Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Miirthe schreef:Je kan een simpele test doen:
Een stuk of 6 mestballen in een emmer water en een halfuur laten staan, als er na dat halfuur meer dan een theelepel zand om de bodem ligt krijgt je paard teveel zand binnen. Je kan dan aan een kuur met psyllium-zaad/vezel geven, dit zorgt dat het zand uit de darmen gaat. Dit is ongeveer 7 tot 10 dagen, daarna kan er 'gewenning' in de darmen optreden waarbij de psylliumzaadjes worden verteerd en hun werk niet meer kunnen doen. Succes
[***] schreef:Het is enger als paarden in een te kale wei staan, of in een paddock waar ook gras groeit, dan krijgen ze veel zand binnen.
Je kan een paar mestballen in een emmer water gooien, dan kun je zien of er zand in zit.
Bonny4life schreef:Miirthe schreef:Je kan een simpele test doen:
Een stuk of 6 mestballen in een emmer water en een halfuur laten staan, als er na dat halfuur meer dan een theelepel zand om de bodem ligt krijgt je paard teveel zand binnen. Je kan dan aan een kuur met psyllium-zaad/vezel geven, dit zorgt dat het zand uit de darmen gaat. Dit is ongeveer 7 tot 10 dagen, daarna kan er 'gewenning' in de darmen optreden waarbij de psylliumzaadjes worden verteerd en hun werk niet meer kunnen doen. Succes
hoihoi
oke ik zal dat eens doen! bedankt voor de tip, en waar kan je zo'n kuur krijgen dan en hoe duur is dat?
risicosuz schreef:preventief kun je je paard iedere dag een scheut zonnebloemolie/slaolie bij zijn brok geven.het zand hecht zich aan de olie en het paard poept alles dan mee uit
arabiandevil schreef:hoi hoi,
mijn paard had eerst ook te veel zand binnen gekregen en werd er erg ziek van!!!
we hadden toen de dierarts laten komen en die deed toen wat mest in een emmer met water en na een tijdje kon je allemaal zand op de bodem zien liggen!!!
phannie schreef:ik geef mijn paarden een scheutje maiskiemolie per dag over het bix, kan dit ook?
risicosuz schreef:volgens mij maakt het niet perse uit wat voor olie je pakt,want in de meeste olie's zit als basis zonnebloemolie.als het maar olie is.
en als mooi extratje ze gaan er super van glanzen
Bonny4life schreef:arabiandevil schreef:hoi hoi,
mijn paard had eerst ook te veel zand binnen gekregen en werd er erg ziek van!!!
we hadden toen de dierarts laten komen en die deed toen wat mest in een emmer met water en na een tijdje kon je allemaal zand op de bodem zien liggen!!!
hoihoi
ik heb dit vandaag ook geprobeerd bij mn pony maar het water werd heel vies dus ik kon niks meer zien! hoe kan je het zien dan? ik heb de emmer toen rustig leeg gegoten omdat zand meestal wel achter blijft maar er zat helemaal geen zand in naar mijn idee, goed nieuws maar ik weet niet of ik het wel helemaal goed heb gedaan...
abc schreef:Heb je geen doorschijnende emmer of kom ofzo ? Dan zie je het wel. Ik deed een mestbal of 6 in een doorschijnend diepvrieszakje. Voldoende water erbij, dichtknopen, goed schudden en een half uurtje laten staan. Als er zand in zit is het dan wel naar de bodem gezakt.
Ellebel schreef:De DA gebruikt zo'n lange handschoen die je ook gebruikt voor het opvoelen van koeien, je kunt er vast wel eentje ophalen op de praktijk, die dingen kosten bijna niks. Stront erin, water erbij, knoop er in, uurtje laten hangen, klaar is kees.
phannie schreef:gezellig zo he met die poepgesprekken![]()
Bonny4life; maiskiemolie kun je gewoon in de supermarkt halen, zit net ff meer in dan slaolie en zonnebloemolie, ook voor een glanzende vacht en spijsvertering is het goed, ik heb ook wel eens gehoord dat ze er dikker van worden, maar of het waar is durf ik niet te zeggen.