Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
laulau85 schreef:Ik had er nog nooit van gehoord tot ik het vandaag van een vriendin hoorde die haar paardje net een paar weken heeft.
Nu blijkt dus dat het beestje zn spieren langzaam afsterven en dit kan nog heel lang duren voordat het ver achteruit gaat maar ook heel kort.
Het beestje is pas 6 en mag nu nog maar 1 keer in de week gereden worden. De fysio was er samen met een dierenarts en die constateerde het.
Dat was dus een flinke klap.
Maar omdat ik er niks over op internet kan vinden ben ik eigenlijk wel benieuwd of jullie er iets over weten of paarden kennen die het ook hebben.
Het schijnt maar heel weinig voor te komen maar ik hoop dat jullie iets meer weten.
Ik weet ook niet of het echt MS heet bij paarden ofzo want vond het ook heel rot om er veel over te gaan vragen. Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.
Alvast bedankt.
. MSQuincyTE schreef:Komt A.L.S dan ook voor bij paarden?
Citaat:MS is een ziekte van het centrale zenuwstelsel: de hersenen en het ruggenmerg. Helaas denken veel mensen dat het een spierziekte is, maar dat is beslist niet het geval. MS tast de “isolatielaag” (myeline) rond de zenuwbanen aan, waardoor de overdracht van zenuwsignalen verstoord raakt.Door de relatieve onbekendheid van de ziekte ervaren mensen met MS vaak onbegrip uit hun omgeving. Daar willen wij verandering in aanbrengen!
Citaat:ALS known as Lou Gehrig's Disease (Amyotrophic Lateral Sclerosis), is the most common form of motor neuron disease. It is a progressive and ultimately fatal neuromuscular disease.
ALS causes nerve cells to degenerate. The voluntary muscles weaken and become immobile. ALS leaves the senses unimpaired and the intellect is often unaffected:
MSQuincyTE schreef:A.L.S is dus een boertje of een zusje van MS dus MS is een spierziekte.
Mijn oma had dus A.L.S.
laulau85 schreef:Het beestje is pas 6 en mag nu nog maar 1 keer in de week gereden worden. De fysio was er samen met een dierenarts en die constateerde het.
Alvast bedankt.
laulau85 schreef:Er is inderdaad bloed afgenomen.
Ze kregen het vermoeden doordat hij als hij een pirouetje moest draaien hij niet wist waar hij zijn benen moest laten en gewoon over zijn eigen benen viel en erop ging staan.
Hij mocht geloof ik nog wel een heel klein beetje gereden worden maar niet intensief. Het is ook nog niet in een heel ver stadia.
Dat de fysio er was was omdat het beestje al last had van zijn rug enz. En de dierenarts kwam met de fysio mee. Waarom weet ik niet.