Kreupel aan voorbeen; opgezwollen pees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Kreupel aan voorbeen; opgezwollen pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:46

Na het rijden liep ze iets kort met haar ene been, maar ik wist dit niet zeker. De volgende dag was er niets te merken en heb ik ook gewoon (best intensief) gereden met haar.. De dag erna ben ik niet geweest en toen ik vandaag weer kwam was ze overduidelijk kreupel! Haar pees is warm en opgezwollen en ze heeft er duidelijk pijn aan!

Opzich niets bijzonders.. komt wel vaak voor dacht ik zo.. Maar..

..mijn pony heeft nog nooit iets aan haar benen gehad, en ik ben dus ook maar een 'beginner' met de behandeling hiervan..

Rust en 2 keer per dag afspoelen ja.. zijn er verder nog tips? Of handige ideetjes?

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:49

Een peesscan laten maken, en aan de hand daarvan een advies vragen aan de veearts.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:53

ehm tja maar dat is ook weer zo wat..
Volgens mij zijn scans verschrikkelijk duur
Als het niet minder wordt de verdikking zal ik het wel doen als dat noodzakelijk is!

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:02

Best kans dat de zwelling verdwijnt hoor, of het kreupelen verdwijnt maar de schade daarmee niet.
Als er een peesprobleem zit zal deze pas na 3 maanden tot een half jaar zijn genezen. Ga je toch eerder aan het werk maak je de schade steeds opnieuw of zelfs erger.

Je kunt er eigenlijk pas echt wat over zeggen als er is gekeken naar de mogelijke schade.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 21:09

Ow dat wist ik niet!
Ik dacht dat als het paard niet meer kreupelt en de zwelling weg is dat er dan weer (rustig) mee gereden kon worden. (langzaam opbouwen).
Gaat dat dan niet over hele ernstige kreuplheid? (dat het paard geen stap meer kan verzetten).

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:11

Waar ik het over heb geldt voor een peesblessure, vraag is of jou pony een peesblessure heeft...

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 21:14

En dat valt dus zeker alleen te zien met een scan
Of zijn de symptonen die mijn pony heeft precies gelijk aan een peesblessure?
(begin ik al irritant te worden? )

BBGirl

Re: Kreupel aan voorbeen; opgezwollen pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:32

De veearts bellen! meteen! tot dat hij komt goed koelen(minimaal 10 min.) en over het harde stappen.
Mijn pony (waarmee ik Z2 dressuur was), heeft ook een peesblessure gehad. Was nooit kreupel, maar op een dag was haar been aan de binnekant erg warm en iets verdikt. Ik heb toen de veearts laten kijken en we hebben een scan laten maken. Ik heb vervolgens voor 5 maanden lang 2 keer per dag mogen stappen en goed afspuiten.
Hoe ontschuldig het ook lijkt laat de veearts in ieder geval even kijken, als je een scan te duur vindt kan je dit ook met hem bespreken en kan hij je goed advies geven.

Succes ermee!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:37

Je paard direct op rust zetten en er morgen een dierenarts na laten kijken waar de peesblessure precies is. Niet mee stappen maak je misschien alleen maar erger. De pees als die geritteerd of erger is heeft rust nodig. De Da kan wel voelen hoe erg het is en of een scan nodig is. Je moet er wel de tijd voor nemen. het kan weken tot maanden duren voor een pees herstelt is. Begin je te vroeg dan ben je weer terug bij af. En verder koelen, koelen en koelen. Met klei en/of afspuiten met koel water. Laat dat het water er langslopen. Niet met een harde straal spuiten. Heel veel succes

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 21:41

Ik zal maandag de veearts bellen, en sowieso spuit ik het been 2 keer per dag 10 min. af. De staleigenaar zei dat dit het advies was dat de DA altijd geeft bij dit soort blessures. Dus ik denk niet dat het nut heeft om zo laat nog de DA te bellen

Ik zou volgens de staleigenaar eerst moeten afwachten of het na een paar dagen weg gaat en als het dik blijft dan de DA bellen.

Uhm ik weet nu niet echt meer wat ik moet doen

Maar rust en met een koude straal (niet een harde) water heb ik het vanavond pas voor het eerst (extra lang) gekoeld.

Ik zal het net zo lang gaan doen als nodig is, maar het zal wel moeilijk worden ivb met school enzo

Karin

Re: Kreupel aan voorbeen; opgezwollen pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:42

Je weet pas zeker dat het een peesblessure is als dat is aangetoond met een scan bij de DA. Overigens is het bij een verse zwelling heel lastig scannen door het vocht dat eromheen zit, dat kan het 'zicht' op de blessure hinderen, zeg maar. Ons werd door de DA aangeraden eerst twee weken af te wachten, iedere dag te koelen en aan de hand te stappen, paard op een vlakke wei te zetten (niet in een zandpaddock) en na twee weken een scan te laten maken. En ja hoor: peesblessure...

We zijn nu 7 maanden verder en sinds 6 weken zijn we weer onder het zadel bezig. Reken voor een lichte peesblessure minstens 3 maanden (weide)rust, iig geen arbeid onder het zadel en regelmatig stappen op het harde (aan de hand). Wij hebben het advies van 5 maanden gekregen, een extra 'veilige zone' zeg maar. Verder hebben we een ultrageluidapparaat gehuurd bij de fysio waarmee we de plek dagelijks behandelden.

Rijd je door een peesblessure heen, dan wordt het van kwaad tot erger en dan zal het altijd een zwakke plek blijven.

Je zou het kunnen aankijken en weer aan het werk kunnen gaan als de zwelling weg is. Maar peesblessures willen ook nog wel eens 'sluimeren' zonder dat er een zwelling te zien is, dus dan weet je nog niets. in dit geval zou ik toch uiteindelijk voor een peesscan gaan. Een onbruikbaar paard is duurder dan een scan, om het maar even cru te zeggen...

[Edit] Ik lees nu het advies van je staleigenaar en ik kan me daar wel in vinden.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 21:47

Jammer genoeg mag ze nu niet de weide op omdat het te nat is. Ze blijft nu gewoon op stal staan.. dag en nacht. Ik had ook al gemerkt dat ze in de bak heel erg kreupel liep. Dus dan zal een paddock idd wel helemáál niets zijn!
Nou ik zal haar dan iig 2 weken rust geven, ook als het dan al weg is.
Moet ik juist wel stappen..? Ze loopt basoluut niet lekker en Xox zegt dat het juist niet moet
Ik zal de DA maandag iig laten komen. Daar zal ik het dan met een scan over gaan hebben! Misschien dat het niet nodig is, of juist wel..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:50

Ik ben geen fan van 24/7 boxrust, omdat ook de spieren daar onder lijden - en niet te vergeten 'in het koppie'. Zelfs als een paard kreupel loopt, kan het fijn zijn als hij toch even 2 x 5 of 10 minuten per dag uit zijn box komt om op het harde te stappen, in de frisse lucht.

Je zou het kunnen aankijken tot maandag, boxrust tot die tijd overleeft ze wel, en dan de DA even bellen voor een advies. Je hoeft hem/haar dan niet eens meteen te laten komen of er naartoe, maar dan weet je iig wat voorlopig het handigst is.

Die 5 of 10 minuten stappen per dag zijn overigens ook goed voor de bloedsomloop en om de cellen in het been te activeren, tot genezing aan te zetten. Er kan dan wel een blessure zitten, maar die wordt ook niet beter door het been als het ware te 'fixeren' door boxrust. Zolang je er niet op gaat zitten (en dus gewoon onbelast stapt) moet dat best kunnen. (= advies van twee DA's die mijn paard hebben behandeld)

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:09

Ja, dat wat je zegt is precies wat ik nu dan ga doen
Want zo lang op stal staan lijkt me verder ook niet echt gezond nee En natuurlijk niet leuk voor haar! En dat van de bloedsomloop stimuleren is ook heel handig om te weten, misschien helpt lekker roskammen (over haar lijf gewoon natuurlijk) daar ook wel aan mee?

Bedankt allemaal iig voor de adviezen!

(meer tips zijn natuurlijk nog altijd welkom )

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 13:03

Is ijs op de zwelling houden ook goed? Ik moet het er natuurlijk niet te lang op laten.. Maar zou dat een goed effect hebben?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:06

Van de fysio kreeg ik de tip om water in een plastic bekertje in te vriezen. Als het ijs is geworden, knip je de rand eraf. Je kunt het dan bij het plastic vasthouden en rondjes draaien met het ijs over de geblesseerde plek (een soort Calippo-idee). Continu rondjes blijven draaien, niet op één plek 'vastzetten' i.v.m. bevriezingsgevaar. Het ijs smelt door de wrijving en de warmte die van het paard af komt, het smeltwater vormt dan een geleidingslaagje. Wordt door meer fysiotherapeuten aangeraden, ook als je zelf bijvoorbeeld een geblesseerde enkel hebt.

Als je een icepack gebruikt (zoals ik wel eens doe) wikkel 'm dan in een theedoek voor je 'm tegen het been aan legt.

Dus nooit ijs direct op de huid en dan stilhouden. Altijd een dunne doek ertussen of in beweging houden.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:15

Als je met een paard met peesblesure gaat stappen. Hoeft hij zich maar één maal goed te verstappen om een veel ergere blessure aan de pees te krijgen. 24/7 op stal voor een tijdje is niet leuk maar zou ik liever heb als dat het nog erger wordt en het nog langer rust nodig heeft

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:44

Toch apart dan dat mijn DA bij een peesblessure iets heel anders adviseert dan 24/7 boxrust. En niet alleen mijn DA.

Bij een breuk of open wond lijkt het me een ander verhaal.

Marloez, ik denk dat je morgen het beste even contact kunt opnemen met je DA. Dan heb je gericht advies.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:20

Xox schreef:
Als je met een paard met peesblesure gaat stappen. Hoeft hij zich maar één maal goed te verstappen om een veel ergere blessure aan de pees te krijgen. 24/7 op stal voor een tijdje is niet leuk maar zou ik liever heb als dat het nog erger wordt en het nog langer rust nodig heeft

Of je paard wordt gillend gek in de box en gaat uit verveling staan bokken en slaan tegen de wanden (er stond zo'n paard bij ons op stal). Advies van da was niet stilzetten maar door omstandigheden (ga ik verder niet op in) zette de eigenaar dat paard stil.
Dat bokken en slaan lijkt me veel funester dan een paar keer per dag een stukje stappen.

Het gaat er met peesblessures voornamelijk om, de doorbloeding te stimuleren om het herstel van het weefsel te bevorderen. Dat doe je dus door een paar keer per dag (5 a 10 minuten en later uitbouwen naar 10/15 15/20 minuten) op een harde (asfalt) bodem te stappen. Daarbij moet het herstellende weefsel (wat bindweefsel wordt) mooi van structuur worden. Dat bereik je dus alleen met het stappen, koelen (masserende werking van waterstraal) en eventueel geluid/magneettherapie.

Tenslotte: een peesblessure mag je nooit onderschatten!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:39

Toevallig staat mijn merrie met een peesblessure op stal nadat ze vast heeft gelegen. Mijn Da heeft dus wel geadviseert om het paard op rust te zetten. Wanneer ze niet meer kreupel is mag ik weer langzaam aan beginnen met stapwerk aan de hand. Ik ken trouwens vele DA zowel Nederland als Duitsland die hetzelfde hebben geadvisseerd bij andere paarden. Een verkeerde beweging kan voor zo'n pees funest zijn. Op stal staan ze dan in een dik pak stro. En er zijn natuurlijk uitzonderingen die de hele stal afbreken maar als je een beetje oppast met voer zal dat bij de meeste paarden niet zo het geval zijn

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:52

Mijn DA is van mening dat een paard zich in een box ook kan verdraaien: even een korte draai waarbij het geblesseerde been als 'spilbeen' fungeert en de boel wordt flink uit zijn verband getrokken. Zo zitten er overal wel risico's aan. Bij sommige ruiters mogen gezonde (sport)paarden niet eens los in wei of paddock omdat ze zich zouden kunnen blesseren. Mijn paard mocht van de DA in zijn 'blessuretijd' zelfs gewoon dagelijks de wei op met een ander (rustig) paard.

Maar goed, laten we het er maar op houden dat dierenartsen ook allemaal hun eigen meningen en ervaringen hebben als het om peesblessures gaat.

hesterve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:52

Zo zie je maar weer dat elke blessure weer verschillend is.
De dierenarts erbij halen lijkt me dus het verstandigst zodat hij
een advies kan geven dat gericht is op de blessure van jou paard!

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:52

Xox schreef:
Een verkeerde beweging kan voor zo'n pees funest zijn. Op stal staan ze dan in een dik pak stro.

Juist bij mijn pony vind ik dat stro vervelend, het is niet vlak maar erg hobbelig, een mis stap is daardoor zo gemaakt! Op de weg zijn geen rare hobbels of kuilen, dus dat zal vast wel meevallen

Dat met het bekertje is een goed idee! Ik heb zelf van die pakjes waar je water in kunt laten lopen en dan zijn het dus allemaal ijsblokjes in een zakje, die doe ik dan wel in een washandje ofzo, daarmee zal ik dan over haar been heen wrijven.

Ik heb vandaag haar been weer gekoeld met water, zeker 10 minuten, maar is het ook zo dat te lang koelen slecht is? Of is hoelanger alleen maar beter Ze vind het wel fijn als ik het koel

Ik zal morgen meteen de DA bellen of er even langsgaan. Dan maar hopen dat ze snel kunnen kijken wat ik er aan kan doen, en eventueel dus een scan. Maar daarvoor moet ze natuurlijk wel weer in de trailer staan naar de kliniek toe.. Lijkt me niet zo geweldig voor haar been.

Maar ik ga sowiezo wel met haar stappen een maal per dag (kort) en al is het maar even naar het gras om eventjes in de buitenlucht wat te grazen

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:58

[quote="Marloez]
Ik heb vandaag haar been weer gekoeld met water, zeker 10 minuten, maar is het ook zo dat te lang koelen slecht is? Of is hoelanger alleen maar beter Ze vind het wel fijn als ik het koel

[/quote]

Te is nooit goed. 10 tot 15 minuten koelen per keer (2 a 3 keer per dag) is voldoende.

Doordat je koelt hebben gezonde cellen minder zuurstof nodig. De beschadigde cellen kunnen op die manier meer zuurstof opnemen wat het herstel bevordert!

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:07

Oke dan zal ik het niet langer koelen dan wat ik nu doe.
En vaker dan 2 keer per dag zal het niet worden, aangezien ik ook naar school moet (*Gaat vader op de ochtenden aan het werk zetten* )