easy walk hoefbeslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

easy walk hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 12:42

hallo,ik heb al eens een topic gahad over hoefijzers met zooltjes.mijn paard heeft deze voor de artrose gekregen.nu komt mijn hoefsmid binnenkort met iets nieuws,en vroeg of ik dit ook wel wil proberen.binnenkort krijgt hij een soort ijzer genaamd 'easy walk ',nu is mijn vraag aan jullie dus weer kent iemand deze ijzers,en eventueel hoe bevallen ze.alle reacties zijn welkom zowel goede als slechte,alvast bedankt

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 22:20

is er echt niemand hier op bokt die dit hoefbeslag kent?het is een soort van kunstof beslag.mijn smid zij dat het nog vrij nieuw is en dat het ook op internet staat maar ik kan het niet vinden.als iemand er iets over weet wil je mij dat dan laten weten????????

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:30

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 22:47

@ kitjuh hartstikke bedankt nu weet ik tenminste waar de smid over praat

zijn er hier ook mensen die dit beslag gebruiken?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:55

Wat kosten die easy walkers?
Ze lijken me niet goedkoop.

zynoeska

Re: easy walk hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:55

Er heeft een tijd geleden een heel artikel in de bit gestaan over dit soort nieuwe ijzers.
Persoonlijk zou ik ivm de artrose eerder een break-over beslag kiezen.
http://www.hoofcare.nl
Maar ik neem aan dat jou hoefsmid al het goede heeft met je paard en ik neem ook aan dat jij vertrouwen hebt in je hoefsmid.
Mijn fjordie loopt nu een jaar op "zelf-maak"break over beslag en zo kreupel als ze was zo goed gaat het nu...ik durf dus ook niet meer terug naar gewoon beslag. Merk wel als de ijzers er opnieuw onder moeten, dan gaat ze niet meer zo voorwaards en soms neigt ze zelfs weer naar kreupelheid.

Succes en eehh. zou altijd overleggen met je hoefsmid..hij is je adviseur !

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:20

Cyclame loopt op Easywalkers. Ze bevallen mij heel goed.
Ze heeft nu 2 paar gehad. Eerste paar liep ze 8 weken op. Tweede paar loopt ze nu bijna 10 weken op.

Geen benen die hoog opgetild worden, geen mega geglij, niet gevoelig lopen op steentjes, een paard wat weer zeker loopt. Ik vind het fijn!

Cyclame wordt gebruikt voor dressuur, aangespannen en endurance (nu nog klasse I).

zet je zonnebril maar op want hier komen de foto's 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prijs die ik betaal is 90 euro rondom.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:17

Wauw...het ziet er wel spetterend uit moet ik zeggen...
jou paard gaat wel met de mode mee ! haha

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 18:06

badankt voor de reacties.de volgende afspraak met de smid staat gepland in februari hij ging eerst kijken of hij het kon krijgen.hij heeft er al meer klanten voor,en hij dacht dat het heel goed voor mijn paard zou zijn die easy walkers.ziet er inderdaad spetterend uit dat geel en groen

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:30

kunnen bij deze "ijzers" ook kalkoenen gebruikt worden of is dat niet meer nodig?

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:27

Moska schreef:
kunnen bij deze "ijzers" ook kalkoenen gebruikt worden of is dat niet meer nodig?

Ik rij hiermee op gras zonder kalkoenen.
Dressuurwedstrijden heb ik er nog niet mee gereden, maar wel op tempo in bermen in endurance wedstrijden en trainingen.

Je kan wel gaten met schroefdraad erin laten zetten en bijbehorende kalkoenen.
Zie http://www.easywalker.at/en/en_farriers.htm
en dan de Inserts en Spikes&Studs.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:48

je kan wel kijken op www.hoofbalance.nl maar ik adviseer je zeker niet om het de smid te laten doen die daarachter zit. Veel nare verhalen over gehoord. Succes!

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:18

sannaa schreef:
je kan wel kijken op www.hoofbalance.nl maar ik adviseer je zeker niet om het de smid te laten doen die daarachter zit. Veel nare verhalen over gehoord. Succes!

Die smid doet het bij ons prima hoor.
Over iedereen zijn altijd wel negatieve en positieve reacties te vinden.
Onze pony heeft op zijn beslag al over de 100 wedstrijd km's gelopen en dan ook nog zo'n 60 trainingskm's per week. Totaal geen klachten.

Misschien is iemand nog benieuwd naar de levensduur: Cyclame staat deze week voor de 10e week op dit viertal easywalkertjes. Ze moeten er binnenkort af ivm de groei van de hoeven, maar de 'ijzers' zelf zijn nog lang niet versleten.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:24

heb vanmiddag contact gehad met mijn smid en hij gaat voor mijn paard voor de volgende afspraak een paar easy walkers regelen.hoop dat het bij mijn paard ook zo goed gaat werken.

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:07

Ik heb ook even navraag gedaan bij mijn hoefsmid. Hij zegt dat je de ijzers er zelf onder kan slaan mits je de goede maat hebt. Volgens hem waren ze rond de 100 euro per paar.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:40

Zelf eronder kan slaan? Lijkt me wel handig om dit door een hoefsmid te laten doen. Vaak moeten ze ze nog wel op maat knippen en bij ijzers onderslaan heb je altijd het risico van vernagelen....

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:54

Ik zelf zou zoiets ook niet durven hoor maar het schijnt wel te kunnen

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:16

nou ik ga me daar niet aan wagen hoor het zelf te doen!laat het gewoon door mijn vertrouwde smidje doen.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:09

Een kennis van mij heeft deze ijzers gehad. Omdat ik hier zelf ook geinteresseerd in was heb ik haar ervaringen goed gevolgd. Qua prijs zijn ze iets duurder maar schijnen ze ook iets langer mee te gaan. Daar heb je natuurlijk alleen maar wat aan als je ze nog een keer onder kan zetten.
Verder gingen bij haar de lipjes er regelmatig af. Nadat deze er twee keer opnieuw aan gezet zijn heeft ze ze er maar af gelaten.
Zij heeft ze er vorige week af laten halen en ze vertelde dat de hoeven er werkelijk niet uit zagen en dat ze geloofde dat dit nooit goed kon zijn voor de hoef. Haar ervaring is niet positief en inmiddels heb ik mijn paard op normale ijzers laten zetten.

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:51

Wat bedoel je met 'er niet uitzagen'?

De hoeven van mijn pony zien er niet anders uit dan blootvoets of met ijzeren beslag. Ze zijn zelfs weer beter gegroeid en heeft nu een grotere maat dan de eerste keer.
Ik heb ze zonder de lipjes eraan. De blijven tot de laatste dag muurvast zitten (itt ijzers die los gingen liggen op een gegeven moment)

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:09

Mijn paard staat al heel wat maanden op Easy Walkers. Ze heeft artrose en sinds ze deze "ijzers' heeft draaft en galoppeerd ze weer regelmatig, iets wat ze eerder niet deed. Daaraan is dus heel goed te merken hoe de Easy Walkers schokken dempen wat denk ik zeker goed is voor de gewrichten van ieder paard. Negatieve gevolgen voor de hoeven kan ik me niet voorstellen, dat heeft volgens mij meer met andere factoren te maken. Alleen in de winter heb je zooltjes ertussen of de winter "easywalkers' nodig om sneeuwproppen te voorkomen omdat de ijzers rond gesloten zijn, tenminste dat heb ik want mn paardje heeft al last van haar knieeen en met sneeuwproppen denk ik helemaal. Maar kortom, allen aan de Easy Walkers!!!

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 12:12

bedankt voor jullie reacties allemaal,ben heel benieuwd of mijn paard het op de easy walkers ook zo goed doet.de reacties klinken allemaal heel goed.mijn smid is ook helemaal enthousiast over die ijzers dus ben heel nieuwsgierig.ben blij dat mijn smid het ook wil proberen.eind februari krijgt ze de easy walkers.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:45

zijn deze 'íjzers' ook te krijgen voor shetten?

Marco007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:10

ik word hier een beetje verdrietig van . Eerstens moet je nooit zelf in een hoef nagelen dat is zeer naukeurig werk en normaal moet iemand daar voor 2 tot 3 jaar voor naar school. tweedens zit er aan kunstof beslag ook grote nadelen zoals elke keer dat een paard zijn voet op de grond zet glijd hij niet een beetje en staat de hoef onmiddelijk stil dat heeft tot gevolg dat de gewrichten elkke keer een klap krijgen en dat die dik kunnen worden een ander nadeel is dat het hoefmeganisme niet meer goed funcioneerd (ijzer glijd beter) de wand blijft staan Glijd dus niet en kan afbrokkelen. Als het hoefmeganisme niet goed werkt is ook de door bloeding niet goed en worden er geen voedings stoffen aan gevoerd in de hoef en geen afval stoffen afgevoerd. Geen paard is natuurlijk gelijk wat voor de eene werkt gaat bij de ander niet . Ps voor jou zit een goede hoefsmid in delftzijl/meedhuizen
Groetjes Marco

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:30

dat over het doorglijden is een beetje achterhaald

Citaat:

Misvattingen over kunststof beslag: Het kunststof is te stroef en zorgt voor beenproblemen

Dit is denk ik het meestgehoorde argument tegen kunststofbeslag. Het materiaal zou te stroef zijn, en daardoor het glijden van de hoef bij het neerkomen teveel afremmen. Ook de natuurlijke draaibeweging van de hoef tijdens het afzetten (biljarderen), iets wat heel veel paarden doen, zou teveel afgeremd worden. Daardoor zouden onderbelasting en slijtage in de gewrichten van het onderbeen optreden.

In het verleden zijn er naar verluid inderdaad beenproblemen ontstaan als gevolg van kunststofbeslag, maar dit betrof vrij zacht kunststof. De huidige generatie kunststofijzers is gemaakt van vrij hard kunststof, hetzelfde materiaal als waar bijvoorbeeld skateboardwieltjes van gemaakt worden. Het zou ongeveer dezelfde hardheid en stroefheid hebben
als de blote hoef, die immers ook niet glijdt

. Het is ook duidelijk te zien dat draaibewegingen niet verhinderd worden.

Daarbij komt dat het doorglijden van de beslagen hoef ook niet natuurlijk is, de blote hoef glijdt immers ook niet. Het glijdend lopen is een bewegingspatroon dat ontwikkeld wordt door paarden, als ze op (gladde) ijzers lopen. Blote voeten worden op de hiel neergezet, en rollen af, maar met ijzers gaat dat niet: de hoef moet plat neergezet worden en nog eventjes doorglijden. Dat betekent m.i. dan ook dat de voorwaartse impuls van de blote hoef bij het neerzetten dan zo goed als nul zou moeten zijn, net als bij rennende mensen. De kracht moet immers achterwaarts gericht zijn om vooruit te komen.

Nog een misvatting: De hoeven gaan ervan scheuren en brokkelen

Ook deze uitspraak heb ik veel gehoord. Door de beweeglijkheid van het kunststof zouden de hoeven gaan scheuren en brokkelen. Dit is ten dele waar, namelijk als het beslag er niet op de juiste manier ondergezet wordt. Het hoort ver voorin de teen genageld te worden, met de achterste nagel ongeveer ter hoogte van de voorste punt van de straal, zodat het achterste deel van de hoef voldoende mogelijkheid heeft om uit te zetten bij het neerkomen. Wordt het beslag echter genageld zoals gewone ijzers, dus met meer nagels en verder naar achteren, dan zullen er tijdens het uitzetten van de hoef inderdaad grote krachten op die nagels komen. Deze nagels breken dan af, of de hoef gaat breken en brokkelen.

Daarnaast kan de beweeglijkheid van het kunststofbeslag teveel zijn voor hoeven die te broos, droog en onelastisch hoorn hebben. Ook voor paarden met hele platte hoeven kan het problemen opleveren.

Mijn pony heeft juist problemen gekregen door ijzeren beslag.
Glijden, glijden, glijden! resultaat; pony durfde amper te lopen, wilde niet meer in draf op verharde weg of harde zandwegen, zet rug vast (fysio erbij gehaalf etc), geforceerd lopen en daardoor achillispees overbelast en katskreupel. Dikke rekeningen van de DA en Fysio (ja ik heb het er voor over maar ik vervloek die ijzeren ijzers wel erom!) Nee voor mij geen ijzeren beslag meer!
En ja het was echt een goede smid die dr beslagen had. Het zat er keurig onder.

Over dik worden; ik (en nog meer mensen) rijd endurancewedstrijden met kunststof beslag en heb nog nooit een dik been gezien. Helemaal niks!

Het is niet voor elk paard geschikt, maar dat is ijzeren beslag ook niet

kijk ook eens op http://www.kunststofbeslag.tk

Maargoed voor en tegenstanders heb je overal. Niks mis mee. Maar ik vind je reactie een beetje overtrokken. 99% zal ook echt niet zelf beslag onder zijn paard gaan nagelen.