Mijn ruin niet dik te krijgen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjoEisla

Mijn ruin niet dik te krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 13:36

Hoi,
Sinds april ben ik trotse eigenaar van een ijslander ruin.

Hij was toen ik hem kocht al heel erg afgevallen. In ongeveer 2/3 maanden tijd van goed bespierd en op gewicht naar zeg: vel over been..
Ik ga geen namen noemen maar toen ik hem dus kreeg heb ik hem in een ruinengroep gezet waar er kuil gevoerd werd. Zelf voerde ik hem zoveel mogelijk slobber en brok bij wat hij op kon.
Hij zat al vol na een paar happen hooi in het begin.
De zomer op de wei is hij iets aangekomen, niet heel veel.
Toen heb ik hem in oktober naar een andere stal gebracht waar hij dan het vette gras op kon (aangezien het gras hier wel op was..) en hij krijgt nu ontzettend veel eten.
Hij eet iedere dag een baal hooi en 2kilo hardvoer.

Nu is hij wel bol maar nog niet vet en hij heeft ook een erg slechte vacht.
Die vacht denk ik te wijten aan de slechte conditie die hij had toen hij vacht aan moest maken. Maar toch wel raar dat hij nu met zoveel eten niet veel dikker is.

Toen ik hem net had is er door de da bloed afgenomen en is dat getest. Ook zijn gebit was in orde. Hij werd/word regelmatig ontwormd en daar was toen ook naar gekeken door da.

Dus ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Waarom is hij nog niet zo dik.
Herkent iemand dit, hoe heb je het opgelost? Ben erg benieuwd want ik raak zoveel tijd kwijt en vind het ook zo sneu voor hem.

ellepel

Re: Mijn ruin niet dik te krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:03

waar is allemaal op getest door het bloedonderzoek???

heb je zijn schildklier functie ook laten nakijken?
als die te snel werkt kunnen ze eten wat ze willen maar komen absoluut niet aan.

pff verder....tja voelt hij zich wel happy?
de kwaliteit van het hooi is ook zeker weten goed?

Roxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:07

qua ruwvoer zit je goed. misschien even wat meer vitamines geven, een vitaminestoot bv en misschien wat lijnzaadolie extra voor zijn vacht. wat ook wel wil helpen is mais door zijn voer doen, daar komen ze ook van aan. succes

Roxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:13

ps: heeft hij geen stress?

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:30

hai

marjo d,r paardenkind woont dus bij mij nu, en inderdaad ben ik er niet echt gerust op, hij is vreselijk slap, ziet er mottig uit, en ja echt dik wordt hij ook niet.

hij krijgt 2x per dag biks, en een halve schep hestamix (hyppolith) verder eet hij zo veel hooi als hij maar op kan (goed hooi)

de da die hier gister was om te enten dacht dat hij 30 jaar oud was, stress heeft hij ook niet , ik geloof dat hij het goed naar z,n zin heeft hier

sas

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:38

kan idd een beetje stress zijn, omdat hij al vaker verhuist is.
je kunt hem beter meer hooi, ect geven, want ik denk dat hij zn krachtvoer niet goed verteerd. en zn darmen een rommeltje is.
laat zn mest ook eens nakijken, dan kunnen ze zijn of hij zn voer wel fatsoenlijk verteerd.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:26

Wij hebben een soortgelijk geval gehad, een jonge merrie die wel 20 leek.
Ze kunnen wel zeggen dat hij goed ontwormt is maar mijn DA raadt aan bij twijfel 2 x achter elkaar met paar daagjes ertussen een goede wormenkuur te geven (bv Equest)
Als dat niet helpt zou ik een eigen DA erbij halen. Ijslanders zijn sober en 2 kilo is veel voor zo'n pony!
Succes

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:55

Om paarden wat dikker te krijgen kun je wat zonnebloemolie bijvoeren. Dat werkt bij veel paarden goed. Hoe oud is je ijslander?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:09

Hmmm dat ie bol is, maar toch in een slecht conditie zou een teken van wormen kunnen zijn. Hij is getest toen hij net van jou was, toch zou ik zijn mest nog eens laten testen of aanwezigheid van wormen. Ook zou ik hem nog een uitgebreid laten nakijken en onderzoeken door de DA, vooral als zowel jij als de stalhouder? (sassefras) het niet vertrouwd!

Als medische problemen uitgesloten zijn kun je eens gaan kijken naar aanpassingen in het voer. Zorg dat hij genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt. Zo heeft Pavo speciaal krachtvoer (het heet PAvo Liga) voor ijslanders. Hier zit er per kg. brok een dubbele hoeveelheid vitaminen en mineralen in dan bij de meeste voeders. En er zit weinig eiwit in. Kijk eens op www.pavo.nl (bij producten en dan onderaan). Naast krachtvoer onbeperkt hooi geven. Wat zonebloemolie wil ook wel helpen en is goed voor de vacht. Daarnaast kun je ook maisvlokken (of iets met mais) bijvoeren, hier worden paarden snel dikker van. Succes!!!

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 16:11

uhm nou dit bolle komt wel door het vreten. Dat was hij namelijk niet voordat hij naar sas ging. Hij krijgt die hele sterke wormenkuren.

Stress lijkt me onwaarschijnlijk, echt vaak is hij niet verhuisd.

Zat te zoeken op inet bij de paardendrogist. Misschien heeft hij een slecht werkende spijsvertering door een lange ondervoeding...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:48

zeewier bijvoeren werkt heel goed...is speciaal voor herstellende paarden..
kun je halen bij de ruitersportzaak en bevat veel mineralen en vitamines...

dat slecht in de vacht zitten en dof zijn wijst inderdaad toch op een verstoorde stofwisseling c.q. imuunsysteem...

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:44

Hoi Marjolein,
Wat je zou kunnen proberen zijn maisbrokken, dat helpt meestal goed en er zit niet zo veel energie in als in biks. Ik weet dat je paard nog niet zo oud is, en jaar of 6/7 toch?
Wat je ook eens zou kunnen doen, is je paard doorlaten meten door een natuurgeneeskundige, zoals bijv Yvonne Groven, daar kan uitkomen wat hem nu werkelijk mankeerd.
Zonde dat hij niet wil aankomen, toen hij te koop stond was ik op slag weg van hem, maar tja..... een ijslander is voor mij genoeg
Ik wens je der echt super veel succes mee!
Groetjes Henni

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:49

laat ook zn gebit nakijken.
mijn kwpn'er at wel, maar kauwde niet goed door haken op de kiezen, en zo nam zn lichaam weinig op.
hij is nu weer op gewicht gelukkig....

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:03

Tja, er wordt weer eens geadviseerd laag-eiwit te voeren. Een paard dat al z'n spieren kwijt is (door welke oorzaak dan ook) zal eiwit nodig hebben om die spieren weer op te bouwen. Al het andere dat je geeft (koolhydraten, vetten) geeft vet op een paard (en energie aan het paard), maar geen spieren.
Spieren kan een dier maar uit één bouwstof opbouwen: eiwit (aminozuren). Voer geen eiwit, en er zal nooit één spier opkomen. Een dier kan géén bouwstoffen voor spieren zelf maken uit gevoerde koolhydraten of vet, maar alleen uit gevoerd eiwit.

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:19

Wij hebben een Paint op stal waar we al een jaar mee aan het tobben zijn om hem dikker te krijgen .............is verder normaal maar bleef gewoon een beetje ribbig en daar ging ( gaat) echt ontzettend veel voer in
zowel ruw voer als dikmakers zonder dat we het risico lopen hij bevangen raakt. Had bloedwormen gehad en zo nog wel meer ellende. Tandarts geweest wat zich een tandarts mag noemen.

En vorige week zaterdag opnieuw de tandarts erbij gehaald, maar nu een andere deze man is echt een genot om te zien werken en had bij dit paard erg veel comentaar op zijn gebit. was scheef en erg scherp. We zijn nu een week verder en je zit dit paard gewoon groeien. je kan er nog zoveel voer instoppen , maar als de stofwisseling van een paard niet goed functioneerd omdat ze niet goed kauwen dan doe je veel moeite vaak voor niks.

kijk is bij www.equinedental.nl wie weet heb je er iets aan!!!

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:34

Iedereen bedankt voor de reacties..

Ibbel schreef:
Tja, er wordt weer eens geadviseerd laag-eiwit te voeren. Een paard dat al z'n spieren kwijt is (door welke oorzaak dan ook) zal eiwit nodig hebben om die spieren weer op te bouwen. Al het andere dat je geeft (koolhydraten, vetten) geeft vet op een paard (en energie aan het paard), maar geen spieren.
Spieren kan een dier maar uit één bouwstof opbouwen: eiwit (aminozuren). Voer geen eiwit, en er zal nooit één spier opkomen. Een dier kan géén bouwstoffen voor spieren zelf maken uit gevoerde koolhydraten of vet, maar alleen uit gevoerd eiwit.

Daarom krijgt hij ook het hardvoer erbij. Toch gaat het ons eerst om het vet en dan pas de spieren..

missnynke schreef:
laat ook zn gebit nakijken.
mijn kwpn'er at wel, maar kauwde niet goed door haken op de kiezen, en zo nam zn lichaam weinig op.
hij is nu weer op gewicht gelukkig....

Gebit is helemaal gechecked door een super dierenarts en das helemaal top!

Misschien is het gewoon een kwestie van heel veel geduld omdat hij wel erg lang zo mager is geweest..

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:56

Wat je ook kan proberen is maismeel. Dat zet heel goed aan.

Of Pavo kruidenmuesli. Daar zit veel ruw vet qua procenten en dat kreeg mijn vriend als advies voor haar 5 jarige kwpn merrie waar ze al 2 jaar mee aan het tobben was en het heeft geholpen. Heb het mijn paard ook gegeven voor het lekkere en hij werd er inderdaad superdik van en ik snapte er niks van.

Het is het proberen waard toch ????

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:46

ik heb dit met stradivari ook gehad, alleen die zag er super gezond uit(mooi in de vacht, glas ezv) aan zn tanden lag t niet, bloed was ook goed.Werd goed ontwormd,maar we gebruikte altijd eqvalan of flurexcel.we hebben hem toen ontwormd met equimax 2x in een maand tijd en daarna begon ie aan te komen.Om hem sneller dikker te laten worden kreeg ie merrie met veulen brok ipv van sportbrok en slobber bij

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:58

GFa hem ook eens drainage compositum druppels geven. Die kunnen hem van binnen uit weer helemaal schoon maken..... Is niet heel erg duur en te krijgen bij www.paardendrogist.nl Ik vind wel dat hij te veel brok krijgt. heeft hij helemaal niet nodig. Ruwvoer moet hij nu juist heeeel erg veel hebben. En je kan ook bietenpulp gaan voeren, is veel werk, maar daar komt hij zeker van aan. Scheutje lijnzaad olie door die pulp en dan gaat zijn vacht er beter uit zien en zijn darm,en gaan beter werken. Succes.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:58

Het is toch niet toevallig een luchtzuiger of wever?

Myke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:03

Hoi Marjo,

Misschien is het een medisch probleem, dat kan alleen de DA beoordelen. Yvonne Groven of Guy Blom zijn misschien een optie om ook eens naar te laten kijken.

Mijn ruin was vorig jaar ook een mislukte periode na de weide ontzettend rank en niet dik te krijgen. Een jaar later is hij pas eindelijk weer op gewicht. De winterdoor veel extra bijgevoerd. Na een vette weide periode (niet te vet), aangepast voerschema (Pavo Sportbrok, lucerne en Stimix kruidenmelage) begon hij weer wat body te krijgen. Daarnaast kreeg en krijgt hij nog steeds Powerfood (aanvullende multivitamines). Wel duur, maar ik kan het van harte aanbevelen (ijslandershop.nl heeft het evt. beschikbaar).
In november jl. is hij een maand naar de weide geweest. En pas nu is hij weer in 'IJslander' model. Hij zal nooit echt dik worden (was hij bij zijn vorige bazinnetje wel!), maar is weer mooi op gewicht. Toch merk ik dat, ondanks zijn trainingschema, zijn spijsvertering sneller lijkt te gaan cq verbranding gaat sneller. Misschien is het een idee een mestonderzoek te laten uitvoeren?

Sterkte!

Myke

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:06

Hoe is zijn mest?Is die in orde?Mest hij veel of goed?

Hooi helpt in dit geval heus niet,integendeel:
Hooi is geen dikmaker maar een buikvulling,als je veel hooi geeft gaat hij minder honger hebben voor krachtvoer.

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:17

Mijn verzorgpony is ook niet dik te krijgen. Ze krijgt 1.5 kilo basisbrok, en heel veel mais, elke dag slobber, en heel veel hooi er nog bij.
Ze heeft wel hele sterke spieren.
ze is anderhalve maand geleden van stal verhuist maar daar is ze nu ook wel aan gewend. ze heeft ook een vitaminespuit gehad, nu gaat het wel iets beter, maar ze is echt niet dik te krijgen

Zilion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:19

Misschien moet je eens met hem naar Eric Laarakker gaan www.holistischdierenarts.nl En is er meer aan de hand dan een reguliere DA kan vinden. Het is misschien wel prijzig maar uit ervaring weet ik dat je het beste van 2 (lees: alternatief en regulier) verschillende methodes het meest werken
Succes ik ben inmiddels wel benieuwd

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:58

Heb je al aan Heimwee gedacht, dat kan ook bij paarden.
Bachbloesem druppels kunnen dan helpen, maar dat moet je dan uit laten testen, welke nodig zijn.