HELP!! Hangend rooster!!!????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Strateeg

HELP!! Hangend rooster!!!????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 20:33

Hoi Hoi,

Mijn pony van 11, heeft, denk ik, een hangend rooster. Het vlees vanuit zijn verhemelte hangst zeg maar iets onder de tandenrij. Het ziet niet rood of ontstoken. Het is wel mooi roze maar iets opgezet. Met eten eet ie niet anders dan normaal, maar wel wat slomer.
Wat kan er gedaan worden aan een hangend rooster?? en zijn er nog meer dingen die hierop lijken???

Groetjes Jessica

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:26

zou even met een da bellen, de mond is toch wel heel belangerijk bij een paard!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:29

hangend rooster gaat meestal vanzelf over en kan door een DA niet zoveel aan gedaan worden. Je moet even kijken of er een oorzaak is; kan last zijn van de tanden maar ook bv een notoire kribbenbijter kan last hebben van een hangend rooster. Alleen in heel extreme langdurige gevallen zal een DA er wat aan doen maar vaak is dan het middel erger dan de kwaal.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:22

Het schijnt soms te helpen door met een doorgesneden rauwe aardappel over het verhemelte heen te vrijfen. Dit heb ik vaker gehoord, dus misschien het proberen waard. ps; zit op een paardenopleiding, daar heb ik het van.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:28

Het kan duidelijk op een tekort aan bepaalde stoffen. Welke stoffen weet ik niet meer, sorry.

Gebruik bij paarden met hangend rooster altijd een dubbelebroken bit. Dan kun ja het paard niet in het rooster prikken met het schanierpunt van een enkel gebroken bit.

Strateeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:32

harstikke bedankt alvast voor de tips!! Ik ga het met die aardappel ff proberen

Groetjes Jessica

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:34

Bill had het ook toen zijn tanden laatst gevijld werden. De dierenarts adviseerde vit E, dus dat krijgt hij nu over zn voer

zwartepaerd

Re: HELP!! Hangend rooster!!!????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:56

Inderdaad, ik heb onze shet ook extra vitaminen gegeven op advies, eigenlijk was het toen zo over, maar of het aan de extra vitaminen lag?

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:09

Zoals al gezegd is gaat een hangend rooster vaak vanzelf over en heeft het te maken met een verminderde weerstand.
Het enige wat de dierenarts vaak adviseerd is vitaminen.
Ik zou me er niet zo druk om maken als je paard er geen last van heeft. Die van mij heeft het ook en die heeft nergens last van.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:39

Mijn shet heeft in het voorjaar vaak een iet wat hangend rooster. Tip van de tandarts: vitamine spuit erin, omdat het idd met verminderde weerstand te maken heeft

Charlotted

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:36

Hangend rooster; kan volgens mij niets aan worden gedaan, maar meestal komt het voor bij jonge dieren.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:05

hmmz, die van mij is 11

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:23

Ken ook wel paarden die het hebben. Volgens mij kan er ook niets aan worden gedaan. Let op met het gebruik van een bit (was al suggestie eerder). Een enkel gebroken bit kan scharen en steekt dan met de punt in het verhemelte. Bij een hangend rooster doet dat echt gemeen pijn. Een dubbel gebroken bit of anders een Robart bit (dat niet kan scharen).

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:30

Volgens de paardenTA een vitamine spuit als opkikker en verder dagelijks een vitamine C tablet van 1000 mg door de brokjes. Eten ze er gewoon bij op. De goedkoopste werkens al, verkrijgbaar bij iedere drogist.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:44

Babootje, niet alleen het enkel of dubbel gebroken maakt uit, doordat het rooster gaat hangen krijgt een paard minder ruimte in de mond en kunnen ze dus last met elk bit krijgen. Die van mij wordt in die periode altijd bitloos gereden (aangezien ze zelfs van haar dubbel gebroken bitje last heeft)

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:59

Enkel of dubbel gebroken bit maakt wel degelijk uit. Zelf ervaren hoor. Maakt misschien uit hoe erg het rooster is gaan "hangen". Bitloos, als dat kan prima, maar is ook niet voor ieder paard geschikt.

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:00

Bij ons op stal hielp een hand keukenzout erover heen wrijven goed, dat ontsmet ook meteen. Klinkt misschien niet zo prettig maar je merkt wel resultaat:)

Rosanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:32

Mijn paard had het vorig jaar. DA erbij gehaald. Bleek dat ze haken had op haar kiezen. Die zijn verwijderd en ik moest een vitaminepreparaat door het voer mengen gedurende een week. Na de behandeling van haar kiezen mocht ik even een paar dagen niet rijden met bit (reed met hackamore). Daarna was het hangend rooster verdwenen. Laat iig even het gebit nakijken!

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:20

hoi mijn paard van 12 jr kon zelfs niet meer eten door h rooster. wegens laag weerstand enz. de tandarts adv. mij een stang want ook de dubbelgebroken bit heeft een notenkraker effect en kan zelfs nog pijnlijker zijn!! ook ik ben van een pelham naar bitloos gegaan en nu gaat t aardig maar blijf wel vitamine van groene oss bij voeren.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:55

Mijn paard heeft ook een flink hangend rooster. Hij had het al toen ik hem kocht, toen was hij 4,5. De DA dacht dus dat het door het wisselen kwam. Inmiddels is hij bijna 8 en is het hangend rooster nog net zo erg en is ook nooit weggeweest.
Bij hem is het dus blijvend, niet vanwege vitaminegebrek o.i.d. maar gewoon de vorm van zijn mond.
Een enkelgebroken bit is hij niet mee te rijden, dat doet hem heel zeer. Ook een dubbelgebroken vind hij niet bepaald prettig. Een ongebroken bitje bevalt hem het beste, daar heeft hij geen last van.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 07:48

Ik moet dan altijd vit.C tabletten geven [kun je bij de kruidvatten halen zitten in zo'n rol zeg maar] van de paardentandarts.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:06

Ik heb er net vandaag een dierenarts over gesproken die ook paardentandarts is omdat mijn paardje dit ook heeft.

Volgens hem komt het vaak voor als er iets met de tanden is. Dus een otnstoken tand, haken op de kiezen, enz.

Bij die vanmij komt het door het wisselen, ik zou er dus gewoon even een tandarts bij halen

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:46

Mijn paard heeft het ook al vanaf dat ik hem heb gekocht. hij was toen 3 en hij is nu 7. Het is ook nooit over gegaan. ik rij hem met een dubbelgebroken bitje en dat gaat goed. hij heeft verder nergens last mee.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:21

Bij mij hetzelfde verhaal als Supertje en droebel.

Fayette heeft altijd al een hangend rooster/lager gehemelte gehad. Voor zover ik kan zien heeft ze er geen last van. In de afgelopen 2.5 jaar heeft een (Duitse) DA 2 keer haar gebit gecontroleerd (bijgevijld, wolfstand getrokken) en hij heeft nog geen een keer een opmerking gemaakt over haar hangend rooster. Het hoort gewoon bij haar.
Ik rij haar op een dubbelgebroken bitje en hier loopt ze super op.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:29

kleinere kwaaltjes aan de slijmvliezen of in de mond duiden idd vaak op een tekort aan (een bepaalde) vitamine(n). gewoon even een vitaminespuitje kopen, maar het liefst niet gelijk een hele, teveel vitaminen is namelijk ook niet goed. een tekort aan vitamine E komt meestal door een mindere kwaliteit hooi/ kuil. normaal gesproken halen paarden daar namelijk zelf hun vitamine E uit...