Lijnzaad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ester

Lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 22:19

Hallo
Ik heb een 3jaar oude merrie
En men zegt dat lijnzaad goed is voor de stoelgang en dus glans je paard meer.
Maar sommige mensen zeggen dat het niet gezond is dat je paard er ziek van kan worden.
Het is wel goed als je het kookt? enkel snap ik niet wat ze daarmee bedoelen?
Kan je me dat eens uitleggen?

groetjes Ester

Anoniem

Re: Lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:21

Ester schreef:
Hallo
Ik heb een 3jaar oude merrie
En men zegt dat lijnzaad goed is voor de stoelgang en dus glans je paard meer.
Maar sommige mensen zeggen dat het niet gezond is dat je paard er ziek van kan worden.
Het is wel goed als je het kookt? enkel snap ik niet wat ze daarmee bedoelen?
Kan je me dat eens uitleggen?

groetjes Ester

er zijn mensen die zeggen dat het giftig is als je het niet goed kookt.Gekookte Lijnzaad kan je ook niet lang bewaren.
om alle problemen te voorkomen geef ik lijnzaadolie.Die kan je in iedere paardewinkel krijgen.

Ester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 22:25

Maar hoe moet je dat koken?
En hoe moet je die lijnzaadolie dan voeren? gewoon tussen het krachtvoer door mengen?
groetjes Ester

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:28

Met lijnzaadolie heb je natuurlijk alle voordelen van deze goed olie, maar niet het reinigende effect op de darm waarmee je zandkoliek kan voorkomen. Daarvoor moet je echt de zaadjes geven. Je zet een kopje lijnzaad in een flinke slok water op het vuur en brengt dit aan de kook. Als het gaat `slijmen` kan het gas laag en laat je het nog 5 minuten doorpruttelen. Dan als het is afgekoeld kan je het een dag bewaren ) wij koken het altijd voor 2 dagen tegelijk. Je steelpannetje wordt er erg vies van dus neem een oudje! Zo doen wij het in ieder geval al jaren, in de winterperiode als de paarden niet meer op gras staan, maar in de paddock. Je kan het zo geven, sommige vinden het niet zo lekker, dan kwak je het op de bix. Wij geven het samen met een halve schep broodkruimels, of ook op de bix.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:31

Ik heb het zo altijd geleerd; je kookt water doet dat bij je lijnzaad .laat dat staan tot het een papje is en dat doe je door het eten een eetlepel of twee.
van de olie afhankel die je koopt.Ik moet nu 40ml door de brokken mengen .En dat eten ze zo op.Lijnzaadolie is niet zo duur ,ik heb nu voor 2.5liter 13 euro betaalt .Een liter bij de divoza kost 8 euro.
Lijnzaad die je zelf klaar maakt is wel goedkoper.

Maar het voordeel van de olie is dat je het altijd bij de hand hebt.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:31

Lijnzaad is heel goed. Een kopje lijnzaad in een liter water ofzo even rustig door laten koken (pas op dat het niet overkookt, dat gaat heel erg snel en dan zit je hele keuken onder hets lijm…) en af laten koelen. Wij doen het in een thermoskan zodat het lekker warm en vloeibaar blijft. Ongekookt mag je het niet voeren, er zit blauwzuur in (giftig).

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:21

Bij mij krijgen ze al jaren een handje lijnzaad ongekookt over het voer.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:26

Lijnzaad bevat blauwzuurgas en is daarom niet ongevaarlijk. Bij het koken komt dat gas vrij en daarmee worden de zaden 'onschadelijk'. Zorg voor goede ventilatie als je het kookt.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:36

ranna schreef:
Lijnzaad bevat blauwzuurgas en is daarom niet ongevaarlijk. Bij het koken komt dat gas vrij en daarmee worden de zaden 'onschadelijk'. Zorg voor goede ventilatie als je het kookt.

Dat blauwzuur is pas gevaarlijk als je kilo's geeft. Dat kleine beetje dat wij geven kan helemaal geen kwaad.
Ik geef ze al jaren ongekookt en gewoon over het voer. Dit doe ik 2 of 3 x per week. Ze leven na 8 jaar nog steeds.

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:22

Om de dag geef ik mijn paarden een grote lepel gekookte lijnzaad.
Ik neem een kop lijnzaad en daarbij neem ik vb: 3 kopjes water samen gemengd. Ik laat het een paar uur staan zodat de zaadjes open gaan.
Dan kan de blauwzuur uit de zaadjes komen.
Je ziet na die paar uur dat het al een papje is. Nadien breng ik het mengsel aan de kook en laat ik het 10 min. op zachte vuur (moet wel blijven koken) sudderen. Ik doe altijd genoeg water bij de lijnzaad zodat het niet in de kookpot blijft aanbranden. Aangebrand is ook niet echt gezond.
Dan laat ik het afkoelen en geef ik het direct die avond. Ik bewaar het nooit. Ik maak het voor die avond en geef het direct die avond tussen het eten.
Mijn paarden zijn wel gevoelig voor koliek enzo. Is wel goed voor de darmen vb: zandkoliek.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:00

Ik geef de slobber van de PAVO, daar zit ook lijnzaad in, mijn paard is er gek op! Ik voeg kokend water aan de slobber toe en laat het minimaal 1 uur afkoelen. Het wordt dan een slijmerige massa. Het lijnzaad in dit product is volgens mij al hittebehandeld, zodat de blauwzuur al verwijderd is. Ik vind de slobber veel handiger dan het koken van lijnzaad, en ik geef er verder geen krachtvoer bij.

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:25

mdooper schreef:
Ik geef de slobber van de PAVO, daar zit ook lijnzaad in, mijn paard is er gek op! Ik voeg kokend water aan de slobber toe en laat het minimaal 1 uur afkoelen. Het wordt dan een slijmerige massa. Het lijnzaad in dit product is volgens mij al hittebehandeld, zodat de blauwzuur al verwijderd is. Ik vind de slobber veel handiger dan het koken van lijnzaad, en ik geef er verder geen krachtvoer bij.

Dat is waar, dat slobber ook goed is voor koliekgevoelige paarden omdat er lijnzaad erin zit.
Sobber geef ik ook een paar keer in de week.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:18

als je standaard lijnzaad koopt, van die kleine glanzende zaadjes, moet je het wel minimaal 20 min. koken om de giftige blauwzuur eruit te krijgen.
je kan speciaal geprepareerd lijnzaad kopen, zoals in die slobber, maar dat is stukken duurder, scheelt enorm!!

Lijnzaad is zeker goed voor paarden die neigen naar verstopping. en het is natuurlijk geweldig voor de vacht. maar pas op; je kunt beter niet vaker dan ca. 1 x per week een portie geven, anders komt er een slijmlaag in de darmen waardoor voedingsstoffen niet meer goed opgenomen worden.

Ik meet meestal zo'n plastic automatenbekertje rauwe lijnzaad af en dat kook ik.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:12

Je hoeft het echt niet te koken of te weken. Ik geef al jaren in de winter 2 tot 3 x per week een handje over het voer. Ze leven allemaal nog steeds. Nogmaals, als je kilo's geeft in 1 keer, dan is het pas gevaarlijk.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:27

In lijnzaad zit een soort blauwzuur. Dus moet je het even koken, niet lang een minuutje of zo. Geef het een keer of 2/3 per week. Je kunt ook lijnzaadolie geven voor de vacht en de stoelgang, maar het zaad vinden paarden erg lekker. Als je harde hoeven hebt, kun je ook een lijnzaadpap (stevig) in de hoeven doen. Dat helpt goed, maar grote kans dat je paard het eruit snoept.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:35

wel koken, niet koken......... Áls je het kookt doe het dan van 1 minuut tot minimaal 20 minuten......... Wil de échte lijnzaadkenner nú opstaan?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:24

Rosita schreef:
wel koken, niet koken......... Áls je het kookt doe het dan van 1 minuut tot minimaal 20 minuten......... Wil de échte lijnzaadkenner nú opstaan?

Mijn dierenarts
Hij zegt dat koken niet nodig is, alleen als je kilo's aan je paard wil geven . Dan moet je het koken voor het blauwzuur er uit te krijgen. De hoeveelheid wat wij geven is zo weinig dat het gewoon gegeven kan worden.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 08:48

tot een handje ongekookt per dag is niet erg, bij meer moet je echt gaan koken. Lang koken tot het echt een snoppapje is.

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:32

Nu begint het voor mij ook wat verwarrend te worden. Zoveel verschillende meningen en methodes. Niet teveel of te weinig.....
Je weet het zelf op den duur niet.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:18

Als ik het al jaren zo doe en mijn paarden leven nog steeds, dan kan je dat dus gewoon ongekookt geven. Mijn DA zag een keer een bakje lijnzaadsnot staan en hij zei, Joh dat kan je gewoon zo geven hoor zonder te koken. Als je kilo's gaat geven dan moet je het koken.

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:25

mijn paarden krijgen ook een klein handje ongekookt per dag en na vier jaar leven ze nog steeds

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:19

Reken maar eens uit hoeveel kilo je per jaar geeft met een handje per dag. Loopt aardig op en niemand kan mij vertellen wat al die kleine beetjes blauwzuur op de lange termijn voor schade kunnen geven. In ongekookt lijnzaad zit nu eenmaal iets wat niet zo gezond is voor je paard, dat weet de DA dus ook. Ik heb liever geen giftig blauwzuur in mijn paard, ook geen kleine beetjes. Dus kook ik het. Kleine moeite om mijn kostbaarste bezit blauwzuurvrij te houden.

Ester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 17:21

ik ga gewoon verder doen zoals ik nu bezig ben (1handje om de 2dagen)
Als de DA zegt dat je het niet moet koken.
waarom zou je er dan onnodige tijd in steken en je krijgt er toch alleen maar een slijmboel van.

groetjes Ester

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:29

paars schreef:
Reken maar eens uit hoeveel kilo je per jaar geeft met een handje per dag. Loopt aardig op en niemand kan mij vertellen wat al die kleine beetjes blauwzuur op de lange termijn voor schade kunnen geven. In ongekookt lijnzaad zit nu eenmaal iets wat niet zo gezond is voor je paard, dat weet de DA dus ook. Ik heb liever geen giftig blauwzuur in mijn paard, ook geen kleine beetjes. Dus kook ik het. Kleine moeite om mijn kostbaarste bezit blauwzuurvrij te houden.

Gelukkig piesen en poepen paarden nog steeds dingen uit die het lichaam niet opneemt.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:53

Ze poepen of piesen blauwzuur niet uit, maar het wordt in de bloedbaan opgenomen en vervolgens maakt hun lever het onschadelijk. De afbraakproducten die hierbij vrijkomen zijn vervolgens weer slecht voor de schildklierfunctie.