Arme pony, komt dit helemaal goed? (vies)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

Arme pony, komt dit helemaal goed? (vies)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:18

Dinsdag hebben we een pony gekocht als maatje voor mijn paard en speelpony voor mijn zoontje.
We hebben gezocht naar een superbraaf diertje en die hebben we ook gevonden.
In een hoekje van de wei stond ze een beetje sloom voor zich uit te staren. Haar uitdrukking en lieve wollige oortjes deden mij direct verliefd worden.
Ik heb op alle mogelijke manieren getest of ze mak was en of ze iets mankeerde.
Ze deed geen stap verkeerd, alleen de plek op haar hals was wat lelijk, maar dat kwam volgens de eigenaren omdat ze sinds een week met 2 hengstjes in de wei stond en dus wel gedekt zou zijn.
De plek had een wat perkamentachtige huid en voelde aan als uitgedroogd leer.
Doordat ze verder zo lief was en die plek er ook niet vuil uitzag alsof die problemen ging veroorzaken hebben we haar mee genomen.
Ook mijn zoontje was op slag verliefd.
Thuis heb ik eerst de ergste blubber eraf geborsteld en de volgende dag ontdekte ik een korstje op haar jukbeen. Toen ik die voorzichtig weghaalde brak het open en kwam er etter uit. Dit heb ik schoongemaakt en met acederm ingespoten. Het was niet verschrikkelijk diep en ik ging er vanuit dat de hebgst dit gedaan had.
De volgende dag kwam ik in de stal en toen liep de etter langs haar hoofd! Ik schrok me dood!
De plek op haar hals was aan de voorkant open gebarsten en er kwam erg veel stinkende gelige rotzooi uit.
Ik heb het schoon gemaakt met water en een doek, maar er kwam geen eind aan. De plek liep zeker tot halverwege de leerachtige huid.
Ik heb het schoonmaken opgegeven en heb de DA gebeld.

Voordat we naar de DA gingen
Afbeelding
Afbeelding

Nadat de DA het schoongemaakt had en er een stuk vanaf gehaald had.
Afbeelding
Afbeelding

Ik moest het schoonspuiten door een gaatje wat de DA aan de andere kant van het leerachtige stuk gemaakt had. Met een grote spuit gewoon doorspoelen en niet al te zachtzinnig schoonboenen. Dat hele stuk zou er uiteindelijk af gaan.Dat was een vieze rotklus en deed haar behoorlijk zeer.
Gister zat het hele stuk los. alleen de bovenkant nog niet. In een van hooibalen geïmproviseerde behandelbox heb ik het schoongemaakt.
Ik heb het hele stuk losse dode huid eraf gehaald en de plek helemaal schoongemaakt en volgespoten met acederm.
Toen ik daarmee bezig was kwam ik steeds meer korsten tegen en heb alles wat los zat of wat lange haren waren die erin konden gaan hangen weggehaald. Uiteindelijk kwam er zelfs van haar oor een hele plak los. Gelukkig etterde dat niet zo.
Nu ziet het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Het ettert niet meer en ze is een stuk levendiger. Ze eet weer wat meer en komt gelukkig nog steeds naar me toe, ondanks alle pijn die ik haar bezorgd heb.

Zou die plek ooit weer helemaal weggaan?

Misschien stond ik in mijn recht om haar terug te brengen en mijn geld terug te krijgen, maar dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Ze is zo cute!
Hoe het precies gekomen is zullen we nooit weten, maar ik kan me niet voorstellen dat de hengst dit gedaan heeft. Op de andere kant van haar hals heeft ze ook plekken zitten, maar gelukkig niet zo erg als deze.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:20

jeeetje zeg
goed verzorgen en bij onzekerheid DA waarschuwen, en eens kijken voor verzekering, wie weet
succes ermee, en ik denk dat het wel over moet gaan

hooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:22

ik ben niet echt zo'n paardenexpert, maar is dit niet gewoon droes? Met van die etterende bulten bij het hoofd? Ik zou t nog maar even aan de da vragen. Wat je tegen droes moet doen is me even ontschoten. Beterschap voor haar! ze is idd wel heel schattig!
xxx

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:31

hoi,
jeetje dit is niet echt een leuk begin voor jullie en het nieuwe beestje!! maar ik kan je vertellen uit ervaring dat het over zou moeten gaan!! ik kan je wel foto's malen van mijn shet met bijna net zoiets ( hij had een gebroken kaak) hij had het alleen echt op zn kaak. nu zie je er niks meer van ja misschien een beetje ruwe huid, maar thats it..
Gr. dees

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:31

Het lijkt inderdaad op een flinke droes, gewoon goed schoonmaken en ontsmetten. Let wel op, het is hartstikke besmettelijk. Dus je andere paarden meerdere keren per dag temperaturen. Loopt de temperatuur op, direct DA waarschuwen, in een vroeg stadium kan droes behandeld worden, en anders gewoon uitzieken. Normale temp. van een paard ligt tussen de 37,0 en 38,5. Zodra de lymfeklieren van je andere paarden beginnen op te zetten is het te laat voor behandeling. Het enige wat je dan kunt doen is de klieren in smeren met trekzalf.
Paarden die aan droes blootgesteld worden moeten binnen 10 à 14 dagen ziek worden, gebeurd dit niet dan zullen zij ook niet ziek worden.

In die tussentijd niet naar de vereniging, wedstrijden e.d. En geen andere mensen bij je paarden laten.

Kleding goed wassen.
Het heeft geen zin meer om de shet apart te zetten, de besmetting naar je andere paarden is toch al geschied.

Als de droes is doorgebroken knappen de paarden ook weer snel op. Paarden die droes hebben gehad blijven ongeveer tot 8 weken besmettelijk. De bacterie kan zelf een jaar overleven in de stal. dus zodra de shet beter is, stallen goed desinfecteren.

Droes komt meestal bij jonge dieren voor.

En even melden bij de vorige eigenaar. Zij kunnen ook niets tegen de droes, maar dan weten ze in ieder geval dat hun eigen beeste het ook kunnen hebben/krijgen.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 04-12-05 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:33

droes zit onderaan de keel !! droes kan je behandelen door het eerst goed schoon te maken en dan eventueel vettig te houden met uier zalf

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:34

ik neme aan dat de DA er al bij is geweest..
dan had die moeten zien dat het droes was...

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:37

stalnijmegen schreef:
droes zit onderaan de keel !! droes kan je behandelen door het eerst goed schoon te maken en dan eventueel vettig te houden met uier zalf

Ook vaak bij de lymfeklieren bij de kaak. Als je pech hebt ook nog in de lymfeklieren in de buik. De foto's lijken toch echt op een klassiek droes geval.
Veulen van mijn schoonvader had het rondom zijn hoofd, maar ze heeft het zelfs nog bij haar achter benen/buik gehad. Helemaal goed gekomen. Ze zag er niet uit. We hebben er zelfs geen foto's van willen maken.

Paarden met droes zijn vaak heel loom, snotterig, koorts, geen eetlust, verhoogde hartslag. TS vermelde al dat ze heel loom in de wei stond bij de vorige eigenaar.

En @TS, komt weer helemaal goed met je shet. Ze zal een paar vervelende dagen hebben, maar het ergste is al achter de rug, ze heeft er gemak van de boel is doorgebroken.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 04-12-05 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lindsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:38

hallo, Het is idd droes. Zit niet alleen onder de keel!
ik heb dat vorig jaar ook meegemaakt met mijn veulen. Ik moest een poeder bij zijn eten doen, en dan komen ze er wel door.
Mijn veulen had dat vlak boven zijn oog, en als ik dat niet optijd eraf deed, kon dat tot in zijn oog lopen.(etter) Het is een zeer vies zicht. Maar gewoon best toch even aan de veearts vragen wat je juist moet doen. In ieder geval, hou haar weg bij andere paarden, want dat is super besmettelijk! En zeker na elke keer je haar nog maar gestreelt hebt, direct je handen wassen.
ik wens u nog veel succes! Ik wist ook niet wat er gebeurde met mijn veulen. hij was toen 1jaar. en had het overgekregen van een shetland pony, waar het zelfs al bijna van genezen was.maar wist toen ook niet wat het was.Ik heb wel gehoord, dat je droes in 2vormen kan hebben. erg, en niet erg. Hoe ouder het paard of pony, hoe schadelijker. naar het schijnt noemen ze dat ook wel de veulen ziekte. Mijn veulen was echt levenloos. Hij wou eerst niet eten enzo.Ik heb wel toen een zeer sterke band gekregen met mijn veulen.En dat is zo gebleven. Ik heb toen zijn hoofd geschoren. (was geen zicht maar het hielp me een heel stuk vooruit, dan kon ik er beter aan, en kon er geen haar inplakken)

mvg lindsy

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:39

Ik heb geen idee wat het is, maar vind het wel een ontzettend sneu begin. En ook erg naar voor het beestje! Ze zal zich wel behoorlijk poedersuiker voelen..Succes

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:41

dat zag er niet zo goed uit! gelukkig is het al wat beter geworden

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:49

als het droes is wil het voeren van Foenegriek goed helpen. toen bij ons droes heerste was mijn paardje één van de eersten die eraan moest geloven. hij had enorme koorts en was te loom voor woorden. ik ben meteen niet te zuinig foenegriek gaan voeren, en toen heeft het niet doorgezet. andere paarden op stal en in de buurt kregen wel etterende bulten, maar alleen degenen die geen foenegriek kregen. toen die het ook kregen knapten ze een stuk sneller op!

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 22:28

Heel apart dat jullie alleen vanaf een foto de diagnose droes kunnen stellen!
Wees voorzichtig met zulke diagnoses! Je kan misschien een suggestie doen, maar om er gelijk het stempel droes op te plakken vind ik erg onverantwoord.

Ze is bij de dierenarts geweest, zoals je in mijn verhaal hebt kunnen lezen. Die heeft vastgesteld dat het GEEN droes is. De klieren zijn niet bij de verzwering betrokken. Hij dacht aan een halster wat te strak heeft gezeten, of misschien toch de hengst, omdat ze meerdere bijtplekken heeft.

Gelukkig laat ik me niet zo snel op stang jagen door het woord droes en heb ik genoeg tegenwoordigheid van geest om de DA te raadplegen als ik toch mocht twijfelen aan de gezondheid van mijn pony.

Ik hoop dat er mensen zijn die al eens eerder met dit soort verwondingen te maken hebben gehad en die deze ervaring met mij willen delen.
Wat hebben jullie eraan gedaan en hoe is het ontstaan.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:07

Ik heb dit niet meegemaakt bij een paard maar wel bij een hond.
We kregen de hond van de buren te logeren wegens vakantie.
Hij had ook een wondje met wat dode huid en wat verharding rondom, na wat gepulk kwam ook dezelfde hoeveelheid zooi eruit als bij je shet... ook de wond na de da zag er redelijk hetzelfde uit trouwens

Het is bijna helemaal goedgekomen, de hond heeft er wel een kaal litteken aan over gehouden. Volgens de DA was het een wondje waarbij de ontsteking naar binnen was gedrongen terwijl de huid erboven wel ging helen... met als resultaat een ophoping van vuil die zich steeds verder uitbreid.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:12

Ik heb ook een keer meegemaakt dat een pony zo gebeten was. Toen kwam er ook zo'n groot stuk huid los (nog veel groter) op de hals. Moesten we desinfecteren met een spuit met desinfectie(oplossing). Meermalen per dag spoelen. De spuit ging er bijna helemaal in. Het losse stuk huid ging er t.z.t. af en het is helemaal genezen. Ik heb het dus wel eerder eens gezien. Komt helemaal goed hoor.
Het bijzondere is dat de pony dat ook toeliet en blijkbaar wist dat - alhoewel het pijn deed - het toch moest.

Anoniem

Re: Arme pony, komt dit helemaal goed? (vies)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:23

Wat een plek zeg,daar schrik je toch even van.krijgt ze antibiotica?Mijn jaar ling had laatst een flinke draadwond ik heb toen het middelste van de wond moeten zalven met vulkantan gel(voor de doorbloeding van de wond en tegenwild vleesvorming)de buitenrand heb ik met zinkzalf(babybillenzalf) moeten behandellen zodat de huidranden niet afsterven en de vorming van nieuwe huid bevorderd word.Als ik je foto's zo bekijkt gok ik wel dat je een liteken blijft zien.ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het geneest.Tof in ieder geval dat je de moeite doet.

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:57

Als ik dit zo zie denk ik gelijk aan een oude wond(je) die niet schoongemaakt is en die dicht gegaan is met vuil waardoor het is gaan ontsteken.
Denk dat het daardoor erger is geworden.

Hebben een poosje geleden ook een paard op stal gehad met een wondje in haar nek (gebeten door een ander paard) maar die hebben we gelijk schoongemaakt maar ging naar een dag of 3 dicht waaronder ook pus kwam die hebben we gelijk weer open gemaakt en ook alles schoongemaakt zoals jij ook hebt gedaan, denk als wij het niet hadden gedaan dat het misschien ook wel zo eruit had kunnen zien.
Wij gebruikte theatree voor het schoonmaken maar alles wat goed ontsmet helpt.

Veel sterkte met je bolletje wol en hoop dat je er straks veel plezier van hebt, je geeft in iedergeval haar een nieuwe en een betere leven zoals ik dit lees van je.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:01

@peppysan
Blij te horen dat het volgens de DA geen droes is, scheelt een hoop gedoe. Idd van een wond kunnen ze natuurlijk ook een nare ontsteking oplopen en koorts krijgen.

Maar op de foto af te gaan lijkt het verdacht veel op droes, en daar jij in eerste instantie niet gemeld had dat de DA zegt dat het geen droes is, lijkt deze conclusie voor de hand liggend.

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:02

Hallo,

Dit kunnen echt beten zijn van andere paarden, bij ons op stal hebben we het ook gehad, zad er net zo ranzig uit als de tweede foto en dat is ook helemaal goed gekomen.
Mijn pony heeft jaren geleden een hele diepe snee in haar bil gehad, haar huid lag helemaal los, (heeft week bij dierenarts gestaan), hier zie je niets meer van, er zit weer haar over heen, alleen als je er met je hand overheen gaat voel je een verdikking in de huid, dus dit gaat echt weer helemaal goed komen hoor.

Het ziet er al netjes schoon uit, dus goed schoon houden en spoelen, en dan zie je er met een paar maanden niets meer van.
Sterkte.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:07

Het zou inderdaad door een oud wondje kunnen komen wat niet goed verzorgt is en dat nu gaat ontsteken.
Als dat dan eenmaal opengaat dan ziet het er inderdaad niet helemaal lekker uit.
Gewoon je pony goed in de gaten houden dat ie blijft eten en drinken en iedere dag even temperaturen.
Verder de wond goed schoonhouden en goed dat je de DA erbij hebt gehad hoor.
Over een paar maanden zie je er waarschijnlijk niks meer van

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:10

Ik weet niet of dit helemaal weer over gaat, misschien houd ze er wel een flink litteken aan over. Maar dat boeit niet toch? Ik hoop dat ze snel weer de oude word

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:20

Kan je 1 dingen zeggen Dit is geen Droes. Droes begint met een bult. En niet met een plek wat leerachtig eruit ziet. Dit is dus geen droes. Maar waarschijnlijk is ze daar gewoon goed een keer gebeten en is het nooit schoon gemaakt. Waardoor er weer bactieren er in blijven. Maar droes is het zeker niet.

En het is niet zo maar iets wat ik zeg. MAar heb ervaring betreft droes.
Me paard heeft het gehad en is bijna er aan overleden.

Iedergeval heel erg veel succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:35

nee joh toevallig omdat deze plekken bij t hoofd zitten roepen dat t droes is??
echt niet!

maar ik heb t wel es gezien..

maar dan bij een dier wat het op de billen had..

volgens de vearts kwam het van schuren,daarbij raakt de huid beschadigd, en in sommige gevallen komt er een bacterie bij en krijg je een onderhuidse ontsteking.

de bovenhuid sterft af waardoorje die typische leer/perkament achtige huid ziet, dit is echt dode huid, nmaar omdat die bacterie eronder door gaat blijft dit dus gewoon vastzitten..

bij de desbetreffende pony hebebn we alle losse huid weggehaald, de wond goed schoongespoeld en alleen behandeld met betadine oplossing...
een antibiotica spuit was niet nodig omdat het een veel kleiner gebied betrof dan hier..

enne: ik denk dat je dit dier straks in de zomer goed in de gaten moet gaan houden, want ik denk namelijk dat t schuurplekken zijn vanwege zomerreczeem...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:33

Ik dacht ook direct aan droes.

Maar dan had de dierenarts het wel gezegt.

Wat een schatje is hij Gelukkig maar dat jij hem hebt meegenomen.
Arme diertje, je wilt toch niet weten wat er anders met het arme diertje was gebeurt??

Heel veel sterkte met hem En hopen dat het allemaal gauw over is!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:42

wat een lekkertje zeg! nog veel plezier van het beessie

de reacties dat het droes zou kunnen zijn is niet helemaal onterecht had namelijk heel goed gekund, en ziet er nagenoeg hetzelfde uit in verwaarloosde staat.

Gelukkig is dit het niet, niet dat het erg is als het, het wel is..... maar goed. Zal inderdaad wel een oude wond zijn die gewoon lekker is gaan ontsteken

Succes met het beessie en dat ze maar snel op mag knappen