Thermografie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Thermografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:38

Hoi hoi,

gister kreeg ik de P&S binnen en daar stond een artikel in over thermografie bij paarden. Aangezien vandeweek bij mijn paard geconstateerd is dat ze aan meerdere benen kreupel is, en ze niet weten waar in de benen het precies zit, dacht ik er aan dat thermografie misschien wel een goeie zou zijn om erachter te komen wat er nu aan de hand is.
Anders gaan ze bij mijn paard iedere keer een deel van haar benen verdoven om er achter te komen waar dat de kreupelheid nou zit.

Maar na het lezen van het artikel lijkt me dat toch een betere oplossing dan al die injecties.

heeft iemand ervaring met thermografie? Zo ja, heeft het bij je paard geholpen of niet? Wat vond je er van?

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:12

Met thermografie lokaliseren ze alleen de plek waar de pijn vandaan komt. Het is dus geen geneesmiddel.
Mijn paard heeft het collateraal bandje in de kogel verrekt. Dat is alleen op een scan/echo te zien. Omdat het moeilijk te bepalen was (hebben al diverse plekken verdoofd gehad maar nog was het niet duidelijk waar het euvel zat) heeft de DA toen een thermografie gemaakt om de precieze plek te lokaliseren. Daarna een scan en dat wees uit dat het dus om het collateraal bandje gaat.

De genezing bestaat uit stappen, koelen, medicijnen ed.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:17

Thermografie kunnen ze idd alleen lokaliseren waar de pijnplekken zitten. Kan handig zijn. En het is een hulpmiddel die ze gebruiken naast het verdoven enz. Tenminste toen mijn paard kreupel was hebben ze ook verdoofd om te lokaliseren waar de kreupelheid zat en daarna hebben ze pas een thermografie gemaakt. Het lost ook verder niets op. Ik vind het een goed hulpmiddel. Ze hebben nu vaker een thermografie gemaakt en die kunnen ze vergelijken met de vorige zodat ze kunnen zien of we vooruit gang boeken met de pijnlijke plekken.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:35

Is idd. handig als de dierenarts niet weet waar hij het moet zoeken. Dan wordt hij gericht op het spoor gezet.
Ben even benieuwd wat ze tegenwoordig rekenen. Toen het net bestond hoorde ik wel eens dat het ontzettend duur is. Is dat nu nog zo, of valt dat mee?

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:51

Ja ik bedoel eht ook alleen om de pijnlijke plek(ken) te lokaliseren. Zodra de dierenarts weet waar het zit, is er ook iets aan te doen, maar nu is het gewoon zoeken naar een speld in een hooiberg. Iedere keer een deel voor deel van de benen verdoven vind ik niet zo'n strak plan, aangezien die van mij al hyper wordt zodra ze een spuit ziet

De prijs voor onderzoek van je gehele paard ligt rond de 110,- maarja liever dat 1x uitgeven en dan weten we als het goed is waar het zit, als zoveel keer een injectie waar mijn paard vast ook niet blij van wordt...

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:36

In principe kunnen ze dat dan idd met de thermografie doen ja. Ze kunnen tot op de millimeter nauwkeurig aangeven waar de pijnlijke plekken zitten en ook tot plekjes van een millimeter.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:43

Hee, dat is toevallig. Ik wilde net eenzelfde topic openen naar aanleiding van het artikel in de P&S. In mijn geval ben ik benieuwd naar eventuele 'restanten' van een peesblessure.

Ik had al wel een oproep gedaan op EA-Diensten: thermografie: waar in NL?

En ik zal dit topic even blijven volgen, ben dus ook benieuwd naar ervaringen.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:45

Ik kreeg net de PenS pas en heb het artikel meteen opgezocht. Volgens mij is dit het ideale middel om preventief (eens per jaar) te bekijken hoe het zit met de (over)belasting van je paard. Ik heb nu een paar rottige jaren achter de rug met Tjalko met verschillende blessures die niets met elkaar te maken hebben. Ik ben daardoor redelijk onzeker geworden in wat hij aan kan en wat niet.
Ik heb er dus zeker wel 110 euro voor over om af en toe een beeld te krijgen of ik nog wel goed bezig ben met hem.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:48

Marijn4045 schreef:
Ik kreeg net de PenS pas en heb het artikel meteen opgezocht. Volgens mij is dit het ideale middel om preventief (eens per jaar) te bekijken hoe het zit met de (over)belasting van je paard. Ik heb nu een paar rottige jaren achter de rug met Tjalko met verschillende blessures die niets met elkaar te maken hebben. Ik ben daardoor redelijk onzeker geworden in wat hij aan kan en wat niet.
Ik heb er dus zeker wel 110 euro voor over om af en toe een beeld te krijgen of ik nog wel goed bezig ben met hem.

Ik ook.. jij hebt mijn paardjes gezien, en zijn er beide niet goed aan toe.. ik vraag me ook af waar ik goed aan doe.. en 30 rontgenfoto's in een korte periode zijn ook erg duur.
Ik wil ook weten waar de pijn vandaan komt!!

pluizebol

Re: Thermografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:07

Dat doen ze bij mijn dierenarts in Oldenzaal, ligt dicht bij Enschede in overijssel.
hier de site : http://www.hethazewinkel.nl/ Kijken bij thermografie, prijzen staan er ook wel bij.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:51

Klopt, die had ik al gevonden. Evenals Renswoude, Epe en Kootwijkerbroek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:37

Thermografie is een interessant iets, echter zul je wel de kreupelheid 100% moeten kunnen aansluiten, dus niet alleen de thermografie maar ook dmv kreupelheidsonderzoek en verdovingen.

Ik heb het destijds bij mijn Grib gebruikt om erachter te komen wat het werkelijke probleem in haar lijf was. Vele veeartsen konden het niet vinden en dmv de thermografie hebben we het probleem kunnen lokaliseren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:49

vind dit ook een interessant topic dus plaats effe wat ben ik ook geabonneerd. Ook ik zit te twijfelen. Mijn paard heeft een warme plek op zijn rug en op zijn been en kreupelt. Vraag wat is oorzaak wat is gevolg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:57

Pipo schreef:
Thermografie is een interessant iets, echter zul je wel de kreupelheid 100% moeten kunnen aansluiten, dus niet alleen de thermografie maar ook dmv kreupelheidsonderzoek en verdovingen.

Het is idd wel handig wanneer je weet waar je (ongeveer) moet zoeken. Van kreupelheid is in mijn geval iig al geen sprake meer: afgelopen zomer hebben twee scans (met zes weken tussentijd) aangetoond dat er een peesblessure zat en een derde scan begin december heeft laten zien dat de pees weer mooi strak is. Inmiddels zijn we weer rustig onder het zadel bezig. De plek waar de blessure zat, is iig al bekend.

De reden waarom ik over thermografie denk, is met het doel zoals genoemd onder punt 3 en 4 op http://www.thermografie-paard.nl achter het kopje 'Wanneer thermografie' - dus als controle op het genezingsproces (zit er toch niet nog een restje?) en t.z.t. als preventieve controle (kan ik alweer veilig wedstrijden rijden?).

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:52

Bedankt voor de site, Karin. Erg interessant.

@ Laurie, we moeten maar eens uitzoeken waar we in nl of misschien in België terecht kunnen. Volgens mij heeft Ivy haar paard ook op deze manier laten bekijken, ik zal het eens aan haar vragen.

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:06

de dierenarts hier op school (deurne) heeft gister bij mijn paard een poging gedaan tot kreupelheidsonderzoek, ze was bezig met verdoven maar mijn paard heeft de dierenarts geslagen, niet zo zachtjes ook, dus ik wordt nu doorverwezen naar een kliniek...de DA hier op school vond thermografie niks maar ik wil het toch nog steeds doen...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:07

Heeft ze ook redenen gegeven waarom ze thermografie niks vindt?

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:22

ze zei dat bij thermografie, als ej je hand bijvoorbeeld op de hand van de rug legt dat dat dan al zou aangegeven worden als een pijnlijke plek. maar volgens mij klopt dit heelmaal niet want in de P&S stond dta dit een paar jaar terug zo was maar dat de apparatuur inmiddels al was aangepast..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:37

Er zijn genoeg paarden die helemaal niet 'pijnlijk' reageren als je je hand op een kreupel been legt. Hoe lokaliseer je daar dan een pijnlijke plek? En daarnaast: hoe precies lokaliseer je een pijnplek wanneer je je hand over de rug haalt?

Ik denk zelf dat thermografie een goede aanvulling kan zijn op de al bestaande diagnostische methoden zoals röntgenfoto's en scannen/echografie. Ik denk ook niet dat het een per definitie beter is dan het ander of dat thermografie op termijn andere methoden vervangt.

En ik moet zeggen dat ik het persoonlijk erg kan waarderen als een DA openstaat voor nieuwe ontwikkelingen in plaats van deze af te doen als 'onzin'.

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:33

ja ben ik het mee eens, maar de dierenarts hier is nou niet echt ebpaald kundig te noemen. Bij een aantal patienten heeft ze een verkeerde diagnose gesteld...In ieder geval ga ik nog een kliniek bellen waar ze thermografie doen. kan er iemand 1 aanbevelen? en de bevindingen van de fysio vertellen, en dat het verdoven dus niet werkte, lijkt me niet slim om hier verder mee door te gaan want mijn paard slaat echt gericht.

in Juli vorig jaar is mijn paard nog op de foto gezet, er was niks aan op te merken. deze foto's worden nu nog wel een keer bekeken. verder is er vanaf de buitenkant ook niks te zien.

dus het worden denk ik rontgen-foto's of thermografie...

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:21

Moreno schreef:
ze zei dat bij thermografie, als ej je hand bijvoorbeeld op de hand van de rug legt dat dat dan al zou aangegeven worden als een pijnlijke plek. maar volgens mij klopt dit heelmaal niet want in de P&S stond dta dit een paar jaar terug zo was maar dat de apparatuur inmiddels al was aangepast..

Ik denk dat er bedoeld wordt dat je dan ook een warme plek krijgt en dat laat de thermografie zien..."warmte plekken"

Dat vraag ik me dus ook af als ik mijn hand op zijn rug leg, wordt die plek ook warmer...onderscheid die apparatuur dat???

Ik vind het wel een heel interessant apparaat wat zeker een goede aanvulling kan zijn op de overige onderzoeken.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:23

Mijn paard wordt behandeld door Gertjan den Heijer van de kliniek in Woudenberg. De vallei heet die kliniek. Hij werkt naast de gebruikelijke methodes ook veel met thermografie.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:26

Weet iemand ook of problemen in de organen ook zichtbaar kunnen worden op deze manier???

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:11

SisLeone schreef:
...Gertjan den Heijer van de kliniek in Woudenberg...

Dat is de DA die aan het woord is in het artikel in de P&S van afgelopen zaterdag.

Tequiro, dat is dan vast hier te vinden: http://www.thermografie-paard.nl/ - de meest volledige site over thermografie bij paarden die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Alleen zie ik er niets staan over organen, wel over bijvoorbeeld pezen, gewrichten en kieswortels.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:11

Bij mijn paard is het gebruikt om het genezingsproces te bekijken. Toen ie op de gewone scan weer 100% was, was ie op de thermo nog niet 100%. Dus nog even gewacht. En toen ie op de thermo ook 100% was, ben ik weer gaan opbouwen.
Het is enorm handig als je wilt lokaliseren, en daarna om de genezing in de gaten te houden. Het is geen "geneesmiddel".

viewtopic.php?f=3&t=393172&hilit=

Dit is een oud topic van mij. (dus niet meer in reageren...)