Koliek? Of iets anders met buikkramp? Wie heeft snel tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Koliek? Of iets anders met buikkramp? Wie heeft snel tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:02

Hallo.

Ik ging net naar mijn pony's en ik vond mijn sherveulen van 7mnd op zijn rug in stal. Ik schrok me rot, want ik heb hem nooit zien liggen en hij bleef ook liggen toen ik bij hem kwam zitten. Ik kreeg hem overeind maar hij ging gelijk weer liggen, rollen en bleef o pzijn rug liggen.
Ik dacht meteen aan koliek en wilde dus even proberen een stukje met hem te lopen. Hij stond op, ik kreeg hem de stal uit, maar toen ik zijn halster wilde pakken dook hij terug de stal in en plofte in de hoek weer neer om vervolgens op zijn rug te blijven liggen.

Uiteindelijk hem ik he meegekregen en een klein eindje te lopen. Hij is veel minder alert dan anders en heel suf. Toen ben ik teruggelopen naarstal. Het ging beter. Af en toe kromp hij ineens in elkaar en ging net niet liggen. Dan kwam hij weer even 5 min. kroelen en dan kromp hij weer in elkaar. Hij heeft duidelijk (buik?)krampen.

Ik heb niet meteen de veearts gebeld, wil het heel even afwachten, ik ga zo weer kijken...

De afgelopen dagen was hij erg aan de diarre. Net was zijn kont en staart helemaal droog, alleen opgedroogde resten, maar er ligt amper mest van hem. Ik heb dus het idee dat hij de afgelopen uren niet heeft gemest.

Is dit inderdaad koliek, of kan het nog iets anders zijn?
Moet ik de dierenarts bellen of nog even afwachten?

O ja, hij is normaal flink dik met een lekkere hooibuik, hij is nu nog maar 1/4 van wat hij normaal is, heel dun en hij taant niet naar eten. Zelfs niet naar gras!

Alvast bedankt

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:05

Snel de dierenarts bellen!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:08

Misschien een besmetting met rode wormpjes,, de meeste ontwormmiddelen bestrijden deze niet.
Als het de eerste keer is dat je pony dit heeft VA bellen, omdat je niet weet wat de oorzaak is, als hij het vaker heeft gehad zou ik me voor kunnen stellen dat je even wacht met bellen.

Colosan geven wil ook weleens helpen. Of geef hem even 20 cc beerenburg in de mond, aangezien hij niet wil drinken. Ze krijgen dorst van deze middelen, geef hem water waar de kou van af is.
Colosan stimuleert de darmen.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 16-12-05 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:09

Dit klinkt wel erg als koliek ja .. of in iedergeval fors pijn ergens.
ik zou maar niet te lang wachten. Sterker ngo ik was neit naar huis gegaan zelf.
De kans dat het een forse koliek is lijkt mij zeer aanwezig en met koliek wacht ik zelf leiver niet af.

Wat je kan doen is zijn temperatuur opnemen, zijn slijmvliezen belijken temperatturu moet tussen 37 en 38 aijn en de slijmvleizen mooi helder rose .
Als er sprake van koorts is METEEEN DA bellen.

Bij kolie kan de DA beter in een beginstadium zijn dan als het heel hevig wordt. En een paard dat alleen maar wil liggen en haast niet mest is 99% zeker ziek.

Sterkte!

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:10

niet wachten DA bellen natuurlijk!

ShirleyA

Re: Koliek? Of iets anders met buikkramp? Wie heeft snel tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:13

Ik denk dat hij idd kololiek heeft en volgens mij heeft ie heel veel pijn. Bel maar snel de va des te eerder is ie van die pijn weer af. Mijn paard reageerde altijd meteen op de Buscopan. Knuffel voor je pony!

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:48

Jemig wat schrikken! Ik zou nu toch echt de VA maar gaan bellen want dit klinkt niet goed... Arme Scot...

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:14

hopenlijk heb je de dierenarts ondertussen al gebeld.
echt doen hoor!!
het hele verhaal bijelkaar genomen klinkt het niet goed.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:26

tienus63 schreef:
Colosan geven wil ook weleens helpen.

Colosan is net een wonder middel! Het heeft mij al veel VA kosten bespaard. Met een spoed bel ik uiteraard de VA, bij een twijfelgeval altijd een flesje Colosan er in en nog een half uurtje aan kijken.

Maar in dit geval VA bellen en zelf in de gaten houden!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:28

DA bellen!
En snel... mijn pony had dezelfde symptonen... het was iets met de darmen dat vastzat
Bellen!

IvoIce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:00

de DA is geweest. Goed dat we die snel gebeld hadden. Hij had een ernstige koliek, een flinke ontsteking aan zijn darmen en een buik vol wormen. Hij werd met de 5 minuten slechter. Hij heeft 4 spuiten gehad, en morgen komen ze weer. We hadden echt niet langer moeten wachten zei de DA. Wordt een slechte nacht. Om de 2 uur eruit. Maar na die spuiten ging het wel snel een stuk beter gelukkig. Nu hopen dat het goed blijft gaan. We houden jullie op de hoogte.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:02

Ik hoop met je mee! goed dat je de va hebt gebeld!

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:03

blij dat de dierenarts geweest is, veel sterkte

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:41

Ons shetlandmerrietje had precies dezelfde symptomen, ook dat op haar rug liggen. Even niets te eten geven (wij hebben zelfs het stro even uit de stal gehaald) en proberen je pony nu wat beweging te geven, ga er mee wandelen, heeft bij ons ontzettend goed geholpen!
Sterkte en succes!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:50

Ik ben bblij dat je vlot gebeld hebt meid, bij koliek kan het zials je ziet heel rap gaan. Gelukkig was je op tijd.
Heel veel stekte de komende nacht en dagen . Ik hoop dat hij vlot weer opknapt meid.

Ik heb wel een paar tips nog voor je :
Vraag morgen aan de DA hoe je het voeren straks weer kan opbouwen en wat voor jullie nu het beste ontworm schema id en met welk middel je het beste kan ontwormen. Het kan zijn dat het veulen nu een heel stuk magerder wordt en na zware koliek en wormen moet je voorzichtig zijn met wat en hoeveel je voert.

IvoIce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 23:16

Hij is inderdaad qua gewicht en omvang al gehalveerd, hoop dat dat niet nog erger word.
Ik zal het indd eens vragen morgen!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:31

Hoe gaat het nu met hem?
Is hij al wat opgeknapt?
Is natuurlijk even schrikken

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:10

kloliek is een verzamel wordt voor buik problemen.

als een paard koliekerig is kan je het aan kijken.

heeft een paard dat wat je beschreef altijd de da bellen

groetjes hoefsmid melvin

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:26

Hoe is het nu met je shetlander? Heeft de VA hem nu meteen nog eens (in het bloed) ontwormd of durfde hij dat nu even nog niet aan om dat je shet al verzwakt is?

Sterkte ermee.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:21

tienus63 schreef:
Hoe is het nu met je shetlander? Heeft de VA hem nu meteen nog eens (in het bloed) ontwormd of durfde hij dat nu even nog niet aan om dat je shet al verzwakt is?

Sterkte ermee.

Ik antwoord even voor Lia. Helaas heeft Scotty het niet overleefd. Hij had ook nog eens vet op het bloed en is vannacht om half 2 ingeslapen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:38

Lintjuuuh schreef:
tienus63 schreef:

Sterkte ermee.

Ik antwoord even voor Lia. Helaas heeft Scotty het niet overleefd. Hij had ook nog eens vet op het bloed en is vannacht om half 2 ingeslapen.

Heeel veeeel sterkte voor jullie allemaal!
Dit is mijn ergste nachtmerrie!
Gecondoleerd

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:12

Wat jammer zeg, kreeg hij het vet in het bloed door het vermageren door een wormbesmetting of moest hij afvallen?

Sterkte ermee, heel jammer.

joor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:15

heel erg voor je, ik weet wat het is om je beesje in te moeten laten slapen.
heel erg veel sterkte.
jorieke

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:31

Heel erg naar voor je.
Heel veel sterkte met het verlies van je pony

Laat dit voor iedereen een leer zijn. Als je paard ernstige diaree heeft zorg dat dat de dierenarts langs komt. Een paard met diaree droogt heel snel uit!! Als je niet uitkijkt dan raakt hij in shocktoestand en de kans dat ze daar uit komen is heel erg klein.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:44

He wat vind ik dat nou verdrietig zeg. Zo zie je hoe snel het kan gaan met koliek wat jemmer zeg.
Ik wens de TS erg veel sterkte met dit verlies, je hebt je best gedaan en de DA ook maar het wa helaas niet genoeg.
Sterkte meid.