Veelvoorkomende kwaaltjes bij oudere paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Veelvoorkomende kwaaltjes bij oudere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 10:44

Goed, ik hoop dat de titel voldoende zegt

Ik ben bezig met het een en ander, en vandaar deze vraag. Ik heb ook al even rondgekeken met de zoekmachine, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. Mocht iemand de link hebben naar een ouder topic met hetzelfde onderwerp..

Ik weet dat elk paard verschillend is, maar ik neem toch zeker aan dat er wel een aantal kwaaltjes zijn die regelmatig bij wat oudere paarden voorkomen?

Als het kan ook graag evt medicatie erbij

Alvast heel erg bedankt!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:05

Athrose, cushing, tumoren. Kan zo even niks meer verzinnen.

ellepel

Re: Veelvoorkomende kwaaltjes bij oudere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:03

koliek, vanwege voer veranderingen.
verder stijfheid, inderdaad door verschillende oorzaken.

eigenlijk komen volgens mij dezelfde kwalen voor als bij jonge paarden, maar net even iets vaker.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:47

denk ook even aan het gebit een ouder paard moet echt regelmatig naar de tandarts/gebitsverzorger

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:49

Bedankt voor de reacties tot nu toe

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:05

Stalbenen komen ook bij oudere paarden meer voor.

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:17

Heeft iemand een idee wat een tandartscontrole kost?

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:45

Mijn schoonzus had een paard van 30 en die had last van de nieren.
Dat kwam volgens de DA wel vaker voor bij oudere paarden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:49

Hmm ik denk dat een niet onbelangrijk onderdeel nog niet genoemd is: aandoeningen aan de luchtwegen.
Denk hierbij aan (over)gevoeligheid voor stof, dampigheid (chronisch) etc.

Ben ook wel benieuwd vanaf welke leeftijd jij bedoelt. De een vindt een paard al een 'wat ouder paard' als deze bv. 15 is en de ander begint pas te rekenen van 22.

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:01

Tja wat is oud zou niet weten vanaf precies welke leeftijd ik een paard ' ouder ' vind.

De nieren en de luchtwegen zijn inderdaad ook belangrijk, bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:31

tandarts controle kost bij mij niks.

mijn tandarts rekent heel goedkoop en is supergoed!

http://www.paardenmond.nl/

op zijn site staan wel tarieven

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:34

Verder worden veel oudere paarden blind of gaan slechter zien.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:07

Als deze vraag bestemd is om huiswerk te maken, dan lijkt me dat niet de bedoeling.

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:36

Eh, hoe kom je er bij dat dit om huiswerk gaat? Ik geloof dat inmiddels wel bekend is dat huiswerktopics niet toegestaan zijn op bokt, dus zou niet weten waarom ik er dan een zou openen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:46

Waarom wil je dit weten? Ben je van plan om een oud(er) paard te kopen of te gaan verzorgen? We kunnen nl wel allerlei kwalen gaan opsommen, maar het is helemaal niet gezegd dat je die dan allemaal krijgt! Bovendien is zoals je zelf al zegt moeilijk aan te geven wanneer je paard "oud" is, dat verschilt per paard. In principe geef je een oud paard dezelfde goede verzorging als een jong paard (goed ruwvoer, biks, voldoende weidegang en beweging, aandacht, inentingen en wormenkuren, jaarlijks tandartscontrole). Verder hangt het dan van de algehele conditie af of je paard regelmatig wat mankeert of juist weining, dat is absoluut niet leeftijdgebonden. Echte ouderdomskwalen zoals arthrose en niet meer eten zie je meestal pas rond 20 jaar. Dus als het kan: wat concreter zijn over je vragen!

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:49

Yellowfish schreef:
Heeft iemand een idee wat een tandartscontrole kost?

iona haar tanden zijn van de week geveild,ik was 55 euro kwijt voor een volledige gebits controle

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:10

simodi schreef:
Waarom wil je dit weten? Ben je van plan om een oud(er) paard te kopen of te gaan verzorgen? We kunnen nl wel allerlei kwalen gaan opsommen, maar het is helemaal niet gezegd dat je die dan allemaal krijgt! Bovendien is zoals je zelf al zegt moeilijk aan te geven wanneer je paard "oud" is, dat verschilt per paard. In principe geef je een oud paard dezelfde goede verzorging als een jong paard (goed ruwvoer, biks, voldoende weidegang en beweging, aandacht, inentingen en wormenkuren, jaarlijks tandartscontrole). Verder hangt het dan van de algehele conditie af of je paard regelmatig wat mankeert of juist weining, dat is absoluut niet leeftijdgebonden. Echte ouderdomskwalen zoals arthrose en niet meer eten zie je meestal pas rond 20 jaar. Dus als het kan: wat concreter zijn over je vragen!

Zucht. Het is een enorm lang verhaal, dat ik hier ook niet op bokt neer ga zetten (want dan weet ik het wel weer) .

Ik snap inderdaad dat het helemaal niet gezegd is dat een ouder paard ergens last van krijgt, maar net als bij mensen ben ik ervan overtuigd dat er gerust enkele kwalen zijn die wat vaker bij oudere paarden voorkomen

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:26

Moeilijker overeind komen, lartrose, losse/rotte/versleten tanden/kiezen, diarree, koliek.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:49

anderhalf jaar geleden hadden wij onze 38 jarige merrie moeten laten inslapen.
Had eigenlijk nooit ergens last van. Ze was natuurlijk wel stijf, en haar rug werd ook steeds meer een badkuipje, maar verder had ze nooit ergens last van. Ze gallopeerde elke dag nog fris en vrolijk haar wei in.
Op het laatst ging eten ook wel moeiliker, omdat ze steeds minder tanden kreeg.
We hebben haar toen laten inslapen omdat ze het tijd vond denk ik. Ze was die morgen nog vrolijk de wei ingerent, maar ze vond het denk ik gewoon tijd om te gaan..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:03

Yellowfish, jammer dat je je verhaal niet neerzet (je kan ook pb-en) omdat je er al bij voorbaat vanuit gaat dat er een bepaalde (negatieve) reactie komt .... niet iedereen is er op uit om vervelende kritische opmerkingen te maken. We kunnen juist misschien iets van elkaar leren als we met een zelfde soort paard of probleem blijken te zitten!!

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:42

Simodi, ik heb je gepbt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:50

gebitsproblemen, ziekte van Cushing, verharingsproblemen, artrose, stalbenen. Mijn haf (beetje op leeftijd) heeft ook last van staar, maar dat heb ik nog niet zo veel gezien bij andere oudere paarden.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:35

ach..ouder wordende paardjes..geweldig gewoon!..heerlijk die kopjes die al vol berusting zitten...ze weten het allemaal al...maar goed, dit was ff mn zwak voor oudere paardjes, heb er zelf eentje staan die in Maart 22 wordt en met trots!!!...Afbeelding..ff fotootje, de zwarte(zo trots ben ik nou! )

maar de gebreken en de dingen die ik doe om hem zo fit mogelijk te houden...hoofdzaak, we houden het allemaal leuk!..hij heeft altijd hard moeten trainen en die tijden zijn voorbij, de ene keer een lekker sloom buitenritje, de andere keer knallen we de dijk op en crossen we de bossen door....afwisseling houd de geest jong , hij heeft last van gallen(tja..dat krijg je nu eenmaal)....we moeten goed op zijn luchtweg letten, is wat gevoelig..stalbene kunnen ze sneller krijgen maar bij ons zeer zelden(paarden staan overdag buiten, dus dat scheelt ook weer)..we geven preventief Eqiuflexion..dit is voor soepel kraakbeen en perventief extra vitamine..wat hem ook helpt beter door zn haren door te komen en ook voor een betere spijsvertering,..wat dat zijn toch ook wel kwaaltjes voor de oudere onder ons.. en goed op de tanden letten...tja en artrose tuurlijk is dat een ouderdomskwaaltje maar aan de andere kant zullen wij ook niet meer een sprintje trekken op ons 80ste omdat je dan gewoon slijtage heb

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 11:25

Bedankt Dimitri!

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:36

mijn paard is er 23 en dit zijn zijn kwaaltjes

sinds 2 jaar zomerexceem en last van de lever (heeft met elkaar te maken)

stofgevoeligheid, in de winter gaat hij altijd hoesten (hoewel het dit jaar nog uitgebleven is, hout vasthouden!!)

moeilijker verharen en minder vlot gaan liggen (eenmaal hij op de grond ligt is hij nog steeds de koning van het rollen en draait hij nog steeds volledig rond)

en in zijn hoofd.... tja, in zijn hoofd beleeft hij een 2e jeugd denk ik want hij doet zo gek als een veulen