kuilgras wie zijn paard heeft er last van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mieamore

kuilgras wie zijn paard heeft er last van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:24

ons paad krijgt op zijn stal kuilgras en hooi.
sinds het moment dat hij kuilgras krijgt had hij diaree en veel last van winderigheid, pijn in zijn buik.
de paarden worden gevoerd door de staleigenaar, hij staat sinds oktober hier, is van eind november van de wei naar stal gegaan.
overdag wei sávonds naar de stal.
en kreeg twee keer per dag kuil en twee keer per dag hooi.
degene die daar de stallen doet geeft hem tussen door ook nog eens pluk kuil.

na een week merkte ik dat hij veel dunne poep had en heel winderig was, nadat ze niet meer naar de wei gaan overdag.
heb toen doorgegeven dat hij geen kuil meer mocht.
dit is een maand goed gegaan op een geven werd hij weer winderig en je mocht niet aan zijn buik komen.
en zo had hij dagen dat het wel goed ging, en weer niet.
normaal moet je zelf uitmesten maar iedere keer als ik kom is dit al gedaan. doet de oude baas die zijn eigen paarden ook doet, doet ook die van ons en nog een paar andere paarden.
kom ik van de week moest ik zelf nog uitmesten was vrij vroeg, ligt er kuilgras in zijn box en bij de andere paarden ligt er niks.

zo er iemand expres kuil in zijn box gooien, zodat hij ziek word degene die de stallen doet was er niet wel een andere pensionklant. zijn paard staat in de box waar die van mij eerst stond, en die van mij staat er naast. van ons is een hengst die van hem merrie zit wel een schot tussen
of zal de degene die de stallen doet hem een pluk kuil geven omdat het goed is voor de groei.

er zijn nog een aantal paarden die geen kuil mogen en die merken niks aan hun paarden.
je schrijft alles op een groot bord daar dit heb ik vorige maand opgeschreven en aan de staleigenaar doorgegeven.
nu weer. dus ben benieuwd hoe het nu zal gaan.

kunnen paarden koliek krijgen, van kuilgras heb het weleens ergens gelezen over gaskoliek, en wil niet dat hij dat krijgt.
ben nu heel allert en elk plukje hooi in of bij zijn stal ruik ik eraan.
lang verhaal maar wie herkent de verschijnselen, en krijgt zijn paard ook kuilgras.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:27

Sommige paarden reageren niet goed op kuilgras. Kan je beter hooi geven. Het kuilgras is vast niet expres in zijn stal gegooid. Misschien wilde iemand hem even bezig houden? Heb je al met de staleigenaar gesproken?

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:46

nog niet de staleigenaar werkt zelf overdag, geeft zelf voer s'morgens en sávonds, kuil/hooi en biks, biks staat klaar dit doet de eigenaar zelf klaarzetten. zijn vader doet de verzorging overdag, ik kan het wel aan zijn vader vragen maar iedere keer als ik kom zie ik hem niet.
het kan zijn dat hij het doet, hij is helemaal weg van ons paardje en doet het ook bij de hengst van zijn zoon en nog een paar andere paardjes iets extras tussendoor.
ik kan niet zeggen dat hij dit geeft, want dan moet mijn paard er elke dag last van hebben en dit is niet het geval.
dus ik houd dit in de gaten.
maar wil wel weten of paarden koliek kunnen krijgen van kuilgras.
of is dit nog niet bekent kuilgras is nog maar van de laatste jaren bij paarden, sinds de koeien van het land verdwijnen heb je kuilgras in twee soorten.

zodra ik hem ziet zal ik zeggen dat hij als extra gewoon een plukje hooi moet geven.

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:52

Mijn paard heeft in Utrecht gestaan met gaskoliek!!
De oorzaak was inderdaad kuil in kombinatie met brood.
Het kuil is te eiwitrijk voor hem en omdat ik hem regelmatig wat brood gaf, waar gist in zit, heeft hij gaskoliek gekregen.
Hij staat nu op hooi en heeft er tot nu toe geen last meer van gehad.

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:53

Wij op stal hebben ook een paard staan.En die kan er ook niet tegen.Krijgt dikke benen en bultjes..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:01

Sommige paarden verdragen kuilgras niet goed; dat komt door het proces (fermenteren dacht ik dat het heet). Het verteren zelf gaat lastiger dan bij gewoon hooi. Paarden die er niet goed tegen kunnen, kunnen er ziek van worden. Idd koliek, of algemene diarree, niet lekker voelen, nieren, last van krampen enz. (niet aan buik mogen komen). Zou het er gewoon op stal nog eens over hebben dat hij geen kuil meer mag. En bijv. op zijn box schrijven: op advies van dierenarts alleen hooi voeren. Dat is dan bijv. weer handig voor de mensen die er af en toe kuil in geven (zou wel even bij de eigenaar melden waarom je dat opschrijft)....

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:52

zou het niet kunnen dat er schimmel in de kuil zit?,ik zou dat even gaan controleren,ze kunnen daar erg ziek van worden

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:15

Is het kuil speciaal voor paarden ? ik voer namelijk al jaren kuil (speciaal voor paarden) en daar heb ik geen problemen mee (ondanks het feit dat ik ook een super-gevoelig paard op stal heb)

Is het te nat misschien ?

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:45

er zijn nog twee paarden die het ook niet mogen hebben,
het kuilgras zit in van die hele grote balen en is niet beschimmeld.
en het is vrij snel op dus krijgt niet de kans om te beschimmelen.

ik weet niet of je het verschil kan ruiken en voelen tussen kuilsoorten.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 09:58

hoe natter en vetter het aanvoeld hoemeer het naar koeienkuil gaat!
en dat waar een koe 30 lieter melk van kan geven is niet goed voor een paard!!!!
goed paardenkuil wordt ingepakt op het moment dat het al hooi is en dan het liefst van lang gras met een grove struktuur.
ik ben niet kapot van kuil voor een paard al was het alleen maar omdat je aan de buitenkant van een pak niet kan zien wat er in zit, en ik voer dus lekker hooi.

EBIM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:07

Mijn paardje skrijgen op de nieuwe stalling ook kuil en 1 van hun heeft idd af en toe last van diarree. Maar t is echt per baal verschillend of ze er last van krijgt of niet. Het gaat nu al een maandje goed, gelukkig!

Laurierhaag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:00

Ik geloof niet dat koeienkuil slecht is voor een paard. Wij hebben thuis een pensionstal en wij geven alle paarden ook gras uit een kuil waar ook de koeien van te eten krijgen. De paarden die bij ons staan zijn er gek op! Maar ik denk dat een paard ook geleidelijk aan dat te eten moet krijgen. Anders krijgen ze diarree... Misschien dat de staleigenaar te snel te veel heeft gegeven? Maar ieder paard reageert er anders op

maxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:59

mijn pony raakt ook in de diarree van kuil maar alleen als het te nat is.

als het kuil gewoon droog is dan is er niks aan de hand

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:10

Sommige paarden hebben er last van, is bij ons ook zo! Precies wat je zegt: winderig en dun op de mest.
Het kan nog een optie zijn om even naar het gebit te laten kijken, een tweejarige (vanaf vandaag driejarige...) hier is enorm aan het wisselen, die kan de kuil niet goed kwijt worden en krijgt daardoor ook klachten, die krijgt nu dus ook hard hooi.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:15

mijn pony heeft dat ook hij staat nu op hooi en dat gaat super
ze kunnen er wel koliekerig van worden

Jitske

Re: kuilgras wie zijn paard heeft er last van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:24

wij hebben ook een aantal paarden op stal die last hebben van het kuil. maar het verschilt bij sommige paarden wel per baal. we hebben namelijk nog oude balen liggen die wat vetter zijn dan de andere. en bij 1 van de paarden zie je heel duidelijk dat hij van die vette balen aan de rees gaat en van die drogere niet.
en er hebben laatst al 2 paarden koliek gehad, maar ik weet niet zeker of dat van het kuil komt. en inderdaad ook nog 1 met 4 dikke benen...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:35

Rashida is allergisch voor kuilgras, ze krijgt dan allemaal van die bulten op haar lijf.. Nu krijgt ze alweer een weekje hooi en al die bulten zijn weer weg..

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:44

Zou het ook kunnen komen door het fermentatie-proces? Ik kan me toch voorstellen dat gefermenteerd gras anders verteerd moet worden dan gedroogd gras(hooi)?
Ik kan hier nl. goed droog kuil speciaal voor paarden kopen, maar ik weet niet zeker of ik het zal doen. Mijn paard heeft nl. in het verleden ook van die bulten gekregen (van ander kuil trouwens, ook wel voor paarden).

Koeienkuil is sowiezo slecht (veel te nat en te veel eiwitten),
maar misschien zijn er ook paarden die niet goed tegen paardenkuil kunnen vanwege de fermentatie?
Ben benieuwd of iemand daar iets over weet....

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:57

Ik houd het even in de gaten. Die van mij is regelmatig aan de diarree. Ik dacht dat het ook te maken zou kunnen hebben met de droogte/natte van kuil maar die theorie moest ik gisteravond al laten varen. Mijn paard krijgt nu al een paar dagen droge kuil en de diarree was over. Gisteravond hetzelfde kuil met een paar zeer vieze achterbenen!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:39

Mijn paard staat ook op kuil (= eigenlijk voordroog) en is ook regelmatig aan de dunne. Omdat ze in pension staat is alleen kuil voorradig. De vorige baal was ook wat nat dus daar kan het aan liggen. Ook is het gras in de wei nu met dit weer vochtig. Ik heb gevraagd of er volgend jaar geen hooibaaltjes gemaakt kunnen worden ipv kuilpakken. Er wordt nu over nagedacht. Maar voorlopig zit ik met een paard dat vaak aan de diarree is.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:27

karijn schreef:
Ik houd het even in de gaten. Die van mij is regelmatig aan de diarree. Ik dacht dat het ook te maken zou kunnen hebben met de droogte/natte van kuil maar die theorie moest ik gisteravond al laten varen. Mijn paard krijgt nu al een paar dagen droge kuil en de diarree was over. Gisteravond hetzelfde kuil met een paar zeer vieze achterbenen!

Heb je een merrie? Eén van onze merries heeft alleen last als ze hengstig is. Geef voor alle zekerheid altijd half kuil/half hooi, daar doet ze het prima op.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 15:42

nee die van ons is een hengst, hij krijgt geen kuil meer en nu gaat het goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:29

Wij hadden een paard op de manege staan en die kreeg een soort allergische reactie op kuilgras, allemaal bultjes voornamelijk verspreid op de hals.
Het was ook zo weer weg, maar goed, dit paard kreeg dus alleen nog maar hooi.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:58

In de vrijruiter heeft er een tijd geleden een artikel gestaan waarin 4 dierenartsen hun visie gaven over hooi versus kuil.Kijk eens op hun site onder eerdere artikelen.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:39

@Kendra: nee, een ruin. Hij krijgt nu ook een probioticakuur om zijn darmflora te stimuleren. Merk er alleen nog niet zoveel van. Eind van de maand ga ik met hem naar de kliniek voor een rectaal onderzoek en een bloedonderzoek om alles uit te kunnen sluiten. Heb geen zin in een paard dat straks met een enorme koliek of uitdrogingsverschijnselen te maken krijgt.