Zooltjes tegen rotstraal???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Zooltjes tegen rotstraal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:57

Mijn paardje heeft dus best last van rotstraal achter en nu heb ik het idee dat als straks alles goed is weg gesneden, is het dan een idee om er zooltjes tussen te doen? pas als de straal weer goed is, ter voorkoming van dan? Of werkt dit dan juist averechts? Wie heeft hier ervaring mee???

Groetjes bonny

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:45

Is juist niet zo goed daar je het dan niet meer kunt behandelen. maar water en urine kunnen er wel achter lopen. De voet na het bekappen goed behandelen met goed werkende middelen. en een schone stal doen wonderen.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:30

jah ik doe nu al heel veel met egyptische zalf, mijn stal is altijd schoon, die mest ik gewoon netjes iedere dag, verder komt hij ong 5 keer per dag uit zijn stal vandaan waarvan 1 a 2 uur werken, een uur molen en nog stappen aan de hand.... Dus aan beweging kan het ook niet liggen, het was een idee... maar dan moet dat zooltje wel echt helemaal rondom goed aan sluiten,

Iemand ervaring met hoefschoenen om in de stal daarvoor?

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:34

Die zooltjes zijn altijd ietsjes open aan de achterkant van de hoef, dus daar kan dan wel vocht in maar het gaat er erg moeilijk uit, dus dat zou ik niet doen. Een vriendin van mij smeerde wel eens hoefvet onder de hoeven, zodat er geen vocht in de straal kon komen enzo. Verder is volgens mij wat je nu doet al prima. Met hoefschoenen heb ik geen ervaring.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:40

jah maar het probleem is dat het niet erg weg gaat, het wordt niet veel meer maar ook niet minder, tegen de tijd dat hij naar de smid moet, hangen de losse stukken eraan... dat is het probleem, Nu adviseerde mijn smid op school ( nhb deurne ) jah gewoon de gediplomeerde smid niet die leerlingen, om 2% jodium te gaan doen, dit werkt nog beter, maar prikt wel erg.. Dat ga ik ook nog maar eens proberen..

Maar dacht als die zooltjes nou helemaal dicht zijn, is het misschien een optie.. Verder weet iemand misschien wel of hoefschoenen of hoefzakken urine en mest bestendig zijn?

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:44

Volgens mij zijn zooltjes niet goed hoor, dan heb je meer kans dat er iets gaat broeien... Ik zou het niet doen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:42

Enkele zeer goede middelen die echt helpen zijn Keralit en hoofsolution van Kevin Baccon. Super spul. gebruik ik als het heel erg is. Heb ook zo'n eentje met kwetsbaare stralen en een ongeloofelijke smeerpot op stal. Is het heel nat dan spuit ik de straal eerst in met Blauw/violet spray. Ook zinkzalf droogt de straal in. Gaat het wat beter met de voet dan doe ik er strahlsan op van leovet. Ik heb een hele hoevenkoffer vol en kijk wanneer wat nodig is en dat gaat nu heel goed. verder voer ik Biotine. dat helpt ook wel wat

broadway

Re: Zooltjes tegen rotstraal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:55

nee, niet doen goed schoonmaken en dan interen met teer

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:02

Geen ervaring, maar vlgs mij moet je de boel zeker niet gaan afsluiten, ook niet met teer. Zorg dat je paard zo veel mogelijk uit de box komt, zorg voor een droge bodem op stal, je paard voldoende beweging geven en ... haal - wanneer mogelijk - de ijzers er af. Hoeven zijn van nature ijzerloos .

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:05

nou ik ben blij dat er ijzers zijn anders was ik nu paardloos, ben het er niet mee eens

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:09

We hoeven er ook niet over te discussiëren. Het is mijn mening. Jouw mening is anders. Klaar . Zeg eens eerlijk: jouw paard heeft vast ook een periode gekend dat hij/zij wel zonder ijzers kon.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:33

ja hoor,ik heb hem gekocht met een schouderblessure, die hij bij zijn vorige baas opliep (mist stuk spier in zijn schouder)Ik ben zelf masseuze/fysiotherapeute en kwam hem tegen...... met aangetrokken schouder 3 jaar in de wei....géén revalidatie......door zo te hinkelen was zijn r. hoef een bokhoef.....in combinatie mass., longeerwerk en na 10 mnd ook onder het zadel (veel oprekken) en de hulp van een goeie hoefsmid kan hij weer normaal lopen , maar zal altijd zijn ijzertjes nodig hebben! Maar als alles goed is (gezonde harde hoef en gezonde slijtage) dan ben ik het wel met jouw eens!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:38

broadway schreef:
nee, niet doen goed schoonmaken en dan interen met teer

teren is de pest voor rotstraal dan hou je de bacterie er juist in

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:39

Xox schreef:
Enkele zeer goede middelen die echt helpen zijn Keralit en hoofsolution van Kevin Baccon. Super spul. gebruik ik als het heel erg is. Heb ook zo'n eentje met kwetsbaare stralen en een ongeloofelijke smeerpot op stal. Is het heel nat dan spuit ik de straal eerst in met Blauw/violet spray. Ook zinkzalf droogt de straal in. Gaat het wat beter met de voet dan doe ik er strahlsan op van leovet. Ik heb een hele hoevenkoffer vol en kijk wanneer wat nodig is en dat gaat nu heel goed. verder voer ik Biotine. dat helpt ook wel wat

waar kan je die middelen bestellen en hoeveel kost dat ong... met die blauw violet spray droog je de straal zkr..

dan kan je het beste eerst goed schoonmaken laten drogen of insprayen en dan dat spul erop... en die strahlsan hoeveel kost dat...

alvast bedankt in ieder geval

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:41

opala schreef:
Geen ervaring, maar vlgs mij moet je de boel zeker niet gaan afsluiten, ook niet met teer. Zorg dat je paard zo veel mogelijk uit de box komt, zorg voor een droge bodem op stal, je paard voldoende beweging geven en ... haal - wanneer mogelijk - de ijzers er af. Hoeven zijn van nature ijzerloos .

hij werkt 1 a 2 uur per dag, verder komt hij een uur in de molen en geregeld haal k hem uit zijn stal om te stappen.. hij staat op het nhb deurne, dus beweging genoeg.. verder wordt me stal iedere dag goed gemest dus..

En zonder ijzers is helaas geen optie, dan heeft hij heel snel last van brokkelhoeven

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:48

Jij bent masseuze/fysiotherapeute, ik mag dus aannemen dat je alles weet over de spiermassa bij het paard. Dan mag (moet niet) jij mij uitleggen wat het ijzer nu precies doet of hoe het werkt en waarom het op ijzers zetten niet een tijdelijke actie is. Hoop dat de topicstarter het niet erg vindt.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:50

hahaha denk je nou echt dat dat alléén maar om spieren draait????

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:52

nee hoor dat vind ik niet erg

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:54

opala bevestigt het.....ik dacht te snel dus!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:10

broadway schreef:
hahaha denk je nou echt dat dat alléén maar om spieren draait????

Is niet echt de reactie die ik verwachtte

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:11

luxket schreef:
nee hoor dat vind ik niet erg

Dank. Hopelijk gaat de rotstraal gauw over.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:18

Hoi Luxket,

Naast de bekende behandelingen tegen rotstraal is het vooral belangrijk dat er geen rotzooi in de straalgroeven blijft zitten. Zorgen voor brede straalgroeven zodat de hoeven de mest en andere vervuiling goed kunnen lossen. Zooltjes belemmeren dit, niet doen dus.
Een schone stal regelmatig uitkrabben en bij voorkeur veel buiten is wat mij betreft de beste remedie om hoefstraal te voorkomen.
Af en toe een keer uitwassen met bethadine kan overigens ook geen kwaad als je paard er gevoelig voor is.

Succes,

Simon

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:22

Je kunt de stralen mooi droog krijgen door ze schoon te schrobben met een zoutwater oplossing.
Daarna egyptische zalf met een watje erin stoppen of Hipposol, dat is een groen spuitbusje met spul wat echt goed werkt!
Mijn paard had echt heel erg rotstraal aan 4 voeten en dat heb ik met deze behandeling goed weg gekregen, wel even volhouden!
Daarnaast is het regelmatig bekappen/beslaan door een goede hoefsmid heel erg belangrijk evenals een schone droge stal en de dagelijkse hoefverzorging!

Niet gaan teren of andere dingen erop smeren, zorg eerst dat de stralen goed schoon zijn.
Al die troep sluit alleen maar af en dan wordt het alleen maar erger.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:19

ik doe nu goed schoonmaken met alleen water , dan drogen en dan de egyptische zalf en in en erop.. t gaat wel beter, ga volgende week denk ik maar es bethadine oplossing proberen of shampoo en daar mee wassen

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:18

luxket schreef:
Xox schreef:

waar kan je die middelen bestellen en hoeveel kost dat ong... met die blauw violet spray droog je de straal zkr..

dan kan je het beste eerst goed schoonmaken laten drogen of insprayen en dan dat spul erop... en die strahlsan hoeveel kost dat...

alvast bedankt in ieder geval

Hoofsolution en Keralit koop ik bij mijn smid, Vilotespray en zinkzalf heeft elke ruitersportzaak vaak wel. Strahsan ook.
Kosten:
Strahsan: 8,50
Keralit:12,50
Hoofslution: 18,00 (maar super spul)
Violetspray: 6,50
Dit is wat ik er ongeveer voor betaal.
Ik zou geen teer gebruiken. Het sluit af en pakt de bacterieen juist in de hoef. Bovenstaande middelen laten de hoef wel ademen