hersentumor, rhinopneumonie of toch iets anders????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jonina

hersentumor, rhinopneumonie of toch iets anders????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 15:20

Afgelopen zaterdag heeft mijn drachtige Friese ster merrie een aanval gehad waarbij ze in de stal op de grond lag te schokken; benen strekken en voor minstens een 10 minuten lang geen contact met haar kunnen krijgen. Ze is uiteindelijk weer te been gekomen, maar het is een grote mysterie wat het nu is.

Daarbij gaat haar temperatuur steeds op en neer. Dan weer 40 graden koorts en dan duikt ze weer onder de 37 graden. Ze eet bijna niet!

De dierenarts is er bij geweest en heeft een zwaar vermoeden dat het om een hersentumor gaat (90%). En dat er dus niets meer aan te doen is en dat we haar dus moeten laten inslapen. Dit zal dus een hele moeilijke beslissing zijn, maar we geven het nog niet op. We durven niet op 1 persoon af te gaan. En proberen zoveel mogelijk informatie in te winnen over paarden met een hersentumor of over paarden met de zelfde symptoom als mijn geliefde viervoeter.

Ze heeft wat testen gedaan o.a. het achterste been kruisen over het andere been. Het paard blijft dan zo staan, wat volgens haar niet normaal is. Ook struikelt het paard de laatste tijd wel veel, wat dus volgens de dierenarts duidt op dat ze de achterbenen niet meer goed onder controle heeft. De staart is slap, waarbij ze dus moeite heeft bij het plassen om haar staart aan de kant te krijgen. De kracht is uit de staart. Afgelopen zomer heeft ze ook haar veulentje 2 maand voor de geboorte verloren en tijdens haar “zwangerschap” huilt/jankt ze veel en begint dan met haar achterbenen tegen de muren te slaan, maar zodra je haar vast zet is het gehuil/gejank over. Ze staat ook vaak met haar kont tegen te muur of waterbak te rossen. Ze is ook erg humeurig……..

Kan het niet zijn dat het met haar “zwangerschap”te maken heeft of dat ze ergens een ontsteking heeft? Ik heb ook iets gelezen over het herpesvirus EHV-1 en dat bij ernstige gevallen dit virus het zenuwstel ernstig kan beschadigen, wat kan leiden tot ataxie.

Wat kan het zijn? Wie kan mij helpen? Of wie heeft iets dergelijks meegemaakt?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:29

Heeft ze geen baarmoederontsteking of iets anders met het voorplantingsapparaat. Zeker omdat ze het veulen verloren heeft zou dat een goede mogelijkheid zijn.
Stinkt ze uit de vulva? Als er een ontsteking in de baarmoeder zit dan ruik je dat echt wel, je hoeft dus niet met je neus onder de staart te duiken. Vaak zijn ze dan ook winderig.
Aan de andere kant lijkt het me stug dat een dier met baarmoederonsteking weer drachtig wil worden.

En ik kan en ik wil me geen voorstellen maken van het huilen/janken wat ze doet, lijkt me vreselijk.
Leeft het veulen wat erin zit nog wel? Een drachtig dier kan heel ziek zijn van een dode embryo.

Sterkte en ik geef je gelijk dat je haar niet meteen af wil maken, maar houd er wel rekening mee dat het wel eens heel slecht kan aflopen.
Eventueel een second opion bij een ervaren paardenarts.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je snel zekerheid hebt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:22

Ga met haar naar een goede paardenkliniek. In dit geval zou ik Utrecht adviseren.

Odin

Re: hersentumor, rhinopneumonie of toch iets anders????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:24

Het klinkt als een neurologisch probleem, maar om daar achter te komen zal je inderdaad naar een goede dierenartsenkliniek moeten zoals Utrecht bijvoorbeeld. Het klinkt heel akelig, heel veel sterkte ermee!

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:25

Ibbel schreef:
Ga met haar naar een goede paardenkliniek. In dit geval zou ik Utrecht adviseren.

idd, laat haar goed onderzoeken.
Het hoeft niet perse meteen een hersentumor te zijn.
Afgaan op je dierenarts die een paar testjes heeft gedaan zou ik niet doen.
En als het niks met de baarmoeder is, laat een scan maken van het hoofd om er achter te komen of er een gezwel zit of niet.

igg veel sterkte!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:33

Wat vervelend zeg alelmaal. Ik zou inderdaad nie zomaat het verhaal van je DA aannemen als dat betekent dat je de merrie moet laten inslapen. De Kliniek in utrecht heeft een grote en uitgebreide voortplantinsafdeling ik zou daar eens naartoe bellen en onderzoek laten doen.
Dus ik ga ook met de rest mee meid. Utrecht lijkt me in dit geval de beste plaatst om met je paard heen te gaan. Succes

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:49

Het zou best op het EHV virus kunnen duiden. Ik zou er ook mee naar een kliniek gaan. Als het een tumor zou zijn lijkt het me dat ze al langer symptomen zou moeten hebben die zouden zijn opgevallen. Die moeten dan steeds erger worden.

Jonina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 17:03

jammer dat paarden niet kunnen praten en je dus niet kunnen vertellen waar ze last van hebben.

Als we nu terug kijken, zijn een aantal symptomen al wel een tijdje aanwezig.

Ze heeft dus afgelopen zomer haar veulentje 2 maanden voor tijd verloren en het jaar ervoor was er ook een veulentje te vroeg geboren die we wel hebben kunnen redden overigens. De laatste tijd (jaar) struikelt ze ook wel veel en heeft ze spontaan een neusbloeding gehad. Allemaal wel vage dingen, waar je, je niet echt meteen zorgen om maakt. Geen idee dus of die dingen nu te maken hebben met wat er nu met haar aan de hand is.

Morgen krijgen we de bloeduitslag. Misschien dat daar iets verrassend en hoopgevends uitkomt.

Een scan maken van haar hoofd is zeker een optie, maar de kosten daarvan zijn erg duur. Niet dat we dat niet voor haar over hebben, maar het geld moet er wel wezen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:09

Hoi,

De slappe staart en het niet netjes wegzetten van de voeren bij het kruisen van de benen lijken idd neurologische problemen. Paarden met ataxie vertonen deze symptomen ook vaak. Je zegt nu dat ze een spontane neusbloeding heeft gehad. Het wegvallen en bloedneuzen zijn symptomen van een hersentumor. Maar goed ik zit maar enkel te gissen. Misschien dat het bloedonderzoek meer uitwijst. Ik weet wel dat bij mensen met kanker de hoeveelheid witte bloedplaatjes ernstig verhoogd is. Misschien dat dat bij paarden ook zo is. Ik denk dat het beter is om haar helemaal te laten onderzoeken in Utrecht wat best veel geld kan kosten. Kun je het niet betalen en dus de eventuele behandeling misschien ook niet moet je toch serieus na gaan denken om het paard in te laten slapen ALS er geen goed vooruitzicht is en ze veel pijn heeft. Komt er uit het onderzoek dat ze inderdaad een hersentumor heeft dan is het misschien beter om haar zo snel mogelijk in te laten slapen. Een vriendin van mij heeft wat jaren geleden haar paard in laten slapen vanwege een hersentumor. Dit paard viel ook weg, bonkte veel met zijn hoofd tegen muren e.d. en had vrij regelmatig bloedneuzen. De bloedneuzen en het wegvallen kwam steeds vaker voor. Het paard had erg veel pijn en heeft ze toen laten inslapen. Een heel zielig verhaal en ik wil je absoluut niet ontmoedigen dus blijf hoop houden!!!!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:12

ik kan je niet helpen , ben geen da, tips staan er al genoeg, ik wil je alleen langs deze weg heel veel sterke wensen in jullie besluit,

heel veel sterke

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:48

Wat ik niet begrijp is dat het paard koorts heeft.
Je zou dan idd zeggen dat het om een ontsteking gaat ergens..........

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:47

Alle symptomen (de epileptische symptomen van schokken met de ledematen en 'weg' zijn), de ontregelde temperatuur, duiden op een proces in de hersenen. Dat kan een tumor zijn, dat kan 'kortsluiting' zijn door een ooit doorgemaakt herseninfarct (bv door een virale infectie die tevens die te vroege geboorte heeft veroorzaakt), dat kan een andere hersenbeschadiging zijn (het is wel eens voorgekomen dat een ingewandsworm uiteindelijk in de hersenen terecht was gekomen) - kortom, de oorzaak kan van alles zijn.

Als het een oud infarct is, zal de toestand niet verslechteren, en kan bekijken of de huidige situatie hanteerbaar en leefbaar is.
Is het een tumor, dan zal wel verslechtering optreden.

Je zult echt een scan moeten laten maken (en meer dan een paar 100 euro's - laten we zeggen 1 hooguit 2 maanden pensiongeld - zal dat nou óók weer niet kosten) om in ieder geval een tumor te bevestigen of uit te sluiten. Je kunt moeilijk een beslissing nemen op grond van aannames, maar het is ook niet eerlijk om die diagnostiek er niet op los te laten en dan later je te realiseren dat je het paard teveel hebt laten lijden.

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:37

Ibbel schreef:

Je zult echt een scan moeten laten maken (en meer dan een paar 100 euro's - laten we zeggen 1 hooguit 2 maanden pensiongeld - zal dat nou óók weer niet kosten) om in ieder geval een tumor te bevestigen of uit te sluiten.

Bij mijn paard hebben ze een paar jaar geleden een ctg scan gemaakt van z'n hoofd. dit kostte me toen 265 euro. het paard moet hiervoor wel onder narcose.
Ik zou ook naar utrecht gaan. als je een scan laat maken dan weet je waar je aan toe bent. nu is het alleen maar gissen naar de oorzaak.

Jonina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 10:47

Het gaat weer iets beter met het paard, maar volgens de DA moeten we nu ineens niet te veel hoop krijgen. Als ze een hersentumor heeft kan ze weer een opleving krijgen en een tijdje later weer een aanval. De DA zegt dat Rhino (EHV virus) is uitgesloten, maar de symptomen lijken er wel veel op wat het zo verwarrend maakt. Het bloedonderzoek laat nog even op zich wachten... Hopenlijk hebben we dit snel binnen en weten we meer.
Er is ook nog niets met het veulen in haar buik aan de hand. Geen baarmoederontsteking o.i.d.

Als er niets uit het bloed onderzoek komt moet ze toch maar naar Utrecht voor een CT-scan

Afwachten dus maar weer....................

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:50

blij om te horen dat je al wat meer weet,

succes

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:00

kiana schreef:
Wat ik niet begrijp is dat het paard koorts heeft.
Je zou dan idd zeggen dat het om een ontsteking gaat ergens..........

Neurologische problemen in het deel van de hersenen dat de lichaamstemperatuur regelt kunnen voor koorts zorgen zonder dat er iets van een ontsteking zit.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:05

die wegvallingsverschijnselen passen wel bij epilepsie... maar de öefeningen"die jou dierenats deed bij het paard met zijn achterhand passen weer bij attactie... geen idee, het is heel erg voro jou en je paardje, maar zou haar eens goed laten nakijken in utrecht msichein?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:11

Sterkte, ik hoop dat het goed komt...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:15

Wanneer ik er zo eens over heen lees denk ik dat de merrie ataxie heeft en daardoor een atack heeft gehad. Dit komt nooit meer goed. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe erg ze het heeft. Wanneer het een tumor is, dan kunnen ze dat aan het bloed zien, want dan zitten er meer witte bloedplaatjes in het bloed. Heel veel sterkte. Ik weet niet waar je woont, maar in Lienden zit ook een hele goede kliniek.

Jonina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 12:16

De bloeduitslag is binnen en daar is niets uitgekomen. En het paard is eigenlijk weer helemaal de oude. Ze is alleen veel afgevallen, maar is al weer aardig aan het aansterken. Haar staart blijft nog wel slap, maar haar achterbenen zijn weer sterker geworden.

Echt heel apart. We willen dus eigenlijk ook niet geloven dat het een hersentumor is. Zou ze misschien een hersenbloeding hebben gehad?? Heeft iemand hier ervaring mee??

Jonina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:10

We zijn nu al weer een behoorlijke tijd verder en de merrie leeft nog steeds en is eigenlijk in goede gezondheid. Ze is er weer helemaal bovenop gekomen. Haar eetlust is helemaal terug dus ze is weer flink aangekomen. De dierenarts kan er niet veel zinnigs over zeggen, maar we mogen niet te veel hoop van haar krijgen. Ze zou zo weer een aanval kunnen krijgen volgens haar. Er op rijden doe ik dus zeker niet meer. Hopelijk kunnen we haar veulentje in juni nog vangen en dan zien we wel weer verder. Ze is wel ontzettend humeurig, waar je dus wel een beetje voor op moet passen, maar voor de rest is ze gewoon weer helemaal de oude. In die zin zijn we dus ontzettend blij, maar die onzekerheid hoe het verder met haar zou vergaan is niet leuk.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:16

Goed te horen dat het weer wat beter gaat ! ik duim voor jullie !

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:22

inderdaad heel fijn om te horen dat het nu weer beter gaat !
laten we duimen dat het zo blijft!
geef haar maar een extra knuffel

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:26

Fijn om te lezen dat het goed gaat met je paard

Ik hoop voor je dat ze het niet weer krijgt.

Is het een wat ouder paard?
Een vriendin van mij had dit najaar zoiets zelfde meegemaakt met haar paard.
Het is een wat ouder paard.
Ze kwam uit stal en liep als een dronken vrouwtje. Benen over elkaar gekruisd als ze liep.

Het heeft een aantal weken geduurt voordat het helemaal over was.
De dierenarts heeft nooit iets kunnen vinden.

Het gaat nu weer heel goed met het paard.

Sterkte met je paard!

Jonina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 11:17

Heel oud is ze niet, maar een jonge bloem is ze ook niet meer. Ze is 15 jaar. Haar oma Meintje was een topmerrie die is afgelopen zomer overleden en een 29 jaar geworden.