Wel of niet op wedstrijd???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ineke_05

Wel of niet op wedstrijd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 10:34

Hallo allemaal,
Ik zou wel eens willen weten of jullie wel of niet op wedstrijd gaan i.v.m. rhino. Ik zelf woon in Friesland maar ik weet niet echt of ik wel of niet zal gaan.

Groetjes

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:36

Ik woon ook in friesland en ik had officieel een wedstrijd vandaag in Siegerswoude maar die is ivm Rhino afgelast.
Voorlopig laat ik mn paarden thuis en ga ik nergens heen. Ik vertrouw het toch niet helemaal en voorkomen is beter lijkt me.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:53

ik persoonlijk zou het niet doen.. dat is best riskant, omdat er zo veel paarden van alle richtingen bij een komen..

Rosa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:21

Ik heb zometeen wedstrijd in Sneek. Ik ga toch wel, rhino zit dan wel al in boyl, maar toch. De wedstrijd is ook niet afgelast dus ik ga gewoon wel.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:47

Ik denk dat ik niet zou gaan als het te dicht in de buurt is. Ik woon in Brabant en geloof niet dat er hier gevallen bekend zijn in de buurt. Als dat wel het geval zou zijn, zou ook ik er echt goed over nadenken. Want wat is een wedstrijd tegenover de gezondheid van je paard??? En het lastige is dat zo'n ziekte eeb incubatie tijd heeft, dus het kan niet opgemerkt zijn, maar wel aanwezig zijn.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:44

zolang de wedstrijd niet is afgelast kun je gewoon gaan,je loopt dan net zoveel ricico als op wedstrijden waar geen rino heerst.

_Dunja_

Re: Wel of niet op wedstrijd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:05

Ik vind zelf dat als je op wedstrijd gaat terwijl je weet dat het rhino heel erg dichtbij is dat je het voor je eigen paard zelf moet weten maar je hebt misschien ook stalgenootjes die er niet blij mee zijn dat er mensen het zeg maar OPZOEKEN.

Hier vlakbij zijn dit weekend wedstrdijden en ik vind het doodeng dat er mensen van mijn stal daar gaan starten.
Het rhino zit namelijk heel dichtbij en er starten ook mensen daarvan daan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:07

Ik zou geen enkel risico nemen! Wat is nou 1 wedstrijd ten opzichte van de gezondheid van je paard!!?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 05:48

Gewoon starten. Wel een beetje opletten dat je je paard niet laat neuzen etc. en niet in een vreemde box zetten. Rhino is overal altijd aanwezig in meer of mindere mate. Laat je niet gek maken maar vermijdt plaatsen waar daadwerkelijk zieke paarden staan.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:45

als ik jou was zal ik niet op wedstrijd gaan gewoon even voor de zekerheid. ik ben ook een tijdje thuis gebleven van les toen hier in de buurt rhino was, nu ga ik maandag na 3 weken weer voor het eerst.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:49

ik had vandaag ook wedstrijd gehad,,, maar heb me afgemeld omdat ik het gewoon niet vertouw,,de paarden die mee doen komen overal vandaan. had trouwens wedstrijd in sneek gehad...

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:57

Ik zou niet gaan, toen bij ons in de buurt rhino werd vastgesteld liet ik zelfs mijn trainer/dierenarts of andere paardenmensen niet komen bij mijn paarden. Klinkt mischien overdreven maar ik nam geen enkel risico. Mijn paarden zijn ingeënt maar dat blijkt in sommige gevallen niet altijd rhino tegen te houden dus....

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:07

enzo is word de kans op verder verspreiding natuurlijk ook groter..

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:43

het kan toch alleen via paard-paard over worden gedragen en niet door mensen?

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:47

beenyman schreef:
het kan toch alleen via paard-paard over worden gedragen en niet door mensen?

wat ik begrepen heb moet je als je bij paarden in de buurt bent geweest je eigenlijk schonen kleding aan moet trekken en andere schoenen en handen wassen.

dit heb ik gelezen in dit topic.
viewtopic.php?f=3&t=387923

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:51

volgens veel mensen is het rhino virus alleen overdraagbaar als jouw paard/pony direct in contact komt met een paard dat besmet is. dus je pony niet laten snuffelen oid en je kan gewoon verder gaan met wedstrijden!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:52

Als ik met mijn mouw langs een Rhino besmet paard kom en ik loop daarna met het Rhinovirus naar een ander paard.... Dan is het dus wel degelijk door mensen te vervoeren!

Waarom de wedstrijden niet worden afgelast? Uit het roddelcicuit heb ik vernomen dat het KNHS-standpunt is dat Rnino een alom aanwezig virus is, en daarom moeten de wedstrijden doorgaan. Behalve als er op de manege zelf Rhino is geconstateerd.
Je hebt geen meldingsplicht voor Rhino zodat er zelfs mensen van een Rninobesmette stal gewoon kunnen reizen met hun paard.

Veruit de meeste mensen zullen dat niet doen, maar je zal je trailer maar parkeren naast een stelletje egoïsten die wel op wedstrijd gaan ondanks de eventuele besmetting.
Wij doen het dus niet en ook heeft de vereniging de lessen stop gezet. Liever 100 paarden gezond houden dan 1 dood, als dat voorkomen kan worden.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:16

amondi schreef:
Als ik met mijn mouw langs een Rhino besmet paard kom en ik loop daarna met het Rhinovirus naar een ander paard.... Dan is het dus wel degelijk door mensen te vervoeren!

Waarom de wedstrijden niet worden afgelast? Uit het roddelcicuit heb ik vernomen dat het KNHS-standpunt is dat Rnino een alom aanwezig virus is, en daarom moeten de wedstrijden doorgaan. Behalve als er op de manege zelf Rhino is geconstateerd.
Je hebt geen meldingsplicht voor Rhino zodat er zelfs mensen van een Rninobesmette stal gewoon kunnen reizen met hun paard.

Veruit de meeste mensen zullen dat niet doen, maar je zal je trailer maar parkeren naast een stelletje egoïsten die wel op wedstrijd gaan ondanks de eventuele besmetting.
Wij doen het dus niet en ook heeft de vereniging de lessen stop gezet. Liever 100 paarden gezond houden dan 1 dood, als dat voorkomen kan worden.

goed gesproken

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:17

een paar jaar geleden had ik me ook ingeschreven voor een wedstrijd en dat bleek op de datum van de wedstrijd midden in een rhino gebied te liggen
Heb alle mogelijke dierenartsen opgebeld om advies te vragen en allemaal gaven ze het zelfde antwoord
gewoon gaan als het mogelijk is buiten los rijden en op minstens 1 meter afstand blijven van andere paarden
Ook zelf geen andere paarden aanraken. Na dat meerdere DA dit tegen me zeiden ben ik gewoon gegaan
Er waren wel wat afmeldingen op die wedstrijd maar 90 % was wel gewoon gekomen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:27

Als een wedstrijd voor jou zo belangrijk is, weeg je zelf de risico's af.

Tien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:07

Anne_GTI schreef:
Gewoon starten. Wel een beetje opletten dat je je paard niet laat neuzen etc. en niet in een vreemde box zetten. Rhino is overal altijd aanwezig in meer of mindere mate. Laat je niet gek maken maar vermijdt plaatsen waar daadwerkelijk zieke paarden staan.

Hier ben ik mee eens. Natuurlijk moet je niet onnodig risico nemen, maar ik ga zaterdag wel gewoon op wedstrijd en laat mijn paard niet neuzen met andere paarden.
Bovendien heb ik maar 1 paard en kan ik dus niet een hele stal besmetten.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:38

Dat kan je dus wel! als jouw buurvrouw op wedstrijd besmet is, je pakt b.v. behulpzaam haar zweepje op, je loopt de kantine in en geeft meneer Jensma een hand......

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:47

amondi schreef:
Dat kan je dus wel! als jouw buurvrouw op wedstrijd besmet is, je pakt b.v. behulpzaam haar zweepje op, je loopt de kantine in en geeft meneer Jensma een hand......

Dit is wel een beetje ver gezocht. Je moet dan eerst direct contact hebben gehad met een besmet paard en dat is dus niet er langs lopen of een zweepje op pakken van een amazone die op een besmet paard heeft gereden. En het is ook niet van mens op mens overdraagbaar, dus je kunt rustig meneer Jensma een hand geven.

Volgens mij kun je gewoon op wedstrijd, niet je paard laten neuzen met een ander paard (wat ik trouwens sowieso nooit doe) en zelf niet aan neuzen van andere paarden gaan zitten. Niets aan de hand.....
Waarom is Nederland zo'n vreselijk paniekland. Als er misschien sneeuw valt bellen we ons werk allemaal af, als er Rhino in Nederland is gaan we niet meer op wedstrijd, enzovoorts, enzovoorts! Erg vermoeiend....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:51

Citaat:
Waarom is Nederland zo'n vreselijk paniekland. Als er misschien sneeuw valt bellen we ons werk allemaal af, als er Rhino in Nederland is gaan we niet meer op wedstrijd, enzovoorts, enzovoorts! Erg vermoeiend....

Niks paniek! Gewoon voorzichtig. De stallen waarop er nu Rhino is waren ook gewoon voorzichtig, maar dat bleek dus niet voldoende. Is het nou echt zo erg als je niet op wedstrjd kan?
M.i. dus niet, maar ga gerust! Maar kom dan a.u.b. niet achteraf piepen dat je paard verkouden is en of het misschien Rhino is.

Een WP gaat een week mee, een dood paard je hele leven. Zo denk ik erover.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:07

Ik laat mn paard ook nooit neuzen met een ander paard en kijk zelf ook heel erg uit met aaien e.d. van andere paarden. Maar mn paard werd een paar dagen na een wedstrijd toch hartstikke ziek (is waarschijnlijk de griepvariant geweest). En mn andere paard een paar dagen later ook.
Dus ik zou toch erg oppassen met wedstrijden. Volgens mij kunnen ze dat virus best wel uit de lucht opnemen. Ik ga voorlopig nergens heen met mn paarden. Dan maar geen wedstrijd, die komen er nog genoeg.