hoe kan je controleren of je paard zand binnen krijgt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoe kan je controleren of je paard zand binnen krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 17:44

hoihoi

bij mijn pony op de boerderij hebben we nu een paddock waar ze elke dag de hele dag op staat, maar ze krijgt ook hooi op de grond in een krat zeg maar of een auto band maarja ze eten soms toch wel van de grond..hoe weet ik of ze er last van heeft of krijgt? en is het altijd zo dat ze snel zandkoliek krijgen of moet je paard er ook gevoelig voor zijn. staat jullie paard er ook op? dit is mijn eerste jaar in de paddock maar ik vind het verder super want anders moest ze de hele dag op stal.. maarja nu maak ik me beetje zorgen over het zand eten..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:41

Het is enger als paarden in een te kale wei staan, of in een paddock waar ook gras groeit, dan krijgen ze veel zand binnen.
Je kan een paar mestballen in een emmer water gooien, dan kun je zien of er zand in zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:44

Je kan een simpele test doen:
Een stuk of 6 mestballen in een emmer water en een halfuur laten staan, als er na dat halfuur meer dan een theelepel zand om de bodem ligt krijgt je paard teveel zand binnen. Je kan dan aan een kuur met psyllium-zaad/vezel geven, dit zorgt dat het zand uit de darmen gaat. Dit is ongeveer 7 tot 10 dagen, daarna kan er 'gewenning' in de darmen optreden waarbij de psylliumzaadjes worden verteerd en hun werk niet meer kunnen doen. Succes

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:55

Miirthe schreef:
Een stuk of 6 mestballen in een emmer water en een halfuur laten staan, als er na dat halfuur meer dan een theelepel zand om de bodem ligt krijgt je paard teveel zand binnen. Je kan dan aan een kuur met psyllium-zaad/vezel geven, dit zorgt dat het zand uit de darmen gaat. Dit is ongeveer 7 tot 10 dagen, daarna kan er 'gewenning' in de darmen optreden waarbij de psylliumzaadjes worden verteerd en hun werk niet meer kunnen doen. Succes

hoihoi

oke ik zal dat eens doen! bedankt voor de tip, en waar kan je zo'n kuur krijgen dan en hoe duur is dat?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:56

[***] schreef:
Het is enger als paarden in een te kale wei staan, of in een paddock waar ook gras groeit, dan krijgen ze veel zand binnen.
Je kan een paar mestballen in een emmer water gooien, dan kun je zien of er zand in zit.

ja dat is waar dan eten ze natuurlijk nog meer van de grond en vooral in een erg kale wei maar ik wil het gewoon eens controleren voor de zekerheidm, wist niet dat je dat zo kon doen, bedankt!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:02

Bonny4life schreef:
Miirthe schreef:

hoihoi

oke ik zal dat eens doen! bedankt voor de tip, en waar kan je zo'n kuur krijgen dan en hoe duur is dat?

Paardendrogist of ruitersport zaak. kuur kost ong. 35,-

risicosuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:59

preventief kun je je paard iedere dag een scheut zonnebloemolie/slaolie bij zijn brok geven.het zand hecht zich aan de olie en het paard poept alles dan mee uit

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 21:04

risicosuz schreef:
preventief kun je je paard iedere dag een scheut zonnebloemolie/slaolie bij zijn brok geven.het zand hecht zich aan de olie en het paard poept alles dan mee uit

en dat kan verder geen kwaad? welke olie is het beste?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:25

In slaolie zit nog wel eens iets raars en is dus niet veilig voor paarden. Zonnebloemolie kan wel.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:40

oke ik ga eerst kijken of ik zand aantref en anders ga ik die zonnebloemolie wat van geven, hoeveel moet je dan ongeveer geven? ik hoorde ook dat diarree door zand kan komen klopt dit? Mijn pony's mest is meestal normaal.

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:43

hoi hoi,
mijn paard had eerst ook te veel zand binnen gekregen en werd er erg ziek van!!!
we hadden toen de dierarts laten komen en die deed toen wat mest in een emmer met water en na een tijdje kon je allemaal zand op de bodem zien liggen!!!

Anoniem

Re: hoe kan je controleren of je paard zand binnen krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:09

ik geef mijn paarden een scheutje maiskiemolie per dag over het bix, kan dit ook?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 18:05

arabiandevil schreef:
hoi hoi,
mijn paard had eerst ook te veel zand binnen gekregen en werd er erg ziek van!!!
we hadden toen de dierarts laten komen en die deed toen wat mest in een emmer met water en na een tijdje kon je allemaal zand op de bodem zien liggen!!!

hoihoi
ik heb dit vandaag ook geprobeerd bij mn pony maar het water werd heel vies dus ik kon niks meer zien! hoe kan je het zien dan? ik heb de emmer toen rustig leeg gegoten omdat zand meestal wel achter blijft maar er zat helemaal geen zand in naar mijn idee, goed nieuws maar ik weet niet of ik het wel helemaal goed heb gedaan...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 18:06

phannie schreef:
ik geef mijn paarden een scheutje maiskiemolie per dag over het bix, kan dit ook?

wat is dat voor iets en is dat speciaal voor paarden? ik ken het niet.

risicosuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:31

volgens mij maakt het niet perse uit wat voor olie je pakt,want in de meeste olie's zit als basis zonnebloemolie.als het maar olie is.
en als mooi extratje ze gaan er super van glanzen

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:33

risicosuz schreef:
volgens mij maakt het niet perse uit wat voor olie je pakt,want in de meeste olie's zit als basis zonnebloemolie.als het maar olie is.
en als mooi extratje ze gaan er super van glanzen

ik heb weleens gehoord dat ze er dikker van worden is dat zo?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:34

maar zou ik met het testen teveel mestballen in het water hebben gedaan?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:37

Bonny4life schreef:
arabiandevil schreef:
hoi hoi,

hoihoi
ik heb dit vandaag ook geprobeerd bij mn pony maar het water werd heel vies dus ik kon niks meer zien! hoe kan je het zien dan? ik heb de emmer toen rustig leeg gegoten omdat zand meestal wel achter blijft maar er zat helemaal geen zand in naar mijn idee, goed nieuws maar ik weet niet of ik het wel helemaal goed heb gedaan...

dat heb ik ook om dat een van mijn paarden een beetje losse mest heeft.
Dus als dat ff in een emmer ligt valt het gewoon uit elkaar.
ik geef ook vaak een scheutje Olie

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:05

ja ik heb het dus niet egt goed kunnen zien..
maar er zat toen ik m leeg gooide geen zand op de bodem..
denk dat ik ook maar eens af en toe een scheutje zonne bloem olie ga geven.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:16

Heb je geen doorschijnende emmer of kom ofzo ? Dan zie je het wel. Ik deed een mestbal of 6 in een doorschijnend diepvrieszakje. Voldoende water erbij, dichtknopen, goed schudden en een half uurtje laten staan. Als er zand in zit is het dan wel naar de bodem gezakt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:46

De DA gebruikt zo'n lange handschoen die je ook gebruikt voor het opvoelen van koeien, je kunt er vast wel eentje ophalen op de praktijk, die dingen kosten bijna niks. Stront erin, water erbij, knoop er in, uurtje laten hangen, klaar is kees.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 10:50

abc schreef:
Heb je geen doorschijnende emmer of kom ofzo ? Dan zie je het wel. Ik deed een mestbal of 6 in een doorschijnend diepvrieszakje. Voldoende water erbij, dichtknopen, goed schudden en een half uurtje laten staan. Als er zand in zit is het dan wel naar de bodem gezakt.

dat is wel een idee ja!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 10:51

Ellebel schreef:
De DA gebruikt zo'n lange handschoen die je ook gebruikt voor het opvoelen van koeien, je kunt er vast wel eentje ophalen op de praktijk, die dingen kosten bijna niks. Stront erin, water erbij, knoop er in, uurtje laten hangen, klaar is kees.

dat kan ook, misschien heeft mn vriend er wel 1 die heeft koeien en geloof dat ze die ook hebben, ik ga eens kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:55

gezellig zo he met die poepgesprekken

Bonny4life; maiskiemolie kun je gewoon in de supermarkt halen, zit net ff meer in dan slaolie en zonnebloemolie, ook voor een glanzende vacht en spijsvertering is het goed, ik heb ook wel eens gehoord dat ze er dikker van worden, maar of het waar is durf ik niet te zeggen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:12

phannie schreef:
gezellig zo he met die poepgesprekken

Bonny4life; maiskiemolie kun je gewoon in de supermarkt halen, zit net ff meer in dan slaolie en zonnebloemolie, ook voor een glanzende vacht en spijsvertering is het goed, ik heb ook wel eens gehoord dat ze er dikker van worden, maar of het waar is durf ik niet te zeggen.

ja leuk zo over poep kletsen haha!
maar ik zal nog eens checken met een doorzichtige emmer of handschoen en anders ga ik gewoon wat olie bij voeren, ik weet ook niet waar ik het vandaan heb maar ik dacht dat ik had gehoord dat ze er dikker van worden (en dat heeft mn pony niet egt nodig haha)