Lucerne voor ouder, slecht kauwend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Lucerne voor ouder, slecht kauwend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 11:38

Mijn oude merrie kan slecht hooi en kuil eten, heeft moeite met kauwen en maakt proppen. Uiteindelijke is alles wel op, ze eet blijkbaar later de proppen weer op, maar echt lekker is het zo niet. Ze eet wel stro, maar gelukkig niet zoveel; dit geeft dus ook niet veel voedingswaarde. Ik overweeg nu om Lucerne te gaan (bij) voeren. Hebben jullie daar ervaring mee? En hoeveel geef je daarvan? Ik neem aan dat je dit ook geleidelijk aan moet opvoeren? En hebben jullie nog andere alternatieven voor ruw voer dan hooi/kuil? Graag hoor ik jullie reacties/adviezen!

ellepel

Re: Lucerne voor ouder, slecht kauwend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:07

je hebt wel al een tandarts laten kijken??

lucerne is heel goed voer, een kennis van me geeft zijn paarden niet anders en die zien er prachtig uit!
wel moet je ze er geleidelijk aan laten wennen..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:19

Ik geef het mijn oudje ook meestal in de winter als hij mager wordt. Hij krijgt het goed weg (hooi heeft hij ook moeite mee--> proppen). Tandarts kan niks meer met zijn tanden doen, omdat hij dan geen tand meer overhoudt.
Ik heb er goede ervaringen mee!

anne_red

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:05

Wij hebben ook een oude pony thuis en die doet dat ook. We geven haar slobber daar hoeven ze niet op te kauwen en ze vindt het ook erg lekker.

Kobus17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:19

Een vriendin van mij heeft ook een redelijk op leeftijd paard ( 25) die ze dit jaar ook voor het eerst lucerne geeft omdat hij geen hooi meer wilt eten, de lucerne gaat er goed in en hij ziet er goed uit.

nokemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:29

geef zelf ook lucerne aan mijn oudje van 35 jaar,ze eet dit redelijk tot goed,in ieder geval maakt ze er geen proppen van.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:40

Ik gaf dit ook altijd aan mijn oude paard met slecht gebit die dus ook amper hooi kon eten. In kuil stikte hij omdat hij daar draden van maakte. Op de zak van Hartog Lucerne staat de aanbevolen hoeveelheid. Ik gaf altijd 2 halve emmers per dag.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:06

Als je nog geen tandarts hebt laten kijken zou dat het allereerste zijn wat ik zou doen. Er kunnen echt verschrikkelijke dingen in een paardenmond onstaan door onregelmatige slijtage.

Wij geven het(lucerne) onze oude shet ook (die kan de tandarts ook niet meer goed behandelen, hij zegt dat als hij er een klem inzet, alles afbreekt), en die krijgt behalve wat lucerne ook geweekte lucernebrok en geweekte bietenpulp, en fijngesneden wortels en voederbieten. Verder knabbelt hij onderdag wat grasjes. Daar doet hij het al een aantal winters goed op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:24

Ik weet niet of ik het helemaal goed zeg, maar de calcium-fosfor verhouding is voor een paard belangrijk. In luzerne zit veel calcium dus het is goed om er wat granen bij te geven, of zemelen. Mijn 19 jarige merrie, valt mee, nog niet zo oud, krijgt naast kuil en geweekte bietenpulp met zemelen ook een emmer luzerne met een halve kg granenmix.
Nog een voordeel van luzerne is dat paarden het graag eten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 16:19

Bedankt voor jullie tips en ervaringen! Ik ga het zeker proberen. Voor de duidelijkheid: uiteraard kijkt mijn dierenarts regelmatig (minimaal 1 x per jaar) naar haar tanden en vijlt deze waar nodig bij; de laatste keer had ze echter nauwelijks haken. Het slecht kunnen kauwen is bij een oud paard een probleem door het afslijten van de kiezen en moeilijker kunnen slikken.

haboshof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:41

wij hebben bijna alleen 20 plussers en die krijgen ook allemaal lucerne. De oudste krijgt ook geweekte lucernebrok, omdat hij haast geen kauwvlakken meer op de kiezen heeft en zelfs de lucerne niet allemaal meer weg krijgt. Maar alle dieren zien er goed uit. Naast de lucerne krijgen ze slobber en muesli.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:09

Door lucerne gaan paarden volgens mij juist beter kauwen. Die van mij is pas 13 maar ik heb het vorig jaar ook gegeven, puur zodat ze beter kauwt en voor 'maagvulling'.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:44

Je zou toch zeggen dat er op de korte stukjes van Lucerne minder gekauwd hoeft te worden dan op de lange "draden" van kuil of lange hooistengels?! Dat is ook de reden dat ik het mijn oude paard wil geven: problemen met kauwen. Dus als er nog meer gekauwd moet worden, ben ik juist nog verder van huis ...

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:49

Ik denk dat ze bedoeld dat als je lucerne door brok doet dat gulzige (jonge) paarden er langzamer van gaan eten doordat ze meer moeten kauwen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:54

Kijk maar eens naar onze oudste pony Indy 28 + op onze website http://www.haboshof.nl/dieren/paarden/opvangpaarden

Indy kan geen ruwvoer meer eten maar door hem Lucerne te eten te geven is hij van een mager scharminkel binnen 3 maanden veranderd in een lekkere stevige pony.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:09

Lees eens de Bit van deze maand, daar staat een heel artikel over dit onderwerp.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:21

Ik heb gehoord dat Luzerne koliekgevoelig is!?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:02

Nee hoor, juist niet. Het zijn kortere stengels die sneller verwerkt en opgenomen worden door het lichaam. De meeste paarden vinden het heerlijk! Mijn headshaker krijgt het omdat hij allergies is voor hooi en kuil. Het is wel duurder en je moet opvoeren naar de juiste hoeveelheid die wel iets minder is dan hooi, omdat dit voedzamer is.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:06

Ik heb het o.a. van een renpaardentrainster gehoord. Ik zou het toch niet durven geven.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:15

griebels schreef:
Ik heb het o.a. van een renpaardentrainster gehoord. Ik zou het toch niet durven geven.

Ik weet het niet hoor, maar als iemand iets tegen je zegt geloof jij dat dan meteen? Ik geloof dat de helft van paardenhoudend nederland lucerne geeft. Als het echt zo koliekgevoelig zou zijn, zou er dan niet iets meer bekend over zijn?

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:32

Ik heb een vraag over de lucernebrok. Moet deze vooraf geweekt worden of kan je die ook zo geven?

bleuberta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:39

Kris25 schreef:
griebels schreef:

Ik weet het niet hoor, maar als iemand iets tegen je zegt geloof jij dat dan meteen? Ik geloof dat de helft van paardenhoudend nederland lucerne geeft. Als het echt zo koliekgevoelig zou zijn, zou er dan niet iets meer bekend over zijn?

Nog nooit gehoord dat het koliek gevoelig is.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:47

Ik bij meerdere mensen al... En ja, dan zou ik het eerst goed willen laten uitzoeken voordat ik zoiets zou gaan geven.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:43

Als lucerne koliek gevoelig is dan had ik vast wel aan mijn paard vernomen want ze krijgt al jaren lucerne.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:20

kris_ schreef:
Ik heb een vraag over de lucernebrok. Moet deze vooraf geweekt worden of kan je die ook zo geven?

Die hoeft niet voor geweekt te worden!