Help! Paard zakt in elkaar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Help! Paard zakt in elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:04

Ik begin maar bij het begin.

Ik was met mijn paard op weg naar de paddock maar die bleek bezet dus wilde ik weer terug naar stal. In dat stukje is hij twee keer losgebroken en is apentrots het terrein rondgeparadeerd. Uiteindelijk had ik hem weer op stal. Hij heeft ca 20 minuten op stal gestaan waarbij hij behoorlijk heeft staan luchtzuigen van de opwinding natuurlijk. Daarna heb ik hem alsnog in de paddock gezet.

In de paddock mestte hij en schraapte enorm met zijn hoeven. En nu komt het: Hij ging tegen het hek aan staan en zakte half door zijn benen. Hij liep een paar pasjes en deed het weer. Ik dacht dat hij wilde schuren dus ik deed zijn deken af. Toen ging hij weer tegen het hek staan en ging liggen. Ik dacht dat hij gewoon wilde rollen maar dat is niet bepaald handig tegen het hek aan. Hij wilde ook helelmaal niet rollen. Hij bleef alleen maar liggen met zijn benen recht vooruit en zijn ogen wijd open. Ik schrok me echt wild!

Het kostte wat moeite om hem overeind te jagen, maar het lukte. Toen ben ik snel naar stal gerend om mijn telefoon te halen om de DA te bellen, maar toen ik bij mijn paard terug kwam leek het alweer een stuk beter. Hij liep weer rustig rond maar schraapte wel heel erg met zijn hoeven; echt enorme kuilen. Ik heb hem even laten staan en heb hem toen ca 20 minuten in de stapmolen gedaan omdat ik in eerste instantie dacht aan een koliekaanval. Maar in de molen mestte hij weer en dat zag er prima uit.

Wat kan dit nou zijn?

Hij eet en drinkt goed, voelt niet warm aan, en ik mag gewoon aan zijn buik komen.

Ik zit te denken aan HYPP, maar hij stamt niet af van bloedlijnen met HYPP.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 15-01-06 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:06

Gaskoliek. Hij heeft zich erg druk gemaakt en met dat zuigen erbij heb je dit nu.

Laat hem wandelen in de bak, en als hij wil liggen/rollen, laat hem dat dan doen. Zo kan het gas goed ontsnappen.

Let op dat je paard geen rare sprongen maakt en zichzelf en/of een ander niet bezeerd. Vandaar dat je het beste in de bak kunt lopen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:41

Koliek is ook mijn eerste gedachte, wat zei de DA ?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:45

Moest idd ook aan het gas in zijn buik denken als gevolg van het zuigen. Soms hebben ze dat als gevolg. Fijn dat het snel beter ging.

wyona

Re: Help! Paard zakt in elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:50

misschien heel raar hoor en ik weet niet of ik het goed kan hebben, maar kan hij niet gewoon duizelig zijn geweest?
door het luchtzuigen teveel zuurstof in de hersenen?
ook omdat je zegt dat je gewoon overal aan mocht komen enzo?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:12

wat zei de DA ervan???
gaskoliek lijkt mij goed mogelijk. in dat geval wil een paar rondjes galopperen ook weleens helpen, maar dat kan alleen als het niet te ernstig is. rollen mag, maar niet teveel want dan kunnen er complicaties optreden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 23:04

Quote van Renske20 uit een topic over Luchtzuigers:

wel ken ik een paard dat op de manege stond die ook een luchtzuiger was en op stal die band om moest van de eigenaresse
toen hij die band niet om had is hij die nacht gestorven aan koliek, op een vreselijk manier
uit pijn is hij zo tekeer gegaan dat de voorste schuifwand van zn box eruit is geknald

Nou, dat is dus afgelopen donderdagnacht gebeurd. Vrijdag hoorde ik dat hij het voortse schot van zijn stal eruit had getrapt. En vandaag hoorde ik toevallig dat hij donderdag de hele avond zonder luchtzuigband had gestaan... Er vallen een hoop stukjes op hun plaats ineens.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:10

Is je paard nu dood of ben ik blonT?!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:15

Jeetje dat is ook wat zeg. Waarom is die band dan afgeweest? Dat kan dus niet meer, vind dat stukje v dat andere paard best eng, zorg maar goed voor m en laar anderen opletten of ie die band op heeft en dat ze m anders om willen doen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 01:13

Ik heb een merrie die al als heel jong paardje aan het luchtzuigen was. Heb ook medicijnen voor eventuele maagklachten gegeven, maar dat haalde niks uit. Ze heeft een band om. Soms doen we die band wel eens af, maar alleen als ze op de wei is en volop gras kan eten, dan heeft de dame gen tijd om te zuigen. De band kan namelijk ook in de loop van de tijd de stembanden beschadigen hebben ze me verteld. Maar ik heb liever een paard die niet zo luidkeels meer kan hinneken als dat ik 's nachts m'n bed uit moet razen omdat mijn merrie ligt te creperen van de koliek. Zo'n band is niet leuk en ze hebben er ook een hekel aan (logisch), maar alles beter dan dat. De merrie is ondertussen al 12 jaar.

Dus doe je paardje een luchtzuigerband om en doe die alleen af als je aan het werk bent. Ook om laten met vrij lopen in de bak. Ik hoop dat het spoedig were beter gaat met hem. En ja, heel triest voor je stalgenoten en ook voor het paard, dat midden in de nacht geen hulp kon krijgen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:16

Een luchtzuigband is een martelwerktuig!
Mijn luchtzuiger had zijn band op een gegeven moment zo strak zitten dat zijn 1e halswervel is gaan kantelen, daardoor kregen zijn hersenen te weinig zuurstof en kon hij op rechts niet meer inbuigen.
Hij staat nu al een jaar zonder band en zuigt heel wat af, maar nog nooit koliek gehad. Natuurlijk is het ene paard vatbaarder dan de andere, maar zo'n band is niet de meest ideale oplossing voor een paard.
Hoe gaat het nu met die van jou? Is de DA nog geweest?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:36

Ik heb 2 extreme luchtzuigers staan, 1 heeft 10 jaar een band gehad die ik direkt af heb gegooid toen ik hem op stal kreeg. Hij zuigt nog wel maar veel minder dan voorheen, gewoon zijn omgeving aanpassen (ze staan bij mij dag en nacht buiten het hele jaar)
Maar goed, dat is misschien wat off topic.

Wat ik nu niet helemaal begrijp van de TS, er is een paard overleden aan gaskoliek bij jullie op stal geloof ik? Denk je nu dat je paard daar op reageert (dus stress omdat een maatje er niet meer is?) of heb je het idee in je hoofd gezet dat omdat dit paard is gestorven op een verschrikkelijke manier, jouw paard dit dan ook maar heeft? Dat is mij niet helemaal duidelijk.....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:06

Wat een toestand!!! Hoe is het nu met'm? Waarom was die band 's avonds af? En wat heeft de dierenarts nu gezegd? Ik wist eerlijk gezegd niet dat er zulke gezondheidsrisico's aan luchtzuigen zaten! Wat is er gebeurd dat hij het een stuk van de wand eruit heeft getrapt, of heeft ie vastgelegen? Veel sterkte met 'm!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:22

Ik hou ook niet van die band, en hij heeft ook wel zonder gestaan. Ik heb nooit iets gemerkt van koliek ofzo. De band moest om van mijn stalgenoten. Hij heeft ook medicijnen gekregen voor zijn maag. De band was af omdat hij in de trainingsmolen was geweest en is iemand vergeten om hem weer om te doen.

Gelukkig ga ik volgende maand verhuizen naar een plek waar mijn paard de hele dag naar buiten kan en waar ik hem ideaal kan voeren: onbeperkt hooi enzo.

Ik heb net mijn stal gebeld om te vertellen hoe ernstig de situatie vorige week blijkbaar geweest is, maar ze reageerden heel laconiek. Ik ben echt boos. Eigenlijk wil ik mijn paard zo snel mogelijk naar zijn nieuwe plek verhuizen voordat ik straks helemaal geen paard meer hoef te verhuizen...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:40

LindyH schreef:
Quote van Renske20 uit een topic over Luchtzuigers:

wel ken ik een paard dat op de manege stond die ook een luchtzuiger was en op stal die band om moest van de eigenaresse
toen hij die band niet om had is hij die nacht gestorven aan koliek, op een vreselijk manier
uit pijn is hij zo tekeer gegaan dat de voorste schuifwand van zn box eruit is geknald

Nou, dat is dus afgelopen donderdagnacht gebeurd. Vrijdag hoorde ik dat hij het voortse schot van zijn stal eruit had getrapt. En vandaag hoorde ik toevallig dat hij donderdag de hele avond zonder luchtzuigband had gestaan... Er vallen een hoop stukjes op hun plaats ineens.

Sorry, dit is niet helemaal duidelijk idd.
Dit is niet bij mij op stal gebeurd maar ik las het gister hier op Bokt. Ik schrok er nogal van omdat mijn paard dus afgelopen week ook een wand uit zijn stal had getrapt nadat hij een avond had staan luchtzuigen en gister dus ook gaskoliek kreeg na het lucht zuigen (maar een half uurtje!). Ik mag daar toch wel uit concluderen dat hij zeer waarschijnlijk vorige week ook enorme koliek heeft gehad?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:19

Ja dat kan goed. Tolstoi is ook een zuiger en op een gegeven moment had hij elke week wel een keer gaskoliek.

Dat was op een gegeven moment de druppel: we hebben alles uit zijn stal gesloopt waar hij maar aan kon zuigen en ook het luik waar hij altijd naar buiten keek maar ook kon zuigen ging dicht.

Het was misschien wel zielig, maar het is zieliger als hij zo'n pijn zijn buik heeft. Inmiddels is hij er aan gewend.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:53

Ah, nu snap ik het
Kan dan heel goed zijn dat hij gaskoliek had.
Ik heb het dus opgelost door de paarden dag en nacht het hele jaar door buiten te laten maar daar heeft niet iedereen mogelijkheid toe.
1 ervan zuigt nog wel hoor maar niet meer extreem, mocht dit erger worden dan gaan we ook eens maagcompositum o.i.d. proberen maar die van ons hebben er gelukkig nog nooit een koliek aan overgehouden (klopt nu heel hevig af )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:07

Jemig zeg! Ik kan me voorstellen dat je er nu heel veel onrust over hebt! Hoezo reageerde men lakoniek, als je paard letterlijk instort lijkt me dat niet iets om lakoniek over te doen. Durf je nu nog wel traingsrondjes te doen als hij daarbij zijn halsband af moet? Aan de andere kant heeft hij die juist wel nodg, gezien zijn jeugdigheid en hoeveelheid energie. Lastig hoor! Ga je verhuizen naar een westernstal of een "gewone" stal?

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:21

Hoe weet jij dat allemaal?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:58

Omdat ik je paardje ken!! En jij de mijne ook (oud dametje, zegt je dat iets?!)

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 14:12

Haha! Hallo ex-overbuurvrouw! Ik zie je vanmiddag denk ik wel.

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:18

Hay Lin.. wat een gedoe allemaal! Ik kan me je frustratie heel goed begrijpen... maar wat zei de DA of heb je die er verders niet bij gehad?

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:20

Hey! Nog een ex-overbuuf!

Ik heb de DA er niet meer bij gehad. Had ik misschien wel moeten doen, maar het was zondag en het leek niet echt meer urgent.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:36

Het leek me beter om gewoon zo in je topic te reageren dan aan anderen te vragen wat er is gebeurd, dan krijg je altijd "spannende" verhalen en iedereen heeft een mening! Hopelijk blijft het nu goed gaan met 'm!

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:24

Ik vind het ontzettend vervelend voor je en ik hoop dat hij snel naar zijn nieuwe plekje kan, hopelijk gaat het dan beter.

Alleen erg jammer van dit stukje:
Ik hou ook niet van die band, en hij heeft ook wel zonder gestaan. Ik heb nooit iets gemerkt van koliek ofzo. De band moest om van mijn stalgenoten.

Je paard staat zonder band de hele avond (overdag ben ik er niet, dus dat weet ik niet) aan 1 stuk door te zuigen. Dat is en niet goed voor hem, maar ook niet goed voor de andere paarden. Er blijft nl. altijd een risico dat andere paarden het na gaan doen en dat is niet wenselijk. Dus ja, ik ben een van die stalgenoten die vindt dat hij een band om moet, of in een stal moet komen te staan waar anderen het niet zien of horen. Ik vind het alleen niet zo netjes van je om dit zo op Bokt te zetten. Je stalgenoten hebben er nl. ook niet om gevraagd om een luchtzuiger erbij te krijgen .

Nu zal ik ws wel half Bokt over me heen krijgen, maar dat moet dan maar .