult waar nodig en helpt ook voor een goede spieropbouw en goed spierherstel en helpt voor de algehele conditie van het paard.

Tjo heeft ook zo'n periode gehad en woog op een gegeven moment net over de 300kg (voor een fjord van 1,40 is dit erug weinig). Wij zijn toen maxH gaan geven en voer waar veel olie in zat (hippostar) en daar knapte ze zienderogen van op en dat krijgt ze nu dus nog steeds tot ieders tevredenheid.

Waneer ga je naar bodegraven?

Ik ga volgende week woensdag naar Bodegraven. Heb eerst nog wat meer bloedonderzoek/mestonderzoek afgewacht. Daar kwam weer niets uit.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:23

Roadracer schreef:
Hoi,
Misschien een stomme suggestie, ik heb het wel eens ergens gelezen maar weet zelf ook niet of ik het moet geloven of niet (maar als je wanhopig wordt probeer je alles, toch?):

Ik weet niet of ze altijd op stal staat (dus zomers ook 's nachts), maar wellicht liggen er verkeerde "aardstralen" waardoor ze zich niet lekker voelt in haar stal. Heb ook wel eens van mensen gehoord die beroerd schijnen te slapen bij zoiets. Sommigen zijn daar gevoeliger voor dan anderen.

Nogmaals: ik weet dat het vaag klinkt, maar wie weet

Ze staat in de winter halve dagen in de paddock met hooi. In de herfst en voorjaar de hele ochtend/middag/avond in de weide en een stukje voorjaar en de zomer 24/7 op het land. De rest van de paarden op stal zijn of met pensioen, of worden opgebouwd en lopen weinig. Alles is eerder te dik en krijgt heel weinig biks. De mijne krijgt 3 x zoveel voer als hen. Weet niet of die verkeerde straal ook precies door haar stal kan gaan? Weet eerlijk gezegd niets over aardstralen etc. Word het met de da niets dan ga ik een homeopaat inschakelen. Iemand op stal kent een goede.