MS bij paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

MS bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 21:48

Ik had er nog nooit van gehoord tot ik het vandaag van een vriendin hoorde die haar paardje net een paar weken heeft.
Nu blijkt dus dat het beestje zn spieren langzaam afsterven en dit kan nog heel lang duren voordat het ver achteruit gaat maar ook heel kort.
Het beestje is pas 6 en mag nu nog maar 1 keer in de week gereden worden. De fysio was er samen met een dierenarts en die constateerde het.
Dat was dus een flinke klap.

Maar omdat ik er niks over op internet kan vinden ben ik eigenlijk wel benieuwd of jullie er iets over weten of paarden kennen die het ook hebben.
Het schijnt maar heel weinig voor te komen maar ik hoop dat jullie iets meer weten.
Ik weet ook niet of het echt MS heet bij paarden ofzo want vond het ook heel rot om er veel over te gaan vragen. Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.

Alvast bedankt.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 22:40

Helemaal niemand?????????????

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:30

Kan MS dan ook al bij paarden voorkomen?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:35

Even geduld, je topic stond er net een uur. En zeker bij zo'n specifiek onderwerp moet je niet raar opkijken als je niet binnen het uur reacties hebt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:28

MS komt bij paarden niet voor, en is trouwens een zenuwaandoening en geen spierziekte. Wat wel voorkomt bij paarden is het paardenequivalent van ALS. Dat heet EMND (Equite Motor Neuron Disease). Ook dit is een zenuwaandoening, waarbij alleen de motorische zenuwen aangetast zijn. Het effect hiervan is dat de spieren niet meer aangestuurd worden en dus atrofiëren (afsterven).

Er is geen geneesmiddel tegen. Meestal verloopt de aandoening zeer snel, maar net als bij mensen (Stephen Hawkings is het bekendste voorbeeld) kan het ook soms jaren voortslepen.

AnjaKos

Re: MS bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:37

laulau85 schreef:
Ik had er nog nooit van gehoord tot ik het vandaag van een vriendin hoorde die haar paardje net een paar weken heeft.
Nu blijkt dus dat het beestje zn spieren langzaam afsterven en dit kan nog heel lang duren voordat het ver achteruit gaat maar ook heel kort.
Het beestje is pas 6 en mag nu nog maar 1 keer in de week gereden worden. De fysio was er samen met een dierenarts en die constateerde het.
Dat was dus een flinke klap.

Maar omdat ik er niks over op internet kan vinden ben ik eigenlijk wel benieuwd of jullie er iets over weten of paarden kennen die het ook hebben.
Het schijnt maar heel weinig voor te komen maar ik hoop dat jullie iets meer weten.
Ik weet ook niet of het echt MS heet bij paarden ofzo want vond het ook heel rot om er veel over te gaan vragen. Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.

Alvast bedankt.

Nou sorry maar bij MS sterven er GEEN spieren af...MS is een beschadiging aan het centrale zenuwstelsel en heeft dus niks met spieren te maken, MS is ook GEEN spierziekte (zoals Ibbel al schreef). Ik heb zelf MS dus ik weet er alles van

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:12

MS is wel degelik een spierziekte

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:13

Nee hoor, MS is inderdaad geen spierziekte.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 16:29

Ja dat weet ik ook allemaal niet precies maar dan zal het dat zijn wat Ibbel schreef.
Ik vond het in ieder geval heel eng om te horen...
En daarom hoopte ik dat jullie er meer over wisten

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:18

MS is een degeneratieve ziekte van de zenuwen. De myelineschede (zeg maar de 'isolatie') rond een zenuw verdwijnt, waardoor de zenuwgeleiding onvoldoende snel kan verlopen. Normaal springt een zenuwimpuls nl van axion naar axion (dat zijn regelmatige inkepingen in de myelineschedes van de zenuwen), het geisoleerde deel met myelineschede wordt als het ware overgeslagen. Als die myelineschede weg is, moet een zenuwimpuls de hele weg afleggen, en verliest daarbij ook potentiaal (je krijgt net als bij slecht schrikdraad spanningsverlies) en aan het eind van de rit is er geen impuls meer over.
Het effect daarvan is niet alleen dat de motorische zenuwen niet (goed) worden aangestuurd, maar ook dat er gevoelsstoornissen zijn.

En dat is meteen het verschil met Motor Neuron Disease, waarbij alléén de motorische zenuwen aangedaan zijn - op een heel andere manier ook, de myelineschedes daarbij blijven wel bestaan.
De tastzin ed blijft dus intact bij MND.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 18:28

bedankt voor de informatie!
Het wordt me allemaal al iets duidelijker!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:03

Het meisje waar jij het over hebt ken ik, vrij goed eigenlijk. Ik ben meegeweest toen ze ging kijken naar die pony. En (nog steeds) de pony was echt een plaatje om te zien, liep mooi de hele bak door en alles. Mijn type pony was het niet, maar wat dat betreft verschillen wij ook heel erg .
Ze had weinig spieren, maar ze deed ook al een half jaar niets meer, dus wie verwachtte dit?
Ik vind het echt ontzettend sneu voor haar, pony paste perfect bij haar... Mensen van de pensionstal (waar ze de pony gekocht heeft en heeft laten staan) vinden het ook heel erg voor haar.

Ik had er nog nooit van gehoord en schrok er heel erg van toen ze me gisteren smste wat er aan de hand was. Vandaag legde ze het allemaal uit en nou ja... ik schrok er echt van. De pony ziet er ook gezond uit, glanst en is fit en alles... Maar zelf zei ze ook al dat er wel wat puzzelstukjes op zn plek vallen, waarom ze bepaalde dingen doet.

Overigens dacht ik niet dat ze gereden mocht worden. Daar heeft ze niets over verteld tegen mij en ze vertelde zelfs dat ze door de achterhand zakte als er iemand op ging. Dus ja.. dan kan ze er niet mee rijden. En ik denk ook niet dat ze dat nu belangrijk vindt.

Het is gewoon echt ontzettend kl0te en ik had het haar echt gegund deze pony!

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 22:28

Ja het is echt heel erg balen ze was zo blij toen ze hem kocht.
Ze rijdt bij mij in de les op de manege....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:35

Vriendelijk verzoek om dit topic on topict te houden.
De vraag was of MS bij paarden voor kan komen.
Voor andere aspecten (zoals terecht meeleven) graag een ander topic elders openen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:24

Komt A.L.S dan ook voor bij paarden?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:56

MSQuincyTE schreef:
Komt A.L.S dan ook voor bij paarden?

Ja, dan heet het EMND. Equine Motor Neuron Disease. Zie mijn eerste reactie in dit topic.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:43

A.L.S is dus een boertje of een zusje van MS dus MS is een spierziekte.
Mijn oma had dus A.L.S.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:09

Mijn God wat ben jij eigenwijs. MS is een degeneratieve aandoening aan de zenuwen. Lees eens een goed medisch handboek, zou ik zeggen, of vraag het een dokter.

Van de MS research website:
Citaat:
MS is een ziekte van het centrale zenuwstelsel: de hersenen en het ruggenmerg. Helaas denken veel mensen dat het een spierziekte is, maar dat is beslist niet het geval. MS tast de “isolatielaag” (myeline) rond de zenuwbanen aan, waardoor de overdracht van zenuwsignalen verstoord raakt.Door de relatieve onbekendheid van de ziekte ervaren mensen met MS vaak onbegrip uit hun omgeving. Daar willen wij verandering in aanbrengen!

ALS is in wezen óók een zenuwaandoening. Het zijn de zenuwen die afsterven bij ALS waardoor de spieren het niet meer doen. Het heet niet voor niets Motor Neuron Disease. Neuron is een duur woord voor zenuwuitloper.

Van een Amerikaanse website:
Citaat:
ALS known as Lou Gehrig's Disease (Amyotrophic Lateral Sclerosis), is the most common form of motor neuron disease. It is a progressive and ultimately fatal neuromuscular disease.

ALS causes nerve cells to degenerate
. The voluntary muscles weaken and become immobile. ALS leaves the senses unimpaired and the intellect is often unaffected:

En MS is niet per se een broertje van ALS. Net zo min als astma een zusje van pneumonie is, hoewel bij allebei de aandoeningen de longen ontstoken zijn.

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:23

MSQuincyTE schreef:
A.L.S is dus een boertje of een zusje van MS dus MS is een spierziekte.
Mijn oma had dus A.L.S.

Zowel A.L.S , M.S. als EMND zijn geen spierziekten.

Het zijn alle 3 neurologische ziekten. bij alle 3 de ziekten zijn er (even globaal gezegd) zenuwen ziek of sterven af waardoor er slechte/verkeerde of geen signalen naar de spieren worden gestuurd. de spieren krijgen dus verkeerde of geen signalen meer. hierdoor worden de spieren zwakker.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:23

IBBEL was me voor.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:36

laulau85 schreef:
Alvast bedankt.

MS bij paarden heb ik ook nooit van gehoord. wat ik ook heel vreemd vindt is dat een paard waar zogezegd spieren van afsterven, nog 1x per week gereden mag worden. Waarom 1x per week?? ik zou dan zeggen of helemaal niet of regelmatig zodat de spieren misschien nog een beetje in stand gehouden worden. het lijkt me niet echt prettig voor het paard als z'n spieren wegvallen en er toch nog op gereden mag worden. beestje wordt toch minder sterk. het lijkt me persoonlijk ook nog gevaarlijk worden.
Wat ik ook vreemd vindt is dat de fysiio en een dierenarts dit samen geconstateerd hebben.
Mag ik vragen hoe ze dit geconstateerd hebben?? Is hij bijv. op een kliniek geweest?? Hebben ze bloed afgenomen waaruit iets is gekomen??
Toen mijn paard geopereerd moest worden, waren er ook verdenkingen dat hij 1 of andere spierziekten had. er was iets in het bloed gevonden wat zou kunnen duiden op een spierziekten. als hij deze ziekte zou hebben, zou hij waarschijnlijk na de operatie niet meer op kunnen staan. Ze hebben mij toen om toestemming gevraagd om dit eerst te testen.
hij werd toen op een lopende band gezet met zover ik weet, eloktroden op de spieren. op die manier werd gemeten of de spieren wel z'n werk deden en of alle signalen goed doorkwamen vanuit z'n hersenen.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 11:47

Er is inderdaad bloed afgenomen.
Ze kregen het vermoeden doordat hij als hij een pirouetje moest draaien hij niet wist waar hij zijn benen moest laten en gewoon over zijn eigen benen viel en erop ging staan.

Hij mocht geloof ik nog wel een heel klein beetje gereden worden maar niet intensief. Het is ook nog niet in een heel ver stadia.

Dat de fysio er was was omdat het beestje al last had van zijn rug enz. En de dierenarts kwam met de fysio mee. Waarom weet ik niet.

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:26

laulau85 schreef:
Er is inderdaad bloed afgenomen.
Ze kregen het vermoeden doordat hij als hij een pirouetje moest draaien hij niet wist waar hij zijn benen moest laten en gewoon over zijn eigen benen viel en erop ging staan.

Hij mocht geloof ik nog wel een heel klein beetje gereden worden maar niet intensief. Het is ook nog niet in een heel ver stadia.

Dat de fysio er was was omdat het beestje al last had van zijn rug enz. En de dierenarts kwam met de fysio mee. Waarom weet ik niet.

Ik weet niet wat het meisje nu van plan is, maar als ik haar was zou ik voor second opinion naar de uithof gaan. mijn paard kwam namelijk ook helemaal niet goed uit de "standaard" oefeningen van de dierenarts. hij kreeg ook minder bespiering. je kon hem in slangevoltes omtrekken, je kon z'n benen kruisen en dan bleef hij zo staan. zowel de fysio als de dierenartsen op de uithof dachten aan ataxie. ook uit het bloed kwamen bepaalde verhoogde waarden naar voren die op een spierziekten konden duiden. er werd mij aangeraden niet meer met hem te gaan rijden.
na dat onderzoek in de uithof bleek dat hij i.i.g. niets aan z'n spieren had. na een bezoek van steffi van de laarse bleek dat hij helemaal geen ataxie had maar zeer slappe bespiering. er zat ook iets klem in z'n rug waardoor hij niet goed kon bewegen.
Nu gaat het onder begeleiding van een instructrice super met hem. terwijl ze eigenlijk hadden aangeraden niet meer te gaan rijden.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 14:25

Ja maar ze konden door het bloedprikken zien dat het spierweefsel zich afbrak....

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:20

OK, dan zijn er verhoogde titers van CK enzymen in het bloed gevonden. Dat treedt echter ook op bij maandagziekte (ook wel spierbevangenheid of tying up genoemd). Er is bij mensen ook nog een chronische spieraandoening (jawel, een echte spierziekte!) die myositis heet (letterlijk spierontsteking) waarbij ook extreeme hoge CK waardes optreden.
Ik heb geen idee of dat ook bij paarden zou kunnen voorkomen. Bij EMND verwacht ik geen idioot verhoogde CK enzymen - misschien wel licht boven normaal - omdat de spierafbraak bij EMND heel geleidelijk plaatsvindt.

Dus het hangt er een beetje om of de CK enzymen sterk verhoogd zijn, of slechts matig.