is schurft van koeien besmettelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

is schurft van koeien besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:44

hoihoi

is schurft van koeien (ringschurft) erg besmettelijk voor paarden? en hoe word het overgedragen, mn pony staat met haar stal naast de koeien en in het midden van die stal hebben er een paar flink schurft, dit gebeurt bijna elk jaar vooral bij de jonge dieren.
ik vroeg me af of het erg besmettelijk is en hoe het word overgedragen, alleen via direct contact of ook via de lucht?
mn pony neust niet met de koeien er zit een deur tussen maar wel met wat ruimte, ze kunnen elkaar zeg maar wel zien maar doen verder niks met elkaar dat niet. toch maak ik me een beetje zorgen...

iemand die info heeft?

groetjes

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:46

Volgens mij niet hoor mijn paard staat bij mijn broer op de boerderij overalkoeien dus, maar heeft nooit iets gehad, en al mijn vorige paardjes ook niet.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:52

ringschurft???ik ken alleen ringworm dat is zelfs overdraagbaar op mensen/katten /honden en ja dus ook op paarden

het is alleen overdraagbaar via direkt contact van de koe`s afblijven dus

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:53

ja ze zeiden dat het ringschurft was...

gaucho

Re: is schurft van koeien besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:44

Schurft bij koeien en bij paarden (ringworm) is hetzelfde, het is dus overdraagbaar, maar alleen via direct contact. Het is ook besmettelijk voor mensen, je kunt er lelijke plekken van oplopen. Als er geen contact is tussen jouw pony en de koeien zou ik me niet te veel zorgen maken.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:18

dankje voor je reactie!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:30

Ringschurft is inderdaad overdraagbaar.
Mijn ene shet heeft het ook een keer gehad. Die lopen ook regelmatig met de koeien in de wei.
Na het een paar gewassen te hebben met Imaverol (dacht ik) waren de plekken zo weg.
Nog een weetje er over : Als je paard / koe 1x ringschurft gehad heeft krijgt hij het voor de rest van z'n / d'r leven niet meer.
Op de een of andere manier worden ze er resistent voor / tegen.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:20

eey

ik geloof niet dat het voor paarden heel besmettelijk is,
mijn shet stond naast de kalven en die haden ook schurft.hij heeft nooit ergens last van gehad maar zover ik weet is het niet besmetelijk als het niet op en is...bloed het wel dan is het besmettelijk dan denk ook vooor paarden maar in iedergeval wel voor mensen en honden.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:21

hier een boerin met koeien en paarden.
zolang de koeien en paarden niet in aanraking komen met elkaar is het risico laag, maar dat schreef iedereen al
waar je wel mee uit moet kijken is dat niemand die in aanraking is geweest met de koeien ook de paarden gaat aaien ( de boer de boerin, kinderen andere pensiongasten etc. dus ook al is het l...ig een bord aan je stal hangen paard niet aaien is echt niet overbodig en als mensen het wel doen niet aazelen om ze er op aan te spreken.
mocht je paard nu wel plekjes krijgen, direct wassen met imaverol, mocht het grote plekken worden kan de dierenarts je paard enten.
dus je hoeft niet volledig in paniek te raken. alleen wel even op passen dus.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 12:42

ja dat doe ik al, boerin zei ook al ik pas op en ik raak de koeien niet aan, niemand voorlopig meer en mn pony neust niet snel met de koeien dus maak me ook niet heel druk maar ik wilde toch even wat info winnen! heel erg bedankt!

Sociolan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:28

Ik weet niet als je er nog wat aan hebt.
Maar ringschurft (ook wel ringworm!) heb ik ook namelijk via de paarden gekregen.
Ik heb er zalf voor dus dat gaat wel weer over.
Paarden hebben het niet zelf maar als ze het hebben kan het van kwaat tot erger gaan tenzij je er snel bij bent.
Ik heb deze site nog voor je gevonden hoop dat je er nog wat aanhebt
http://www.dierenkliniekoldenzaal.nl/hu ... aarden.htm

Midnight16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:55

Shayla heeft gelijk. Het is wel besmettelijk.
Onze paarden lopen ook bij koeien in de wei en één van onze paarden heeft het al gehad voordat we hem kregen en was er dus al inmum voor. Het andere paard kreeg het wel van deze koeien. We hebben haar gewassen met imaverol en ze heeft een speciaal vaccin gekregen. Hierna is het meteen overgegaan.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:48

moet dat vaccin perse of kan je ook alleen wassen? wat zijn de eerste tekenen? en war kan je imaverol halen? stel dat ik het nodig heb dan kan ik het daarmee behandelen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:50

misschien heeft mijn pony het ook al wel gehad hoor dat weet ik niet. ze staat al 5 jaar naast koeien dus zou best kunnen zijn dat ze t al gehad heeft maar ik heb het nooit gezien...

Midnight16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:32

Je kunt ook alleen wassen. Dat vaccin is iets wat nog niet zo oud is, maar wat je er dacht ik gewoon bij kan geven zodat het niet meer terug komt. Imaverol kun je halen bij de dierenarts. De eerste tekenen waren bij mijn paard: kale plekjes op verschillende plaatsen op haar lichaam ( rond en ze werden steeds iets groter). De haren er vlak bij kon je er zo uit trekken en dan kwam de bovenste huidlaag mee.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:33

oke dankje!!

Midnight16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:02

Graag gedaan hoor
Hoop dat het gauw over is bij je paardje, maar als je imaverol gebruikt zal dat heus wel

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:20

ze heeft het nog niet, is alvast uit preventie!:)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:59

oh ja, dat is echt wel 'besmettelijk' ik heb namelijk eens op een koeienbedrijf stagegelopen en de kalveren hadden er last van, ik een tijd later dus ook....was niet grappig

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:09

Het is besmettelijk ja.
Maar als een paard het eenmaal gehad heeft, zijn ze er , als het goed is, zelf immuun voor voor minstens 5 a 10 jaar, dacht ik. Vandaar ook dat bij koeien het jongvee het vooral heeft en niet de oudere koeien.
Persoonlijk zou ik dus alleen wassen met imaverol in geval van schimmel.
Maar ik vroeg me af hoe het paarden in het wild zou gaan. Of komt het in het wild helemaal niet voor omdat het van andere beesten afkomstig is?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:06

vroeg ik me ook al af ja.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:06

er moet altijd een wit randje omzitten toch?
de buurvrouw van mn pony heeft een kaal plekje op haar kont maar dat is gewoon roze en lijkt meer een beet te zijn geweest, maar ik ben wel op mn hoede omdat de koeien naast m'n pony het ook hebben...
misschien heeft mn pony het al wel gehad maar ik weet het niet.
maar waar moet je nou mee wassen? imaverol of is dat bij schimmel??

bedankt alvast

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:25

Met Sebacil, das ook tegen luizen

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:35

Bij ons op stal was dit ook het geval, en er hebben 2 pony's ringwormen nu van de koeien.. Doordat er een koe was ontsnapt.. Maar zolang ze elkaar niet aanraken is er niks aan de hand.. Maar kijk zelf ook uit want voor mensen is het ook besmettelijk.
Groetjes!

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:45

Ja, het is besmettelijk ! haha
Dat weet je nu al wel, want dat hebben er al meerdere gezegd !

Hou je paardje goed in de gaten...
Wij hebben bij onze pensionstalling ook een koeienbedrijf...
En hebben ook een aantal keren schurft onder de paarden gehad.
Wij hebben het behandeld met Cebacil, maar ik geloof dat je daar moeilijk aan kunt komen. Ik denk idd dat Imaverol ook goed kan helpen !
je kunt je paard dan helemaal wassen met dit spul. En het helpt prima !
Zelf heb ik er "gelukkig" nog nooit last van gehad. Ik ben wel in aanraking geweest met paarden die ringschurft hadden, maar heb zelf niets opgelopen.
Ik weet in ieder geval wel dat het erg besmettelijk is, dus de kans is groot dat je paardje het wel gaat oplopen ! Maar het is ook goed te behandelen !
Succes ermee!!!