Shet schuurt het hele jaar door, ook het lijf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaylinnMae

Shet schuurt het hele jaar door, ook het lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:15

Bij mijn Fjorden staat een Shetlander die het hele jaar door schuurt.

In de zomer schuurt ze aan haar manen en staart, niet tot bloedens toe. De manen zijn bij de schoft kort en haar voorpluk is heel lang, tot op haar neus, dus daar schuurt ze niet. Vlak achter haar oren heeft ze ook een stuk manen die heel lang zijn. Haar staart is alleen bovenaan de staartwortel geschuurd, links en rechts bovenaan, maar niet in het midden zeg maar. Verder heeft ze een énorm dikke staart. De hals is wel opgezet en de staartwortel ook.

In de winter schuurt ze ook, maar dan voornamelijk haar lijf, meeste op haar rug, kont en hals. De staart schuurt ze bijna niet meer, de manen ook niet. De hals is niet meer opgezet en de staartortel ook niet.

Deze Shetlander heeft extreem veel lang en dik haar. De vacht is erg dicht. Dit jaar begon ze in februari haar hals weer kaal te schuren, tot aan haar borst. Ze had het toen al te warm en stond vaak te zweten, terwijl ze 24/7 buiten staat. Half april heb ik haar geschoren en het paardje was daar heel blij mee, maar het schuren (nu op de manen en staart weer) bleef. De Shet blijft anders het hele jaar door min of meer in haar wintervacht zitten en ze is ook nog zwart, dat is té sneu voor zo'n paardje om haar met al dat haar te laten lopen. Ik heb haar toen wel behandeld met Imaverol, omdat ze schimmel bleek te hebben, maar dat was helemaal over.

Nu schuurt ze weer aan de zijkant van haar hals en ook op plaatsen op de rest van haar lijf heeft ze het haar flink kort geschuurd. Op de hals zitten een paar schilfers, maar niet veel. Deze Shet krijgt alleen gras en hooi, af en toe een handje brok of Pavo SummerFit voor de vitaminen. Ze heeft altijd een likblok tot de beschikking en ook vers water (automatische drinkbak in de wei) Muesli oid krijgt ze niet, want daar gaat ze wel meer van schuren.

Ik denk niet dat dit (alleen) zomereczeem kan zijn, maar wat is het dan wel?

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:25

Ik volg dit even want mij haf heeft het ook.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:24

misschien luizen??

En zomerexceem lijkt me ook wel het geval,
controleer eens op luizen,
die kunnen deze gevolgen namelijk ook aandoen heb ik zelf ondervonden !

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 12:08

Ik dacht zelf ook aan luizen, maar ik kan niets vinden dat er op zou moeten lijken. Zijn luizen ook niet erg besmettelijk? Dan zouden mijn Fjorden het namelijk ook moeten hebben, aangezien ze al 3 jaar bij elkaar staan.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:27

Scheren is een goede oplossing.

Mijn Shetlander deed dit ook, maar dan echt tot bloedens toe. Hij had gewoon jeuk van de rotzooi en opgedroogd zweet in zijn vacht. Schoonborstelen is de vacht te dik voor. Sinds ik hem scheer zit hij een stuk beter in zijn vel en schuurt helemaal niet meer.

Je kan ook een kam op het scheer apparaat zetten zodat je hem niet zo kort scheert.

ellepel

Re: Shet schuurt het hele jaar door, ook het lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:54

ik zou denk ik ook kiezen voor scheren en kijken hoe dat dan verder gaat, ik ken ook een shetje wat in de winter veel jeuk heeft van haar lange en dichte haar, die scheren ze ook en ze loopt dan heel stoer met d'r dekentje rond
en dan zonder jeuk!

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:31

Waterdichte deken heb ik wel voor haar, een 200 grams. Denk dat ik dan nog een onderdekentje nodig heb met dit weer, of niet?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:34

Die van mij staat nu met een 200 gram en een fleecedeken eronder. Als het hard gaat vriezen of zo doe ike r nog een 200 gram onder maar alleen om te zorgen dat de vacht niet hard teug komt. Anders red die van mij het prima met zn 200 gram. Ligt er een beetje aan of die van jou een koukleum is

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:37

Denk dat ik dan nog wel een dekentje nodig heb, voor ze zekerheid, misschien kan mijn moeder iets maken van fleece Ze heeft ondermaat 135 en die word bijna niet verkocht hier in de buurt, dan zou ik ergens moeten bestellen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:42

Hier zijn ze zat in die maat. Kan je wel twee adressen geven waar ze ze zo verkopen. In Heteren zit ook een goede winkel weet niet of je daar in de buurt woont?

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:43

Ik woon vlakbij Groningen, alleen de Divoza zit echt in de buurt. Maar ik kan wel bestellen bij Ooteman, ga nog even nadenken en overleggen, aangezien het niet mijn Shet is.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:44

Ja is een beetje zonde om dan veel geld uit te geven

gesina

Re: Shet schuurt het hele jaar door, ook het lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:50

Tja als je geen luizen of andere enge beestjes kunt vinden,dan kun je misschien manenliqiud van leovet proberen.
Bij die van mij heeft het geholpen.
Die stonden ook te schuren.En omdat ik niets kon vinden aan ongedierte heb ik dat geprobeert,gelukkig hielp het.
Succes ermee.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:22

Die flesjes zijn niet al te groot zie ik en als ik daar een hele pony mee moet insmeren die ook nog eens zo dik behaard is... Hmmm denk dat ik toch echt moet scheren, daarna zie ik wel verder (eerst nog een onderdekentje vinden!)

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:00

voor de zekerheid iig een paar keer inspuiten met Frontline (antiluizenmiddel voor honden en katten). heeft bij mijn pony ook geholpen. eerst konden we ook niks vinden, want luizen vluchten weg als je de haren opentrekt om te zoeken. mijn pony stond ook met andere pony's, maar die hadden het niet, terwijl we tegen elkaar aan stonden bij de hooiruif.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 20:44

Ik heb besloten (in overleg met de eigenaresse) haar toch te gaan scheren. Mocht ze dan nog ergens last van hebben kunnen we dat gelijk ook veel beter behandelen. Verder wordt het tijd dat ze ook eens echt aan het werk gaat, dus dan is dat mooi meegenomen. Als ze nu 50 meter draaft is ze bekaf (ze heeft het dus veel te warm)

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:47

gewoon scheren die shetlander, als ze zweet en zo erg jeukt, zit er misschien gewoon schimmel onder.

mijn shetlander had dit vorig jaar en jeukte ook heel erg.
van de schilfers kunnen ze ook jeuk krijgen.
anti klitwortel wil ook wel is helpen, is heel goedkoop bij de drogist te krijgen.

en misschien na het scheren toch op luizen controleren.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:03

Ullwinn schreef:
Ik dacht zelf ook aan luizen, maar ik kan niets vinden dat er op zou moeten lijken. Zijn luizen ook niet erg besmettelijk? Dan zouden mijn Fjorden het namelijk ook moeten hebben, aangezien ze al 3 jaar bij elkaar staan.

Luizen vind je op de eerste plaats in de maantop en ze zijn goed te zien met het blote oog. Ze leggen de witte eitjes iets boven de wortel van de haren, ze worden aan de haren geplakt. Ze zijn wel besmettelijk, maar ook weer niet. Mijn fjord heeft ze gehad en na 2 keer wassen met best wel een heftig goedje(ook tegen schurft, dacht ik) waren ze weg. Maar alles wat erbij liep kreeg geen luizen. Ik denk dat de pony er gevoelig voor moet zijn. En nadat ze verdwenen zijn, krijgen ze het niet snel weer is mijn ervaring. Misschien dat ze dan een soort weerstand hebben opgebouwd ofzo.
Wat betreft de shetlander zou ik zeggen dat ze iig zomereczeem heeft, maar dat ze in de winter nog schuurt en niet haar manen, duidt toch op iets anders.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 12:12

Ik heb dus gisteren een stuk geschoren (toen hielden de messen op want die waren wéér niet goed geslepen bij Divoza) En ze had op haar huid extreem veel schilfers. Ik denk dat ze daar het meeste jeuk van heeft. Ik moet nog even wachten tot morgen, dan haalt mijn vader waarschijnlijk nieuwe messen en kan ik haar verder scheren. Haar vacht is ook echt extreem lang, op sommige plaatsen is het minstens 15 cm. Ze vindt het scheren zo lekker dat ze helemaal naar me toe gaat hangen, zodat ik op bepaalde plekjes ga scheren. Ik denk trouwens niet dat ze luizen heeft, wat ik herken eigenlijk niets nav de reactie van dry. Dat ze zomereczeem heeft is vrij duidelijk, gelukkig heeft ze het niet heel erg en zijn alleen haar manen en staart kort, maar is de huid dan niet open.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:27

Schurft kan ook nog of mijten misschien?

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:53

Als ze helemaal geschoren is ga ik haar even goed wassen, mocht ze dan nog last hebben, moet de DA er maar even naar kijken Ik plaats nog wel foto's

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:28

Wat je zegt over dat ze in de zomer last heeft van haar manen en staartwortel klinkt heel erg als zomereczeem...

Zou het niet een combinatie van 2 dingen kunnen zijn?

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 23:42

Ik weet dat ze zomereczeem heeft

Het schuren in de winter komt hoogst waarschijnlijk doordat ze het vele te warm heeft door haar extreme vacht

Ze is vandaag helemaal geschoren en ze loopt er al veel frisser bij!

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:48

Mijn IJslander heeft ook heel veel geschuurt, vooral voorjaar omdat ze het dan gewoon veel te warm heeft. En als er dan eenmaal schilfers zijn is het mis, dan krijgt ze daar ook weer jeuk aan. Ze heeft onder zo'n boett gelopen maar hielp niks. Dus toen ben ik maar gaan uitproberen dit voorjaar nergens last van gehad. HEb babyolie op de schilferige plekken gedaan. Bleef het een beetje vettig door en ze stopte met schuren. Ideale oplossing. Weet natuurlijk niet of het help bij de shet, misschien is het nu wel opgelost met het scheren

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:20

Dan zou ik haar hele lijf in moeten smeren met babyolie, aangezien ze helemaal onder zit Ze kwam vandaag in de wei en ze rolde en daarna bokte ze wel een stuk of 5 keer achter elkaar en vervolgens rende ze minstens 10 rondjes de wei door, dus ik denk dat ze best blij is (normaal doet ze namelijk nooit was, ja, ze duikt gelijk de stal in om te schuren)