Bijten tijdens aansingelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa0710

Bijten tijdens aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:45

Hallo allemaal

Mijn merrie, Sientje, bijt en trapt tijdens het aansingelen. We hebben een singelbontje, een zadelbontje maar toch blijft ze bijten.
Doet ze dit omdat ze pijn heeft of doet ze dit uit gewoonte?
Kan ik het haar nog afleren? En hoe?

Groetjes van Lisa

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:06

Mijn haflinger wil nog welleens schrapen bij het aansingelen, als ik dr daar gewoon voor straf doet ze het niet meer.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:08

Misschien heeft je paard last van singeldwang. Singel je in 1x heel strak aan? Ik zou het in etappes doen, dus eerst gewoon los en dan steeds ietsjes strakker.

Als ze het uit gewoonte doet zou je een keer flink boos kunnen worden.

ellepel

Re: Bijten tijdens aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:09

zit je zadel niet te ver naar voren?
dan knijpt een singel namelijk heel erg tegen de benen, zadel verder naar achteren leggen helpt heel goed.

voor je gaat aansingelen even goed met je handen langs de streek gaan waar de singel zit en natuurlijk nooit meteen de singel strak aantrekken, maar rustig gaatje voor gaatje...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:10

Het kan goed een gewoonte zijn. Als ze bijt of trapt, heef haar dan een por in haar buik (niet bij de singel in de buurt). En verder idd in etappes aansingelen.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:24

ellepel schreef:
zit je zadel niet te ver naar voren?
dan knijpt een singel namelijk heel erg tegen de benen, zadel verder naar achteren leggen helpt heel goed.

voor je gaat aansingelen even goed met je handen langs de streek gaan waar de singel zit en natuurlijk nooit meteen de singel strak aantrekken, maar rustig gaatje voor gaatje...

Haar singel zit altijd al heel erg ver naar achter, waarschijnlijk omdat ze erg slank is. Als ik het zadel verder naar achter doe, zit de singel op haar buik.
Ik doe het altijd gaatje voor gaatje en als ik in de bak sta doe ik het ook nog een keer.

Bedankt voor het reageren!

Groetjes van Lisa

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:26

Handje wortels in de voerbak en heel rustig opzadelen en singelen in etappes. Dat wil wel helpen bij een paard met singeldwang, de mijne doet het er prima op. Als ik geen wortels voer, gaat hij hysterisch rondjes rennen in zijn stal en ik er maar achteraan....dat was ik zo zat, dus ik geef m wat te eten en zadel dan heeeel rustig op. Gaat prima!

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:28

daffodil schreef:
Handje wortels in de voerbak en heel rustig opzadelen en singelen in etappes. Dat wil wel helpen bij een paard met singeldwang, de mijne doet het er prima op. Als ik geen wortels voer, gaat hij hysterisch rondjes rennen in zijn stal en ik er maar achteraan....dat was ik zo zat, dus ik geef m wat te eten en zadel dan heeeel rustig op. Gaat prima!

Dankjewel voor het reageren!
Ik zadel nooit op in haar stal, ze staat in een buitenstal dus ga ik naar de gang waar andere paarden staan. Daar zet ik haar aan een stal vast waar een ander paard in staat. Dat gaat altijd wel goed, totdat ik ga aansingelen. En als ik haar eten geef, trapt ze tegen andere paarden

Groetjes van Lisa

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:06

Misschien heeft je paard een geblokkerde rib, of wervel. Dit komt vaak voor na een trap van ene ander paard, een val, te dicht langs een deur lopen, fout zadel, noem maar op. Misschien moet je dat eerst even uitsluiten? Een osteopaat kan je daarmee helpen.

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:15

heleenxx schreef:
Misschien heeft je paard een geblokkerde rib, of wervel. Dit komt vaak voor na een trap van ene ander paard, een val, te dicht langs een deur lopen, fout zadel, noem maar op. Misschien moet je dat eerst even uitsluiten? Een osteopaat kan je daarmee helpen.

Jaah, alles kan.. Maar als ik op haar zit, is ze erg braaf met rijden!
Dan heeft ze dus geen last, ook als ik een stukje heb gelopen en in de bak verder singel, bijt ze ook niet zo erg.
Zelf denk ik dat het komt doordat ze aan een halstertouw zit vastgebonden, dat ze zich opgesloten voelt ofzo.
Want als ik het touw losser zet, bijt ze al minder. Maar ze gaat wel lopen dus ik kan haar niet los zetten

Bedankt voor het reageren!
Groetjes van Lisa

LIQUITA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:16

Mijn merrie moet ook altijd ergens in bijten bij het aansingelen. het doet haar geen pijn, want als ik alleen nog maar de singel onder haar buik door haal doet ze het al, en dan zit het nog niet eens vast. Ik zet de singel altijd losjes vast en singel dan verder aan in de bak. Dan heeft ze afleiding en reageerd ze er meestal niet eens meer op. Het is gewoon een verveldende eigenschap die veel paarden en pony's hebben.

Maareh...vraagje, staat jou Sientje op Manege Veldt?

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:25

vaak willen merrie's zo reageren omdat de hengst als hij dekt ook met zijn voorbenen de merrie in haar buik *knijpt*, waarschijnlijk beeld zij zich in dat op het moment dat ze de singel druk voelt ze gedekt word, meestal als de merrie hengstig is zal ze minder reageren op de singel.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:32

Of je zadel past gewoon niet.
Mijn merrie begon te bijten in haar halstertouw tijdens het singelen. Zadelpasser laten komen en het bleek dat ze uit haar zadel was gegroeid door toenemende spieropbouw.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:36

maar...als je zadel juist erg ver naar achteren ligt...

dan is dat natuurlijk ook niet fijn voor je dier, ik kan me voorstellen dat het dan drukt op de lendenen/nieren.
en misschien toch een plek waar de singel meer op de buikspier ligt en druk veroorzaakt?

heb je anders een foto van hoe het zadel ligt?

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:32

ellepel schreef:
maar...als je zadel juist erg ver naar achteren ligt...

dan is dat natuurlijk ook niet fijn voor je dier, ik kan me voorstellen dat het dan drukt op de lendenen/nieren.
en misschien toch een plek waar de singel meer op de buikspier ligt en druk veroorzaakt?

heb je anders een foto van hoe het zadel ligt?

Het zadel ligt niet ver naar achter maar de singel wel, ik zal even kijken of ik een foto heb.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:42

Afbeelding
Misschien een beetje kleine foto...

Als ik heb opgezadelt, zitten het zadel en de singel gewoon goed.
Ik singel altijd nog één gaatje in de bak aan, en als ik naar de bak gelopen ben is de singel ietsjes naar achter geschoven...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:51

kan ook niks zien op deze foto, maar eigenlijk zou ik t ook niet weten verder....

misschien eens meerdere mensen bij je op stal vragen of zij vinden dat het zadel goed ligt?

als je met je handen drukt op de plek waar de singel ligt, geeft ze dan ook recatie?

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 09:22

ellepel schreef:
kan ook niks zien op deze foto, maar eigenlijk zou ik t ook niet weten verder....

misschien eens meerdere mensen bij je op stal vragen of zij vinden dat het zadel goed ligt?

als je met je handen drukt op de plek waar de singel ligt, geeft ze dan ook recatie?

Nee met poetsen bij de singel enzo reageert ze niet zo heftig als bij het aansingelen..
En ja, sommige mensen zeggen dat de singel te ver naar achter zit, maar dat het zadel wel gewoon goed ligt.

Groetjes van Lisa

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 09:25

Anya schreef:
Of je zadel past gewoon niet.
Mijn merrie begon te bijten in haar halstertouw tijdens het singelen. Zadelpasser laten komen en het bleek dat ze uit haar zadel was gegroeid door toenemende spieropbouw.

Wij hebben het zadel van de vorige baasjes meegekocht. Het is volgens mij een 18 inc. zadel, en dus vrij groot voor een pony als Sientje. Het zadel pastte ook niet maar we hadden zo'n schapenbontje aangeschaft om de ruimte tussen haar rug en het zadel op te vullen. Nu ligt het zadel wel heel mooi. Toen we haar net hadden was ze heel erg mager en had ze ook geen bontje, daardoor had ze een ingezakte rug. Door het bontje is haar rug al veel mooier geworden en heeft ze heel veel spieren gekregen.

Groetjes van Lisa

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 09:29

LIQUITA schreef:
Mijn merrie moet ook altijd ergens in bijten bij het aansingelen. het doet haar geen pijn, want als ik alleen nog maar de singel onder haar buik door haal doet ze het al, en dan zit het nog niet eens vast. Ik zet de singel altijd losjes vast en singel dan verder aan in de bak. Dan heeft ze afleiding en reageerd ze er meestal niet eens meer op. Het is gewoon een verveldende eigenschap die veel paarden en pony's hebben.

Heej

Ja 'mijn' Sientje staat op Manege Veldt

Ik singel ook altijd verder aan in de bak, dan reageert ze ook niet zo erg meer omdat ze dan veel spannendere dingen ziet ...
Maar als ik dan naar de bak ben gelopen, zit de singel altijd heel erg ver naar achter, alleen het zadel niet.

Groetjes van Lisa

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:46

18 inch op een pony?
dat is best wel een groot zadel dus, grote kans dat t dus inderdaad ergens pijn doet..

ik denk toch dat t tijd word voor een zadel wat dan wel goed past, zo heb ik bijvoorbeeld een 17,5 op mijn pony liggen,maar ben er net achter gekomen dat ik dus 1 maat kleiner moet hebben, een 17 inch...

ik zou toch es een zadelmaker gaan vragen...

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:11

ellepel schreef:
18 inch op een pony?
dat is best wel een groot zadel dus, grote kans dat t dus inderdaad ergens pijn doet..

ik denk toch dat t tijd word voor een zadel wat dan wel goed past, zo heb ik bijvoorbeeld een 17,5 op mijn pony liggen,maar ben er net achter gekomen dat ik dus 1 maat kleiner moet hebben, een 17 inch...

ik zou toch es een zadelmaker gaan vragen...

Oké, ik zal het even met mijn moeder bespreken vanavond

Dankjewel!

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:50

heeY LiiSaaaa..

een wintec zadel past bijna op alle ruggen van een paard hoor..
net als mij zadel:P
maarjaa mischien wordt het bijten wel minder als je ene ander zadel heb:D:P

nja wij gaan lekker zo naar de maneGee..

naar Siieen&Snorriee

d0eii d0eii

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:53

sorayaaaaa schreef:
heeY LiiSaaaa..

een wintec zadel past bijna op alle ruggen van een paard hoor..
net als mij zadel:P
maarjaa mischien wordt het bijten wel minder als je ene ander zadel heb:D:P

nja wij gaan lekker zo naar de maneGee..

naar Siieen&Snorriee

d0eii d0eii

Heejj, ja mn mams en ik gaan wel even kijken wat voor zadel we dan nemen .
Ik denk dat we de zadelmaker even laten komen.
Jaah, we gaan zo naar de manege

LIQUITA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:13

LIQUITA schreef:

SientJ schreef:
Heej

Ja 'mijn' Sientje staat op Manege Veldt

Ik singel ook altijd verder aan in de bak, dan reageert ze ook niet zo erg meer omdat ze dan veel spannendere dingen ziet ...
Maar als ik dan naar de bak ben gelopen, zit de singel altijd heel erg ver naar achter, alleen het zadel niet.

Groetjes van Lisa

Aha, dan had ik het goed, mijn paard staat daar namelijk ook .

Misschien is het inderdaad geen gek idee om even naar je zadel te laten kijken, maar mijn zadel ligt prima en mijn paard doet het ook. Daarmee wil ik zeggen dat het niet persé aan je zadel of iets anders hoeft te liggen. Mischien kan je het ook even aan Grardus vragen .