Rare witte vlek in het oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Rare witte vlek in het oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 08:37

Roosje heeft in haar oog een hele rare wittige vlek in haar ogen. Het is me al vaker op gevallen, maar het is nu wel heel duidelijk. Zowel bij daglicht als ’s avonds bij een lamp zie je het duidelijk. Ik wil zeker even de VA bellen om te vragen wat zei er van denken.

Roos kan ook abosluut niet springen. Een huppeltje van 30 tot 40 cm op het weiland gaat nog net met een ruiter die het goed aan geeft. Maar een op de grond liggend boomstammetje in het bos breekt ze haar nek zowat (haar achterbenen landen op de balk, ze struikeld er over enz).
Als je met je hand uithaal naar haar oog reageerde ze daar ook nauwelijks op(alleen als je haar wimpers raak, dan voelt ze het).

Ik heb dus het idee dat ze het niet zo goed ziet. Ze is nog nooit het hek in gelopen(naar mijn weten) dus dat spreek het weer tegen. Ze is ook niet schrikkerig ofzo. Haar ogen zijn ook nooit ontstoken of vies.

Ik heb er geen foto van. Ik zou niet eens weten of je het op een foto ook goed zie.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:16

Even de VA bellen, zal wel niets zijn. Maar dat wil je zeker weten. Als je paard echt niets ziet, dan merk je dat wel hoor, dan loopt hij tegen alles aan. Dat ze niet ka springen kan aan slechte begeleiding liggen, of gewoon een luie domme pony
Maak eens een foto en probeer hem dan te plaatsen. Waarschijnlijk heeft ze haar oog gestoten. Heft ze het al lang, is het oog ook iets dikker?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 09:25

Het oog is niets dikker dan normaal. Dom en lui is ze ook zeker niet. In het verleden sprong ze wel beter(al heeft ze nooit de lol er van in gezien , en nu ze het leuk begon te vinden begon ze 'neer te storten').
Ik heb gewerkt met een oudje die het allemaal niet meer zo goed zag en met een pony met maar 1 oog. Dus heb er wel wat ervaring mee. Die pony met dat ene oog sprong nog wel goed en liep nergens tegen aan. Dat oudje alleen met goede begeleiding. Dat oudje is ook een keer door een plank heen gelopen, maar nooit door het hek op het land en was ook niet echt ‘onhandig’.

Pellie

Re: Rare witte vlek in het oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:29

misschien hangt het er ook vanaf waar de vlek zit?

het friesje wat bij me staat heeft ook een klein vaag wittig vlekje in d'r rechter oog, maar dit zit niet op het pupil gedeelte. ze zal er qua zicht dan ook geen last van hebben.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:30

Wij hebben ook een merrie, die zo ineens een witte vlek in het oog kreeg (ging wel langszaam aan) eerst zag je het niet zo duidelijk, maar nu wel heel goed. Toen was ze 10 jaar denk ik? Nu is ze 13 jaar.
Volgens mij heeft ze een bacterie gehad in het oog (althans dat is mij toen verteld) en hierdoor is ze blind geworden.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:32

Mijn allereerste paard had ook een witte vlek in het oog. Ik merkte het pas veel later want je kon het alleen maar bij bepaald licht goed zien. Hij liep op zijn rechterkant wel tegen sommige dingen aan en met longeren liep hij helemaal naar binnen en was erg moeilijk te stellen. Uiteindelijk heb ik hem laten nakijken in Utrecht waar ze door middel van groene vloeistof en een speciale lamp hebben geconstateerd dat hij aan één kant heel slecht kon zien. Het was vermoedelijk door een bacterie gekomen want het andere oog was ook al lichtelijk aangetast. Hij zag met dat ene oog eigenlijk alleen nog maar het verschil tussen donker en licht dus ik denk dat een bezoekje van de dierenarts geen verkeerde keuze is

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:37

hé linda, bedankt voor deze extra informatie, kan het ff doorgeven aan de eigenaren!!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 10:07

Het is een witte waas over bijna het hele oog(in het midden, dus over de pupil). Het is dus niet spierwit, maar een wit/grijze waas over het oog.

Het is me al eerder opgevallen, maar nu was het wel heel goed te zin. Dat in combinatie met dat ze verschrikkelijk slecht spring(en dat is zeker niet 'anders-lichamelijk') en er eigenlijk niet op reageerd als je naar haar oog uit haal(een tik reageerd ze ook pas op als je haar raak, andere pony's hebben het al iets eerder door dat je uithaal).

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:24

Heey Michele, jah doe dat..baat het niet, schaadt het niet

Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:28

Dennis schreef:
Het is een witte waas over bijna het hele oog(in het midden, dus over de pupil). Het is dus niet spierwit, maar een wit/grijze waas over het oog.

Klopt, zo zag het bij mijn paard er ook uit en ook over de pupil heen. Merk je ook verschil in kant bij het longeren?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 10:42

Ik longeer eigenlijk nooit . De enkele keer dat ik gelongeerd heb met een enkele lijn(is hooguit 3x geweest in ruim 1,5 jaar en heb haar groen gekregen) viel ze rechtsom naar binnen. Aan de dubbele longe geen verschil. Het gaat om een 4 jarige merrie.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:56

Een witte waas of vlek op het oog duidt eigenlijk altijd op slecht zicht. Maar het kan weer wegtrekken, ook al wordt er soms gezegd van niet, ik heb hier 2 levende bewijzen zitten.
Mijn oude hond heeft staar, ook blauw/grijzige waas, en je ziet aan dr dat ze slechter gaat zien, vangt slechter speeltjes,snoepjes etc,
Maar soms heeft ze goede dagen en dan is de waas veel minder, zie ik were kleur in dr ogen, kijk er niet dwars door heen, en dan is zij ook veel beter. Dus het is echt bij vlagen.

Ook heb ik een cavia zitten die door vechten een beschadiging in zn oog heeft opgelopen. Eerst was het hele oog wit ( met rood en blauw ) maar met behandeling trok het terug. Er is nu een stuk wat altijd beschadigd blijft en dus altijd wit blijft, maar de rest is terug getrokken.

Nou maken honden en paardenogen niet veel verschil vandaar dat ik even die voorbeelden erbij haal.
Ligt er dus even aan waar ze het vandaan heeft, of het gewone staar is of door een beschadiging o.i.d
Zou idd ook gewoon even DA raadplegen.
Ze kunnen met 1 goedziend oog nog best veel, zijn meestal alleen wat kijkeriger, schrikkeriger aan 1 kant etc

Suc6 dr mee en laat horen wat het is

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:40

uhh vervelend, laat gewon even een DA komen... mijn shet had ook zoiets op zn oog, alleen dan vlak bij t ooglid, gelukkig was t bij hem een ontschuldige ontsteking... gewoon na laten kijken... klopt niet helemaal dat ze pas reageert asl je dr aanraakt...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:25

Donderdag mag ik met haar naar de kliniek. Ik ben benieuwd. Zielig is ze gelukkig zeker niet, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Ze is pas 4, dus ook nog lang niet aan haar pensioen toe .

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:13

Ik vertrouw het niet,het doet me TE sterk denken aan cataract.
Zeker als hij niets ziet en verder het geen ontstoken oog lijkt.
Hoe oud is je pony?Mijn verzorgpaard heeft dit ook,hij heeft een waas(blauw)over zijn ogen,beetje cataract,het kan verergeren maar dat kan nog jaaaaaren duren dus momenteel is het niet iets om je zorgen over te maken maar in jouw geval zou ik er toch achter gaan!

Ohja,cataract komt volgens de DA meer voor bij oudere paarden/pony's maar spijker me hier niet op vast!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:41

Blue_Star schreef:
Ik vertrouw het niet,het doet me TE sterk denken aan cataract.
Zeker als hij niets ziet en verder het geen ontstoken oog lijkt.
Hoe oud is je pony?Mijn verzorgpaard heeft dit ook,hij heeft een waas(blauw)over zijn ogen,beetje cataract,het kan verergeren maar dat kan nog jaaaaaren duren dus momenteel is het niet iets om je zorgen over te maken maar in jouw geval zou ik er toch achter gaan!

Ohja,cataract komt volgens de DA meer voor bij oudere paarden/pony's maar spijker me hier niet op vast!

edit:ik zag net te laat dat je pony nog maar 4 is,wou het bericht editen maar mijn pc liep vast waardoor je net te vroeg was met je pb Heb het je uitgelegd via pb maar wens je alsnog veel sterkte

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 10:07

Donderdag mag ik met haar naar de kliniek. Ik ben erg benieuwd wat ze zeggen.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:49

pb smiley ook eens. Marco had volgens mij hetzelfde, maar bij hem was het kanker.

Muzefee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:56

Wij hebben dit jaar een veulen gehad die op een gegeven moment ook een wit plekje in het oog had.
Hij had ook traanoogjes en toen zijn we met hem naar de DA geweest en bleek dat hij een erg gevaarlijke bacterie opgelopen had. Waarschijnlijk al vlak na de geboorte.
Hij heeft ooggel gekregen en een soort antibiotica omdat hij ook nog erbij hoeste.
Het gaat inmiddels goed met hem en het witte plekje verdwijnt ook langzamerhand.

Ik ben benieuwd wat de DA donderdag zegt!

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:01

Alleen een wit vlekje kan ook een litteken zijn. Maar je zegt zelf al dat je paard ook slecht ziet. Daarom doet mij dit erg denken aan staar/cataract zoals Blue star ook al schreef... Dat is trouwens wel vervelend, maar verder niet heel gevaarlijk voor je paard, zeker niet als het bij een oog blijft! Succes!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:38

Ik dacht zoals ik bij mijn voorgaande post zei ook al meteen aan cataract
Bij mijn vzpaard dacht ik dat ook al een hele tijd maar niemand wou me geloven tot een DA een week of twee geleden mijn vermoedens bevestigde.Bij hem is het een blauwe waas die witter wordt maar dat kan héééééél lang duren.Je ziet het ook moeilijk dus vandaar dat ik dacht dat TS misschien die blauwe waas over het hoofd zag?(geen aanvallende reactie!)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:11

Het is een wit grijzige(vaak neigt wit/grijs ook wel wat naar blauw) waas. En hij zit er heel duidelijk. Na veel gegluur in haar oog volgens mij alleen rechts. Dat kan nog wel de rede zijn dat ze niet echt schrikkerig is of het hek in loopt. Maar helemaal niet kan springen omdat je voor diepte zien 2 (goede) ogen nodig hebt.

Tienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:36

Mystica schreef:
pb smiley ook eens. Marco had volgens mij hetzelfde, maar bij hem was het kanker.

Idd ik dacht ook meteen aan Smiley!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:29

Ik heb ook een KWPN-er met staar op stal staan, zij reageert ook nauwelijks als je dichtbij een beweging naar haar oog toe maakt. Ze heeft ook een wit/groen/grijzige vlek in haar oog.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 11:58

Ik ben net terug van de VA.

Ze heeft dus cataract(ook wel staar genoemt) aan haar rechter oog. Ze is daar blind of bijna blind. De VA rade aan er niets aan te doen, het valt te opereren maar dat is een pittige ingreep voor iets waar we bijna geen last van heeft.