Ik heb eens even gegoogled, maar de meningen lopen inderdaad uiteen. Zelf denk ik dat het wel eens zo kan zijn dat de gevoeligheid erfelijk wordt doorgegeven, maar dat verschillende factoren uiteindelijk bepalen of het veulen inderdaad zomereczeem krijgt of niet. Daarnaast is het moeilijk te onderzoeken of het erfelijk is, omdat de eerste verschijnselen op verschillende leeftijden kunnen ontstaan. Dus wanneer bepaal je nu of het is doorgegeven of niet? Dan zou je een heel groot onderzoek met lange follow-ups moeten starten.
Ik heb zelf een paard met zomereczeem, en ik zou hem nooit meer kwijtwillen. Maar mocht dat gebeuren, ammenooitniet dat ik een paard met eczeem zou terugkopen. Het kost een hoop geld en zorgen voor jou en een hoop pijn, stress en jeuk voor het paard voordat (en als) je het onder controle krijgt. En dan gaat het nooit meer echt weg (uitzonderingen daargelaten).
Mijn vraag is dan ook: waarom zou je in godsnaam willen fokken met zo'n paard als er ook maar de kans bestaat dat het veulen het ook krijgt? Al zou de kans 25% zijn, bedenk waar je het paard en wellicht de volgende eigenaar mee zou kunnen opzadelen.
Ik snap dat je graag een veulentje wil van je eigen paard, dat is natuurlijk erg leuk, maar wat mij betreft (maar dat is mijn mening) zouden ze alle paarden die dit hebben uit de fok moeten halen...