Ernstige zandkoliek, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Ernstige zandkoliek, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:50

Mijn paard was helemaal niet lekker toen ik terug kwam van 11 dagen vakantie. Dat was dus geen lekker gevoel om je paardje zo aan te treffen na een vakantie. Ik heb lekker met hem gestapt en rustig wat stukjes gedraaft. De dag erna ging het al iets beter en elke keer als ik even bezig geweest was met hem ging het beter dan daarvoor.
Vandaag kom ik uit school en komt mijn moeder nogal overstuur naar me toe dat ze nog net op tijd Ollie hebben kunnen redden, want hij lag helemaal gestrekt in de bak en er viel niks aan te bewegen meer. De dierenarts constadeerde zandkoliek en het klonk helemaal niet geod in zijn buikje had ze gezegt. Ze heeft hem wat spuiten gegeven en een emmer Zandweg en als hij na 2 uur nog niet verbeterd was dan zouden ze hem komen spoelen.
Hij knapte gelukkig snel wat op en inmiddels eet hij ook weer een beetje. Alleen de zandweg poeder eet hij natuurlijk absoluut niet op (mijn andere paardje had het ooit ook en die luste het ook niet).
Iemand tips zodat hij die poeder toch binnenkrijgt? over het hooi strooie werkt ook al niet. Je mag het niet vochtig maken, omdat het de bedoeling is dat het in zijn buik pas uit gaat zetten tot een geleiachtig spul wat het zand mee naar buiten neemt. Dus slobber maken is ook geen optie.

Dan blijft ook nog de zaak dat hij meteen toen de dierenarts weg was een hap zand nam (echt hele happen, niet om sprietjes hooi o.i.d. te zoeken) en in zijn stal begon hij vrolijk het vlas op te eten. Ook krullen eet hij op en stro eet hij helemaal teveel. Zo blijft hij koliek aanvallen hebben natuurlijk.
Iemand wees me op een muilkorf, zodat hij toch lekker buiten kan overdag zonder dat het eindigt met koliek. Ik moet zeggen dat ik een muilkorf ook minder zielig vind dan hem nooit meer buiten te kunnen zetten. Maar welke muilkorf kan ik het beste kiezen dan?
Zo een met metalen pinnen en een bontje aan de rand (lijkt mij de fijnste) of een plastice, ziet eruit als een klein emmertje met 2 gaten erin en een leren riem eraan, of zo een anti bij kap, zo een plastic kap die je aan de onderkant van het halster bevestigd en die om de hele onderlip heen zit en een klein stukje bovenlip. Alleen ben ik bang dat hij met deze laatste toch nog wet zand naar binnen kan peuzelen.

Wie heeft hier ervaring mee?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:18

Zou je niet eerst eens willen achterhalen wat de reden is dat hij happen zand en bedding naar binnen werkt ??
Je paard zou best last van zijn maagwand kunnen hebben wegens een te hoge zuurgraad en vanwege de pijn zijn maag gevuld willen houden.

Als je muesli iets nat maakt en daar de korrels wat doorheen doet dan zullen ze niet zo zwellen en dat pas later in de maag doen.
Verder is olie (zonnebloem/maiskiem) door zijn voer ook een goed idee.

Hoevaak per dag voer je hem ?? Een paard hoort vaak per dag kleinere porties te krijgen.

Demini

Re: Ernstige zandkoliek, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:32

Hij is helemaal onderzocht door de dierenarts enkele weken terug, ze hebben een filmpje van zijn maag gemaakt en dat was prima in orde. Natuurlijk wilden ook wij gewoon weten wat de reden was dat hij zand en vlas at, maar er is niks aan te wijzen helaas. Hij ziet er verder super uit, presteerd super en eet ook heel goed.
Hij krijgt ook lijnzaadolie door zijn voer.
We voeren ze 4 keer per dag dus daar ligt het ook niet aan.
Volgens de dierenarts is het gewoon een gewoonte van hem. Ik heb al geprobeert om een voetbal, skippybal enz. enz. in de bak te leggen, maar daar kijkt hij niet naar om. Ook likstenen zijn niet interessant genoeg. Verder bevat zijn voedingsschema alle stoffen die hij nodig heeft in de juiste verhoudingen.
Er zijn weinig paardjes die eigenlijk zo intensief begeleid en bestudeert worden als hij. En nog zit ik met mijn handen in mijn haar...

De zandweg is echt poeder en geen korrels, dus als ik het bij natte mueslie doe begint het gelijk op te zwellen helaas.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:43

muilkorf en dan die met stalen spijlen en zorgen dat hij geen vlas meer eet door het ligt te besprenkelen met groene zeep(oplossen in een pantenspuit met water)

als hij echt geen zand weg eet veel lijnzaad koken dat bint het zand ook en is beter dan niks

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:46

Ik zou eens proberen zeewier te door het voer te doen. Daar zitten nogal wat verscheidene mineralen in. Zand blijven eten wijst meestal op een tekort van een bepaald mineraal. Er zouden al heel wat paarden gestopt zijn met zand vreten na zeewier te krijgen.
Probeer misschien ook eens een ander merk liksteen, bv de witte als je een rode hebt of omgekeerd.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:48

Heel veel grof hooi voeren, dat voert het zand met de mest ook af.
De vezels scheppen als het ware het zand mee de maag/darmen uit.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:48

Zou je het zandweg niet in een appel kunnen stoppen? Het klokhuis uit de appel boren en dat gat vullen met zandweg. Wel even stukjes appel op de gaten drukken. Als een appel ook nog te vochtig is, zou je het ook met een wortel kunnen proberen.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:51

Ja mijn paard eet ook het zandweg niet gewoon vanuit de bak.....
Maar ik meng het toch door mijn slobber heen, met daarbij heel veel gekookt lijnzaad.....
Kan je zeggen dat het kuurtje dan ook helpt!!! Want het gaat om de gelei, dus dat het zand er makkelijk door heen stroomt.....

Ik ben ook wel benieuwd naar andere tips om het zandweg te geven... Mij is het niet anders gelukt dan door mijn slobber heen te doen...met veel lijnzaad.....

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:56

wij hebben er ook gehad met zand koliek en die wilde het ook niet eten. wij hebben dit opgelost door hem aangemaakte pulp te geven en dan een beetje muesli erdoor voor de smaak en dan de zandweg. die blijft dan plakken aan de pulp. dit werkte wel

ik heb de da gevraagd of je ook lijnzaad kunt geven tegen zand koliek. dit helpt dus niet volgens haar omdat zandweg op gel basis is die het zand mee naar buiten neemt en lijnzaad dit niet doet. het is wel goed voor het darmstelsel.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:58

kris_ schreef:
Ik zou eens proberen zeewier te door het voer te doen. Daar zitten nogal wat verscheidene mineralen in. Zand blijven eten wijst meestal op een tekort van een bepaald mineraal. Er zouden al heel wat paarden gestopt zijn met zand vreten na zeewier te krijgen.
Probeer misschien ook eens een ander merk liksteen, bv de witte als je een rode hebt of omgekeerd.

Zoals ik al aangaf is zijn hele voeding uitgebalanceerd en komt hij van niks tekort. Alle likstenen zijn al geprobeerd maar die vind hij alleen maar leuk om zijn oren aan te jeuken zodat ik weer lastig poetswerk heb haha. Dat is ook wel logisch want alles zit al in zijn voeding dus een mineralen blok is overbodig in zijn geval.

Ook hebben we heel grof hooi en dat eet hij ook hel graag.

Is gewoon gekookte lijnzaad beter dan lijnzaad olie voor hem? (zou ook nog eens in de kosten schelen )

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:02

staat tie de hele dag op de bak? die van ons eerst wel maar nadat 3 paarden bij ons zand koliek hebben gehad gaan ze als het weer het toelaat op een stukje wei zodat ze geen zand tot weinig zand kunnen eten. dat stukje wei is wel behoorlijk vertrapt maar liever dat dan om de haverklap een doodziek paard

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:14

het kan zijn dat je paard de mineralen die jij nu geeft niet kan opnemen in de aangeboden vorm. De mineralen in zeewier zijn veel gemakkelijker op te nemen voor paarden dan die in veel supplementen.
Vlas en stro eten kan een tekort aan ruwe vezels aangeven, kennelijk is het hooi te fijn. Een kleine hoeveelheid haver- of gerstestro bijvoeren moet dat oplossen en is ook niet gevaarlijk

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:17

Desire schreef:
Is gewoon gekookte lijnzaad beter dan lijnzaad olie voor hem? (zou ook nog eens in de kosten schelen )

Volgens mij neemt olie ook een gedeelte zand mee het lichaam uit. Gekookte lijnzaad geeft een slijmlaag op de darmen die de opname van vitamines en mineralen verhinderd. Niet te vaak voeren dus.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:21

Kun je de poeder niet oplossen in water en dat met een plastic spuit rechtstreeks in de mond voeren. Dan weet je zeker dat hij het binnen heeft. En wat Sugermiss zegt over mineralen tekorten kan idd zo zijn, ook al denk je dat hij alle benodigde vitaminen en minarelen krijgt door middel van zijn voeding, het wil dan nog niet zeggen dat alle benodigde vitaminen en mineralen worden opgenomen.

Zand eten kan ook heel goed een gewoonte zijn.

Ik geef mijn paard ter voorkoming van koliek maagcompositum, kruidenmuesli en zonnebloemolie. Verder krijgt ze haver en brok. Bij haar wordt koliek veroorzaakt door stress, en dat haar spijsvertering dan even van slag is.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:22

zelfde bericht 2x geplaatst, even verwijderd.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:26

tamary schreef:
het kan zijn dat je paard de mineralen die jij nu geeft niet kan opnemen in de aangeboden vorm. De mineralen in zeewier zijn veel gemakkelijker op te nemen voor paarden dan die in veel supplementen.
Vlas en stro eten kan een tekort aan ruwe vezels aangeven, kennelijk is het hooi te fijn. Een kleine hoeveelheid haver- of gerstestro bijvoeren moet dat oplossen en is ook niet gevaarlijk

Wij hebben dit voederschema samen met de dierenarts en een voedingsdeskundige samengesteld voor hem en daar zit het dus ook echt niet in hoor. Die weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Het hooi is zoals ik al zij heel grof en absoluut niet fijn. Het is kuilhooi, dus bevat ook nog eens wat meer voedingswaarde en geloof me het is echt grof. De dierenarts vond het hooi ook goed, die komt zelfs voor zijn eigen paarden een paar palets halen.
Wat dat betreft wordt ik echt heel goed begeleid door dierenarts en voedingsdeskundige en mijn instructrice (ook niet onbelangrijk) het enige wat ik wil weten zijn handige tips om de zandweg binnen te krijgen en tips dat hij geen zand meer kan eten. Want vaak komen andere mensen met hele ander tips aan dan jijzelf kan verzinnen.

@ Tienus63: Was het maar zo makkelijk, zoals ik al een paar keer gezegt heb, mag het absoluut niet nat worden voordat het in zijn buik zit. Het moet pas in de buik vervormen tot een gelei zodat het zand daarin opgelost wordt zeg maar.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:29

Dat wist ik niet, (overheen gelezen) maar samen met een beetje muesli, daar plakt het een beetje aan. Tenminste de mueslies van Havens zijn een beetje plakkerig van zichzelf. Niet vochtig of zo, maar ik denk dat het ook geen ramp is als je de brokjes heel licht besprenkeld zodat het poeder eraan blijft plakken. In de paardenmond wordt het ook vochtig.

Succes en beterschap met je paard.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 09-01-06 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:29

Ik heb zelf geen ervaring met zandweg, maar als hij weigert om het te eten, is het dan niet mogelijk om het in een dikke spuit te doen en net zo toe te dienen als een ontwormingsspuit? Ik probeer erg creatief te zijn...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:37

Dat werd dus al eerder voorgesteld
Maar zoals ik al zei: Het mag niet nat worden.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:05

Er zijn meerdere vormen van zandweg, misschien een ander merk proberen?
Een vriendin van mij studeerd diergeneeskunde en die heeft het aan haar leraar gevraagd, die zegt dat gekookte lijnzaad en zandweg hetzelfde effect hebben, lijnzaadolie heeft geen effect. Gekookt lijnzaad moet dacht ik de dag van te voren gekookt worden en 50 gram per dag geven, maar dit weet ik niet zeker.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:04

Hoi, om je paardje toch buiten te zetten, naar het schijnt zouden paarden wit zand niet eten, wel een duurdere optien, maar misschien kan je een paddockje aanleggen met wit zand. En wat dat lijnzaad betreft, daar heb ik ook goeie ervaringen mee. Wel gekookt, want de kant en klare olie heeft niet dezelfde werking.
Mijn paardje is heel koliekgevoelig, en sinds ik het lijnzaad bijvoer heeft ze het niet meer gehad (afkloppen!). Die koliekgevoeligheid heeft wel andere oorzaken, dus geen zandkoliek. En hoe zit het met dat vlooienzaad zoals ze zeggen? Dat zou toch ook helpen om het zand mee naar buiten te nemen? (Ze noemen het vlooienzaad, maar heeft een andere benaming, kan je bij apotheek halen).
In elk geval heel veel beterschap!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:20

Vlooienzaad is dus lijnzaad in pure vorm

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:12

Sharif heeft dit ook gehad in 2003.
Sommige paarden vinden zand gewoon lekker en zo ook mijn pony.
Hij heeft uiteindelijk een week op de praktijk moeten staan, er is (vanwege de koliek) behoorlijk wat paraffine ingegaan om hem maar te laten doorspoelen en hij heeft dus een paar dagen gewoon op de stenen gestaan, zonder strooisel.
meneer vrat ook alles op en werd daar alleen maar zieker van.
Bij de paardendrogist kan je ook iets tegen zand bestellen, dat is ook een poedervorm en dat kan wel door de slobber heen, dat wilde hij uiteindelijk wel eten, gewone sandclear brokjes moest ie ook niet.
Als je meer wil weten pb dan maar even.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:47

Sandclear (verkrijgbaar bij de paardendrogist) eten ze vaak beter dan Zandweg, omdat Sandclear in de vorm van korrels (minibixjes) is. Mijn paard eet geen zandweg, maar wel sandclear, misschien is dit een optie?

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:26

@sugarmiss, dan heb ik nog wat anders voor, want ik geef lijnzaad (kook het zelf), en dat ziet er echt anders uit. Het zijn echt kleine zwarte zaadjes, terwijl lijnzaad druppelvormige, platte bruine zaadjes zijn. Het ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kan er niet opkomen!