jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 23:26

Ik zit met een probleem. Opzich is het niet zo heel erg maar goed.

afgelopen jaar is er bij ons een veulen geboren, toen was die al erg groot. maar toen we hem van de wei afhaalden ben ik wel even erg geschrokken een joekel dat het was. nou goed schrik niet hij is nu al 1.78 en is pas een jaar oud, hij is ontzettend snel gegroeid echt heel erg snel. ik weet even niet meer wat ik moet doen, ik wil zeker fotos laten maken van zijn botten spieren exc, een paard wat zo hard groeit, dat kan niet goed zijn dat weet ik ook. nu is mij de vraag, hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt?

ik kan het me bijna niet voorstellen maar hij is met moeite gemeten, hand tam is die wel maar verder nog groen, dus we lopen er met een bezem achter na om hem een beetje aan te jagen als ik hem uit de stal haal. hij word nu al erg mannelijk, maalt met voorbeen exc. hebben jullie eventuele oplossingen, of ervaringen? ik ben bang dat dit later voor veel problemen kan gaan zorgen..
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-12-05 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:37

Mijn jaarling was geen 1.78 met één jaar, maar wel 1,72. hij is nu 2,5 jaar oud en 1,80. Hij is groot, maar niet ongezond. Uit een tabel die ik hier heb blijkt dat paarden van een jaar oud op ongeveer 93% van hun lengte zitten, met 18 maanden hebben ze zo'n 96% van hun lengte en met 24 maanden rond de 98 %.

Als jouw paard dus inderdaad precies een jaar is, dan kan hij rond de 1.90 worden. Dat is groot, maar niet helemaal ongebruikelijk.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 23:42

oke dan het is btw nog niet mijn paard. het was wel de bedoeling dat ik hem zal kopen, als veulen zijnde al. maar kijk er gewoon erg tegen op, in iedergeval niet naar die groote, maar wel naar van hoe gaat het verder aflopen hij speelt al wel echt zijn mannetje maakt zich sterk en maalt zo afentoe naar voren. niet dat ik daar ban voor ben ofzo dat zeker niet maar als die aan het springen gaat drek aan de hand hou je er gewoon niks meer aan. hij is ook aardig lang in zijn rug en hals. op zich moet dat niet zon probleem zijn. kijk er alleen wel tegen op als hij dadelijk 3 is hoe ik hem zadel mak krijg.

Maar is het niet zo dat grotere paarden meer kans op gaskoliek hebben? of grauwere botten? (slechte) ivbm een snelle groeiperiode?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:45

Nou volgens mij is dat een bakerpraatje. Het eerste is gewoon een zaak van opvoeden. Verder moet je met die heel grote paarden wel even goed nadenken hoe je ze gaat belasten (dus niet met drie jaar eens even lekker doorrijden, ze zijn daar vaak net nog te slap voor).

Het overige is een zaak van goede supplementen/goed voer. Dat kun je nu nog regelen. Voldoende kalk, voldoende vitaminen etcetera. Dat is wel belangrijk.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 23:53

ok dan thanx nu beleer ik mijn paarden gewoon op drie jarige leeftijd, zodra een gedeelte basis op een rustige manier erin zit zet ik ze nog een jaartje op de wei, ik wil ze wat dat betrefd wel paard laten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:55

Dat ga ik dus ook doen met mijn behoorlijk grote jonge paard.

Nog een methode om de toekomstige maat te bepalen. Is vreemd genoeg redelijk acuraat...

Je pakt een halstertouw.
Je laat het touw langs zijn been hangen.
Je pakt het touw dan op twee plaatsen vast.
1 punt is bij de elleboog en de ander bij z'n kroonrand.
Daarna breng je het punt wat je bij de kroonrand vast heb boven zijn schoft. Daarbij moet je wel het punt bij de elleboog vast houden.
Waar je dan uit komt met het touw is de stokmaat die hij zal krijgen.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 00:13

egt waar? dat wist ik helemaal niet.. ik zal het eens uitproberen. hoop niet dat ik al met al ga schrikken dan

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:03

Ohw my god! Wat ontzettend groot! Maar je ziet het inderdaad wel eens vaker. Een bekend groot paard is Stradivarius, een Krack C x Contango, is nu 1.90. Ook een Krack C van Edward (XXL, Krack x Balzflug) is ongeveer zo groot.

Het lijkt me in ieder geval niet erg gezond, dus ik zou ook zeker goede voeding geven (podo-spul), i.v.m. de botten etc. Bij mensen is het zo dat ze gewoon last van groei-pijn hebben, misschien heeft een paard daar ook wel last van (weet ik niet zeker). Daarom zal ik ook inderdaad rustig aandoen met dit paard. Met het ruinen van je paard kan ie wel rustiger worden, maar ruinen groeien meestal nog meer. Hengsten stoppen eerder met groeien.

Maar 1.78, djeezzz

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:24

1,78m , en dan dacht ik dat die van mij groot was
Zou hem zeer zeker op de foto zetten.
Paarden die zo immens groeien hebben kans op OCD, losse botfragmenten in de sprong, knieen of kogels.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:25

poehhhhhhhh groot!
Succes met opstappen over een tijdje

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:31

Ik heb een paard gehad van dik 1.87, dit was hij op zijn vierde, dus misschien dat hij nog wat groter is geworden. Rontgonologisch prima in orde, maar je moet bij zo'n grote wel met veel dingen rekening houden, niet te snel doorrijden, geef hem de tijd. In een 20/40 bak lopen kost ook wat meer moeite met zo'n groot nog slungelig lijf... maar als hij het helemaal door heeft heb je echt een stoere bink! En het zit meestal ook nog eens heerlijk. Ik vond die grote altijd super groot, alleen ook de mijne had last van praatjes, die was iets te lang hengst gebleven. Ik zou hem dus niet te laat laten castreren als je dit niet wilt.

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:59

tjeee wat groot
ik zou het paard als hij 3,5 jaar is mischien wel 4 jaar proffesioneel laten inrijden

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 12:19

tessie1985 schreef:
tjeee wat groot
ik zou het paard als hij 3,5 jaar is mischien wel 4 jaar proffesioneel laten inrijden

ik doe zelf professioneel inrijden voor een dressuurstal. werk voor die mensen en doe dit al een fikse tijd. dus het inrijden zelf doe ik liever zelf op mijn eigen manier en met eigen tijd en geduld.

maar lijkt me wel erg raar om hem dadelijk voor het eerst een singel op te leggen exc, zo'n joekel..

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:34

haha wesley, dat wordt klimmen!! wat een joekel wordt dat dan!! enne..lekker zelf inrijden he...!!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 12:49

zeker weten

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:54

Wow. dat is groot..
Nouehm.. Veel succes met opstappen dan maar he

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:58

wat voor paard is het dan?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:02

Jeetje dat is echt behoorlijk.

Het meeten met een touwtje is idd vrij accuraat. Had ik ook gedaan en het klopt op één cm na precies...

Gitta

Re: jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:32

Kan dan niet uitzonderlijk zijn maar een jaarling van 1.78m vind ik toch wel megagroot. Wat ze allemaal al zeggen ocd en dat soort dingen schijnt bij grotere paarden vaker voor te komen omdat ze zo hard groeien. Heb zelf een ruin gehad van 1.85m en die heeft in de sport nooit hinder gehad van zijn formaat . Toen ik hem kreeg had hij al nationaal gesprongen en ook in de dresuur heeft hij best aardig meegelopen zz licht . denk dus dat vooral voorzichtigheid is geboden in de jonge jaren een paard wat zo groot is heeft vaak toch langer de tijd nodig om uit te groeien .heb je geen foto ben toch wel er benieuwd naar deze klepper?

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:35

Die jaarling is groot zeg. Ben benieuwd hoe groot hij uiteindelijk wordt!

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:32

ben benieuwd naar een foto

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:37

Als je nog van de koop afkan komen zou ik dat doen. Zo groot paard...........voor de handel is het niets waard, voor het paard is het niets waard.

En over gezondheid maar niet te spreken.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:46

Even over dat inrijden. Wij hebben een paard van rond de 1,84. Met z'n 3 was het echt nog een slungelige pummel. We hebben em pas met z'n 4 ingereden. En idd, zo'n bak van 20x40 is dan erg klein. Ik vind het dan ook gemeen dat de A-pony's net zo'n grote bak hebben met de proef, maar da's even offtopic.

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:24

Hoi Navidad.

Mijn paard is 1.83m. Hij is kern gezond en erg sterk.
Ik zou ook geen kleiner paard meer willen.
Ik kan echt alles met hem. Ik kocht hem zwaar verwaarloosd en mishandeld op de veemarkt. Hij is nu 16 ik heb hem al 10 jaar.
Hij is echt geweldig kan erg veel. 1.40m met springen is niks voor hem. Hij kan M2 dressuur en ook al galopswissels om de 2 passen.

Ik zou hem inderdaad de tijd geven om goed uittegroeien. Dat is beter.

Niet alle grote paarden zijn zwak of ongezond.

Ik zou er als ik jou was zeker voor gaan. Ik ken veel grote paarden en ze zijn net zo sterk en gezond als een paard rond de 1.70m.

sarahlou

Re: jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:36

Ik heb ook zo'n joekel. We hebben hem gekocht toen hij 8 was. Ik heb zijn fokkers Toen gebeld en die vertelden dat hij met 8 mnd al boven zijn moeder uitkwam. Hij is nu 1.80
Hij is ingereden toen hij 4 was omdat het nog zo'n slungel was. Ze hebben echt wat meer tijd nodig.
Voor hem heb ik nog twee van die joekels gehad. (1.80 en 183) rechtdoor was nog niet zo'n probleem maar die zijgangen gaan niet zo goed met die lange benen (op jonge leeftijd dan he )
Helaas hebben alle drie deze paarden beenproblemen.
De eerste is op 6 jarige leeftijd afgekeurd wegens spat en artrose
De tweede hebben we op 14 jarige leeftijd uit zijn lijden verlost wegens ernstige artrose
En de derde loopt nu met vervroegd pensioen op de wei wegen hoefkatrol (hij is 10 jaar en heeft een 3 en een 4 op de foto's) Die laatse heb ik dus nog. Maar van grote paarden ben ik genezen. Ik vind ze nog steeds super maar ik durf er niet meer aan te beginnen. heb nu dus maar een kleintje van 1.65