Xox schreef:Als je met een paard met peesblesure gaat stappen. Hoeft hij zich maar één maal goed te verstappen om een veel ergere blessure aan de pees te krijgen. 24/7 op stal voor een tijdje is niet leuk maar zou ik liever heb als dat het nog erger wordt en het nog langer rust nodig heeft
Of je paard wordt gillend gek in de box en gaat uit verveling staan bokken en slaan tegen de wanden (er stond zo'n paard bij ons op stal). Advies van da was niet stilzetten maar door omstandigheden (ga ik verder niet op in) zette de eigenaar dat paard stil.
Dat bokken en slaan lijkt me veel funester dan een paar keer per dag een stukje stappen.
Het gaat er met peesblessures voornamelijk om, de doorbloeding te stimuleren om het herstel van het weefsel te bevorderen. Dat doe je dus door een paar keer per dag (5 a 10 minuten en later uitbouwen naar 10/15 15/20 minuten) op een harde (asfalt) bodem te stappen. Daarbij moet het herstellende weefsel (wat bindweefsel wordt) mooi van structuur worden. Dat bereik je dus alleen met het stappen, koelen (masserende werking van waterstraal) en eventueel geluid/magneettherapie.
Tenslotte: een peesblessure mag je nooit onderschatten!!