iemand ervaring met paard met cushing syndroom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

iemand ervaring met paard met cushing syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:43

Bij mijn bijna twintig jarige merrie is cushing geconstateerd.
Het was best een shock aangezien deze merrie in haar hele leven nog nooit echt ziek is geweest.
We hebben haar al vanaf de eerste dag van haar leven en het is een levenslustige meid.
We wisten wel al een anderhalf jaar dat er iets goed mis zat, maar dit hadden we niet verwacht.
Nou vraag ik me af ofdat er iemand is die hier ervaring mee heeft en informatie met mij zou willen uitwisselen?

alvast bedankt

Groetjes
Lecytinker

Cookies

Re: iemand ervaring met paard met cushing syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:03

Mijn pony (28)heeft ook cushing. Hij heeft in september hoefbevangenheid gekregen en toen ging hij hard achteruit. Hij plaste toen ook veel. De dierenarts had niet veel hoop voor hem. Hij zei dat er geen medicijn was voor cushing.
Ik was er helemaal kapot van.
Toen ben ik op het internet gaan zoeken en kwam een Amerikaans onderzoek tegen naar Pergolide tegen de ziekte van cushing. Dit middel bleek goed aan te slaan. Ook ben ik terecht gekomen op een Duits forum dat over cushing en het gebruik van pergolide ging. Het waren hele positieve verhalen. Ik heb een andere DA gebeld en die heb ik het pergolide verhaal voorgelegd samen met de onderzoeken. Zij had er nog nooit van gehoord maar was bereidt een recept uit te schrijven. Ik moest het gaan halen in de (mensen)apotheek omdat het een middel is dat bij mensen gebruikt word. Ik Amerika hebben ze het al voor dieren maar hier nog niet. Dat geeft niet want het is hetzelfde spul. Er staat alleen op het doosje dat ie geen auto meer mocht rijden.

Ik ben er nu vanaf 24 oktober mee bezig en na 3 weken zag ik hem opknappen. Hij loopt weer als een trein, als hij los loopt in de paddock dan bokt springt en stijgert ie weer en is 1 en al levensvreugde. Afgelopen zaterdag hebben we zelfs weer gereden.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:46

cookies... mijn merrie is zo mager dat al haar botten eruit steken en haar ruggegraad er gewoon een cm of 5 boven op ligt.
Ze krijgt eten voor twee en hoeft helemaal niet te werken ofzo.
Maar mijn DA was gelijk met inslapen... Wij lieten ons toen wat insneeuwen en besloten het dus maar een week later te laten doen.
Op de afgesproken dag had ik sterk het gevoel dat ik nog niet alles had gedaan en dus heb ik de afspraak af gezegt. Een second oppinion van een andere DA aangevraagt. Zelfde diagnose, maar hij zei dat zolang ze bleef eten ze geen pijn heeft.
Dus nu hebben we haar nog de tijd gegeven totdat ze uit haarzelf gaat stoppen met eten.
Ze plast heel erg veel, eet heel erg veel en heeft hele lange haargroei en zweet een hele dag door doordat haar hormoonspiegel behoorlijk in de war is.
Zover ik weet mankeert ze niets aan haar benen, maar spieren zijn bijna helemaal opgelost en een drafje gaat nog wel, maar galop zit er niet meer in. Wanneer ze kwaad is kan ze nog wel een flinke knal uitdelen, maar over het algemeen is ze behoorlijk zwakjes.
Denk je dat dat Pergolide ook in haar geval zou kunnen gaan werken?

Tja, dat auto rijden zou een probleem kunnen zijn, maar goed, pak haar sleuteltjes wel af voor een poosje....

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:03

heb snel nog gezocht naar pergolide en vond deze site...
http://www.wedgewoodpharmacy.com/monogr ... golide.asp
je bent de eerste die me een beetje hoop geeft in dit uitzichtloze gevecht... heel erg bedankt, ga morgen gelijk de apotheek bellen om te zien hoe ik eraan kan komen en dan even contact opnemen met mijn DA.
Het enigste wat ik las en me wel zorgen wekte was, een verhoogte eetlust... ze eet nu al dik twee balen hooi op een dag en 4 kilo krachtvoer... en dat is rijkelijk veel voor een paard van bijna 20 dat stil staat... maar goed... we zijn nu zover, een door een beetje faillisement laat ik me niet tegen houden... nog maals dank...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:19

Ja hoor ik denk dat Pergolide in dit geval ook kan helpen. Je kunt het overleggen met je dierenarts. Ik heb haar de Amerikaanse onderzoeken gegeven. En zij vond het de moeite waard om te proberen. Bij Ponto is aan zijn vacht nog geen verbetering te zien maar omdat hij zo goed reageerd denk ik dat hij in de zomer wel weer in zijn zomervacht komt.
Dit is een paard dat op die Duitse site staat. (ik heb toestemming)
Dit is voor de behandeling met pergolide. Hij stond al op de nominatie om afgmaakt te worden.
Afbeelding

En zo ziet hij er nu uit.
Afbeelding

En zo zijn er nog veel meer. Voor Ponto was dit ook de laatste mogelijkheid.
Het heeft geen zin om meer eten te geven. Probeer de koolhydraten te beperken. Op paardnatuurlijk staat een heel stuk over insulineintolerantie. Dat is heel verhelderd.
Het adres van die Duitse site is http://www.kater-karlo.com/cgi-bin/fore ... category19
Halverwege de pagina gaat het over Cushing. Ponto zijn verhaal staat er ook bij. In het nederlands en duits.

Hier is het onderzoek naar pergolide. http://cvm.msu.edu/news/press/0302b.htm
Ik heb ook de dierenartsversie, die je eventueel met je dierenarts kan overleggen.
Ik ben trouwens voor Ponto 20 euro in de maand kwijt voor de pergolide. bij een groter paard is het iets meer.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 22:11

voel me ineens zo positief... en mij werd maar voorgehouden dat ik haar het beste gewoon kon laten inslapen...
Ze is zo mager op haar botten ( dikke buik vanwege het vele hooi) dat ik het gewoon niet kan aanzien en haar dus flink te eten geef...
Maar ga morgen echt gelijk achter die pergolide aan... voel me zo opgelucht dat er echt nog iets is dat ik kan proberen...
Ik ga je zeker op de hoogte houden...
nogmaals vele dank...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:18

Meid, ga er voor. Zeker als dit de laatste kans is voor je paard. Als ik je nog ergens mee kan helpen door dingen te vertalen of te mailen dan moet je het maar zeggen. Hier heb je ook de dierenartsenversie van dat Amerikaanse onderzoek. Geef dat aan je DA en laat hem of haar anders naar Utrecht bellen die weten er een heel klein beetje van. Laat je niet afschepen met uitspraken van "het heeft toch geen zin" Je moet voorzichtig zijn met de dosis de eerste weken. Ze kunnen wat misselijk zijn of sloom. Daarom geef je eerst een kwart of de helft van de dosis en als het goed gaat dan schroef je na een week de dosis op.
Ponto heeft er ook wat last van gehad, en at toen wat minder goed. Dat geeft niet dat gaat weer over. Ook heeft hij een paar dagen diarree gehad.
Je dierenarts kan een recept uitschrijven en dan kun je het gewoon gaan halen bij de apotheek.

Succes!!!

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 10:16

ik geloof dat ik had gelezen dat je de eerste 6 weken 0,6 gaf en dan de dosis aan zou passen... dit geloof ik naar gewischt van je paard... maar zal idd het met mijn DA gaan overleggen... en als hij me voor gek verklaard ga ik gewoon naar een andere DA totdat ik er eentje vind die me erin gaat steunen...
laat het je weten hoe mijn DA reageerde...

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:36

Je moet 0,2 mg per 100 kg lichaamsgewicht geven. Ponto weegt 300 kg maar krijgt een halve tablet (0,5 mg) Ik ben begonnen met 0,25 en na een week ben ik omhoog gegaan naar 0,5.

bluediamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:51

Een vriendin van mij heeft ook een pony met Cushing.Het is volgens mijn ongeveer twee jaar geleden ontdekt.Deze pony krijgt ook Pergolide.Met die pony gaat het hartstikke goed!Ze rijd er dagelijks mee.Verleden jaar gaf ze een halve tablet,maar toen was hij toch een beetje lusteloos.Nu krijgt hij 1 tablet en het gaat een stuk beter.Deze pony is ook een stuk dikker geworden.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:27

Probeer het... ik had gewild dat het er in 2000 al was geweest ik heb mijn grote liefde na 18 jaar moeten laten inslapen, hij was ook 20 jaar oud inmiddels maar hij zag er goed uit hoor... alleen bij Cushing komen vaak ook de bijverschijnselen; suikerziekte en hoefbevangenheid (buiten de dikke krulvacht om)
Hij had een inmense vacht, ik moest hem echt 3 a 4x per winter scheren omdat hij stond te zweten zonder deken en buiten ook... dat was al een teken aan de wand natuurlijk maar ineens was daar die bevangenheid.. zo extreem... 10 dagen behandeling in kliniek... het leek goed te gaan, 2 dagen thuis en de hoefbenen kwamen bijna door de zool.. het was over.. hij had zo'n pijn.. mijn lieve lieve ouwe bokkie... sjit dit is helemaal niet leuk om te schrijven..

Maar goed, ik heb hem die avond laten inslapen, maar als er iets is wat mogelijk zou helpen, DOEN, grijp die kans en heeeeeel veel succes!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:50

Ach Cloris wat erg voor je en je paard

@Lecytinker, heb je al wat bereikt met de DA? Wat voer je je paard nu? Dat kan ook van invloed zijn op zijn plasgedrag en het vermageren. Ponto had deze klachten heel erg als hij snijmais kreeg. Ook van muesli gaat hij veel drinken en plassen. Dit komt door de melasse (suiker) die er in zit. Dit heeft te maken met een vorm van diabetes of insulineintolerantie.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:25

ik hoorde vandaag van een klant dat er tegenwoordig gedroogd gras te koop is van Hartog. het is er in fijne structuur en ook wat grover. ze voert het aan haar oude pony die vanwege haar versleten gebit geen hooi of kuil meer weg kan werken.

@Cookie: melasse is uiteraard suiker, maar de granen in de muesli bevatten ook nog zetmeel. zetmeel is meervoudige suiker. paarden met insulineintolerantie zouden eigenlijk geen müsli moeten eten.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:23

mijn pony is chronisch hoefbevangen. Hij is ooit toen hij 4 was een keer bevangen geweest, daarna een tijd niet meer. Hij is toen een aantal jaar uit mijn toezicht geweest. Op die plek is hij minimaal 1x p jaar bevangen geweest. Ik heb hem sinds juli 2004 terug en hij is in augustus mede door verkeerd bekappen weer bevangen geweest. Hij is gelukkig weer helemaal opgeknapt en sindsdien let ik heel goed op hem. Hij is ook dit jaar niet acuut geweest. Een maand of wat terug vertrouwde ik het niet zo en heb ik voor de zekerheid de DA erbij gehaald. Dit was een andere dan normaal en hij kwam met een mogelijke reden voor zijn klachten: cushing. Dit vond ik vreemd en verder is er niets mee gedaan.

Nu lees ik dit topic en ik dacht: laat ik eens vragen of zijn klachten overeen komen met die van jullie paarden. Ter info: hij is nu 13, kruising hackney/shet en staat 24/7 op de wei (daarbij let ik heel goed op dat hij niet teveel krijgt).

*chronische hoefbevangenheid
*vrij veel jeuk over zijn hele lichaam, vooral nu hij in zijn wintervacht zit (hij staat 24/7 op het land en kan zich nergens schuren, alleen dus aan de balk als hij vooraan staat. Deze jeuk kan dus ook een momentopname zijn). Hij vind zijn hele leven al heerlijk om gerost en gekriebeld te worden, dus het niet zozeer iets van de laatste tijd.

*af en toe hele oppervlakkige ademhaling, vooral met eten lijkt het alsof hij niet zo goed kan eten en ademen tegelijkertijd (hij is niet dampig).

Verder heeft hij totaal geen problemen met verharen, in de lente niet en in de herfst niet. Hij krijgt geen te lange vacht of krullend haar. Hij is niet te dun, hij is eerder te snel te dik, had ook hele harde vetbulten toen hij terugkwam, die zijn allemaal weg nu. Ik probeer hem vrij schraal te houden.

Ben heel benieuwd wat jullie vinden.

@cookie, ik voer hem de speciale mix van subli voor zomereczemers. Daar zit geen melasse in en hij krijgt wel binnen wat hij nodig heeft. Hij krijgt geen brok.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:08

zelf zou ik niet gelijk aan cushing denken... eerder dat hij teveel eiwitten binnen krijgt. eiwitten kunnen voor jeuk zorgen ( Lecy, mijn tinker kreeg allemaal kale plekjes op haar lichaam en jeuk etc. da wist ook niet wat het was, ben er zelf achter gekomen dat ze teveel eiwitten in haar lichaam had. Toen ik daar qua voer aan ben gaan werken gingen de problemen naar verloop van tijd ook weg ( heb hier een topic geplaatst over dat probleempje, maar is al bijna anderhalf jaar geleden))
Kortademigheid kan ook komen door overgewicht...

cushing heeft als symptomen dat ze een lange haargroei hebben. Verlies van spier en vetweefsel ( waardoor ze o.a. heel erg mager worden). Verhoogde eetlust, overmatig plasgedrag en heel erg veel drinken... dit zijn slechts een enkele van de symptomen... het veschilt namelijk van paard tot paard... suikerziekte, hoefbevangenheid, blindheid etc zijn allemaal gevolgen...
Maar mocht iemand me verbeteren of willen aanvullen... graaag!!!

cdeklerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:24

Nog een symptoom: vetbultjes boven de ogen waar nogmaal de kuiltjes zitten bij een ouder paard/pony.

Bij mijn pony denkt de DA ook aan Cushing maar ze vertoont verder geen ziekte verschijnselen.

Wel een dikke vacht, verminderde weerstand en die vetbultjes.
Ze is 22, ik hoop dat het goed blijft gaan of kan je dat medicijn ook preventief geven?

cloris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:07

LecyTinker schreef:

cushing heeft als symptomen dat ze een lange haargroei hebben. Verlies van spier en vetweefsel ( waardoor ze o.a. heel erg mager worden). Verhoogde eetlust, overmatig plasgedrag en heel erg veel drinken... dit zijn slechts een enkele van de symptomen... het veschilt namelijk van paard tot paard... suikerziekte, hoefbevangenheid, blindheid etc zijn allemaal gevolgen...
Maar mocht iemand me verbeteren of willen aanvullen... graaag!!!

Het verlies van spier en vetweefsel kwam bij mijn paard niet voor... wel die enorme vacht.. ongelofelijk zeg, zelfs zijn staart en manen groeide, het rare was, hij was roodvos en na het scheren worden ze dan wat valkkleurig, dan ging zijn vacht weer groeien en bleef het ook die gele kleur.. raar dik stokhaar...
Maar die bevangenheid kwam echt zo boem... en direct in de meest erge vorm..

Afbeelding
Een paar dagen voor zijn dood.. met voetjes nog in de tape..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:55

Nee Ponto heeft ook geen verlies van spieren gelukkig. Hij ziet er gespierd uit alleen zit er verder geen grammetje vet meer op. Dus zijn ribben kun je goed zien. Die vetbultjes had Ponto ook boven zijn ogen, die zijn inmiddels weg. De hoefbevangenheid is bij hem heel sluipend gegaan en hij heeft het niet heel erg gehad. Gelukkig is het nu helemaal weg. Ponto heeft ook lang haar. In juni is hij geschoren en dat kun je nog steeds zien. Van dat stokkerige haar. Het is niet zo lang mee als vorig jaar. Maar ik denk (hoop) dat dat van de medicijnen komt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:16

Symptomen die bij cushing voor kunnen komen:

-Lang, dik, krullend haar

-Verhaard niet of slecht in het voorjaar.

-Veel drinken en plassen

-Vermageren ondanks goed eten en veel voeren

-Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)

-Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam

-Vetbultjes boven de ogen

-Hoefabcessen, hoefbevangenheid

-Tandproblemen

-Hart en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)

-Hardnekkige infecties

-Diarree

-Gewrichtproblemen, Osteoporose

- Lethargie/apatisch

-Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van de maagslijmvlies

-Zweten zonder oorzaak

-Last van parasiten

-Schuren

-Zweren in de mond

vhnele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:09

Kijk eens op http://groups.yahoo.com/group/CushingHorses_PNW/
Misschien staan er nog wat tips bij?

Ik ken een paardje die het ook heeft. Bij haar zijn het vooral de lange haren en de hoefbevangenheid. Nu krijgt ze plantaardige druppeltjes en dat blijkt wel te helpen.

moniquejimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:17

Mijn poney heeft al een paar jaar Cushing en wordt nu behandelt met pergolide. Ik ben erg geschrokken van de constatering en de ontwetendheid van veel dierenartsen daarom ben ik als een gek gaan surfen en dit ben ik te weten gekomen:

Kruiden:

Jordanshippo.nl verkoopt een supplement dat hormonise heet en dat een kruid agnus-castus vitex bevat dat goede resultaten heeft geboekt bij cushing paarden. Bij mijn poney maakte het geen verschil misschien omdat ik al pergolide geef. Maar ik ken een Connemaar die het er goed bij doet zonder anderen medicijnen.

Gangbare medicijn:

Pergolide is het gangbare medicijn te verkrijgen na de meting van de ACTH waarde.

Biologischmedicijn:

ampullen Hypophysis suis-Injeel door Biologisch dierenarts Heinz Joachim Schwierczena Niersweg 72 47877 Willich-Neersen Duitsland.
ik heb via via gehoord dat er iemand is die het zelf meeneemt uit Duitsland en zelf inspuit en daar goede resultaten mee heeft.

Osteopathie:

Ik heb alleen een artikel gevonden geschreven door Nethanja Pruijssers die te lang en te veel met medische termen is om te begrijpen. Misschien kun je kontakt met haar zoeken of een andere osteopaath ik wil het artikel dan wel kopiëren en naar je opsturen.

Homeopatisch medicijn:

corteza supra renal 200 ch
acth 30 ch (liefst afkomstig van een paard)
beide 5 druppels of 3 balletjes om de dag (dus drie keer per week)
Dit heb ik via een Braziliaanse vriend die het weer aan een homeopathische dierenarts gevraagd heeft en het via de mail heeft gekregen. Ik denk dat je het recept wel bij een Nederlandse homeopaat kan krijgen.

Mocht de pergolide niet meer werken bij mijn poney dan zal ik iets anders gaan proberen. Maar het gaat nu al twee en een half jaar goed. Hij staat elke dag op het land en heeft een leven met zo weinig mogelijk stress, dus geen wedstrijden of andere uitstapjes. Ik bekap hem zelf volgens de Strasser methode nadat hij meerdere keren bevangen was geweest en na normale bekapping te gevoelig was.

Hij krijgt in de winter sportbrok (2 kilo) plus 1/2 kilo kruidenmuesli zonder haver met vitamine e en selenium per dag plus veel hooi en in de zomer staat hij dag en nacht op een zeer vette koeienwei. Hij is niet meer bevangen geweest sinds hij pergolide krijgt. Behalve een slechte te lange vacht, vette manenkam en veel plassen is hij symptoomvrij. Zijn spieren zijn weer voller. Hij is levenslustig, attent en vrolijk. Ik vermoed soms wel dat hij slecht ziet. Ik rijd hem bijna iedere dag. Veel in de polder, duinen en het strand.

Succes met jouw paard en ik hoop dat je een beetje heb kunnen helpen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:32

Ja van die Hormonise had ik ook gehoord en van die Hypophysis suis-Injeel ook. Maar de resultaten van Pergolide zijn veel beter, dus heb ik daar voor gekozen.
Ook ik vind het schokkend dat de dierenartsen er zo weinig van weten. Ik heb het ook allemaal op het internet uit moeten zoeken. En met de onderzoeken naar de DA moeten gaan en dan vragen of ik het mocht proberen.

Als het allemaal goed blijft gaan met Ponto wil ik tzt een eigen website maken voor de ziekte van Cushing. Ik heb veel contact met die Duitse website en heb daar ook veel steun aan gehad toen het zo slecht ging. Soms zat ik gewoon te huilen achter de PC en konden ze me een hart onder de riem steken en troosten. He is fijn om mensen te hebben die al verder in het proces met de pergolide zijn zodat je ervaringen uit kunt wisselen. Hier in Nederland is het allemaal maar expirimenteel.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:32

Ponto met lang haar:
Afbeelding

Krullen als hij in de regen heeft gestaan:
Afbeelding

Slechte vacht
Afbeelding

Geschoren, dus ribbetjes te zien
Afbeelding

gebruiker05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:23

:)
Laatst bijgewerkt door gebruiker05 op 02-04-25 00:20, in het totaal 2 keer bewerkt

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:24

Wat is het precies?
Heb er nog nooit van gehoord