Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Kaat_E schreef:Hoe vaak laten jullie de paaren inenten?
Mijn da raadt aan om 2x/jaar tegen influenza/tetanus in te enten en 4x tegen rhinopneumonie.
Wat doen jullie?

Dance schreef:Tetanus om de vijf jaar is voor mensen niet voor paarden en honden.
Dance schreef:Nee hoor Blue-Star, mijn paarden worden ieder jaar tegen tetanus geent en ieder half jaar tegen influenza. Ikzelf om de vijf jaar tegen tetanus als opfrissertje. Gebeurt er tussendoor iets zoals een wond met vuil erin, zeker als het van de dieren komt, krijg ik direct een opfrissertje.
luxket schreef:als je op wedstrijden start moet je 2 keer per jaar enten
Dance schreef:Al mijn paarden worden nu werkelijk ieder half jaar ingeent tegen influenza én tetanus ik heb hun entpassen erop nagekeken vanwege de tetanus. De veulens krijgen hun eerste enting tussen de vijfde en zesde levensmaaand, de tweede 4 weken later en de derde na een half jaar. Dan gaat het verder als bij de volwassen paarden. Waar ik woon is het plicht dat zeker de paarden die op wedstrijd gaan 2x per jaar worden ingeënt. Omdat om besmetting van de rest van de stalbewoners te voorkomen en de veulens gezond te houden wordt ieder paard/veulen gewoon in dit schema meegenomen. Anders heeft een dergelijk schema helemaal geen zin.
Toen heb ik voor de zekerheid mijn eigen entpas erbij gehaald waarop het jaartal van de eerstvolgende enting voor tetanus staat en dat is nu werkelijk ook om de vijf jaar. Mijn arts zal toch niet zo verschrikkelijk ongelijk hebben. Maar om het nog eens te bevestigen heb ik mijn neef opgebeld die zelf arts is en die bevestigde dat alleen maar.
Mensen die hun paarden maar om de vijf jaar laten inenten moeten dat zelf weten. Goed vind ik dat niet, maar is niet mijn aangelegenheid. Ik ken ook genoeg mensen die hun paard/pony nooit een wormkuur geven, omdat ze dat niet nodig vinden.