Hoefkatrolontsteking operabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Hoefkatrolontsteking operabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:30

Puur uit nieuwsgierigheid mijn vraag of hoefkatrolontsteking te opereren is. Ik ken namelijk iemand die zegt dat haar paard geopereerd gaat worden aan de hoefkatrolontsteking.
Persoonlijk heb ik daar nog nooit van gehoord en zoeken via google levert ook geen informatie op over het opereren van hoefkatrolontsteking.

Ik hoef dus verder geen reacties over rechtrichten, AdB-methode, natuurlijk bekappen e.d., maar puur of het operabel is!

nd423

Re: Hoefkatrolontsteking operabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:35

Waarschijnlijk bedoeld men dat men de zenuwen laat doorsnijden (tijdens een operatie) zodat het paard de pijnprikkel niet meer krijgt.
Van opereren met als doel het verhelpen van hoefkatrol heb ik ook nog niet gehoord. Zou mooi zijn als dat mogelijk zou zijn.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:02

Ik heb ook nog nooit van opereren gehoord. Vraag me ook af wat ze dan gaan doen?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:34

Moest ook aan een zenuwsnede denken....
willen ze er dan weer mee gaan rijden?
of is het om de merrie in ruste een pijnvrij bestaan te gunnen?

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:17

Ik heb van mijn paardentandarts gehoord dat ze in Duitseland verder zijn kwa kennis als "hier" wat opereren betrefd. en hij ging informeren of dit ook daadwerkelijk zo is. en dan heb ik het niet over zenuwe snede's

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:12

HKO is slijtage en dus nooit meer te herstellen. Het lijkt mij dus onmogenlijk dat het te opereren is , al zou ik dol blij zijn al t waar zou zijn maar het zal n droom blijven denk ik. En die zenuwsneden, die mogen volgens mij niet meer in NL...... (hoop ik)

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:34

okay ik ben het met je eens dat het een slijtage is .Wat ontstaat door irritatie en als je dat kan verhelpen dan kan je het mischien niet genezen maar wel ervoor zorgen dat het niet erger wordt ?? Of zie ik het nu veelste rooskleurig allemaal

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:56

Blanket schreef:
okay ik ben het met je eens dat het een slijtage is .Wat ontstaat door irritatie en als je dat kan verhelpen dan kan je het mischien niet genezen maar wel ervoor zorgen dat het niet erger wordt ?? Of zie ik het nu veelste rooskleurig allemaal

HKO is slijtage van het straalbeen en daardoor ontstaat er irritatie en die veroorzaakt de ontsteking. Dat wil zeggen dat de slijtage nooit meer over gaat dus het straalbeen zal nooit meer gaaf worden. ja kan wel de irritatie (tijdenlijk?) weg nemen door rechtrichten (AdB) of door behandeling met inspuitingen, als de irritatie weg is is er ook geen ontsteking en dus ook geen pijn. Bij mijn paard is 9 jaar geleden n 2 op zijn straalbeen gezien en nu heeft hij nog steeds n 2 op z'n straalbeen dus daar is het niet erger geworden, het kan dus wel stilstaan, gelukkig!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:35

Nog niet te hard roepen dat het allemaal niet kan! misschien nu nog niet (helaas) maar in de toekomst ?? wie weet.
Ik ben onlangs bij de opendag van DAP de bosdreef geweest en heb daar een lang gesprek gehad met 1 van de DA's. Ze hadden toen net de (voor hen iig) allereerste operatie gedaan bij een belgisch trekpaard waarbij ze het gewricht schoongeschraapt hebben (arthrose) en dan bedoel ik niet een los botfragmentje maar echt brokjes van het gewricht afschrapen. Ik ben zeker van plan om hen over een paar mnd eens te bellen hoe dat afgelopen is !

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:40

HKO Is zeker niet alleen slijtage aan het straalbeen. HKo is maar een verzamelnaam voor aandoeningen aan het straalbeen. Meest voorkomens is verwijde voedingskanalen waardoor het botje zwakker wordt maar ook Cystels en spurvorming (botwoekering) komt voor. Ook beschadigingen van tig gewrichtsbandjes en ontstekingen in dat gebied worden wwel HKO genoemd.

Wat ik weet is dan met in Dld wél zo ver zijn dat ze zenuwsneden inmiddels erg precies kunnen uitvoeren zodat slechts een klein gedeelte van de voet gevoelloos word en niet meer de gehele voet. Dit is natuurlijk een operatie maar ik weet niet of dat wordt bedoeld.

Van een operatie waarbij daarwerkelijk de problemen van een straalbeen worden "opgelost" heb ik ook nog niet gehoord.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:52

Volgens mij is een zenuwsnede - indien toegepast voor hoefkatrolontsteking - een verboden ingreep. De katrol wordt door de ontsteking ruw waardoor de pees die hieroverheen loopt schade oploopt en in het voortschrijdend proces geheel kan scheuren. Zenuwsnede is is nog maar in enkele gevallen maar toegestaan bijv. ingeval van een lokaal probleem als gevolg van trauma welk probleem niet kan verergeren

Mosquito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:07

Ja lekker zo'n zenuwsnede, paard voeld dus niks meer aan zo'n been
Zou hij een wond krijgen of een andere aandoening dan voelt hij niks en loopt er gewoon mee door. Je kan zo'n paard dan mooi aan gort rijden. Maar volgens mij is het ook verboden.
Tip : Natuurlijk bekappen !!!!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:15

kijk maar uit,met zo`n operatie.Als het op een zenuwsnee uitdraait,kan je paard zelf z`n voet verliezen zonder dat hij het merkt!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:20

gootje12 schreef:
kijk maar uit,met zo`n operatie.Als het op een zenuwsnee uitdraait,kan je paard zelf z`n voet verliezen zonder dat hij het merkt!

Ik weet niet beter dan dat het ook niet meer gedaan mag worden, idd omdat n paard dan niet meer voelt als er iets mis is en we zelfs n simpel wondje niet merken en dat het kan dat zo'n simpel wondje n ware ramp wordt omdat t niet behandeld is....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:32

Mosquito schreef:
Zou hij een wond krijgen of een andere aandoening dan voelt hij niks en loopt er gewoon mee door. Je kan zo'n paard dan mooi aan gort rijden. Maar volgens mij is het ook verboden.

Je moet idd ontzettend voorzichtig zijn met zo'n been. Zou er persoonlijk zelf nooit voor kiezen.
HKO is niet operabel. Als het echt heel erg is, dan werkt echt helemaal niks meer, natuurlijk bekappen niet, ijzers niet. Dan zou het enige nog op de medicatie zetten altijd een oplossing zijn, maar het beestje uit zijn lijden verlossen is dan het eerlijkste.

Simmie waar zou het paard dan geopereerd gaan worden?

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:44

Volgens mij kan/mag een zenuwsnede nog steeds hoor. En ze doen het tegenwoordig echt heel laag in de voet/hoef. Waardoor het paard nog wel veel voelt. Vroeger werd t veel hoger gedaan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 13:00

youngster schreef:
Mosquito schreef:

Je moet idd ontzettend voorzichtig zijn met zo'n been. Zou er persoonlijk zelf nooit voor kiezen.
HKO is niet operabel. Als het echt heel erg is, dan werkt echt helemaal niks meer, natuurlijk bekappen niet, ijzers niet. Dan zou het enige nog op de medicatie zetten altijd een oplossing zijn, maar het beestje uit zijn lijden verlossen is dan het eerlijkste.

Simmie waar zou het paard dan geopereerd gaan worden?

Mijn keuze zou het ook niet zijn.
Ik weet inmiddels wel dat het idd om een zenuwsnede gaat bij het betreffende paard.
Waar het paard geopereerd gaat worden weet ik niet.
Bij mijn weten mag een zenuwsnede (in nl in ieder geval) niet meer, dus dat zal dan wel het buitenland worden.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:08

Volgens mij wordt het in nederland nog wel gedaan, maar dat zou ik eens aan een vriend moeten vragen hoe en wat.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:27

Zenuwsnedes zijn ook niet verboden. Het is alleen wel erg verboden om aan wedstrijden deel te nemen als het paard een zenuwsnede heeft gehad.

Opmerkingen als die van gootje12 is zeker onzin en banootje je hebt verschillende vormen van HKO dus per geval is verschillend of een zenuwsnede soelaas bied. Uiteraard moet de eigenaar wel extra alert zijn op vewondingen. Het gaat bij HKO niet om een stuk been dat niks voelt hoor het gaat echt om een klein gedeelte van de voet.

Natturlijk bekappen kan helpen maar daar is al helemaaal geen wetenschappelijk bewijs van dus dat is hier niet op zijn plaats denk ik.

Als jij graag een relatief jong dier pijnloos recreatief nog een leuk leven gunt en je kan een hele lage zenuwsnede toepassen. Zijn er mensen die daarvoor kiezen. Sja da's persoonlijk het is ook best wreed dat je door 1 klein botje dat niet goed is en verder kerngezond paard laat afmaken dat is de keerzijde van de medaille.

Overigens kan bij een zenuwsnede de zenuw terug groeien en dan begint de ellende wel weer van voren af aan.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:54

Ik ben niet voor een zenuwsnede maar als je echt alles al hebt geprobeerd dan ik vind het wel een betere oplossing dan afmaken!!!!

Voor de geintresseerden kan je informatie winnen op 18 februarie.

www.equi-info.nl

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:17

oosterhoff schreef:
Ik ben niet voor een zenuwsnede maar als je echt alles al hebt geprobeerd dan ik vind het wel een betere oplossing dan afmaken!!!!

Voor de geintresseerden kan je informatie winnen op 18 februarie.

www.equi-info.nl

Daar twijfel ik over of het een betere oplossing is eigenlijk. Denk dat ik zo'n dier dan eerder zijn rust gun, en mezelf ook dan om eerlijk te zijn

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:48

net wat ik zeg. Als er niets anders meer op zit. Ik ben van mening dat er paarden zijn die veel te vroeg worden afgemaakt omdat ze ons niet meer zouden kunnen verblijden.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:14

Persoonlijk denk ik dat het gewoon een gewetenskwestie van de mens is. Ik denk dat een paard zich niet beseft dat het "te vroeg" aan zijn einde komt en al helemaal de beredenering niet.

En als het paard door een zenuwsnede geen pijn meer heeft denk ik ook niet dat het zich benadeeld voelt maar dat het gewoon even zo vrolijk op de wei huppelt.

Dit is een ethische kwestie voor mensen, ik denk dat het voor het paard geen fluit uitmaakt eigenlijk. Ik ben geen voorstander van zenuwsnedes maar ik kan me heeeeel erg goed indenken dat je als je een paard bijv. 10 jaar hebt gehad en hij kan nog 10 jaar als gezelschap bij je blijven dat mensen daarvoor kiezen.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:32

HKO is een verzamelnaam voor een probleem in het hoefkatrolgebied. hierbij zijn straalbeen, hoefbeen, diepe buiger, bursa en straalbeenkussen betrokken. vaak is het artrose of verwijde voedingskanalen in het straalbeen, maar ook ander kleinere problemen kunnen ongemakken veroorzaken, zoals een rafel of een kalkvergroeiing aan een pees die in de weg zit. Deze laatste is operabel, en dat wordt ondermeer in duitsland uitgevoerd.
foto's zeggen niet zo heel veel. foto's in combinatie met een echo en buigproeven door een ervaren DA kunnen wel de gewenste info geven.
Ik heb zelf de indruk (maar geen bewijs) dat aontoine de bot met rijtechnische tips op de goede weg zit. door zijn manier van rijden verdeel je de druk meer over vier benen, en dat zou al een en ander gedeeltelijk oplossen.
Een zenuwsnede zit bij ons mensen tussen de oren. Het paard heeft daarna geen pijn meer en loopt weer vrolijk rond. Voor wedstrijden is zenuwsnede strikt verboden (en das maar goed ook). Een paard met een 'probleem 'hoort gewoon niet in de sport. tegenwoordig kunnen ze een gedeelte van de voet behandelen, zodat een hoge zenuwsnede waarbij de hele voet gevoelloos wordt niet meer voorkomt. Wel iedere dag die voet goed controleren op wondjes ed.
voor de nb onder ons: het paard na een zenuwsnede liever niet meer op ijzers. (vernagelen of een nageldruking kan dan veel problemen opleveren, terwijl je tijdens het nagelen niet door het paard wordt gewaarschuwd dat er iets fout zit.) en fokken: vaak zit er in hko wel een erfelijke component.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 16:33

Riant schreef:
Dit is een ethische kwestie voor mensen, ik denk dat het voor het paard geen fluit uitmaakt eigenlijk. Ik ben geen voorstander van zenuwsnedes maar ik kan me heeeeel erg goed indenken dat je als je een paard bijv. 10 jaar hebt gehad en hij kan nog 10 jaar als gezelschap bij je blijven dat mensen daarvoor kiezen.

Riant, je slaat de spijker op zijn kop.
De persoon in kwestie heeft dit paard al járen en dat paard heeft heel veel wedstrijden e.d. gelopen. Verder is hij kerngezond en wil de persoon in kwestie dit paard zijn verdere leven pijnloos laten doorbrengen. Het paard is al uit de sport teruggetrokken en wordt (na de behandeling) alleen nog recreatief gebruikt.