Thermografie, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Thermografie, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:04

Wie heeft er een thermografisch onderzoek laten doen bij zijn paard, en wat is de ervaring daar mee? is er idd gevonden waar er iets mis is, en kon je eigen DA er vervolgens wat mee?

Ik heb deze sites gevonden met uitleg erover en het klinkt erg goed
http://www.thermografie-paard.nl/

helaas zitten ze in gelderland dus erg ver weg, maar ook werken ze vanuit Veterinair Paardencentrum Kootwijkerbroek(wie kent die kliniek?)
http://www.paardencentrum.nl/index.html

nogsteeds ver weg voor mij, maar als er mensen zijn met goede ervaringen dan heb ik er die lange rit echt wel voor over!
en als iemand weet waar je in omgeving Eindhoven/Tilburg of net over de grens in België een thermografisch onderzoek kan laten doen dan hoor ik het ook graag!

alle info is welkom!!

SuusEventing

Re: Thermografie, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:15

Wij hebben een tijdje terug onze 13-jarige ruin bij Dierenkliniek de Vallei op deze manier laten onderzoeken. Wij waren er zelf erg tevreden over deze manier van onderzoeken.
Lub heeft een heeft een aantal jaar op een hoog niveau SGW gelopen (2*) en heeft een lichte vorm van artrose en hij heeft twee keer een peesblessure gehad. Beide blessures zijn helemaal genezen maarw e wilden hem toch nog een keer door de molen halen voordat hij weer aan het werk werd gezet.
Het fijne van thermografie is dat je in tegenstelling tot botten op een rontgenfoto, alle spieren en pezen goed kunt zien. Ook ontstekingen zijn makkeljker op te sporen. Op de thermografie hebben we beide blessures nog kunnen vinden doordat het daar iets warmer was maar het zag er erg goed uit. Ook bij de delen van zijn been waar de artrose zit was hij iets warmer maar alles zag er verder goed uit. Dit was voor ons de bevestiging dat alles goed was en dat we weer rustig met hem konden beginnen.
Ik weet niet waarom je een thermografie wil laten laten doen maar veel succes in ieder geval!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:32

Misschien dat ze het in Moerbeke (?) ook doen? Wellicht is dat bij jou in de buurt.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:53

Bij ons op stal heeft een vrouw het bij haar pony laten doen. Het is wel uitgebreid om te bezien. Maar daarna moet je er toch wat mee. Toen later Erik langskwam waren het wel inderdaad de plekken die warm waren daar inderdaad hij ook wat uithaalde.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 12:28

tnx voor de info

het gaat hier om Quentin, die afgelopen jaren alle gewone klinieken in de buurt al heeft gehad, ook heeft ie fysio gehad, harrie hoevers heeft hem een paar keer 'gekraakt' en sinds hij in okt. 2004 in Utrecht afgekeurd is op ataxie en ze ook daar niet wisten waarom RA niet mee kwam maar dat bijzaak vonden, is hij onder behandeling van steffi vd laarse(osteopathie, acupunctuur, etc zij is holistisch DA, heeft met Erik Laarakker gewerkt) en toen bleek zn bekken al een hele tijd scheef te staan waardoor zn hee achterhand scheef&verkrampt was , daar heeft ze hem echt super mee geholpen!
heel 2005 heb ik echt een geweldig fijn paard gehad!
vrolijk met rijden en in de omgang, liep soepeler dan de 6 voorgaande jaren en geen gestaak en geklier tijdens het rijden, en 100% zuiver!
maar sinds een week of 6-8 loopt hij niet lekker, wil niet draven vooral geen wendingen en lijkt ook rechtsvoor net niet goed te zijn, achter is hij wat stijf en houterig, zuiver in de gewone draf onzuiver in de middendraf
Steffi heeft hem 1,5 week geleden weer behandeld, en hij is er wel van opgeknapt, maar ik bijf er 'iets' aan zien, en vooral merken dat hij er geen zin in heeft, hij draaft alsof de handrem erop staat

en omdat ik dus geen flauw idee heb wat het is, en zo niet blijf aanmodderen met hem want dat heeft hij niet verdiend, wil ik dus thermografie laten doen, omdat de gewone DA's afgelopen jaren van alles foto's hebben gemaakt en scans etc maar nooit wat konden vinden
thermografie laart dus als het goed is de plaats zien waar Q last van heeft, dan weten ze ook wat er op de foto gezet moet worden, en dan weet ik daarna dus of het nog zin heeft om Q te behandelen of dat hij 'op' is en gewoon niet meer kan...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:11

verder niemand ervaring met of informatie over thermografie?

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:44

Ik ben bij de kliniek in Woudenberg geweest. Dmv thermografie kunnen ze goed zien waar de pijnlijke plekken zitten. Tot op de millimeter nauwkeurig. Is heel handig hulpmiddel.
Mijn paard staat trouwens momenteel in aquatraining ook via die kliniek en het gaat super met hem (diagnose was kissing spines).
Misschien ook wat voor jouw paard...aquatraining.
Maar goed dat ff terzijde. Ze controleren nu af en toe met de thermografie hoe de situatie is en of er verbetering is tov de vorige thermografie die ze hebben gedaan.

Lenneke_

Re: Thermografie, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:19

Mijn paard is ook bij de Vallei geweest voor z'n rug.
Hij had heel erg last van z'n rug, hij kon nog maar moeilijk lopen.
Op die thermografie was precies te zien waar het probleem zat en hoe het uitstraalde (diagonaal)
Hij is toen een paar keer behandeld en het ging steeds beter.
Later zijn er nog een keer van die thermografiedingen gemaakt en toen zag je heel duidelijk verschil.

Ik vind het een uitkomst. Je kan zo precies zien waar het probleem zit en zo heel goed behandelen. Er is veel meer op te zien als op een rontgenfoto. En het is niet schadelijk.

Hier een foto van Anouar z'n rug (met een oververhitte ik ernaast ):
Afbeelding

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:30

He cool ga ik ook vragen of ik die dingen mag hebben van mijn paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:35

Ik heb ze op een cd rom meegekregen, maar ben de cd rom kwijt
Ik zou hem van de week eens even gaan zoeken.
Deze foto had ik toen op bokt gezet, dus na wat speurwerk heb ik hem weer gevonden.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:58

Ook ik heb goede ervaringen met thermografie, je kan gewoon voor een deel in het lichaam kijken! Geweldig toch! Geirriteerde plekken zijn goed te zien en dit maakt het makkelijker zoeken. Vooral ook bij de problemen die jij beschrijft waarbij vaak de rug als een moeilijk punt eruit steekt. In de paard en sport van deze week of maand? staat een artikel over thermografie, dit vanuit de al een aantal maal genoemde kliniek 'De Vallei' te Woudenberg. Wel ver weg voor je, maar dat was Utrecht ook!
Tevens is er via de kliniek mogelijkheid tot het verder behandelen van het paard bijvoorbeeld door het eerder genoemde aquatrainen. Zelf loop ik hier momenteel stage en zie echt hele goede resultaten. Als je meer wilt weten moet je maar even pb'en voor info qua aquatrainen en t nummer van de praktijk te Woudenberg!!

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:02

Ik ben ook in de Vallei geweest voor een thermografie. Probleem was duidelijk te zien en goed te behandelen.
De prijs viel me overigens ook heel erg mee!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:19

zou graag de prijs horen via pb, of in dit topic

en waar ligt woudenberg precies? ik had mn oog laten vallen op Kootwijkerbroek, maar dat was eigenlijk vooral omdat ze van de site thermografie-paard.nl vanuit kootwijkerbroek werken
maar ach dat is ook al zo'n 1,5-2 uur rijden met de trailer en dat heb ik er graag voor over!
en als ik dan toch al zo'n eind onderweg ben is een stukje verder rijden als de Vallei beter is ook geen probleem, ben ook helemaal naar Ermelo geweest voor de Hippiade, dat was zo'n 2,5-3uur rijden!

ben gewoon een beetje wanhopig ondertussen, heb al zoveel dingen geprobeerd en het ging zo supergoed, en ineens loopt hij met de handrem erop
gelukkig is hij ondertussen wel wat vrolijker&levendiger dan de laatste keer tijdens en na het rijden, maar ik heb er dus niet meer opgezeten

en ik zal de paard&sport eens opzoeken, die ligt bij mn ouders en had ik nog niet gelezen!

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:28

Woudenberg ligt ook in Gelderland, net achter Maarsbergen. Komt dat wat bekender voor? Leusden, Amersfoort ligt ook in de buurt en dan nog verder richting Barneveld ligt Kootwijkerbroek! Dus Woudenberg is dichterbij! In de P en S is echt mooi artikel. Weet de prijs niet precies maar zal je hetgeen wat ik weet pb'en!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:34

Ik kan je de Vallei echt aanraden. Gert Jan den Heijer (ik weet niet of je het zo schrijft) heeft ons toen geholpen. Hij heeft echt heel veel verstand van paarden. Hij heeft Anouar z'n rug toen gechiropractord. Anouar ging daarheen met heel veel pijn, hij kon niet eens meer goed lopen, als hij op de volte moest lopen viel hij gewoon om. Na die behandeling was hij in een klap ongeknapt. Hoe hij liep, hij hij zich gedroeg, hoe hij keek... niet te beschrijven.
Ook na de behandelingen heeft hij mij geholpen toen ik er voor de eerste keer weer op ging, hij heeft me precies uitgelegt hoe ik voortaan met Anouar moet rijden enzo.
Hij heeft ook m'n zadels nagekeken, die bleken ook niet goed te liggen.
Het is een kleine kliniek en daardoor ook heel persoonlijk. Vorige week ontdekte ik dat Anouar mijt had. Even naar Gert Jan gebeld en we konden direct een potje spul komen halen. Hij wist nog om welk paard het ging.

Woudenberg ligt bij Amersfoort.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:40

Gj is een geweldige dierenarts. Persoonlijk kom ik liever bij de Vallei dan bij bokhorts in KWB.
Sinds dat ik daar ben geweest is GJ ook mijn vaste paardenarts geworden. Idd alles wordt nagekeken.. Hij neemt ruim de tijd voor je, ook bij de nacontroleren (was gewoon bij mij thuis) Blijft ook gerust een half uur praten om longeer en rij tips te geven.
Ga ff opzoeken wat het koste.

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door marina op 25-01-06 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:42

Thermografie was 40 euro. Ik geloof dat dit alleen van zijn rug was, maar daar ben ik niet zeker van.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:50

Volgens mij betaal je alleen voor het gedeelte wat gedaan wordt, niet altijd hoeft het hele lijf gedaan te worden. Wat ik je pb'de was een heel onderzoek geloof ik. Ach je moet maar ff bellen voor wat meer duidelijkheid!!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:04

bedankt voor alle info!!
ik wil idd zn hele lichaam laten doen, om zeker te zijn dat hij niet de ene blessure krijgt door bv een andere blessure
ik weet bij hem niet meer waar ik het moet zoeken en de DA's zijn 3 jaar aan het zoeken geweest en wisten het toen nog niets
inmiddels weet ik dat zn bekken scheef stond, wrsch door een val/vastliggen oid(heb hem op de bakrand zien vallen en heb hem een keer op zn rug vastgerold op stal gevonden) maar t ging zo lang zo goed met de behandelingen van Steffi(acupuntuur, ostheopatie etc) maar ineens draaft hij dus niet meer ook is hij weer erg scheef loopt rectsom met zna cterhand van de hoefslag af, rechtstellen door stukje schoudervoor te rijden lukt niet, eerst wel altidj maar nu komt ie dan erg vuil in verzet(recht omhoog, weer op bakrand geklommen, beetje bokjes geven en aangalloperen als hij he tin draf niet meer verwerkt krijgt)
dat is niets voor Q, de laatste keren vuil staken in de bak waren toen hij ook erg in de kreukels zat met zn lijf
ik wacht even het koude weer af, of ja tot het weer iets warmer is, hij heeft nm door jarenlange scheve stand wat slijtage aan zn rug en t kan misschien daar van zijn
maar alsa het me te lang duurt(en dat doet t nu eigenlijk al) dan ga ik richting amersfoort
vond trouwens op de site van de kliniek in kootwijkerbroek dat een total body scan 115,- is, oke is wat goedkoper, maar ik wil nu gewoon zekerheid hebben en weten dat ik bij 'de beste' ben, ga niet voor niets zo'n eind reizen en dit is mn allerlaatste 'kans' om te vinden wat Q nu echt heeft, foto's, scans, fysio, manuele therapie, acupunctuur etc etc heb ik allemaal gedaan, wil nu weten wát hij heeft en waar hij precies last van heeft en of het zinvol is om zo aan te blijven modderen met behandelingen en steeds weer hoop en steeds weer teleurgesteld zijn en weer een kreupel paard te hebben, of misschien is het wel erg simpel te behandelen en kan ik nog jaren van Q genieten

ik hou jullie iig op de hoogte!!

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:51

Volgens mij is aqua training best goed voor je paard omdat ze daar ook weer leren een goede houding aan te nemen. Bovendien hebben ze er weer paarden aan het lopen mee gekregen die eigenlijk waren afgeschreven.
Normaal is Bokhorst van Kootwijkerbroek mijn vaste dierenarts maar ben toch naar Gertjan gegaan omdat hij een aantal paarden bij ons op stal goed behandeld had en hun de mogelijkheid hebben tot aqua training. Ik ben tot nu toe ontzettend tevreden. Ze doen alles om mij en mijn paard te helpen.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:53

@ SisLeone: Welk paard is van jou? Stond geen naam of iets in je profiel en ben wel niewsgierig! Loop stage bij de aquatrainer!

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:58

Loop jij nu stage bij de aquatrainer??

Mijn paard heet Larian. Als je de stallen hebt aangrenzend aan de ruimte met de aquatrainingsbak dan staat hij in de eerste stal als je binnenkomt. Met een aparte hooibaal voor zijn deur...

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:59

Ha ha grappig, wist niet dat je op bokt zat! Had hem zo niet herkend van de foto's in je profiel, maar achteraf gaat er wel een lichtje branden!

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:03

Wie ben jij dan? Stond jij vanmiddag ook bij zijn aquatraining?

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:05

Yep, Heb em zelfs op de foto staan!